stdClass Object ( [id] => 192749 [title] => Zoja Odak: Hrvatskoj treba novo prosvjetiteljstvo [alias] => zoja-odak-hrvatskoj-treba-novo-prosvjetiteljstvo [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Ona se trudi biti ono što bi umjetnik trebao biti. Hm, što bi sad to značilo? Puno toga. Zoja Odak, nacionalna prvakinja drame splitskog Hrvatskog narodnog kazališta, ponajprije je glumica koju pamte generacije, ali golemo iskustvo govori joj kako znanje treba nadograđivati svakog dana. Zoja pita i kaže onda kad misli da treba i kad joj dođe. Zbog ovog drugog, kad bi “u glavu” izrekla nešto o čemu je bilo iz straha ili iz opreza pametnije šutjeti, znala je osjećati i posljedice. Kerumova upravitelja teatra Duška Mucala smatrala je nekompetentnim za taj posao, a on joj se pokušao osvetiti tako što ju je poslao u - penšjun.

Nemoguć i sulud pokušaj. Jer Zoja je živa slika za mlade glumce, nitko tko splitskoj sceni želi dobro ne bi tako nešto napravio. Mucalo je brzo nakon toga otpravljen iz kazališta, a novi intendant Tonči Bilić i direktor Drame Jasen Boko pozvali su je da po treći put u karijeri pokaže “kako se radi” i odigra ulogu Kontese Kate u novoj postavi Begovićeve “Amerikanske jahte u splitskoj luci”, u režiji Dore Ruždjak-Podolski. Ali to nije sve, osvanula je i na izbornoj “listi intelektualaca”, koja će pod egidom “Drugo lice Splita” ponuditi građanima nešto više mozga na predstojećim lokalnim izborima. Puna je špirita baš poput antičkih heroina koje je sjajno interpretirala, a one, poznato je, nude sebe kad zlu treba reći dosta.

-  Uvjerena sam da su to ljudi ideja, časni i pametni, koji s “Drugim licem Splita” nisu u borbi za funkcije, nego je riječ o brizi i borbi za grad. U mom slučaju to je preliminarno, još moramo podrobnije razgovarati.

 Ali zanima nas...
- To je moj životni stav; smatram kako umjetnik, intelektualac, znanstvenik, u situacijama kad osjeti da je potrebno, treba reagirati. Da su svi sebe kočili iz straha za sigurnost i egzistenciju, ne bi nikad pao Berlinski zid. Pitam se: što ću ja? Što ja mogu dati? Obrazovanog čovjeka mora biti briga tko će stati na čelo kuće kao što je HNK, mora ga zanimati tko će voditi njegov grad. To nas uči umjetnost, literatura, kultura, bez sukoba nema drame! Postoji Biblija, postoji grčka filozofija, etika i estetika, postoje stotine metoda koje nas uče kako treba stalno otvarati granice sebi i drugima.


Glumci se, za razliku od umjetnika kao što su slikari ili književnici, rijetko angažiraju
?
- Možda kod nas, i tu postoji razlika od umjetnika do umjetnika. Ima glumaca koji nikad nisu prigovorili, nikad se javno pobunili i mogu biti sjajni u onome što rade, mogu progovarati kroz predstavu. No, ako apliciraš sve likove koje tumačiš, ako prolaziš umom kroz literaturu, onda se javlja i potreba za stavom. Intelektualac se ne trenira samo u profesiji kojom se bavi, nego svim znanjima koja su mu dostupna. I to je opet kako tko ima afiniteta: Brecht je, govoreći kazališnim jezikom, želio mijenjati svijet, dok je Artois pokušavao mijenjati pojedinca. Zajedničko im je što su obojica imala potrebu djelovati. Pozabavimo se našom sadašnjošću; jeste li primijetili da se Hrvatsko društvo dramskih umjetnika igdje oglasilo prigodom skidanja plakata za “Fine mrtve djevojke” u Zagrebu?

Očekuju očitovanje članstva, pa kažu da će nešto reći...
- Ali mora se odrediti na neku stranu, uza sve poštovanje prema vjernicima koji smatraju taj plakat uvredom i atakom na njihovu svetinju. Čini mi se kako i nije pravi problem u plakatu s dvjema porculanskim figurama, nego u sadržaju predstave jer tematski zadire u tjelesnost koja je određenoj skupini neprihvatljiva. Poziv na djelovanje

Želite reći kako Hrvatskoj treba novo prosvjetiteljstvo?
- Apsolutno. Pogledajmo izbore- nije samo problem u onima koji se kandidiraju i bivaju izabrani, nego i u onima koji ubacuju svoje demokratsko pravo u kutije. Smiješno je i tragično koga se bira na funkcije, kome se daje vlast u ruke. Najtragičnije je kad građani kažu da ne žele imati posla s politikom kad se ti koje izaberu pokažu katastrofalnima. U trenutku kad si dao glas, opredijelio si se. S druge strane, meni ne ulazi u glavu da svjetski znanstvenici kao što su Ivica Đikić i Stipan Jonjić ne mogu postati članovi HAZU. Dalje: pogledajte kakav je okoliš splitskog HNK, to je jedna površina ispucanog asfalta koja se pretvorila u parkiralište za autobuse! Kako može gradonačelnik, intelektualac, komunalac proći onuda i ne promisliti: “Kakav užas!” To je jedina nacionalna kuća u zemlji bez zelenila pred pročeljem... Kad uzmemo u obzir samo ova tri politička, civilizacijska i ekološka punkta, onda čovjeku dođe da udari glavom u taj zid i probije ga.

Čime ga razbiti?
- E, to je veliko pitanje. Jer svi znamo i da kad taj “naš”, dakle, isti taj čovjek prijeđe granice Hrvatske i nađe se u civiliziranom inozemstvu, onda funkcionira besprijekorno. Neće baciti papirić na pod, neće bespravno zidati, a pogotovo mu neće pasti na pamet zatajiti porez u ime patriotizma.

Hoće li ga tome naučiti Europska unija?
- Nemam straha od toga da u toj zajednici Hrvatska ne može sačuvati svoja dobra i svoju tradiciju. I drugi su tamo pa su sve sačuvali i još se unaprijedili. Tješi me što vidim da se približavanjem EU-u mijenjaju pravila ponašanja. Još puno toga očekujem, a najvažnije će biti, kako meni, tako i cijeloj ovoj državi, da konačno zaživi pozitivna selekcija, da najbolji idu naprijed i preuzimaju vlast. Nama već dvadeset godina vlada istih dvadesetak ljudi bez ideja, s arhaičnim poimanjem upravljanja državom, koji se ni u čemu nisu iskazali. Ima, naravno, suvremenih, ali rijetkih europskih profila političara. Zbog čega izvrsni intelektualci, kulturnjaci nisu uključeni bez obzira što nisu u formalnom smislu u stranci? Svi najvrjedniji pretežito su izvan stranaka, a oni bi istinski željeli pomoći. Zbog čega vlast, bilo koja, ne uvažava invencije, ideje sloja aktivnih mislećih ljudi? To je strah od moćnih znalaca jer bi se vidjele velike razlike. Ali pametan bira pametnijeg!

Split je onda najmanje pametan?
- Znam da u njemu još postoji mediteranska kreativnost i pamet, ali ona je zatrpana, ona nikako da iskoči na površinu. Split se boji reći: “Činili smo loše stvari, ali konačno stanimo!” Kao da je opsjednut autodestrukcijom, slijedi kolektivnu kleptomaniju svih ostalih, opsjeda ga beščašće. Cijeli moderni svijet teži za pameću, za slobodom, za napretkom, a Split se zatvara, propada, trune... Nije to uopće stanje financija, nego duha. Koliko će mu trebati da shvati?!

 Evo, recimo, teatar ima ulogu prosvjetitelja?
- Pa vidite kako se prema njemu odnosila politika... Na koncu, sve ovo što govorimo izlazi iz moga gledanja, iz moga glumačkog poziva. Tijekom života pozvan si razmišljati o sustavu, na to te upućuje literatura kojom se baviš, problematika koju pokušavaš približiti ljudima. To su odjeci duha. Pustimo mi temperament, to može biti i priča o divljaštvu, kulturan čovjek komunicira miroljubivo, mora naučiti ovladati bijesom...

 Sve ovo što govorite... Nije čudno što savršeno plivate u ulogama heroina grčke drame...
- A to vučem, to sam ja, moram se intrigavat! To nije svaki put dobro i pametno, no više volim da ljudi raspravljaju, da razgovaraju, makar se i svađali. Možda sam prekritična, ali to je iz ljubavi i brige za uljuđenije odnose. Možemo i ovako: istog trena kad glumac, ujedno i građanin, u ruke uzme Euripida, Aristofana, Shakespearea, otvara se pitanje pojedinca i društva! Oni su razlog angažiranja. Zar “Julije Cezar”, “Lady Macbeth”, “Tartuffe” ili “Antigona” ne zovu - djelujte?!

Teatrolog i dramaturg Marin Blažević u novoj knjizi “Izboreni poraz” navodi kako spadate u glumice čija hrabrost, vještina i analitička hrabrost na mnoge redatelje djeluje “zastrašujuće”. Kako se to na sceni “tijelom misli” i “organski doživljava”?
- Komplicirano je to... Vjerojatno puno elemenata o tome odlučuje, rad, darovitost, upornost, to jest umjetnički, ljudski i etički stav o životu. Možda promišljanje o tome koja ti je svrha učinjenog ili neučinjenog dok si na ovom svijetu. Nikad nisam imala problema s velikim redateljima, kreirajući, buneći se, uvijek tražeći da to što radim moram posvijestiti najprije sebi da bi bilo autentično. U suprotnom, sve se svodi na sramotno, neinteligentno biflanje nekog velikog autora ili ostajanje u prosječnosti.

Vidjet ćemo to u novoj “Amerikanskoj jahti”?
- Nadam se, to je moja treća Kontesa. Prva je bila u režiji Marina Carića u bivšoj državi, druga u poratnom razdoblju, a treća u sadašnjem trenutku. Kad Kontesa kaže: “Bilo je dana kad smo imali samo suvoga kruva”, osjećam da moram igrati u emociji i mislima s ljudima koji su danas na rubu neimaštine. U svakom razdoblju sam u sebi drugačija i drugačije primam ulogu, kao što se knjiga prima na drugi način čitajući je ponovno nakon deset godina. Zanimljivo, radnja Begovićeve “Amerikanske jahte” odvija se u palači Milesi, a prozori mog djetinjstva na Voćnom trgu udarali su u tu kuću. Stoga se u toj predstavi osjećam kao u svom stanu, govorim na svom jeziku i zato svoju ulogu posvećujem uspomeni na Marina Carića, tihog i mudrog redatelja ove nacionalne kuće.

Spomenuli ste dalmatinski jezik? Zašto je glumcima toliko problematičan?
- Nisam pristaša konzerviranja jezika, jer on se mijenja, živi, na poseban način u predstavama. Glumci u našim teatrima zaista bi trebali vladati njime, kao što violinisti znaju sve note, a teatri i akademije bi morali raditi na njegovu očuvanju. Za glumce koji ga žele naučiti važna je upornost, ali i osjećaj, ne samo za vokabular i naglasak, nego ponajprije za melodiju. E, ona se danas gubi, a neizmjerno je važna.

Koliko je Splitu važna Akademija?
- Ne Splitu, nego ljudima koji je pohađaju. Ako je po godini završi šest do osam glumaca, treba razmišljati gdje će oni raditi. Isto je i s mladim liječnicima, svim strukama... Akademija u Splitu nije nikakav izum, još je intendant Ivica Restović pokrenuo dislocirani Dramski studij zagrebačke Akademije, ali nije sebi ostavio sinekuru.

Vidite li među splitskim akademcima buduće velikane glumišta?
- Ne glorificiram mladost, koja je lijepa. Da se razumijemo, oni su tek na početku...

 Onda ćete mi reći za deset godina?
- Ha, želim odmah reći da mladost nije profesija, posebno u dramskom teatru. Jedino dobro odrađena uloga zaslužuje pohvalu, bez obzira na godine. Jer nema drame koja može normalno funkcionirati bez tri generacije glumaca. Mlade treba stimulirati, pokazati im dobru stazu, gledanje vrhunskih predstava izvan lokalne sredine, omogućiti im educiranje u inozemstvu bar na koji mjesec.

A kako radi nova uprava?
- Od intendanta Tončija Bilića i direktora Drame Jasena Boke očekujemo, naravno, više kriterije. Imaju kompetencije i kreativnost.

Samo tako malo? Niste skloni laudama s obzirom da su se prema vama ponijeli vrlo korektno, za razliku...
- U Hrvatskoj smo koji put skloni pretjerivanju i predimenzioniranju realnih potencijala. Čujte, drago mi je da su došli, ali prekratko je vrijeme da bi se već vidio njihov pečat. Poštujem ljude koji su odgovorni na funkcijama i nadam se da neće biti kako je bilo.


damir šarac



[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Slobodni stil [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2013-02-03 20:10:54 [created_by] => 32 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2013-02-03 21:20:29 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2013-02-03 21:25:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 4744 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2013/02/02/spektar/IMG_6956.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "700x465" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 19 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7925222 Threads: 8 Questions: 1586101364 Slow queries: 4843585 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 112179324 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 52 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front03 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/zoja-odak-hrvatskoj-treba-novo-prosvjetiteljstvo-192749 [printLink] => /kultura/zoja-odak-hrvatskoj-treba-novo-prosvjetiteljstvo-192749?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 196746 [name] => zojaodak [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => zojaodak [link] => /tag/zojaodak ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Slobodni stil [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Zoja Odak: Hrvatskoj treba novo prosvjetiteljstvo [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-18-00-42-36-32 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2013/02/02/spektar/IMG_6956.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2013/02/02/spektar/IMG_6956.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}Ona se trudi biti ono što bi umjetnik trebao biti. Hm, što bi sad to značilo? Puno toga. Zoja Odak, nacionalna prvakinja drame splitskog Hrvatskog narodnog kazališta, ponajprije je glumica koju pamte generacije, ali golemo iskustvo govori joj kako znanje treba nadograđivati svakog dana. Zoja pita i kaže onda kad misli da treba i kad joj dođe. Zbog ovog drugog, kad bi “u glavu” izrekla nešto o čemu je bilo iz straha ili iz opreza pametnije šutjeti, znala je osjećati i posljedice. Kerumova upravitelja teatra Duška Mucala smatrala je nekompetentnim za taj posao, a on joj se pokušao osvetiti tako što ju je poslao u - penšjun.

Nemoguć i sulud pokušaj. Jer Zoja je živa slika za mlade glumce, nitko tko splitskoj sceni želi dobro ne bi tako nešto napravio. Mucalo je brzo nakon toga otpravljen iz kazališta, a novi intendant Tonči Bilić i direktor Drame Jasen Boko pozvali su je da po treći put u karijeri pokaže “kako se radi” i odigra ulogu Kontese Kate u novoj postavi Begovićeve “Amerikanske jahte u splitskoj luci”, u režiji Dore Ruždjak-Podolski. Ali to nije sve, osvanula je i na izbornoj “listi intelektualaca”, koja će pod egidom “Drugo lice Splita” ponuditi građanima nešto više mozga na predstojećim lokalnim izborima. Puna je špirita baš poput antičkih heroina koje je sjajno interpretirala, a one, poznato je, nude sebe kad zlu treba reći dosta.

-  Uvjerena sam da su to ljudi ideja, časni i pametni, koji s “Drugim licem Splita” nisu u borbi za funkcije, nego je riječ o brizi i borbi za grad. U mom slučaju to je preliminarno, još moramo podrobnije razgovarati.

 Ali zanima nas...
- To je moj životni stav; smatram kako umjetnik, intelektualac, znanstvenik, u situacijama kad osjeti da je potrebno, treba reagirati. Da su svi sebe kočili iz straha za sigurnost i egzistenciju, ne bi nikad pao Berlinski zid. Pitam se: što ću ja? Što ja mogu dati? Obrazovanog čovjeka mora biti briga tko će stati na čelo kuće kao što je HNK, mora ga zanimati tko će voditi njegov grad. To nas uči umjetnost, literatura, kultura, bez sukoba nema drame! Postoji Biblija, postoji grčka filozofija, etika i estetika, postoje stotine metoda koje nas uče kako treba stalno otvarati granice sebi i drugima.


Glumci se, za razliku od umjetnika kao što su slikari ili književnici, rijetko angažiraju
?
- Možda kod nas, i tu postoji razlika od umjetnika do umjetnika. Ima glumaca koji nikad nisu prigovorili, nikad se javno pobunili i mogu biti sjajni u onome što rade, mogu progovarati kroz predstavu. No, ako apliciraš sve likove koje tumačiš, ako prolaziš umom kroz literaturu, onda se javlja i potreba za stavom. Intelektualac se ne trenira samo u profesiji kojom se bavi, nego svim znanjima koja su mu dostupna. I to je opet kako tko ima afiniteta: Brecht je, govoreći kazališnim jezikom, želio mijenjati svijet, dok je Artois pokušavao mijenjati pojedinca. Zajedničko im je što su obojica imala potrebu djelovati. Pozabavimo se našom sadašnjošću; jeste li primijetili da se Hrvatsko društvo dramskih umjetnika igdje oglasilo prigodom skidanja plakata za “Fine mrtve djevojke” u Zagrebu?

Očekuju očitovanje članstva, pa kažu da će nešto reći...
- Ali mora se odrediti na neku stranu, uza sve poštovanje prema vjernicima koji smatraju taj plakat uvredom i atakom na njihovu svetinju. Čini mi se kako i nije pravi problem u plakatu s dvjema porculanskim figurama, nego u sadržaju predstave jer tematski zadire u tjelesnost koja je određenoj skupini neprihvatljiva. Poziv na djelovanje

Želite reći kako Hrvatskoj treba novo prosvjetiteljstvo?
- Apsolutno. Pogledajmo izbore- nije samo problem u onima koji se kandidiraju i bivaju izabrani, nego i u onima koji ubacuju svoje demokratsko pravo u kutije. Smiješno je i tragično koga se bira na funkcije, kome se daje vlast u ruke. Najtragičnije je kad građani kažu da ne žele imati posla s politikom kad se ti koje izaberu pokažu katastrofalnima. U trenutku kad si dao glas, opredijelio si se. S druge strane, meni ne ulazi u glavu da svjetski znanstvenici kao što su Ivica Đikić i Stipan Jonjić ne mogu postati članovi HAZU. Dalje: pogledajte kakav je okoliš splitskog HNK, to je jedna površina ispucanog asfalta koja se pretvorila u parkiralište za autobuse! Kako može gradonačelnik, intelektualac, komunalac proći onuda i ne promisliti: “Kakav užas!” To je jedina nacionalna kuća u zemlji bez zelenila pred pročeljem... Kad uzmemo u obzir samo ova tri politička, civilizacijska i ekološka punkta, onda čovjeku dođe da udari glavom u taj zid i probije ga.

Čime ga razbiti?
- E, to je veliko pitanje. Jer svi znamo i da kad taj “naš”, dakle, isti taj čovjek prijeđe granice Hrvatske i nađe se u civiliziranom inozemstvu, onda funkcionira besprijekorno. Neće baciti papirić na pod, neće bespravno zidati, a pogotovo mu neće pasti na pamet zatajiti porez u ime patriotizma.

Hoće li ga tome naučiti Europska unija?
- Nemam straha od toga da u toj zajednici Hrvatska ne može sačuvati svoja dobra i svoju tradiciju. I drugi su tamo pa su sve sačuvali i još se unaprijedili. Tješi me što vidim da se približavanjem EU-u mijenjaju pravila ponašanja. Još puno toga očekujem, a najvažnije će biti, kako meni, tako i cijeloj ovoj državi, da konačno zaživi pozitivna selekcija, da najbolji idu naprijed i preuzimaju vlast. Nama već dvadeset godina vlada istih dvadesetak ljudi bez ideja, s arhaičnim poimanjem upravljanja državom, koji se ni u čemu nisu iskazali. Ima, naravno, suvremenih, ali rijetkih europskih profila političara. Zbog čega izvrsni intelektualci, kulturnjaci nisu uključeni bez obzira što nisu u formalnom smislu u stranci? Svi najvrjedniji pretežito su izvan stranaka, a oni bi istinski željeli pomoći. Zbog čega vlast, bilo koja, ne uvažava invencije, ideje sloja aktivnih mislećih ljudi? To je strah od moćnih znalaca jer bi se vidjele velike razlike. Ali pametan bira pametnijeg!

Split je onda najmanje pametan?
- Znam da u njemu još postoji mediteranska kreativnost i pamet, ali ona je zatrpana, ona nikako da iskoči na površinu. Split se boji reći: “Činili smo loše stvari, ali konačno stanimo!” Kao da je opsjednut autodestrukcijom, slijedi kolektivnu kleptomaniju svih ostalih, opsjeda ga beščašće. Cijeli moderni svijet teži za pameću, za slobodom, za napretkom, a Split se zatvara, propada, trune... Nije to uopće stanje financija, nego duha. Koliko će mu trebati da shvati?!

 Evo, recimo, teatar ima ulogu prosvjetitelja?
- Pa vidite kako se prema njemu odnosila politika... Na koncu, sve ovo što govorimo izlazi iz moga gledanja, iz moga glumačkog poziva. Tijekom života pozvan si razmišljati o sustavu, na to te upućuje literatura kojom se baviš, problematika koju pokušavaš približiti ljudima. To su odjeci duha. Pustimo mi temperament, to može biti i priča o divljaštvu, kulturan čovjek komunicira miroljubivo, mora naučiti ovladati bijesom...

 Sve ovo što govorite... Nije čudno što savršeno plivate u ulogama heroina grčke drame...
- A to vučem, to sam ja, moram se intrigavat! To nije svaki put dobro i pametno, no više volim da ljudi raspravljaju, da razgovaraju, makar se i svađali. Možda sam prekritična, ali to je iz ljubavi i brige za uljuđenije odnose. Možemo i ovako: istog trena kad glumac, ujedno i građanin, u ruke uzme Euripida, Aristofana, Shakespearea, otvara se pitanje pojedinca i društva! Oni su razlog angažiranja. Zar “Julije Cezar”, “Lady Macbeth”, “Tartuffe” ili “Antigona” ne zovu - djelujte?!

Teatrolog i dramaturg Marin Blažević u novoj knjizi “Izboreni poraz” navodi kako spadate u glumice čija hrabrost, vještina i analitička hrabrost na mnoge redatelje djeluje “zastrašujuće”. Kako se to na sceni “tijelom misli” i “organski doživljava”?
- Komplicirano je to... Vjerojatno puno elemenata o tome odlučuje, rad, darovitost, upornost, to jest umjetnički, ljudski i etički stav o životu. Možda promišljanje o tome koja ti je svrha učinjenog ili neučinjenog dok si na ovom svijetu. Nikad nisam imala problema s velikim redateljima, kreirajući, buneći se, uvijek tražeći da to što radim moram posvijestiti najprije sebi da bi bilo autentično. U suprotnom, sve se svodi na sramotno, neinteligentno biflanje nekog velikog autora ili ostajanje u prosječnosti.

Vidjet ćemo to u novoj “Amerikanskoj jahti”?
- Nadam se, to je moja treća Kontesa. Prva je bila u režiji Marina Carića u bivšoj državi, druga u poratnom razdoblju, a treća u sadašnjem trenutku. Kad Kontesa kaže: “Bilo je dana kad smo imali samo suvoga kruva”, osjećam da moram igrati u emociji i mislima s ljudima koji su danas na rubu neimaštine. U svakom razdoblju sam u sebi drugačija i drugačije primam ulogu, kao što se knjiga prima na drugi način čitajući je ponovno nakon deset godina. Zanimljivo, radnja Begovićeve “Amerikanske jahte” odvija se u palači Milesi, a prozori mog djetinjstva na Voćnom trgu udarali su u tu kuću. Stoga se u toj predstavi osjećam kao u svom stanu, govorim na svom jeziku i zato svoju ulogu posvećujem uspomeni na Marina Carića, tihog i mudrog redatelja ove nacionalne kuće.

Spomenuli ste dalmatinski jezik? Zašto je glumcima toliko problematičan?
- Nisam pristaša konzerviranja jezika, jer on se mijenja, živi, na poseban način u predstavama. Glumci u našim teatrima zaista bi trebali vladati njime, kao što violinisti znaju sve note, a teatri i akademije bi morali raditi na njegovu očuvanju. Za glumce koji ga žele naučiti važna je upornost, ali i osjećaj, ne samo za vokabular i naglasak, nego ponajprije za melodiju. E, ona se danas gubi, a neizmjerno je važna.

Koliko je Splitu važna Akademija?
- Ne Splitu, nego ljudima koji je pohađaju. Ako je po godini završi šest do osam glumaca, treba razmišljati gdje će oni raditi. Isto je i s mladim liječnicima, svim strukama... Akademija u Splitu nije nikakav izum, još je intendant Ivica Restović pokrenuo dislocirani Dramski studij zagrebačke Akademije, ali nije sebi ostavio sinekuru.

Vidite li među splitskim akademcima buduće velikane glumišta?
- Ne glorificiram mladost, koja je lijepa. Da se razumijemo, oni su tek na početku...

 Onda ćete mi reći za deset godina?
- Ha, želim odmah reći da mladost nije profesija, posebno u dramskom teatru. Jedino dobro odrađena uloga zaslužuje pohvalu, bez obzira na godine. Jer nema drame koja može normalno funkcionirati bez tri generacije glumaca. Mlade treba stimulirati, pokazati im dobru stazu, gledanje vrhunskih predstava izvan lokalne sredine, omogućiti im educiranje u inozemstvu bar na koji mjesec.

A kako radi nova uprava?
- Od intendanta Tončija Bilića i direktora Drame Jasena Boke očekujemo, naravno, više kriterije. Imaju kompetencije i kreativnost.

Samo tako malo? Niste skloni laudama s obzirom da su se prema vama ponijeli vrlo korektno, za razliku...
- U Hrvatskoj smo koji put skloni pretjerivanju i predimenzioniranju realnih potencijala. Čujte, drago mi je da su došli, ali prekratko je vrijeme da bi se već vidio njihov pečat. Poštujem ljude koji su odgovorni na funkcijama i nadam se da neće biti kako je bilo.


damir šarac



[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/zoja-odak-hrvatskoj-treba-novo-prosvjetiteljstvo-192749 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=3fb17752dd069008ae68758f55e15821233bf915 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Zoja+Odak%3A+Hrvatskoj+treba+novo+prosvjetiteljstvo&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fzoja-odak-hrvatskoj-treba-novo-prosvjetiteljstvo-192749 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fzoja-odak-hrvatskoj-treba-novo-prosvjetiteljstvo-192749 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Slobodni stil [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
KulturaSlobodni stil

Zoja Odak: Hrvatskoj treba novo prosvjetiteljstvo

Piše PSD.
3. veljače 2013. - 22:25
Ona se trudi biti ono što bi umjetnik trebao biti. Hm, što bi sad to značilo? Puno toga. Zoja Odak, nacionalna prvakinja drame splitskog Hrvatskog narodnog kazališta, ponajprije je glumica koju pamte generacije, ali golemo iskustvo govori joj kako znanje treba nadograđivati svakog dana. Zoja pita i kaže onda kad misli da treba i kad joj dođe. Zbog ovog drugog, kad bi “u glavu” izrekla nešto o čemu je bilo iz straha ili iz opreza pametnije šutjeti, znala je osjećati i posljedice. Kerumova upravitelja teatra Duška Mucala smatrala je nekompetentnim za taj posao, a on joj se pokušao osvetiti tako što ju je poslao u - penšjun.



Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
18. svibanj 2024 02:42