stdClass Object ( [id] => 109998 [title] => ODLAZAK TRUBADURA Sni’te sla’ko, gospar Marko [alias] => odlazak-trubadura-sni-te-sla-ko-gospar-marko [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>
“Jutros sam se čuo s Markom. Čitao je onaj tvoj intervju sa mnom u Slobodnoj Dalmaciji, spominjao je Ivicu Flescha i tebe. Ajde, nazovi ga, eno ga na rehabilitaciji u Krapinskim toplicama, ajde se malo šali s njim. Bit će mu drago”...

To mi je ovoga ljeta kazao veliki dubrovački gospar i jedan od zaštitnih znakova Dubrovnika maestro Đelo Jusić. Poslušao sam toga velemajstora muzike, nazvao još jednoga od zaštitnih znakova Grada, trubadura Marka Breškovića.

Znao sam da ima srčanih tegoba, čim sam mu čuo glas, zapjevao sam mu u mobitel, ne baš kao Mario Lanza, Luiciano Pavarotti, Placido Domingo ili Claudio Villa, ono za sva vremena: “Cuore, Cuore, ingrato!” Ili u prijevodu – Nezahvalno srce!

Jugoplastika i Hajduk Marko se nasmijao:

- Tko se rodi lud, i umre lud! Da ti meni u ovom stanju pjevaš – nezahvalno srce!? E, ali drugi put nemoj pjevati “Cuore, cuore, ingrato.” Zapjevaj u dijalektu: “Core, core, ‘ngrato!” Evo ovako... Neka ono – ‘ngrato – zvuči malo tvrđe...

Zanimalo ga što je s košarkašima “žutih”, koje je još uvijek zvao Jugoplastika, i Hajdukom, čiji je navijač bio, rekao mi je da obavezno pozdravim friškog penzionera, legendarnog novinara Slobodne Dalmacije Ivicu Flescha. I da pozdravim sve u splitskom Hotelu Consul. I da će se javiti...

Na kraju razgovora sam ga nasmijao rečenicom: “Ma, lako ti je za srce, važno da tebi nije ništa!”

Ponovio je ono: “Jednom lud, vazda lud!” Više ga nisam čuo...

A u nedjelju uvečer, iz sna ljetne noći na Splitovu igralištu gdje se igrao veliki derbi Split – Hajduk probudila me tužna vijest: umro je Marko Brešković!

Odmah sam zavrtio gospara Đelu Jusića, jedva je izustio: “Nema više našeg Marka. Grad bez njega i njegove dobrote i njegova vazda radosnoga lica više nije isti!”

Možda ćete pomisliti da ovo Đelino – Grad bez njega i njegova vazda radosnoga lica više nije isti – zvuči prepatetično, ali Stradun bez Marka i njegova osmijeha “od uha do uha”, bez lijepe riječi i pozdrava svakome, bez naklona damama, bez njega i njegova kontrabasa u njegovu kultnom kafiću “Troubadur” definitivno nije isti.

To znamo mi koji par puta godišnje skoknemo u Grad, ali to puno bolje znaju Dubrovčanke i Dubrovčani.

Drugačiji od ostalih

Uzeo sam u ruke posljednji intervju s Markom Breškovićem, koji sam lani napisao za Spektar Slobodne Dalmacije, evo što mi je Marko, među ostalim, kazao:

- Split nas je lansirao u orbitu, Splitski festival učinio nas je najpopularnijim sastavom u tadašnjoj Jugoslaviji. Najprije “Luda mladost”, pa “Dalmatinski lero”, “La musica di notte”, “Tiho je negdje svirala mandolina”... Splitski fEstival bio je onda, nakon Sanrema, zasigurno najbolji europski festival, prestižno je bilo pjevati na Prokurativama, a pogotovo osvajati nagrade kao moji “Dubrovački trubaduri”...

- Naša glazba tad je bila posve drugačija od one koja se tada slušala, tvrdim da je u njoj bilo čak i elemenata swinga. Neki su je zvali staromodnom, baroknom, renesansnom, no ona je tad “žarila i palila”. Kako smo bili drugačiji od ostalih kad je o glazbi riječ, bili smo posve drugačiji i u odijevanju. Budući da smo bili “Dubrovački trubaduri”, odijevali smo se kao nekadašnji trubaduri. Zbog toga smo ljeti patili od vrućine...

- Prije četvrt stoljeća otvorio sam kavanu, među prvim posjetiteljima bio je moj veliki prijatelj Danilo Kiš, koji je inače odlično svirao violinu, tad mi je kazao: “Marko, zavidim ti! Nema ljepše stvari nego imati svoju kavanu!”

- Uvijek sam volio jazz, bio zaljubljenik u tu glazbu. Jazz je zakon. Uvijek možeš svirati istu stvar na drugačiji način...

- Dobro je izjavio veliki čovjek i glazbenik Renzo Arbore: “Zašto se svijet uporno vraća starim pjesmama, staroj glazbi? Zato što je još uvijek najbolja!” Ja jednako mislim...

Ne znam je li ovaj posljednji pozdrav Marku Breškoviću zvuči najdubrovačkije, ali na pamet mi pada samo ovo: Adio, Marko!

Milorad BIBIĆ, FOTO: CROPIX

Sni’te sla’ko, gospar Marko


Nekad smo znali do zore kantat/ veseli ispod ponistar vaši/ došlo je bome drukčije doba/ jer o sanjari ni više moda./ Sni’te sla’ko... kantali smo zajedno te 1980. na Splitskom festivalu, ali i šetnjom od Prokurativa do hotela Marjan, onako soto voce, sretni što je Miroševićeva privola napokon spojila logiku stvari: trubadur je dobio Trubadure, i to dubrovačke. Gospare, koji će ga vezati za Grad, za Linđa i Ibricu i koji će mu više od glazbene filozofije promijeniti životnu logiku, otkriti pojmovnik “psihologije sentimenta”.

Gubitak je zapravo dobitak, gubitnik dobitnik, kad ljubavi umiru, jer je srećom kreativno krijepljen i dojen! Onako trubadurski, uzdisajima, nagovještajem, splinom...

Za neke moguće tek basista popularnih Trubadura, Marko Brešković, za potpisnika istinski umjetnik, čija je vedrina i ležernost spajala glazbene ličnosti iz zlatne ere glazbenika koji su se imali čime podičiti - unikatnim vrednotama i modelom renesansnog roka.

Marko me najbolje razumio, čekali su i Trubaduri godinama nastup na najprestižnijem zabavnoglazbenom festivalu; to oduševljenje i strpljivost u iščekivanju prvijenca na Prokurativama.

Štoviše, nastojao me uvući i dublje u priču, vidjevši u meni novoga frontmena (!?), zadojenog nadasve 6/8 barcarolom i pikadirskom tercom kao poantom u zaključku.

Ostao je dosljednim trubadurom i onda kad je Hamo otpao, i kad je Đelo trasirao svoj put, i kad je Laci odustajao, i kad se Bobo našao u drugoj sredini, i kad je Luči preuzeo komadu, i kad su tražili svježu krv Hrnićem ili Oliverom. Vjerovao je nadasve u ideju, trubadursku, pa i onda kad joj je medijsko glorificiranja okrenulo leđa, a glazbeni interes bivao optočen uspomenama.

Kao da je sve (o)stalo na “Jednom danu”, “Ludoj mladosti”, odnosno čarobnoj jednostavnosti i genijalnosti Vlahe Paljetka. Ukoričeno u posljednjem velikom hitu “La musica di note”...

Vedar i oboružan ležernošću, i onda kad više nije išlo, s postavama Trubadura koje su nastojale sačuvati tek reprodukcijski kontinuitet, tražio je partnere za novu glazbu, kontrabasom u svom Trubaduru.

Na ponos svojima, sestri Lukreciji i “Brešković brothersa”, sinova, koji bez obzira na žanr, srećom nisu pali dalje od porodičnog stabla. Sni’te sla’ko, gospar Marko.

IGOR BREŠAN


Capurso: Znali smo se u dušu

Uz Markovu obitelj odlazak popularnoga glazbenika posebno je rastužio njegova dugogodišnjeg prijatelja i suradnika, još jednog “trubadura” Luciana Capursa-Lućija, čiji je caffe bar “Libertina” omiljeno dubrovačko okupljalište glazbenika, glumaca, slikara i prijatelja umjetnosti.

- S Markom sam prijateljevao od djetinjstva, zajedno smo se igrali i ljeti kupali na Buži, išli skupa u Muzičku školu, iako sam godinu dana bio stariji od njega, i to prijateljstvo koje je potrajalo cijeli život poslije se razvilo i u glazbenu suradnju - kazao je Lući, jedva prikrivajući suze.

Ranih šezdesetih, prisjeća se Capurso, svirali su najprije u tada vrlo popularnom restoranu “Jadran”, a vrtoglavi uspon “Dubrovačkih trubadura”, koje su zajedno s njima dvojicom utemeljili i Đelo Jusić, Hamo Hajdarhodžić, Bobo Berdović i Ladislav Pađen, počeo je već s “Ulicama moga grada”, izvedenima na Splitskom festivalu 1967.

Nakon uspješna nastupa na Euroviziji godinu poslije sa skladbom “Jedan dan”, popularnost “Trubadura” prešla je granice tadašnje države i dubrovački glazbenici u prepoznatljivim renesansnim odorama putovali su na turneje diljem svijeta - od Europe, preko Rusije, Sjedinjenih Američkih Država do Australije.

- Putovali smo u kombiju i kada bi se sve to zbrojilo, proveli smo u njemu oko četiri godine. Bili smo mladi, “freško” oženjeni, a više smo vremena provodili zajedno na turnejama nego s našim obiteljima - sjeća se Lući tih godina, kada su zajedno s ostalim “trubadurima” sve dijelili.

- Marko i ja poznavali smo se u dušu, nikada se nismo posvađali niti smo bili “đilozi” jedan na drugog i cijeli život ostali smo pravi prijatelji. Bio je divan čovjek, sjajan glazbenik, osviješteni Hrvat i pravi kršćanin od kojega sam imao što naučiti, a ljudi su ga u Gradu voljeli jer je bio drag i srdačan i za svakoga je imao lijepu riječ. Marko se nastavio baviti glazbom “džezirajući” u svom caffeu i surađujući sa svojim darovitim sinovima, a meni već sada jako nedostaje - kazao nam je potreseni Luciano Capurso.

- Lućija je ovo jako ganulo, od jučer jedva progovara - kazao nam je u ponedjeljak ujutro pred “Libertinom” glumac “zlatnih ruku”, kojima jednako vješto izrađuje suvenire i drvene brodove Igor Hajdarhodžić.

Igor je s “Dubrovačkim trubadurima” prijateljevao od najranijeg djetinjstva, a njegov dundo Hamo Hajdarhodžić, koji je preminuo prije desetak godina, bio je u prvom postavu kultnog sastava. Još kao dječak Igor je pratio svaku njihovu probu i nastup, a druženje se nastavilo i poslije.

- Marko je predstavljao neizostavni dio identiteta Dubrovnika, a njegov “Trubadur”, kroz koji su prošle stotine glazbenika, svojevrsna je kulturna institucija Grada. Ostavio nam je u naslijeđe nadahnuće, koje dalje prenose njegovi sinovi, kao i svi oni glazbenici koji sviraju u tom prostoru i uvjeren sam da će ga njegova ideja nadživjeti - kazao nam je Igor Hajdarhodžić, kojega je s popularnim “trubadurom” i njegovom obitelji vezalo iskreno prijateljstvo.

Anet Franić

Povijest Dubrovačkih trubadura

U prvoj postavi “Dubrovačkih trubadura” iz 1961. uz Marka Breškovića, pjevača, kontrabasista i bas-gitarista, bili su i današnji skladatelj, višestruki dobitnik Porina Đelo Jusić, klavijaturist i vokal Slobodan Bobo Berdović, bubnjar i pjevač Ladislav Padjen Laci i vokal Hamo Hajdarhodžić, koji je preminuo prije desetak godina.

Za Berdovića Dubrovčani kažu kako se odselio u Beograd sredinom 80-ih. Osim glazbene karijere, pokojni Marko Brešković desetljećima se uspješno bavio ugostiteljstvom, a njegov Trubadur hard jazz caffe na Bunićevoj poljani postao je nezaobilazan dio noćne ponude Grada i prava institucija.

Marko je pred gostima caffea, koji su mu ujedno bili i najvjernija publika, nastupao sa standardnim jazz repertoarom. Za svoju trojicu sinova, također glazbenika, Tončija, Nikolu i Vlaha (trombon, kontrabas i bubnjevi), govorio je da sviraju izvorni mediteranski pop soul jazz.

G. Bijelić

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Veliki dubrovački gospar  i Markov dugogodišnji prijatelj Đelo Jusić kazao je: “Grad bez njega i njegove dobrote i njegova vazda radosnoga lica više nije isti!” [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => MARKO BREŠKOVIĆ BIO JE JEDAN OD ZAŠTITNIH ZNAKOVA DUBROVNIKA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2010-08-31 12:54:45 [created_by] => 33 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2010-08-31 13:07:52 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2010-08-31 12:54:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 22 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2010/08/31/scena/BRESK3.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "350x261" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 18 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 15384499 Threads: 2 Questions: 3189256961 Slow queries: 7162638 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 235762041 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 33 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front06 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/odlazak-trubadura-sni-te-sla-ko-gospar-marko-109998 [printLink] => /kultura/odlazak-trubadura-sni-te-sla-ko-gospar-marko-109998?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 99151 [name] => MARKOBREŠKOVIĆ [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => markobreskovic [link] => /tag/markobreskovic ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Veliki dubrovački gospar  i Markov dugogodišnji prijatelj Đelo Jusić kazao je: “Grad bez njega i njegove dobrote i njegova vazda radosnoga lica više nije isti!” [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => MARKO BREŠKOVIĆ BIO JE JEDAN OD ZAŠTITNIH ZNAKOVA DUBROVNIKA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => ODLAZAK TRUBADURA Sni’te sla’ko, gospar Marko [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-17-10-39-14-33 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2010/08/31/scena/BRESK3.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2010/08/31/scena/BRESK3.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}
“Jutros sam se čuo s Markom. Čitao je onaj tvoj intervju sa mnom u Slobodnoj Dalmaciji, spominjao je Ivicu Flescha i tebe. Ajde, nazovi ga, eno ga na rehabilitaciji u Krapinskim toplicama, ajde se malo šali s njim. Bit će mu drago”...

To mi je ovoga ljeta kazao veliki dubrovački gospar i jedan od zaštitnih znakova Dubrovnika maestro Đelo Jusić. Poslušao sam toga velemajstora muzike, nazvao još jednoga od zaštitnih znakova Grada, trubadura Marka Breškovića.

Znao sam da ima srčanih tegoba, čim sam mu čuo glas, zapjevao sam mu u mobitel, ne baš kao Mario Lanza, Luiciano Pavarotti, Placido Domingo ili Claudio Villa, ono za sva vremena: “Cuore, Cuore, ingrato!” Ili u prijevodu – Nezahvalno srce!

Jugoplastika i Hajduk Marko se nasmijao:

- Tko se rodi lud, i umre lud! Da ti meni u ovom stanju pjevaš – nezahvalno srce!? E, ali drugi put nemoj pjevati “Cuore, cuore, ingrato.” Zapjevaj u dijalektu: “Core, core, ‘ngrato!” Evo ovako... Neka ono – ‘ngrato – zvuči malo tvrđe...

Zanimalo ga što je s košarkašima “žutih”, koje je još uvijek zvao Jugoplastika, i Hajdukom, čiji je navijač bio, rekao mi je da obavezno pozdravim friškog penzionera, legendarnog novinara Slobodne Dalmacije Ivicu Flescha. I da pozdravim sve u splitskom Hotelu Consul. I da će se javiti...

Na kraju razgovora sam ga nasmijao rečenicom: “Ma, lako ti je za srce, važno da tebi nije ništa!”

Ponovio je ono: “Jednom lud, vazda lud!” Više ga nisam čuo...

A u nedjelju uvečer, iz sna ljetne noći na Splitovu igralištu gdje se igrao veliki derbi Split – Hajduk probudila me tužna vijest: umro je Marko Brešković!

Odmah sam zavrtio gospara Đelu Jusića, jedva je izustio: “Nema više našeg Marka. Grad bez njega i njegove dobrote i njegova vazda radosnoga lica više nije isti!”

Možda ćete pomisliti da ovo Đelino – Grad bez njega i njegova vazda radosnoga lica više nije isti – zvuči prepatetično, ali Stradun bez Marka i njegova osmijeha “od uha do uha”, bez lijepe riječi i pozdrava svakome, bez naklona damama, bez njega i njegova kontrabasa u njegovu kultnom kafiću “Troubadur” definitivno nije isti.

To znamo mi koji par puta godišnje skoknemo u Grad, ali to puno bolje znaju Dubrovčanke i Dubrovčani.

Drugačiji od ostalih

Uzeo sam u ruke posljednji intervju s Markom Breškovićem, koji sam lani napisao za Spektar Slobodne Dalmacije, evo što mi je Marko, među ostalim, kazao:

- Split nas je lansirao u orbitu, Splitski festival učinio nas je najpopularnijim sastavom u tadašnjoj Jugoslaviji. Najprije “Luda mladost”, pa “Dalmatinski lero”, “La musica di notte”, “Tiho je negdje svirala mandolina”... Splitski fEstival bio je onda, nakon Sanrema, zasigurno najbolji europski festival, prestižno je bilo pjevati na Prokurativama, a pogotovo osvajati nagrade kao moji “Dubrovački trubaduri”...

- Naša glazba tad je bila posve drugačija od one koja se tada slušala, tvrdim da je u njoj bilo čak i elemenata swinga. Neki su je zvali staromodnom, baroknom, renesansnom, no ona je tad “žarila i palila”. Kako smo bili drugačiji od ostalih kad je o glazbi riječ, bili smo posve drugačiji i u odijevanju. Budući da smo bili “Dubrovački trubaduri”, odijevali smo se kao nekadašnji trubaduri. Zbog toga smo ljeti patili od vrućine...

- Prije četvrt stoljeća otvorio sam kavanu, među prvim posjetiteljima bio je moj veliki prijatelj Danilo Kiš, koji je inače odlično svirao violinu, tad mi je kazao: “Marko, zavidim ti! Nema ljepše stvari nego imati svoju kavanu!”

- Uvijek sam volio jazz, bio zaljubljenik u tu glazbu. Jazz je zakon. Uvijek možeš svirati istu stvar na drugačiji način...

- Dobro je izjavio veliki čovjek i glazbenik Renzo Arbore: “Zašto se svijet uporno vraća starim pjesmama, staroj glazbi? Zato što je još uvijek najbolja!” Ja jednako mislim...

Ne znam je li ovaj posljednji pozdrav Marku Breškoviću zvuči najdubrovačkije, ali na pamet mi pada samo ovo: Adio, Marko!

Milorad BIBIĆ, FOTO: CROPIX

Sni’te sla’ko, gospar Marko


Nekad smo znali do zore kantat/ veseli ispod ponistar vaši/ došlo je bome drukčije doba/ jer o sanjari ni više moda./ Sni’te sla’ko... kantali smo zajedno te 1980. na Splitskom festivalu, ali i šetnjom od Prokurativa do hotela Marjan, onako soto voce, sretni što je Miroševićeva privola napokon spojila logiku stvari: trubadur je dobio Trubadure, i to dubrovačke. Gospare, koji će ga vezati za Grad, za Linđa i Ibricu i koji će mu više od glazbene filozofije promijeniti životnu logiku, otkriti pojmovnik “psihologije sentimenta”.

Gubitak je zapravo dobitak, gubitnik dobitnik, kad ljubavi umiru, jer je srećom kreativno krijepljen i dojen! Onako trubadurski, uzdisajima, nagovještajem, splinom...

Za neke moguće tek basista popularnih Trubadura, Marko Brešković, za potpisnika istinski umjetnik, čija je vedrina i ležernost spajala glazbene ličnosti iz zlatne ere glazbenika koji su se imali čime podičiti - unikatnim vrednotama i modelom renesansnog roka.

Marko me najbolje razumio, čekali su i Trubaduri godinama nastup na najprestižnijem zabavnoglazbenom festivalu; to oduševljenje i strpljivost u iščekivanju prvijenca na Prokurativama.

Štoviše, nastojao me uvući i dublje u priču, vidjevši u meni novoga frontmena (!?), zadojenog nadasve 6/8 barcarolom i pikadirskom tercom kao poantom u zaključku.

Ostao je dosljednim trubadurom i onda kad je Hamo otpao, i kad je Đelo trasirao svoj put, i kad je Laci odustajao, i kad se Bobo našao u drugoj sredini, i kad je Luči preuzeo komadu, i kad su tražili svježu krv Hrnićem ili Oliverom. Vjerovao je nadasve u ideju, trubadursku, pa i onda kad joj je medijsko glorificiranja okrenulo leđa, a glazbeni interes bivao optočen uspomenama.

Kao da je sve (o)stalo na “Jednom danu”, “Ludoj mladosti”, odnosno čarobnoj jednostavnosti i genijalnosti Vlahe Paljetka. Ukoričeno u posljednjem velikom hitu “La musica di note”...

Vedar i oboružan ležernošću, i onda kad više nije išlo, s postavama Trubadura koje su nastojale sačuvati tek reprodukcijski kontinuitet, tražio je partnere za novu glazbu, kontrabasom u svom Trubaduru.

Na ponos svojima, sestri Lukreciji i “Brešković brothersa”, sinova, koji bez obzira na žanr, srećom nisu pali dalje od porodičnog stabla. Sni’te sla’ko, gospar Marko.

IGOR BREŠAN


Capurso: Znali smo se u dušu

Uz Markovu obitelj odlazak popularnoga glazbenika posebno je rastužio njegova dugogodišnjeg prijatelja i suradnika, još jednog “trubadura” Luciana Capursa-Lućija, čiji je caffe bar “Libertina” omiljeno dubrovačko okupljalište glazbenika, glumaca, slikara i prijatelja umjetnosti.

- S Markom sam prijateljevao od djetinjstva, zajedno smo se igrali i ljeti kupali na Buži, išli skupa u Muzičku školu, iako sam godinu dana bio stariji od njega, i to prijateljstvo koje je potrajalo cijeli život poslije se razvilo i u glazbenu suradnju - kazao je Lući, jedva prikrivajući suze.

Ranih šezdesetih, prisjeća se Capurso, svirali su najprije u tada vrlo popularnom restoranu “Jadran”, a vrtoglavi uspon “Dubrovačkih trubadura”, koje su zajedno s njima dvojicom utemeljili i Đelo Jusić, Hamo Hajdarhodžić, Bobo Berdović i Ladislav Pađen, počeo je već s “Ulicama moga grada”, izvedenima na Splitskom festivalu 1967.

Nakon uspješna nastupa na Euroviziji godinu poslije sa skladbom “Jedan dan”, popularnost “Trubadura” prešla je granice tadašnje države i dubrovački glazbenici u prepoznatljivim renesansnim odorama putovali su na turneje diljem svijeta - od Europe, preko Rusije, Sjedinjenih Američkih Država do Australije.

- Putovali smo u kombiju i kada bi se sve to zbrojilo, proveli smo u njemu oko četiri godine. Bili smo mladi, “freško” oženjeni, a više smo vremena provodili zajedno na turnejama nego s našim obiteljima - sjeća se Lući tih godina, kada su zajedno s ostalim “trubadurima” sve dijelili.

- Marko i ja poznavali smo se u dušu, nikada se nismo posvađali niti smo bili “đilozi” jedan na drugog i cijeli život ostali smo pravi prijatelji. Bio je divan čovjek, sjajan glazbenik, osviješteni Hrvat i pravi kršćanin od kojega sam imao što naučiti, a ljudi su ga u Gradu voljeli jer je bio drag i srdačan i za svakoga je imao lijepu riječ. Marko se nastavio baviti glazbom “džezirajući” u svom caffeu i surađujući sa svojim darovitim sinovima, a meni već sada jako nedostaje - kazao nam je potreseni Luciano Capurso.

- Lućija je ovo jako ganulo, od jučer jedva progovara - kazao nam je u ponedjeljak ujutro pred “Libertinom” glumac “zlatnih ruku”, kojima jednako vješto izrađuje suvenire i drvene brodove Igor Hajdarhodžić.

Igor je s “Dubrovačkim trubadurima” prijateljevao od najranijeg djetinjstva, a njegov dundo Hamo Hajdarhodžić, koji je preminuo prije desetak godina, bio je u prvom postavu kultnog sastava. Još kao dječak Igor je pratio svaku njihovu probu i nastup, a druženje se nastavilo i poslije.

- Marko je predstavljao neizostavni dio identiteta Dubrovnika, a njegov “Trubadur”, kroz koji su prošle stotine glazbenika, svojevrsna je kulturna institucija Grada. Ostavio nam je u naslijeđe nadahnuće, koje dalje prenose njegovi sinovi, kao i svi oni glazbenici koji sviraju u tom prostoru i uvjeren sam da će ga njegova ideja nadživjeti - kazao nam je Igor Hajdarhodžić, kojega je s popularnim “trubadurom” i njegovom obitelji vezalo iskreno prijateljstvo.

Anet Franić

Povijest Dubrovačkih trubadura

U prvoj postavi “Dubrovačkih trubadura” iz 1961. uz Marka Breškovića, pjevača, kontrabasista i bas-gitarista, bili su i današnji skladatelj, višestruki dobitnik Porina Đelo Jusić, klavijaturist i vokal Slobodan Bobo Berdović, bubnjar i pjevač Ladislav Padjen Laci i vokal Hamo Hajdarhodžić, koji je preminuo prije desetak godina.

Za Berdovića Dubrovčani kažu kako se odselio u Beograd sredinom 80-ih. Osim glazbene karijere, pokojni Marko Brešković desetljećima se uspješno bavio ugostiteljstvom, a njegov Trubadur hard jazz caffe na Bunićevoj poljani postao je nezaobilazan dio noćne ponude Grada i prava institucija.

Marko je pred gostima caffea, koji su mu ujedno bili i najvjernija publika, nastupao sa standardnim jazz repertoarom. Za svoju trojicu sinova, također glazbenika, Tončija, Nikolu i Vlaha (trombon, kontrabas i bubnjevi), govorio je da sviraju izvorni mediteranski pop soul jazz.

G. Bijelić

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/odlazak-trubadura-sni-te-sla-ko-gospar-marko-109998 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=15d7cd8a5d38077b8b971b388b4b30832ae2baf8 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=ODLAZAK+TRUBADURA+Sni%E2%80%99te+sla%E2%80%99ko%2C+gospar+Marko&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fodlazak-trubadura-sni-te-sla-ko-gospar-marko-109998 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fodlazak-trubadura-sni-te-sla-ko-gospar-marko-109998 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Veliki dubrovački gospar  i Markov dugogodišnji prijatelj Đelo Jusić kazao je: “Grad bez njega i njegove dobrote i njegova vazda radosnoga lica više nije isti!” [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => MARKO BREŠKOVIĆ BIO JE JEDAN OD ZAŠTITNIH ZNAKOVA DUBROVNIKA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
KulturaMARKO BREŠKOVIĆ BIO JE JEDAN OD ZAŠTITNIH ZNAKOVA DUBROVNIKA

ODLAZAK TRUBADURA Sni’te sla’ko, gospar Marko

Piše PSD.
31. kolovoza 2010. - 14:54
“Jutros sam se čuo s Markom. Čitao je onaj tvoj intervju sa mnom u Slobodnoj Dalmaciji, spominjao je Ivicu Flescha i tebe. Ajde, nazovi ga, eno ga na rehabilitaciji u Krapinskim toplicama, ajde se malo šali s njim. Bit će mu drago”...

Sni’te sla’ko, gospar Marko


Nekad smo znali do zore kantat/ veseli ispod ponistar vaši/ došlo je bome drukčije doba/ jer o sanjari ni više moda./ Sni’te sla’ko... kantali smo zajedno te 1980. na Splitskom festivalu, ali i šetnjom od Prokurativa do hotela Marjan, onako soto voce, sretni što je Miroševićeva privola napokon spojila logiku stvari: trubadur je dobio Trubadure, i to dubrovačke. Gospare,...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
17. svibanj 2024 12:39