stdClass Object ( [id] => 145199 [title] => Psihodelične pokretne slike socijalističke Jugoslavije: od Verzottija, preko Abramovićke do Josipe Lisac [alias] => psihodelicne-pokretne-slike-socijalisticke-jugoslavije-od-verzottija-preko-abramovicke-do-josipe-lisac [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Tune in Screening: Psychedelic Moving Images from Socialist Yugoslavia” (Izoštri sliku: psihodelične pokretne slike socijalističke Jugoslavije), naslov koji zvuči kao da je otiskan na nekom od albuma Talking Headsa, zapravo je naziv izložbe koju je u newyorškoj galeriji “Stephan Stoyanov” postavio kustos Branko Franceschi (3.−30. listopada).

Galerija “Stephan Stoyanov” jedna je od novijih newyorških galerija istočnog dijela New Yorka, raspoređena na dvije etaže, i zainteresirana je uglavnom za suvremenu umjetnost. Franceschi, naš cijenjeni kunsthistoričar, ne zahtijeva posebno predstavljanje: od 2008. do 2010. godine ravnatelj je HDLU Zagreb, od 2004. do 2008. direktor je Muzeja moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci, a od 1987. do 2004. godine radio je kao voditelj i kustos Galerije “Miroslav Kraljević” u Zagrebu.

Tijekom karijere organizirao je brojne samostalne i skupne izložbe domaćih i stranih umjetnika u zemlji i inozemstvu, obnašao je dužnosti: nacionalnog selektora na 26. bijenalu u Sao Paulu 2004., 2. međunarodnog bijenala u Pragu 2005. godine, člana kustoskoga tima 1. bijenala Kvadrilaterale u Rijeci i 2. međunarodnog bijenala mladih umjetnika u Bukureštu 2006. godine. Kustos je hrvatskog paviljona na 52. venecijanskom bijenalu 2007. godine i 11. venecijanskog bijenala arhitekture 2008. godine.

Danas je ravnatelj Virtualnog muzeja avangarde, s bogatim fundusom od preko 10.000 umjetnina i dokumenata, u rasponu od osobnih pisama do video i filmske dokumentacije, koju je od 2004. s kolekcionarskom pomnjom skupljao osnivač Virtualnog muzeja Marinko Sudac.

U središtu kolekcionarova interesa bila je isključivo avangardna umjetnost nastala od 1914. do 1989. godine. Početno zanimanje za povijesne avangarde na prostoru bivše Jugoslavije Marinko Sudac uskoro širi na sve povezane umjetničke fenomene u regiji i svijetu, što rezultira kolekcijom koja se drži najvećom privatnom te najpotpunijom zbirkom avangardne umjetnosti u regiji uopće. Tijekom svojeg boravka u New Yorku Franceschi je otvorio prekomorsku ispostavu Virtualnog muzeja avangardne umjetnosti, koja je sebi zadala kompenzirati manjkavosti virtualne zbilje preko izravne razmjene znanja o avangardnim pokretima jugoistočne Europe.

Prekomorska ispostava Virtualnog muzeja tako privremeno funkcionira kao krajnja zapadna točka jugoistočne europske avangarde, fingirajući put imigranata iz regije koja je naseljavala Sjedinjene Države tijekom cijelog 20. stoljeća. Za razliku od emigranata koji su već našli svoje mjesto u američkom društvu, kulturološki sadržaj zemlje njihova podrijetla još uvijek nije posvema prepoznat i integriran u kulturološki pejzaž Zapada. Virtualni muzej i Franceschijev angažman kroz sastanke, radionice i predavanja nastojat će smanjiti tu povijesnu diskrepanciju.

Verzotti, Martinac, Josipa Lisac

U isto vrijeme, Franceschi je autor spomenutoga koncepta “Tune in Screening: Psychedelic Moving Images From Socialist Yugoslavia”, 50-minutnog filmskog programa u galeriji “Stephan Stoyanov”, kojemu je u žarištu eksperimentalna filmska produkcija i rock glazba koje su nastale u Jugoslaviji od 1964. do 1974. godine. Od filmova, tu će se vidjeti naslovi: Ante Verzottija (“Fluorescencije”, 1967.), Ivana Martinca (“Fokus”, 1967.), Miroslava Mikuljana (“Seisana”, 1970.), Slobodana Šijana (“Kosta Bunuševac u filmu o sebi”, 1970.), Marjana Cigliča (“Fullya Qwanso”, 1967., i “OU”, 1969./70.), Petra Trinajstića (“Oh ribice, moja mala ribice”, 1973.), Ljubomira Šimunića (“Gerdy, zločesta vještica”, 1973.-1976.), Vladimira Peteka (“Akvarel”, 1966.), i Naška Križnara (“Devetnajsti živčani slom”, 1966.).

U domeni vizualne umjetnosti, Njujorčani će vidjeti object painting Marka Pogačnika “Rolling Stones” (1968.) i filmsku dokumentaciju performansa Marine Abramović “Ritam 2” (1974.).

Konačno, glazbenu kulisu projekta predstavljat će Uragani, Grupa 220, Josipa Lisac, Time, Korni grupa, Indeksi i Zdenka Kovačiček. Prema Franceschijevu konceptu, ti bi materijali trebali biti pokazatelj stupnja otvorenosti i koncilijantnosti koje su karakterizirale jugoslavenski tip socijalizma kad se radilo o recepciji popularne i alternativne kulture Zapada. Posrijedi je bila kulturna razmjena, podcrtava izložba “Tune in Screening...”, koja je u velikoj mjeri utjecala na društvo, umjetnost, način života i pop-kulturu ovih prostora.


jakov kosanović

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Franceschijev koncept  želi pokazati stupanj otvorenosti koja je karakterizirala jugoslavenski tip socijalizma kad se radilo o recepciji popularne i alternativne kulture Zapada [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Avangarda preko oceana [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2011-10-08 00:18:58 [created_by] => 32 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2011-10-08 13:37:44 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2011-10-08 10:21:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 7050 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2011/10/07/Kultura/OU1o0o_thumb.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "422x357" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 19 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 38708908 Threads: 7 Questions: 7119026265 Slow queries: 3307616 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 608902105 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 50 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front01 [password] => Y2AfBGoJRKhS9HNdMJ [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/psihodelicne-pokretne-slike-socijalisticke-jugoslavije-od-verzottija-preko-abramovicke-do-josipe-lisac-145199 [printLink] => /kultura/psihodelicne-pokretne-slike-socijalisticke-jugoslavije-od-verzottija-preko-abramovicke-do-josipe-lisac-145199?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 212986 [name] => brankofranceschi [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => brankofranceschi [link] => /tag/brankofranceschi ) [1] => stdClass Object ( [id] => 155864 [name] => marinaabramović [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => marinaabramovic [link] => /tag/marinaabramovic ) [2] => stdClass Object ( [id] => 160421 [name] => anteverzotti [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => anteverzotti [link] => /tag/anteverzotti ) [3] => stdClass Object ( [id] => 132635 [name] => marinkosudac [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => marinkosudac [link] => /tag/marinkosudac ) [4] => stdClass Object ( [id] => 226840 [name] => josipalisac [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => josipalisac [link] => /tag/josipalisac ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Franceschijev koncept  želi pokazati stupanj otvorenosti koja je karakterizirala jugoslavenski tip socijalizma kad se radilo o recepciji popularne i alternativne kulture Zapada [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Avangarda preko oceana [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Psihodelične pokretne slike socijalističke Jugoslavije: od Verzottija, preko Abramovićke do Josipe Lisac [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-18-12-00-27-32 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2011/10/07/Kultura/OU1o0o_thumb.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2011/10/07/Kultura/OU1o0o_thumb.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}Tune in Screening: Psychedelic Moving Images from Socialist Yugoslavia” (Izoštri sliku: psihodelične pokretne slike socijalističke Jugoslavije), naslov koji zvuči kao da je otiskan na nekom od albuma Talking Headsa, zapravo je naziv izložbe koju je u newyorškoj galeriji “Stephan Stoyanov” postavio kustos Branko Franceschi (3.−30. listopada).

Galerija “Stephan Stoyanov” jedna je od novijih newyorških galerija istočnog dijela New Yorka, raspoređena na dvije etaže, i zainteresirana je uglavnom za suvremenu umjetnost. Franceschi, naš cijenjeni kunsthistoričar, ne zahtijeva posebno predstavljanje: od 2008. do 2010. godine ravnatelj je HDLU Zagreb, od 2004. do 2008. direktor je Muzeja moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci, a od 1987. do 2004. godine radio je kao voditelj i kustos Galerije “Miroslav Kraljević” u Zagrebu.

Tijekom karijere organizirao je brojne samostalne i skupne izložbe domaćih i stranih umjetnika u zemlji i inozemstvu, obnašao je dužnosti: nacionalnog selektora na 26. bijenalu u Sao Paulu 2004., 2. međunarodnog bijenala u Pragu 2005. godine, člana kustoskoga tima 1. bijenala Kvadrilaterale u Rijeci i 2. međunarodnog bijenala mladih umjetnika u Bukureštu 2006. godine. Kustos je hrvatskog paviljona na 52. venecijanskom bijenalu 2007. godine i 11. venecijanskog bijenala arhitekture 2008. godine.

Danas je ravnatelj Virtualnog muzeja avangarde, s bogatim fundusom od preko 10.000 umjetnina i dokumenata, u rasponu od osobnih pisama do video i filmske dokumentacije, koju je od 2004. s kolekcionarskom pomnjom skupljao osnivač Virtualnog muzeja Marinko Sudac.

U središtu kolekcionarova interesa bila je isključivo avangardna umjetnost nastala od 1914. do 1989. godine. Početno zanimanje za povijesne avangarde na prostoru bivše Jugoslavije Marinko Sudac uskoro širi na sve povezane umjetničke fenomene u regiji i svijetu, što rezultira kolekcijom koja se drži najvećom privatnom te najpotpunijom zbirkom avangardne umjetnosti u regiji uopće. Tijekom svojeg boravka u New Yorku Franceschi je otvorio prekomorsku ispostavu Virtualnog muzeja avangardne umjetnosti, koja je sebi zadala kompenzirati manjkavosti virtualne zbilje preko izravne razmjene znanja o avangardnim pokretima jugoistočne Europe.

Prekomorska ispostava Virtualnog muzeja tako privremeno funkcionira kao krajnja zapadna točka jugoistočne europske avangarde, fingirajući put imigranata iz regije koja je naseljavala Sjedinjene Države tijekom cijelog 20. stoljeća. Za razliku od emigranata koji su već našli svoje mjesto u američkom društvu, kulturološki sadržaj zemlje njihova podrijetla još uvijek nije posvema prepoznat i integriran u kulturološki pejzaž Zapada. Virtualni muzej i Franceschijev angažman kroz sastanke, radionice i predavanja nastojat će smanjiti tu povijesnu diskrepanciju.

Verzotti, Martinac, Josipa Lisac

U isto vrijeme, Franceschi je autor spomenutoga koncepta “Tune in Screening: Psychedelic Moving Images From Socialist Yugoslavia”, 50-minutnog filmskog programa u galeriji “Stephan Stoyanov”, kojemu je u žarištu eksperimentalna filmska produkcija i rock glazba koje su nastale u Jugoslaviji od 1964. do 1974. godine. Od filmova, tu će se vidjeti naslovi: Ante Verzottija (“Fluorescencije”, 1967.), Ivana Martinca (“Fokus”, 1967.), Miroslava Mikuljana (“Seisana”, 1970.), Slobodana Šijana (“Kosta Bunuševac u filmu o sebi”, 1970.), Marjana Cigliča (“Fullya Qwanso”, 1967., i “OU”, 1969./70.), Petra Trinajstića (“Oh ribice, moja mala ribice”, 1973.), Ljubomira Šimunića (“Gerdy, zločesta vještica”, 1973.-1976.), Vladimira Peteka (“Akvarel”, 1966.), i Naška Križnara (“Devetnajsti živčani slom”, 1966.).

U domeni vizualne umjetnosti, Njujorčani će vidjeti object painting Marka Pogačnika “Rolling Stones” (1968.) i filmsku dokumentaciju performansa Marine Abramović “Ritam 2” (1974.).

Konačno, glazbenu kulisu projekta predstavljat će Uragani, Grupa 220, Josipa Lisac, Time, Korni grupa, Indeksi i Zdenka Kovačiček. Prema Franceschijevu konceptu, ti bi materijali trebali biti pokazatelj stupnja otvorenosti i koncilijantnosti koje su karakterizirale jugoslavenski tip socijalizma kad se radilo o recepciji popularne i alternativne kulture Zapada. Posrijedi je bila kulturna razmjena, podcrtava izložba “Tune in Screening...”, koja je u velikoj mjeri utjecala na društvo, umjetnost, način života i pop-kulturu ovih prostora.


jakov kosanović

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/psihodelicne-pokretne-slike-socijalisticke-jugoslavije-od-verzottija-preko-abramovicke-do-josipe-lisac-145199 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=5c34febc09adafb9acde08f55f01677204c6d4be [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Psihodeli%C4%8Dne+pokretne+slike+socijalisti%C4%8Dke+Jugoslavije%3A+od+Verzottija%2C+preko+Abramovi%C4%87ke+do+Josipe+Lisac&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fpsihodelicne-pokretne-slike-socijalisticke-jugoslavije-od-verzottija-preko-abramovicke-do-josipe-lisac-145199 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fpsihodelicne-pokretne-slike-socijalisticke-jugoslavije-od-verzottija-preko-abramovicke-do-josipe-lisac-145199 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Franceschijev koncept  želi pokazati stupanj otvorenosti koja je karakterizirala jugoslavenski tip socijalizma kad se radilo o recepciji popularne i alternativne kulture Zapada [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Avangarda preko oceana [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
KulturaAvangarda preko oceana

Psihodelične pokretne slike socijalističke Jugoslavije: od Verzottija, preko Abramovićke do Josipe Lisac

Piše PSD.
8. listopada 2011. - 12:21
Tune in Screening: Psychedelic Moving Images from Socialist Yugoslavia” (Izoštri sliku: psihodelične pokretne slike socijalističke Jugoslavije), naslov koji zvuči kao da je otiskan na nekom od albuma Talking Headsa, zapravo je naziv izložbe koju je u newyorškoj galeriji “Stephan Stoyanov” postavio kustos Branko Franceschi (3.−30. listopada).

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
18. svibanj 2024 14:00