stdClass Object ( [id] => 292248 [title] => Zoran Mihanović: Moje svjetlo je neprimjetno! [alias] => zoran-mihanovic-moje-svjetlo-je-neprimjetno [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

I bi svjetlo - kazao je Gospodin Bog drugog dana stvaranja svega i nikad više zemljom nije vladala tama. A teatrom vlada neprobojni mrak sve dok mu svjetlo ne donese Zoran Mihanović (61), light-dizajner splitskog HNK, vlasnik najviših nacionalnih priznanja ovoj struci, među ostalim i Nagrade hrvatskoga glumišta, Judite, Marula, Sesame, Rudolfa Bunka, nagrada za lutkarske predstave.

Zoran je nosio svjetlo i po svjetskim pozornicama, poput Praga, Ljubljane, Maribora, Celja, Sarajeva... I premda njegovo svjetlo traje tek jednu izvedbu, publika, režiseri, ansambli i kolege dugo pamte magične zrake oblikovane upravo njegovim okom i rukom.

Splitsku scenu počeo je osvjetljavati 1973. godine, vrlo brzo je pokazao talent i stručnost, pa premda je nekoliko puta odlazio na najneobičnije poslove, poput Prometeja se vraćao u žuti hram na Dobrome.

- U principu mrzim struju, od sve električne tehnike znam samo pritisnuti parlafon. Sina smo u Zagreb zvali kako ćemo prebaciti klimu s grijanja na hlađenje... Kod svjetla me privuklo sve što nije struja, zaljubio sam se u taj posao i napredovao.

Svi vidimo svjetlo kad je već predstava spremna, a vaš posao zapravo traje koliko i redateljev?

- Je, i na premijeri sam u publici. Ustvari nisam, jer mrzim premijere, ali to je već druga stvar. Dizajner svjetla radi od podjele uloga preko proba na pozornici do zadnje generalke, s tekstom u rukama. Ključni trenutak je postavljanje scenografije kad ide postav rasvjete.

Što je svjetlo predstavi?

- Doživljavam ga kao likovnost, s time da su scenografija, kostimi i rasvjeta jedan lijepi omot koji neće toliko dignuti kvalitetu predstave, jer su glumac, plesač, svirač najbitniji, ali će značajno pridonijeti ugođaju. Slično kao i s poklonom, svakome je draži u finome paketu s mašnom.

Umjetnički gledano, poput modeliranja, sjenčenja...

- Može se i tako gledati, ali ga ne izuzimam iz ukupnosti svega što na predstavi vidi publika.

Jeste li imali od koga učiti?

- Pa i ne baš, u tome i jest bio moj veliki problem. Moj put je išao s redateljima koji su dolazili u Split i koji bi me pozivali da radimo na drugim scenama, tako da sam s nekima od njih – Ivicom Kunčevićem, Ozrenom Prohićem i Nenni Delmestre – bio dijelom autorskog tima i još uvijek se držimo skupa. Prva afirmacija bila mi je "Tužna Jele" u režiji Ivice Kunčevića na Dubrovačkim ljetnim igrama za koju sam dobio nagradu Sesame.

Volite li više raditi ambijentalne ili scenske predstave?

- Svakako ambijentalne, ali ne u urbanim prostorima. Peristil, na primjer, više ne mogu smisliti jer je sve zadano; reflektori uvijek dolaze na ista mjesta i kreativnost je ograničena, probe traju do duboko u noć i ostane samo dva, tri sata prije zore da se postavi svjetlo. Jednom smo tako upisivali svjetlo i pred kraj smo počeli provjeravati, ali nešto nije štimalo – nismo ni primijetili da je već dan! Ova "Tužna Jele" bila je smještena u vali ispod Lovrijenca, ispod zidina, mogao sam se razmahati, a Dubrovčani su onda zafrkavali da sam prvi doveo struju na Penatur, to je ona ogromna sika podno zidina. Priroda, napuštena sela, mračni ambijenti najdraža su mi mjesta za "probivanje" svjetlom.

Jedini ste light-dizajner kazališne rasvjete koji ima stalno radno mjesto?

- Točno, i logično je, mislim da bi sve kazališne kuće trebale imati svoje kućne oblikovatelje svjetla, kostimografe i scenografe.

Ne postoji nacionalna nagrada za ligt-dizajn koju niste dobili?

- Izgleda da je tako.

A nagradu hrvatskoga glumišta zaslužili ste 2001. za tri predstave odjednom...

- Da, za balet "Citadela" koreografa Gagika Ismailiana i izvedbi Baleta HNK Split, za predstavu "Na kamenju" Vjekoslava Kaleba i Slavena Rogošića, u režiji Gorana Golovka i izvedbi GKM-a, za predstavu "Četvrta sestra", Janusza Glowackog u režiji Ivice Boban i izvedbi Festivalskog dramskog ansambla u Dubrovniku i Majstorske radionice ADU iz Zagreba.

Vratimo se premijerama: zašto ih izbjegavate?


- Uhvati me neka nervoza i sve mi to što sam radio izgleda katastrofa, sve bih, svaku scenu drugačije napravio! Najteže mi je kad sam dežuran u kazalištu i igra predstava koju sam ja radio. Ajme, stalno mislim kako ništa ne valja. Nisam bio u kinu trideset godina i to zato što ne mogu podnijeti sjedenje u gledalištu. Neki redatelji inzistiraju da svi izađemo na poklon i to mi je teška trauma. Nekidan su se u Dubrovniku iznenadili kad su me vidjeli na predstavi "Kazin" koju sam radio, i to zato jer mi je supruga željela pogledati premijeru.

Dvaput ste bježali iz HNK, zašto?

- Prvi put negdi 1986. godine, bila mi je puna kapa. Samo sam nešto ljut izlazio preko porte i sretnem Branka Kirigina, tadašnjeg ravnatelja Arheološkog muzeja, i iz čista mira ga pitam: "Kiro, ima li koji posal u tebe, ne mogu više u teatru!" On pita: "Oš doć kidat karte?" "Oću!" I skupim odmah u kadrovskoj radnu knjižicu, po ure kasnije sam se zaposlio u muzeju. Kida karte i prodava suvenire. Tri godine, tri miseca i tri dana.

Što je intendant Restović na to?

- Nazivao me stalno. Jednom me tako nakon jednog burnog Zbora radnika u muzeju zvao na telefon i pitao: "Zorane, kad ćete se vratit?" Ja kažem: "Evo sad." Uzmem knjižicu i vratim se.

Na dvije godine?

- Je, onda sam otišao s Ratkom Glavinom u "Dalmacijakoncert", odnosno u Teatrin, oduvik sam želio imati takvu slobodu. Pa sam se opet vratio u HNK.

I cvićem ste se bavili!

- A to je bilo za vrime Arheološkog, ali sam propa. Brat mi se bavija time, imali smo plastenik, uvozili lukovice iz Nizozemske. Akontaciju bi dali u devizama, a ostatak kad prodaš. Tako je stiglo sto tisuća irisa koje smo mislili plasirat za prvi maja. I točno se znalo, za trideset dana ih bereš. Međutim doša je prvi maja a irisi su iznikli dva centimetra, procvitali su tek za misec dana.

A pomoć u kući?

- Poslin cvića smo pokušali osnovat tvrtku za dostave i sklopit suradnju s Centrom za socijalni rad. Ali Komitet za privredu je tražija puste registracije, komplikacije... Krenuli smo u vrime kad zakoni to nisu dozvoljavali, pa opet ništa. Kasnije su takve firme postale normalne.

Znači, malo ste bili Lucifer, malo Prometej, malo krali svjetlo, malo dijelili?

- He, može bit, ali nisam nikad skroz otišao iz teatra kroz sve te godine. Uglavnom od početka devedesetih više nisam slušao sve ideje koje mi padnu na pamet.

Ej, zamalo sam zaboravio – nema više žarulja, kako će preživjeti kazališni reflektori?

- Reflektora će biti još dugo. Inteligentna rasvjeta, skeneri i ostalo koriste se već i sada, ali to bi tražilo izmjenu kompletne infrastrukture, ali i jak razlog za korištenje.

Što je loša kazališna rasvjeta?

- Kao i u svim zvanjima, u svjetlu je veliki dio zanata; svaki glumac završi akademiju, ali svaki nije velik. Prejako, agresivno svjetlo koje odvlači pažnju je uvijek loše, ja preferiram decentnu rasvjetu, gotovo neprimjetnu. I intuiciju.

Toliko da ste uspjeli s jednom žaruljom rasvijetliti predstavu!

- A to je posebna priča, kad sam s Kunčevićem radio "Štrudlu od trešanja" u zagrebačkoj Komediji. Otvorio se ekran i na njemu nebo, trebalo je osvijetliti, vrlo nezgodno, mučili smo se, kad odjednom Kuna kaže: "To je to!", ali ja nisam ništa zvao... Onda otkrijemo da je iza pozornice netko upalio klasično radno svjetlo koje je probilo točno kako treba da ne bismo sa sto aparata uspjeli tako osvijetliti. Čudo je svitlo! Kazališnog dizajnera svjetla ubije kad dođe televizija snimati predstavu pa sve spale. Kazališno i televizijsko svjetlo su nebo i zemlja.

Zanimljivo je da imate "svoju" ekipu redatelja?

- Kad bih sve zbrojio, čini mi se da sam radio sa svim našim poznatim redateljima i u svim hrvatskim teatrima. Sjećam se "Aide" u Državnoj operi u Pragu, koju sam radio s Petrom Selemom i Nikšom Barezom, bilo je vrlo zahtjevno, mislim da sam ujedno bio prvi dizajner svjetla koji je u tu kuću došao sa strane. S Kunčevićem, Prohićem i Delmestre sam najviše radio, kužimo se u onome što želimo postići. Redateljeva je uvijek zadnja, a moj posao je na svaki njegov upit imati barem tri rješenja. Ako samo slijediš njegove upute onda si izvođač radova, a ne kreator. U svojim godinama i sa iskustvom, sve više volim raditi s redateljima koje dobro poznajem.

I lutke volite!

- Ajme obožavan, lutke ne grintaju, to je opet druga vrsta kazališne magije, radio sam i u Kazalištu lutaka i zaljubio se u lutke.

Opera, drama ili balet?

- Drama, sve teče puno normalnije. U operi su česte masovke, a ne postoji praksa kao u Češkoj gdje se svjetlo namješta s penzioniranim zboristima. U baletu se plesači neprekidno kreću, a ne mogu dobiti toliko termina koliko bih trebao, pa ne mogu do kraja realizirati ideju.

Jeste li odgojili nasljednika?

- Sad ću vam odgovorit zbog čega sam odbio predavati na Akademiji u Zagrebu, gdje me zvao Vjeran Zuppa – ne znam šta ću im reć! Objasnit ću stvar zanatski u pet minuta. A nadogradnja, odnosno kreativnost je ono što nosiš u sebi. Isplivat će već netko koga svjetlo zanima iznutra i tko će pored onog zanatskog dijela, raditi intuicijom. Kako si ti mene skuva za ovaj intervju. Mene ne zanima ić u medije i ne bi prista za ništa, ljudi iz kazališta znaju ko sam i šta mogu. Prvi put san te odbija, jel tako? A opet si uspija, skuva si me. U tome je stvar, a to je stara teza – znaš ili ne znaš, ne uči se to tako lako.

Damir Šarac
SNIMA TOM DUBRAVEC / CROPIX

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => svjetlonoša iz hnk [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2015-11-07 18:23:30 [created_by] => 38 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2015-11-07 21:52:53 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2015-11-07 22:05:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 3450 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2015/11/07/Spektar/zoran_mihanovic1-041115.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "800x515" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 18 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7457909 Threads: 1 Questions: 1601073914 Slow queries: 4752587 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 110545209 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 46 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/zoran-mihanovic-moje-svjetlo-je-neprimjetno-292248 [printLink] => /kultura/zoran-mihanovic-moje-svjetlo-je-neprimjetno-292248?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 228623 [name] => zoranmihanović [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => zoranmihanovic [link] => /tag/zoranmihanovic ) [1] => stdClass Object ( [id] => 233842 [name] => hnksplit [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => hnksplit [link] => /tag/hnksplit ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => svjetlonoša iz hnk [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Zoran Mihanović: Moje svjetlo je neprimjetno! [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-11-15-29-06-38 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2015/11/07/Spektar/zoran_mihanovic1-041115.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2015/11/07/Spektar/zoran_mihanovic1-041115.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

I bi svjetlo - kazao je Gospodin Bog drugog dana stvaranja svega i nikad više zemljom nije vladala tama. A teatrom vlada neprobojni mrak sve dok mu svjetlo ne donese Zoran Mihanović (61), light-dizajner splitskog HNK, vlasnik najviših nacionalnih priznanja ovoj struci, među ostalim i Nagrade hrvatskoga glumišta, Judite, Marula, Sesame, Rudolfa Bunka, nagrada za lutkarske predstave.

Zoran je nosio svjetlo i po svjetskim pozornicama, poput Praga, Ljubljane, Maribora, Celja, Sarajeva... I premda njegovo svjetlo traje tek jednu izvedbu, publika, režiseri, ansambli i kolege dugo pamte magične zrake oblikovane upravo njegovim okom i rukom.

Splitsku scenu počeo je osvjetljavati 1973. godine, vrlo brzo je pokazao talent i stručnost, pa premda je nekoliko puta odlazio na najneobičnije poslove, poput Prometeja se vraćao u žuti hram na Dobrome.

- U principu mrzim struju, od sve električne tehnike znam samo pritisnuti parlafon. Sina smo u Zagreb zvali kako ćemo prebaciti klimu s grijanja na hlađenje... Kod svjetla me privuklo sve što nije struja, zaljubio sam se u taj posao i napredovao.

Svi vidimo svjetlo kad je već predstava spremna, a vaš posao zapravo traje koliko i redateljev?

- Je, i na premijeri sam u publici. Ustvari nisam, jer mrzim premijere, ali to je već druga stvar. Dizajner svjetla radi od podjele uloga preko proba na pozornici do zadnje generalke, s tekstom u rukama. Ključni trenutak je postavljanje scenografije kad ide postav rasvjete.

Što je svjetlo predstavi?

- Doživljavam ga kao likovnost, s time da su scenografija, kostimi i rasvjeta jedan lijepi omot koji neće toliko dignuti kvalitetu predstave, jer su glumac, plesač, svirač najbitniji, ali će značajno pridonijeti ugođaju. Slično kao i s poklonom, svakome je draži u finome paketu s mašnom.

Umjetnički gledano, poput modeliranja, sjenčenja...

- Može se i tako gledati, ali ga ne izuzimam iz ukupnosti svega što na predstavi vidi publika.

Jeste li imali od koga učiti?

- Pa i ne baš, u tome i jest bio moj veliki problem. Moj put je išao s redateljima koji su dolazili u Split i koji bi me pozivali da radimo na drugim scenama, tako da sam s nekima od njih – Ivicom Kunčevićem, Ozrenom Prohićem i Nenni Delmestre – bio dijelom autorskog tima i još uvijek se držimo skupa. Prva afirmacija bila mi je "Tužna Jele" u režiji Ivice Kunčevića na Dubrovačkim ljetnim igrama za koju sam dobio nagradu Sesame.

Volite li više raditi ambijentalne ili scenske predstave?

- Svakako ambijentalne, ali ne u urbanim prostorima. Peristil, na primjer, više ne mogu smisliti jer je sve zadano; reflektori uvijek dolaze na ista mjesta i kreativnost je ograničena, probe traju do duboko u noć i ostane samo dva, tri sata prije zore da se postavi svjetlo. Jednom smo tako upisivali svjetlo i pred kraj smo počeli provjeravati, ali nešto nije štimalo – nismo ni primijetili da je već dan! Ova "Tužna Jele" bila je smještena u vali ispod Lovrijenca, ispod zidina, mogao sam se razmahati, a Dubrovčani su onda zafrkavali da sam prvi doveo struju na Penatur, to je ona ogromna sika podno zidina. Priroda, napuštena sela, mračni ambijenti najdraža su mi mjesta za "probivanje" svjetlom.

Jedini ste light-dizajner kazališne rasvjete koji ima stalno radno mjesto?

- Točno, i logično je, mislim da bi sve kazališne kuće trebale imati svoje kućne oblikovatelje svjetla, kostimografe i scenografe.

Ne postoji nacionalna nagrada za ligt-dizajn koju niste dobili?

- Izgleda da je tako.

A nagradu hrvatskoga glumišta zaslužili ste 2001. za tri predstave odjednom...

- Da, za balet "Citadela" koreografa Gagika Ismailiana i izvedbi Baleta HNK Split, za predstavu "Na kamenju" Vjekoslava Kaleba i Slavena Rogošića, u režiji Gorana Golovka i izvedbi GKM-a, za predstavu "Četvrta sestra", Janusza Glowackog u režiji Ivice Boban i izvedbi Festivalskog dramskog ansambla u Dubrovniku i Majstorske radionice ADU iz Zagreba.

Vratimo se premijerama: zašto ih izbjegavate?


- Uhvati me neka nervoza i sve mi to što sam radio izgleda katastrofa, sve bih, svaku scenu drugačije napravio! Najteže mi je kad sam dežuran u kazalištu i igra predstava koju sam ja radio. Ajme, stalno mislim kako ništa ne valja. Nisam bio u kinu trideset godina i to zato što ne mogu podnijeti sjedenje u gledalištu. Neki redatelji inzistiraju da svi izađemo na poklon i to mi je teška trauma. Nekidan su se u Dubrovniku iznenadili kad su me vidjeli na predstavi "Kazin" koju sam radio, i to zato jer mi je supruga željela pogledati premijeru.

Dvaput ste bježali iz HNK, zašto?

- Prvi put negdi 1986. godine, bila mi je puna kapa. Samo sam nešto ljut izlazio preko porte i sretnem Branka Kirigina, tadašnjeg ravnatelja Arheološkog muzeja, i iz čista mira ga pitam: "Kiro, ima li koji posal u tebe, ne mogu više u teatru!" On pita: "Oš doć kidat karte?" "Oću!" I skupim odmah u kadrovskoj radnu knjižicu, po ure kasnije sam se zaposlio u muzeju. Kida karte i prodava suvenire. Tri godine, tri miseca i tri dana.

Što je intendant Restović na to?

- Nazivao me stalno. Jednom me tako nakon jednog burnog Zbora radnika u muzeju zvao na telefon i pitao: "Zorane, kad ćete se vratit?" Ja kažem: "Evo sad." Uzmem knjižicu i vratim se.

Na dvije godine?

- Je, onda sam otišao s Ratkom Glavinom u "Dalmacijakoncert", odnosno u Teatrin, oduvik sam želio imati takvu slobodu. Pa sam se opet vratio u HNK.

I cvićem ste se bavili!

- A to je bilo za vrime Arheološkog, ali sam propa. Brat mi se bavija time, imali smo plastenik, uvozili lukovice iz Nizozemske. Akontaciju bi dali u devizama, a ostatak kad prodaš. Tako je stiglo sto tisuća irisa koje smo mislili plasirat za prvi maja. I točno se znalo, za trideset dana ih bereš. Međutim doša je prvi maja a irisi su iznikli dva centimetra, procvitali su tek za misec dana.

A pomoć u kući?

- Poslin cvića smo pokušali osnovat tvrtku za dostave i sklopit suradnju s Centrom za socijalni rad. Ali Komitet za privredu je tražija puste registracije, komplikacije... Krenuli smo u vrime kad zakoni to nisu dozvoljavali, pa opet ništa. Kasnije su takve firme postale normalne.

Znači, malo ste bili Lucifer, malo Prometej, malo krali svjetlo, malo dijelili?

- He, može bit, ali nisam nikad skroz otišao iz teatra kroz sve te godine. Uglavnom od početka devedesetih više nisam slušao sve ideje koje mi padnu na pamet.

Ej, zamalo sam zaboravio – nema više žarulja, kako će preživjeti kazališni reflektori?

- Reflektora će biti još dugo. Inteligentna rasvjeta, skeneri i ostalo koriste se već i sada, ali to bi tražilo izmjenu kompletne infrastrukture, ali i jak razlog za korištenje.

Što je loša kazališna rasvjeta?

- Kao i u svim zvanjima, u svjetlu je veliki dio zanata; svaki glumac završi akademiju, ali svaki nije velik. Prejako, agresivno svjetlo koje odvlači pažnju je uvijek loše, ja preferiram decentnu rasvjetu, gotovo neprimjetnu. I intuiciju.

Toliko da ste uspjeli s jednom žaruljom rasvijetliti predstavu!

- A to je posebna priča, kad sam s Kunčevićem radio "Štrudlu od trešanja" u zagrebačkoj Komediji. Otvorio se ekran i na njemu nebo, trebalo je osvijetliti, vrlo nezgodno, mučili smo se, kad odjednom Kuna kaže: "To je to!", ali ja nisam ništa zvao... Onda otkrijemo da je iza pozornice netko upalio klasično radno svjetlo koje je probilo točno kako treba da ne bismo sa sto aparata uspjeli tako osvijetliti. Čudo je svitlo! Kazališnog dizajnera svjetla ubije kad dođe televizija snimati predstavu pa sve spale. Kazališno i televizijsko svjetlo su nebo i zemlja.

Zanimljivo je da imate "svoju" ekipu redatelja?

- Kad bih sve zbrojio, čini mi se da sam radio sa svim našim poznatim redateljima i u svim hrvatskim teatrima. Sjećam se "Aide" u Državnoj operi u Pragu, koju sam radio s Petrom Selemom i Nikšom Barezom, bilo je vrlo zahtjevno, mislim da sam ujedno bio prvi dizajner svjetla koji je u tu kuću došao sa strane. S Kunčevićem, Prohićem i Delmestre sam najviše radio, kužimo se u onome što želimo postići. Redateljeva je uvijek zadnja, a moj posao je na svaki njegov upit imati barem tri rješenja. Ako samo slijediš njegove upute onda si izvođač radova, a ne kreator. U svojim godinama i sa iskustvom, sve više volim raditi s redateljima koje dobro poznajem.

I lutke volite!

- Ajme obožavan, lutke ne grintaju, to je opet druga vrsta kazališne magije, radio sam i u Kazalištu lutaka i zaljubio se u lutke.

Opera, drama ili balet?

- Drama, sve teče puno normalnije. U operi su česte masovke, a ne postoji praksa kao u Češkoj gdje se svjetlo namješta s penzioniranim zboristima. U baletu se plesači neprekidno kreću, a ne mogu dobiti toliko termina koliko bih trebao, pa ne mogu do kraja realizirati ideju.

Jeste li odgojili nasljednika?

- Sad ću vam odgovorit zbog čega sam odbio predavati na Akademiji u Zagrebu, gdje me zvao Vjeran Zuppa – ne znam šta ću im reć! Objasnit ću stvar zanatski u pet minuta. A nadogradnja, odnosno kreativnost je ono što nosiš u sebi. Isplivat će već netko koga svjetlo zanima iznutra i tko će pored onog zanatskog dijela, raditi intuicijom. Kako si ti mene skuva za ovaj intervju. Mene ne zanima ić u medije i ne bi prista za ništa, ljudi iz kazališta znaju ko sam i šta mogu. Prvi put san te odbija, jel tako? A opet si uspija, skuva si me. U tome je stvar, a to je stara teza – znaš ili ne znaš, ne uči se to tako lako.

Damir Šarac
SNIMA TOM DUBRAVEC / CROPIX

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/zoran-mihanovic-moje-svjetlo-je-neprimjetno-292248 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=4f66a4bb863aa5973b7f499b1498365808057968 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Zoran+Mihanovi%C4%87%3A+Moje+svjetlo+je+neprimjetno%21&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fzoran-mihanovic-moje-svjetlo-je-neprimjetno-292248 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fzoran-mihanovic-moje-svjetlo-je-neprimjetno-292248 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => svjetlonoša iz hnk [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Kulturasvjetlonoša iz hnk

Zoran Mihanović: Moje svjetlo je neprimjetno!

Piše PSD.
7. studenog 2015. - 23:05

I bi svjetlo - kazao je Gospodin Bog drugog dana stvaranja svega i nikad više zemljom nije vladala tama. A teatrom vlada neprobojni mrak sve dok mu svjetlo ne donese Zoran Mihanović (61), light-dizajner splitskog HNK, vlasnik najviših nacionalnih priznanja ovoj struci, među ostalim i Nagrade hrvatskoga glumišta, Judite, Marula, Sesame, Rudolfa Bunka, nagrada za lutkarske predstave.

Zoran je nosio svjetlo i po svjetskim pozornicama, poput Praga, Ljubljane, Maribora, Celja, Sarajeva... I premda njegovo svjetlo traje tek jednu izvedbu, publika, režiseri, ansambli i kolege dugo pamte magične zrake oblikovane upravo njegovim okom i rukom.

Splitsku scenu počeo je osvjetljavati 1973. godine, vrlo brzo je pokazao talent i stručnost, pa premda je nekoliko puta odlazio na najneobičnije posl...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
11. svibanj 2024 17:29