stdClass Object ( [id] => 100407 [title] => STUDENTI OTKRILI ZAGUBLJENU DRAMU ‘Roko I. Krvolok’ Miljenka Smoje prvi će put ugledati svjetlo dana [alias] => studenti-otkrili-zagubljenu-dramu-roko-i-krvolok-miljenka-smoje-prvi-ce-put-ugledati-svjetlo-dana [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Legendarni novinar i pisac Miljenko Smoje i dalje je živo prisutan u novinskoj i književnoj memoriji po svojim TV serijama i knjigama kao što su “Malo misto” “Libar” ili “Velo misto”. No u četvrtak u 21 sat u klubu “Quasimodo” splitski poklonici Smojina pisma moći će prvi put pročitati dramu “Roko I. Krvolok oli Ča je život vengo fantažija”. Drama je objavljena u sadržajno bogatom i s razlogom hvaljenome časopisu splitskih studenata “The Split Mind” .

Šesteročlano uredništvo “The Split Minda” - koje u ovom, svom oproštajnom broju predvodi dobitnica Nagrade “Goran” za mlade pjesnike Irena Delonga - dramu je dobilo od Zaklade Karla Grenca. Grenc u svojem arhivu na splitskoj Rivi, među ostalim blagom poput Tijardovićeva klavira, čuva i brojne Smojine rukopise i predmete.

Arhivom Karla Grenca oduševljena je i Delonga koja je nakon prezentacije s kolegama suurednicima odlučila uvesti rubriku “Iz naftalina”. “Kod gospodina Grenca toliko je zanimljivih foldera, a Smoje nam se učinio nedvojbeno najzanimljivijim za prvi prilog te rubrike”, kaže urednica.

Smoju nema tko objavljivati

Lepa Smoje u svojoj 91. godini dobro se sjeća kazališnih izvedbi drame. “Pamtim izvedbe u kazalištu i na otvorenoj sceni sa Semkom i Borisom. Bile su dvije verzije – jedna u zgradi sa dvoje glumaca, a druga na otvorenom, proširena na 5-6 lica, koja se dotiče i sjemeništa. Ta mi je bila draža”, sjeća se gospođa Smoje.

“Ima još puno Smojinih djela za objavu, ali malo je interesa. Najzainteresiraniji je Talijan koji je oduševljen Smojom”, žali se gospođa Lepa.

Karlo Grenc

Ona neće doći na promociju jer je kasno i visoko, ali podržava splitske studente, posebno Ivana Boškovića, kojeg dobro poznaje i kojeg je uputila na rukopis. No prvo objavljivanje Smojina “Roka I. Krvoloka” nije sve “Šunjino” što se skrilo među 360 stranica novoga broja časopisa.

Tu su i Smojine fotografije Feđe Klarića, kao i soneti Joška Armande posvećeni Smoji i Momčilu Popadiću. No posebno je zanimljiv esej 30-godišnjega Talijana Mattea Esposita “’Smoje, pišeš li još uvijek pizdarije?’ ... a možda i nisu pizdarije”. Esposito, unatoč obilju kvalitetnih talijanskih pisaca, dugo i studiozno proučava upravo Smoju i dalmatinsku književnost.

Miljenko Smoje
Književna ostavština

Možda će objava do sada neobjavljene Smojine drame, kao i nedavno medijski eksponirane, a četiri desetljeća neizdane “Hajdučke legende”, potaknuti ispitivanje Smojine književne ostavštine koja zasigurno krije vrijedne i zanimljive stvari. Samozvani Smojini nasljednici, naime, mnogo su uredniji u oknjižavanju svoje novinske produkcije, premda bi se bilo teško zakleti da je i približno ravna Smojinoj.

No neobjavljena Smojina drama, fotografije i esej neće i ne mogu baciti u sjenu ostalih 300 stranica prvoklasnog časopisnog štiva koje nudi časopis “The Split Mind”. Talent, elan, mladost, duh i dušu šesteročlanog uredništva koji čine Ivan Bošković, Luiza Bouharaoua, Ivana Čagalj, Irena Delonga, Antun Domazet, Marijana Radovčić, Katarina Vučić i Ivana Vukušić na prvi pogled prepoznao bi i sam Smoje.

Novi broj uobičajeno donosi obilje poezije, proze, prijevoda, eseja, fotografija, afirmiranih i neafirmiranih imena. Treba se nadati da se profesorima s Filozofskoga neće biti preteško ili prekasno popeti na drugi kat RK “Dobri” na promociju časopisa kojim se s razlogom ponosi književni, pa i sveučilišni Split.

siniša kekez

PRVOTISAK: ULOMAK IZ DOSADA NEOBJAVLJENE DRAME

Cila dota - jedna karijola

•• Svitanje. Nigdje nikoga. Roko i Dujka spavaju u gajeti ispod prove. Čuje se njegovo mirno, ravnomjerno hrkanje. Bude ga prva zvona s obližnjeg kampanela. Izvlači se iz prove, rastiže dugo, da mu kosti pucketaju, usput zijeva i valja: majkooo mojaaa. Penje se na krmu i leđima okrenut piša u more. Stresne se. ROKO: Koja je noćas rosa pala! (Još je ogrnut dekon koju skida, prigiba se i pokriva Dujki noge. Traži po džepovima, nađe dvi-tri čike koje razbije i mota cigaret. Zapali, zakašlje i pljuje u more. Priginje se i vadi bočicu rakije.) ROKO: Nima njanci kapje. (Gleda prema oštariji) Koja je ova jebena država kad pri otvara crikve nego oštarije. (Ostruže šaku dagnji (pizdic), pa uzima trstiku i baca udicu sa krme. Kad izvuče prvog cipla, ispod glasa pjeva. Kad izvuče drugu ribu, ustaje i Dujka.) ROKO: Dobro jutro, prinčipeso, kako si mi spavala? DUJKA: Ka u zivku! ROKO: Ajde, diži se, skupi malo drv, loži oganj, omar činimo brujet; ali najpri da te uputin u sve posle ča te čekadu na brodu. Ako je lipi dan, čin se probudiš, iz spavaće sobe iznesi vanka svu bjankarinu i pokrivače da se vitru i sušidu na suncu. Mobilju ne moraš iznosit i prašinu čistit. Ovod od krme do prove ti je tinel i kužina, a zahod ti je tamo iza zida. Sve ti je ovod pri ruci. Kafu ti ne triba kuvat jer je nisi ni doma pila. Ji se, kad ogladniš, ako jemaš ča jist. Ako nimaš, tući se šakan po trbuju. Pinez nan malo tri­ba, samo za kruv i vino! Živi, pivaj, loči, žderi, godi život dok moš! A kad ti je teško, stisni zube i trpi, ol beštimaj, kuni, proklinji, nebo i zemju. DUJKA: Kako tebi, tako i meni, Roko moj! Dok si ti uza me, nikad mi ništa neće pofalit. (Dolazi Parun sa dvojicon ribara koji nose dvi kašete ribe. Dujka iskače sa gajete i kupi drva da naloži vatru. Ribari približavajući se dovikuju:) PRVI RIBAR: Oooo, ča je to, Roko? DRUGI RIBAR: Doveja ti spožu! PRVI RIBAR: Niste ni čekali kunfete! ROKO (veselo): Bila nam je priša. I da znate: prste sebi, jer ću ruke sić. Ča ste ulovili? PRVI RIBAR: Kašetu mišance i ovo srdelini. (Roko uzimlje šaku srdelini i skida kapu pa ih stavlja pod kapu.) ROKO: Ovo mi je za ešku! (Ribari odlaze a ostaje Roko i Parun.) PARUN: Ne mislim ti se mišat u posal, ali poslušaj me ka starijega! Nisi smija dovest nevinčanu ženu. Moredu vas kaznit, zatvorit radi divjega braka. ROKO: Ča je koga briga je li mi živemo divje oli pitomo. PARUN: Nismo zviri nego kršćani. ROKO: Ne priznajem. Mi smo zviri. (Dok se Roko razgovara s ribarima, Dujka kuva brudet i vadi iz njidra šudar, broji munitu i onda uzima botilju i gre u oštariju. Mahne joj brijač Špiro koji je pred svojom brijačnicom.) ŠPIRO: Reci Roku da večeras skokne do mene. Ništo mi triba. DUJKA: A ča će van on? ŠPIRO: Tija bi da mi isplete tunju. Obeća mi je to, a nikor u Split ne plete tako ka on. DUJKA: Je, je vajal mi je, puno je vajal. ŠPIRO: Reci ma da jeman jedno vino ka balsam. Tija bi da ga baš on prova. DUJKA: Onda će van sigurno doć. (Dujka ulazi u butigu i izlazi sa štrucon kruva. Brujet je gotov, Roko namišća lopižu na provu gajete. Dujka se vraća sa botiljon i kruvon. Omar sedu jist. Priko zalogaja razgovaradu.) ROKO: A oklen ti pinezi za vino? DUJKA: Jeman na svoje šolde, ne boj se. ROKO: A oklen, oli si bila dignut na banku? DUJKA: A ovo mi je ča san prodala očevu karijolu. (Vadi šolde iz njidri) Ovo san ti donila u dotu. ROKO: Dotarice moja! Tot jema ništo puno pinez. DUJKA: Kupila sam ti i kartu duvana. ROKO: Zlato o žene, misliš ti na svoga čovika. Nego ako ti ni mušno, mogla bi skoknut vazet još jednu botilju. Napijmo se kad je ovako obilanca. (On se napije, ruta, i zamota španjulet a ona trče u oštariju.) ROKO (kad se ona vraća on viče): Ne trči, polako s njon. Nikad ne trči kad nosiš botilju, moš past! (On sad leži na provu, stavja ruke pod glavu, prikrižija noge, gušta i filozofira.) ROKO: Ča nan dvama fali? Ja mislim da nikor u Split ne godi ka mi dva. S nikin se ja ne bi prominija ne u Split nego na svitu. Ni s caren ni s generalon ni s biskupon. Ni s najvećin miljunarjon. DUJKA: Pušti ti, ali bi isto bilo lipo ovako svaki dan jemat puno pinez. Svaki dan prodat jednu karijolu. ROKO: Pa ča će ti? Onda bi umirala o straja, da te ne pokredu. Živila bi u velikon straju, a nan nikor ništa ne more ukrest. Onda, da jemaš pinez, da si koji mudonja: bili bi oko tebe likari pa bi živila po riceti i ne bi ti dali ni jist ni pit. Ne bi ti se njanci dali opit ka čoviku. Jesi li opazila kako su velika gospoda blida i nikad, nikad ne pivadu. Kako sve jemadu, kako za ničin nisu žujni, nikad jin ništa nije ni slako ni lipo. Jerbo ne more čovik guštat jist ako nije gladan, ne more guštat u vinu ako nije žedan. A oni nisu nikad ni gladni ni žedni, ni pijani ni siti. Jeben ti ja taku regulu. (Žestoko podrigne) Čuješ li ča san slatko izija. Neka se bilo ko od te šučijave gospode ovako lipo ruta!

DUJKA: Zato san ja i vazela tebe! ROKO: A jesi li se pokajala? DUJKA: Nisan, Roko moj, njanci jedne sekunde. ROKO: I ča tebi fali s menon? DUJKA: Ništa, čoviče moj? ROKO: Ne fali ti ni sunca, ni mora, ni misečine, ni zvizdi bome, ni kiše, ni bure. Ajde, prepostavimo sad, da si se udala za kojega činovnika, za kojega škrivana. Morala bi mu unutru kuvat kavu, čistit kuću, odit u spizu, spremat obid, morala bi cili dan šumprešavat, fregat pod, čistit prašinu, mendavat mu robu, šit botune, krpit bičve, morala bi činit škale, plaćat fit, napravjat posteju, trest tapete, zalivat pitare. I ne samo to, nego i ti i on morali biste pazit na svaku rič ča izgovorite da ne uvridite koga. Morali biste svakome begenavat i odit u crikvu, na mise, na blagdane u procesjune, ne biste smili beštimat, u posteji biste se šapjali ka žbiri, njanci ne biste smili uvridit ni državu ni kraja. Živili biste ka dvi ovce. Ka dva tovara. A s menon moš čakod oćeš. Moš vriđat koga oćeš, moš pivat, moš plakat, moš vikat doli papa, doli kraj, doli cili svit, živila anarkija. Jeben svakoga ko je boji od mene. I ne triba ti se bojat da će ti muž izgubit misto, oli da će ga pripomistit u koje drugo misto. Da će napredovat oli nazadovat u službi. I sve nan je lipo. Lipo nan je i kad grije sunce i kad more vaja i kad je mirno i kad grmi i kad siva. DUJKA: Pametan si, govoriš boje od ijedneg advokata. ROKO: Jesan, pametan san, straj me koji put i mislit koliko san pametan. Kad mi se možđani uputidu radit, ne moš ji više fermat. Svakake mi indeje i fantazije dolazidu i onda se moran dobro, dobro napit jerbo nikad ne bi zaspa. I da vidiš kakvi san ja čovik, koliko san dobar prema tebi, da te ne mučin trkat po vino, mi dva gremo sad dreto u konobu.

Lepa Smoje: ‘Krvolok’ je moje djelo

•• Lepa Smoje slabije se sjeća nastanka drame, ali se učas prisjetila svoga, mogli bismo reći presudnog, utjecaja na naslov djela. “Moj Smoje kao Velovarošanin nikad ne bi reka ‘krvolok’. Ta je riječ plod moga, vlaškog utjecaja”, kazala je gospođa Smoje.

Karlo Grenc: Smoje u 40 registratora

“Imam samo četrdeset registratora Smojinih novinskih tekstova, reportaža, priloga Malog Marinka. Tu su još originali i izdanja Smojinih knjiga i stvari koje sam sam skupljao i koje su mi povjerili Miljenko i Lepa Smoje”, kazao je Karlo Grenc o blagu koje čuva u svojoj Zakladi.

Ivica Ivanišević: Talijan u Smojinu dvoru

“Sjajna je stvar da je Miljenko Smoje postao predmetom akademskog proučavanja ako ne u Hrvatskoj, onda u Italiji. Još je zanimljivije da se njegova djela poduhvatio čovjek porijeklom Sicilijanac, a rođenjem Rimljanin i koji nema nikakvih obiteljskih veza s Hrvatskom. On je potpuno infišan u Hrvatsku, Split i Miljenka Smoju, a za to najviše možemo zahvaliti njegovu mentoru, najvećem živućem Splićaninu i Smojinu prijatelju Enzu Betizzi”, rekao je o Smojinu bloku “The Split Minda” pisac “Šunjine” biografije Ivica Ivanišević.

Marin Kuzmić:

Dvostruka predstava “Sjećam se da je drama ‘Roko I. Krvolok oli Ča je život vengo fantažija’ bila igrana u HNK Split i na otvorenoj sceni s Borisom Dvornikom u glavnoj ulozi. Ne sjećam se da sam knjigu ikad vidio u izlogu”, prisjetio se urednik Smojinih djela u Slobodnoj Dalmaciji Marin Kuzmić

Televizija

Po drami “Roko I. Krvolok oli Ča je život vengo fantažija” napisan je scenarij po kojem je tadašnja televizija Zagreb 1978. godine snimila TV film “Roko i Cicibela”. Režija je povjerena kreatoru “Sutjeske” Stipi Deliću. Naslovne uloge igrali su Boris Dvornik i Semka Sokolović – Bertok, a uz njih su nastupili Boris Buzančić, Josip Marotti, Zdenka Heršak, Ivo Marjanović, Jugoslav Nalis, Bogdan Buljan i Petar Dobrić. Pjesmu “Ča je život vengo fantažija” skladao je Zdenko Runjić na stihove Momčila Popadića.

 

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Šesteročlano uredništvo “The Split Minda” - koje u ovom broju predvodi dobitnica nagrade “Goran” za mlade pjesnike Irena Delonga - dramu je dobilo od Zaklade Karla Grenca. Grenc u svojem arhivu na splitskoj Rivi, među ostalim blagom poput Tijardovićeva kl [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => EKSKLUZIVNO: SPLITSKI STUDENTSKI ČASOPIS ‘SPLIT MIND’ ČITATELJIMA PREDSTAVLJA IZGUBLJENI TEKST VELIKANA DALMATINSKE RIČI [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2010-05-26 23:46:11 [created_by] => 32 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2010-05-27 14:42:53 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2010-05-27 08:39:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 7490 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2010/05/27/Kultura/SMOJE00.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "375x349" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 19 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 15470223 Threads: 7 Questions: 3199194836 Slow queries: 7198693 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 235956434 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 51 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front06 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/studenti-otkrili-zagubljenu-dramu-roko-i-krvolok-miljenka-smoje-prvi-ce-put-ugledati-svjetlo-dana-100407 [printLink] => /kultura/studenti-otkrili-zagubljenu-dramu-roko-i-krvolok-miljenka-smoje-prvi-ce-put-ugledati-svjetlo-dana-100407?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 227984 [name] => miljenkosmoje [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => miljenkosmoje [link] => /tag/miljenkosmoje ) [1] => stdClass Object ( [id] => 122593 [name] => thesplitmind [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => thesplitmind [link] => /tag/thesplitmind ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Šesteročlano uredništvo “The Split Minda” - koje u ovom broju predvodi dobitnica nagrade “Goran” za mlade pjesnike Irena Delonga - dramu je dobilo od Zaklade Karla Grenca. Grenc u svojem arhivu na splitskoj Rivi, među ostalim blagom poput Tijardovićeva kl [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => EKSKLUZIVNO: SPLITSKI STUDENTSKI ČASOPIS ‘SPLIT MIND’ ČITATELJIMA PREDSTAVLJA IZGUBLJENI TEKST VELIKANA DALMATINSKE RIČI [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => STUDENTI OTKRILI ZAGUBLJENU DRAMU ‘Roko I. Krvolok’ Miljenka Smoje prvi će put ugledati svjetlo dana [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-18-10-27-59-32 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2010/05/27/Kultura/SMOJE00.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2010/05/27/Kultura/SMOJE00.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Legendarni novinar i pisac Miljenko Smoje i dalje je živo prisutan u novinskoj i književnoj memoriji po svojim TV serijama i knjigama kao što su “Malo misto” “Libar” ili “Velo misto”. No u četvrtak u 21 sat u klubu “Quasimodo” splitski poklonici Smojina pisma moći će prvi put pročitati dramu “Roko I. Krvolok oli Ča je život vengo fantažija”. Drama je objavljena u sadržajno bogatom i s razlogom hvaljenome časopisu splitskih studenata “The Split Mind” .

Šesteročlano uredništvo “The Split Minda” - koje u ovom, svom oproštajnom broju predvodi dobitnica Nagrade “Goran” za mlade pjesnike Irena Delonga - dramu je dobilo od Zaklade Karla Grenca. Grenc u svojem arhivu na splitskoj Rivi, među ostalim blagom poput Tijardovićeva klavira, čuva i brojne Smojine rukopise i predmete.

Arhivom Karla Grenca oduševljena je i Delonga koja je nakon prezentacije s kolegama suurednicima odlučila uvesti rubriku “Iz naftalina”. “Kod gospodina Grenca toliko je zanimljivih foldera, a Smoje nam se učinio nedvojbeno najzanimljivijim za prvi prilog te rubrike”, kaže urednica.

Smoju nema tko objavljivati

Lepa Smoje u svojoj 91. godini dobro se sjeća kazališnih izvedbi drame. “Pamtim izvedbe u kazalištu i na otvorenoj sceni sa Semkom i Borisom. Bile su dvije verzije – jedna u zgradi sa dvoje glumaca, a druga na otvorenom, proširena na 5-6 lica, koja se dotiče i sjemeništa. Ta mi je bila draža”, sjeća se gospođa Smoje.

“Ima još puno Smojinih djela za objavu, ali malo je interesa. Najzainteresiraniji je Talijan koji je oduševljen Smojom”, žali se gospođa Lepa.

Karlo Grenc

Ona neće doći na promociju jer je kasno i visoko, ali podržava splitske studente, posebno Ivana Boškovića, kojeg dobro poznaje i kojeg je uputila na rukopis. No prvo objavljivanje Smojina “Roka I. Krvoloka” nije sve “Šunjino” što se skrilo među 360 stranica novoga broja časopisa.

Tu su i Smojine fotografije Feđe Klarića, kao i soneti Joška Armande posvećeni Smoji i Momčilu Popadiću. No posebno je zanimljiv esej 30-godišnjega Talijana Mattea Esposita “’Smoje, pišeš li još uvijek pizdarije?’ ... a možda i nisu pizdarije”. Esposito, unatoč obilju kvalitetnih talijanskih pisaca, dugo i studiozno proučava upravo Smoju i dalmatinsku književnost.

Miljenko Smoje
Književna ostavština

Možda će objava do sada neobjavljene Smojine drame, kao i nedavno medijski eksponirane, a četiri desetljeća neizdane “Hajdučke legende”, potaknuti ispitivanje Smojine književne ostavštine koja zasigurno krije vrijedne i zanimljive stvari. Samozvani Smojini nasljednici, naime, mnogo su uredniji u oknjižavanju svoje novinske produkcije, premda bi se bilo teško zakleti da je i približno ravna Smojinoj.

No neobjavljena Smojina drama, fotografije i esej neće i ne mogu baciti u sjenu ostalih 300 stranica prvoklasnog časopisnog štiva koje nudi časopis “The Split Mind”. Talent, elan, mladost, duh i dušu šesteročlanog uredništva koji čine Ivan Bošković, Luiza Bouharaoua, Ivana Čagalj, Irena Delonga, Antun Domazet, Marijana Radovčić, Katarina Vučić i Ivana Vukušić na prvi pogled prepoznao bi i sam Smoje.

Novi broj uobičajeno donosi obilje poezije, proze, prijevoda, eseja, fotografija, afirmiranih i neafirmiranih imena. Treba se nadati da se profesorima s Filozofskoga neće biti preteško ili prekasno popeti na drugi kat RK “Dobri” na promociju časopisa kojim se s razlogom ponosi književni, pa i sveučilišni Split.

siniša kekez

PRVOTISAK: ULOMAK IZ DOSADA NEOBJAVLJENE DRAME

Cila dota - jedna karijola

•• Svitanje. Nigdje nikoga. Roko i Dujka spavaju u gajeti ispod prove. Čuje se njegovo mirno, ravnomjerno hrkanje. Bude ga prva zvona s obližnjeg kampanela. Izvlači se iz prove, rastiže dugo, da mu kosti pucketaju, usput zijeva i valja: majkooo mojaaa. Penje se na krmu i leđima okrenut piša u more. Stresne se. ROKO: Koja je noćas rosa pala! (Još je ogrnut dekon koju skida, prigiba se i pokriva Dujki noge. Traži po džepovima, nađe dvi-tri čike koje razbije i mota cigaret. Zapali, zakašlje i pljuje u more. Priginje se i vadi bočicu rakije.) ROKO: Nima njanci kapje. (Gleda prema oštariji) Koja je ova jebena država kad pri otvara crikve nego oštarije. (Ostruže šaku dagnji (pizdic), pa uzima trstiku i baca udicu sa krme. Kad izvuče prvog cipla, ispod glasa pjeva. Kad izvuče drugu ribu, ustaje i Dujka.) ROKO: Dobro jutro, prinčipeso, kako si mi spavala? DUJKA: Ka u zivku! ROKO: Ajde, diži se, skupi malo drv, loži oganj, omar činimo brujet; ali najpri da te uputin u sve posle ča te čekadu na brodu. Ako je lipi dan, čin se probudiš, iz spavaće sobe iznesi vanka svu bjankarinu i pokrivače da se vitru i sušidu na suncu. Mobilju ne moraš iznosit i prašinu čistit. Ovod od krme do prove ti je tinel i kužina, a zahod ti je tamo iza zida. Sve ti je ovod pri ruci. Kafu ti ne triba kuvat jer je nisi ni doma pila. Ji se, kad ogladniš, ako jemaš ča jist. Ako nimaš, tući se šakan po trbuju. Pinez nan malo tri­ba, samo za kruv i vino! Živi, pivaj, loči, žderi, godi život dok moš! A kad ti je teško, stisni zube i trpi, ol beštimaj, kuni, proklinji, nebo i zemju. DUJKA: Kako tebi, tako i meni, Roko moj! Dok si ti uza me, nikad mi ništa neće pofalit. (Dolazi Parun sa dvojicon ribara koji nose dvi kašete ribe. Dujka iskače sa gajete i kupi drva da naloži vatru. Ribari približavajući se dovikuju:) PRVI RIBAR: Oooo, ča je to, Roko? DRUGI RIBAR: Doveja ti spožu! PRVI RIBAR: Niste ni čekali kunfete! ROKO (veselo): Bila nam je priša. I da znate: prste sebi, jer ću ruke sić. Ča ste ulovili? PRVI RIBAR: Kašetu mišance i ovo srdelini. (Roko uzimlje šaku srdelini i skida kapu pa ih stavlja pod kapu.) ROKO: Ovo mi je za ešku! (Ribari odlaze a ostaje Roko i Parun.) PARUN: Ne mislim ti se mišat u posal, ali poslušaj me ka starijega! Nisi smija dovest nevinčanu ženu. Moredu vas kaznit, zatvorit radi divjega braka. ROKO: Ča je koga briga je li mi živemo divje oli pitomo. PARUN: Nismo zviri nego kršćani. ROKO: Ne priznajem. Mi smo zviri. (Dok se Roko razgovara s ribarima, Dujka kuva brudet i vadi iz njidra šudar, broji munitu i onda uzima botilju i gre u oštariju. Mahne joj brijač Špiro koji je pred svojom brijačnicom.) ŠPIRO: Reci Roku da večeras skokne do mene. Ništo mi triba. DUJKA: A ča će van on? ŠPIRO: Tija bi da mi isplete tunju. Obeća mi je to, a nikor u Split ne plete tako ka on. DUJKA: Je, je vajal mi je, puno je vajal. ŠPIRO: Reci ma da jeman jedno vino ka balsam. Tija bi da ga baš on prova. DUJKA: Onda će van sigurno doć. (Dujka ulazi u butigu i izlazi sa štrucon kruva. Brujet je gotov, Roko namišća lopižu na provu gajete. Dujka se vraća sa botiljon i kruvon. Omar sedu jist. Priko zalogaja razgovaradu.) ROKO: A oklen ti pinezi za vino? DUJKA: Jeman na svoje šolde, ne boj se. ROKO: A oklen, oli si bila dignut na banku? DUJKA: A ovo mi je ča san prodala očevu karijolu. (Vadi šolde iz njidri) Ovo san ti donila u dotu. ROKO: Dotarice moja! Tot jema ništo puno pinez. DUJKA: Kupila sam ti i kartu duvana. ROKO: Zlato o žene, misliš ti na svoga čovika. Nego ako ti ni mušno, mogla bi skoknut vazet još jednu botilju. Napijmo se kad je ovako obilanca. (On se napije, ruta, i zamota španjulet a ona trče u oštariju.) ROKO (kad se ona vraća on viče): Ne trči, polako s njon. Nikad ne trči kad nosiš botilju, moš past! (On sad leži na provu, stavja ruke pod glavu, prikrižija noge, gušta i filozofira.) ROKO: Ča nan dvama fali? Ja mislim da nikor u Split ne godi ka mi dva. S nikin se ja ne bi prominija ne u Split nego na svitu. Ni s caren ni s generalon ni s biskupon. Ni s najvećin miljunarjon. DUJKA: Pušti ti, ali bi isto bilo lipo ovako svaki dan jemat puno pinez. Svaki dan prodat jednu karijolu. ROKO: Pa ča će ti? Onda bi umirala o straja, da te ne pokredu. Živila bi u velikon straju, a nan nikor ništa ne more ukrest. Onda, da jemaš pinez, da si koji mudonja: bili bi oko tebe likari pa bi živila po riceti i ne bi ti dali ni jist ni pit. Ne bi ti se njanci dali opit ka čoviku. Jesi li opazila kako su velika gospoda blida i nikad, nikad ne pivadu. Kako sve jemadu, kako za ničin nisu žujni, nikad jin ništa nije ni slako ni lipo. Jerbo ne more čovik guštat jist ako nije gladan, ne more guštat u vinu ako nije žedan. A oni nisu nikad ni gladni ni žedni, ni pijani ni siti. Jeben ti ja taku regulu. (Žestoko podrigne) Čuješ li ča san slatko izija. Neka se bilo ko od te šučijave gospode ovako lipo ruta!

DUJKA: Zato san ja i vazela tebe! ROKO: A jesi li se pokajala? DUJKA: Nisan, Roko moj, njanci jedne sekunde. ROKO: I ča tebi fali s menon? DUJKA: Ništa, čoviče moj? ROKO: Ne fali ti ni sunca, ni mora, ni misečine, ni zvizdi bome, ni kiše, ni bure. Ajde, prepostavimo sad, da si se udala za kojega činovnika, za kojega škrivana. Morala bi mu unutru kuvat kavu, čistit kuću, odit u spizu, spremat obid, morala bi cili dan šumprešavat, fregat pod, čistit prašinu, mendavat mu robu, šit botune, krpit bičve, morala bi činit škale, plaćat fit, napravjat posteju, trest tapete, zalivat pitare. I ne samo to, nego i ti i on morali biste pazit na svaku rič ča izgovorite da ne uvridite koga. Morali biste svakome begenavat i odit u crikvu, na mise, na blagdane u procesjune, ne biste smili beštimat, u posteji biste se šapjali ka žbiri, njanci ne biste smili uvridit ni državu ni kraja. Živili biste ka dvi ovce. Ka dva tovara. A s menon moš čakod oćeš. Moš vriđat koga oćeš, moš pivat, moš plakat, moš vikat doli papa, doli kraj, doli cili svit, živila anarkija. Jeben svakoga ko je boji od mene. I ne triba ti se bojat da će ti muž izgubit misto, oli da će ga pripomistit u koje drugo misto. Da će napredovat oli nazadovat u službi. I sve nan je lipo. Lipo nan je i kad grije sunce i kad more vaja i kad je mirno i kad grmi i kad siva. DUJKA: Pametan si, govoriš boje od ijedneg advokata. ROKO: Jesan, pametan san, straj me koji put i mislit koliko san pametan. Kad mi se možđani uputidu radit, ne moš ji više fermat. Svakake mi indeje i fantazije dolazidu i onda se moran dobro, dobro napit jerbo nikad ne bi zaspa. I da vidiš kakvi san ja čovik, koliko san dobar prema tebi, da te ne mučin trkat po vino, mi dva gremo sad dreto u konobu.

Lepa Smoje: ‘Krvolok’ je moje djelo

•• Lepa Smoje slabije se sjeća nastanka drame, ali se učas prisjetila svoga, mogli bismo reći presudnog, utjecaja na naslov djela. “Moj Smoje kao Velovarošanin nikad ne bi reka ‘krvolok’. Ta je riječ plod moga, vlaškog utjecaja”, kazala je gospođa Smoje.

Karlo Grenc: Smoje u 40 registratora

“Imam samo četrdeset registratora Smojinih novinskih tekstova, reportaža, priloga Malog Marinka. Tu su još originali i izdanja Smojinih knjiga i stvari koje sam sam skupljao i koje su mi povjerili Miljenko i Lepa Smoje”, kazao je Karlo Grenc o blagu koje čuva u svojoj Zakladi.

Ivica Ivanišević: Talijan u Smojinu dvoru

“Sjajna je stvar da je Miljenko Smoje postao predmetom akademskog proučavanja ako ne u Hrvatskoj, onda u Italiji. Još je zanimljivije da se njegova djela poduhvatio čovjek porijeklom Sicilijanac, a rođenjem Rimljanin i koji nema nikakvih obiteljskih veza s Hrvatskom. On je potpuno infišan u Hrvatsku, Split i Miljenka Smoju, a za to najviše možemo zahvaliti njegovu mentoru, najvećem živućem Splićaninu i Smojinu prijatelju Enzu Betizzi”, rekao je o Smojinu bloku “The Split Minda” pisac “Šunjine” biografije Ivica Ivanišević.

Marin Kuzmić:

Dvostruka predstava “Sjećam se da je drama ‘Roko I. Krvolok oli Ča je život vengo fantažija’ bila igrana u HNK Split i na otvorenoj sceni s Borisom Dvornikom u glavnoj ulozi. Ne sjećam se da sam knjigu ikad vidio u izlogu”, prisjetio se urednik Smojinih djela u Slobodnoj Dalmaciji Marin Kuzmić

Televizija

Po drami “Roko I. Krvolok oli Ča je život vengo fantažija” napisan je scenarij po kojem je tadašnja televizija Zagreb 1978. godine snimila TV film “Roko i Cicibela”. Režija je povjerena kreatoru “Sutjeske” Stipi Deliću. Naslovne uloge igrali su Boris Dvornik i Semka Sokolović – Bertok, a uz njih su nastupili Boris Buzančić, Josip Marotti, Zdenka Heršak, Ivo Marjanović, Jugoslav Nalis, Bogdan Buljan i Petar Dobrić. Pjesmu “Ča je život vengo fantažija” skladao je Zdenko Runjić na stihove Momčila Popadića.

 

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/studenti-otkrili-zagubljenu-dramu-roko-i-krvolok-miljenka-smoje-prvi-ce-put-ugledati-svjetlo-dana-100407 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=928af0021e2a7e128eb296c27b9248d1925a8f10 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=STUDENTI+OTKRILI+ZAGUBLJENU+DRAMU+%E2%80%98Roko+I.+Krvolok%E2%80%99+Miljenka+Smoje+prvi+%C4%87e+put+ugledati+svjetlo+dana&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fstudenti-otkrili-zagubljenu-dramu-roko-i-krvolok-miljenka-smoje-prvi-ce-put-ugledati-svjetlo-dana-100407 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fstudenti-otkrili-zagubljenu-dramu-roko-i-krvolok-miljenka-smoje-prvi-ce-put-ugledati-svjetlo-dana-100407 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Šesteročlano uredništvo “The Split Minda” - koje u ovom broju predvodi dobitnica nagrade “Goran” za mlade pjesnike Irena Delonga - dramu je dobilo od Zaklade Karla Grenca. Grenc u svojem arhivu na splitskoj Rivi, među ostalim blagom poput Tijardovićeva kl [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => EKSKLUZIVNO: SPLITSKI STUDENTSKI ČASOPIS ‘SPLIT MIND’ ČITATELJIMA PREDSTAVLJA IZGUBLJENI TEKST VELIKANA DALMATINSKE RIČI [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
KulturaEKSKLUZIVNO: SPLITSKI STUDENTSKI ČASOPIS ‘SPLIT MIND’ ČITATELJIMA PREDSTAVLJA IZGUBLJENI TEKST VELIKANA DALMATINSKE RIČI

STUDENTI OTKRILI ZAGUBLJENU DRAMU ‘Roko I. Krvolok’ Miljenka Smoje prvi će put ugledati svjetlo dana

Piše PSD.
27. svibnja 2010. - 10:39

Legendarni novinar i pisac Miljenko Smoje i dalje je živo prisutan u novinskoj i književnoj memoriji po svojim TV serijama i knjigama kao što su “Malo misto” “Libar” ili “Velo misto”. No u četvrtak u 21 sat u klubu “Quasimodo” splitski poklonici Smojina pisma moći će prvi put pročitati dramu “Roko I. Krvolok oli Ča je život vengo fantažija”. Drama je objavljena u sadržajno bogatom i s razlogom hvaljenome časopisu splitskih studenata “The Split Mind” .

Šesteročlano uredništvo “The Split Minda” - koje u ovom, svom oproštajnom broju predvodi dobitnica Nagrade “Goran” za mlade pjesnike Irena Delonga - dramu je dobilo od Zaklade Karla Grenca. Grenc u svojem arhivu na splitskoj Rivi, među ostalim blagom poput Tijardovićeva klavira, čuva i broj...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
18. svibanj 2024 12:27