Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

KUĆA NA PUTU Akcijski film s duplerice 'Playboya'

FILM: Road House; akcija; SAD, 1989.; REŽIJA: Rowdy Herrington; ULOGE: Patrick Swayze, Ben Gazzara; OCJENA: ****

Reklamiran krilaticom 'Ples je gotov, sad postaje prljavo', koja se referirala na Swayzejev hit 'Dirty Dancing', 'Road House' je neprikriveni 'macho' film. Krajem 80-ih za ovdašnje tinejdžere je bio svojevrsni akcić s duplerice 'Starta' ili 'Playboya', a '40-godišnjim maloljetnicima' s pivom u ruci, kakve Dalton izbacuje vani, nešto poput himne iz kavane zbog razgolićenih platinastih plavuša.

Promovirajući Marvelove "Čuvare galaksije 2", Kurt Russell nam je oteo riječ iz usta otkrivši kako je svojedobno producentima predlagao nešto o čemu je razmišljala generacija filmofila osamdesetih - razvijanje povezanog svemira ikoničkih akcijskih junaka epohe, kakav danas opstoji među superjunacima i promeće se u hollywoodski franšizni trend. Russell je spomenuo likove Brucea Willisa, Stallonea, Schwarzeneggera, a i sam je bio tumač legendarnog Snakea Plisskena ("Bijeg iz New Yorka") i Gabriela Casha ("Tango&Cash").

U tom akcijskojunačkom svemiru, dijeljenom između triju Johnova, McClanea, Ramba i Matrixa, te Casha, lako je zamisliti Martina Riggsa u izvedbi Mela Gibsona, ali i Daltona u tumačenju pokojnog Patricka Swayzea. Kultni film koji je predstavio "jebenog Daltona" klasični je akcić osamdesetih. Nekoć znan i po naslovu "Drumska kavana/krčma" i "Izbacivač", akcić "Kuća na putu" (1989.) ima prepoznatljivi producentski potpis Joela Silvera ("Komandos", "Smrtonosno oružje", "Umri muški") i protagonista kao dobitnu kombinaciju Ramba (šivanje rane), Riggsa/Casha ("fudbalerka"), Van Dammea (vježbanje kata u prirodi) i Swayzejeva Johnnyja Castlea iz "Prljavog plesa" (elegancija pokreta), uz vlastitu osobnost.

Za "najboljeg miritelja" Daltona rana od noža je "samo ogrebotina" jer "bol ne boli". Daltonova priča je "zajebaji se s njime i zapečatit će ti sudbinu". Junaka, naime, bije glas kako "ima jaja za smetlarska kola" i da je jednom ubio tipa i u samoobrani mu išučupao grkljan ubojitom karate tehnikom, što ga PTSP-ovski proganja kamo god ide. No, dok su mnogi heroji osamdesetih isijavali inteligencijom, među ostalim u duhovitim "one-linerima", rijetko je tko od njih "actually" imao diplomu iz filozofije kao Dalton, zaslužnu za njegove kratke "zen kulerske" filozofske opaske poput "Nitko nikad ne pobjeđuje u borbi" i spomenute "Pain don't hurt", ali i uspjeh kod doktorica (Kelly Lynch) koje prilažu nove šavove njegovom kartonu od 31 prijeloma, devet uboda itd.

Zapravo, Dalton je moderni kauboj-lutalica koji poteže šake umjesto stetsona, izbacuje "smeće" iz suvremenih "saloona" i bori se protiv lokalna moćnika Brada Wesleyja (Ben Gazzara) koji se bogati na ljudima iz grada, držeći šerifa i policiju u džepu. "Road House", doista, prebacuje vestern žanr u akcijsku kinematografiju osamdesetih i likovima daje vesternska imena kao što su Dalton i Wade Garrett (odlični Sam Elliott). Pa opet, ako film u duši jest arhetipski vestern, tijelom pripada akcijskoherojskim osamdesetima.

Lako je zamislivo da Dalton upada u fizičke okršaje u baru izvan Kansas Cityja u isto vrijeme kad njegov urbani brat po frizuri Riggs megdani protiv južnoafričkih negativaca u Los Angelesu. U to ime govore i glazbene partiture Michaela Kamena koje imaju prizvuk njegovih skladbi na soundtracku za "Lethal Weapon", ako ne i "Die Hard", dok bend Jeffa Healeyja uživo svira "nešto s mudima", po mjeri akcijskog junaka Daltona i njegova filma. Reklamiran krilaticom "Ples je gotov, sad postaje prljavo", koja se referirala na Swayzejev plesni hit, "Kuća na putu" je neprikriveni "macho" film snimljen po principu "boobs" (gole grudi) + "bombs" (eksplozije).

Krajem osamdesetih bio je za ovdašnje klince/tinejdžere svojevrsni akcijski film s duplerice "Starta" ili "Playboya", a "40-godišnjim maloljetnicima" s pivom u ruci, kakve Dalton izbacuje napolje, nešto poput himne iz kavane zbog razgolićenih platinastih plavuša nalik Samanthi Fox (Julie Michaels). Ovaj "prljavi ples", znači, gospoda biraju. Da je "Road House" bio malčice samosvjesniji, možda bi se nekom ženskom liku potkrala opservacija "macho bullshit" kao u "Commandu", no autoironija je iskorištena u ponavljajućem gegu na račun Swayzejeve visine ("mislio/la sam da ćeš biti veći").

Možda je za takav posao, posao izbacivača, Dalton trebao biti "veći", no Swayze je "real deal", impresivna akcijska pojava u filmu s "tough guy" karizmom na izvoz u današnje doba metroseksualaca. Redatelju Rowdyju Herringtonu ("Gladijator", "Smrtonosna zona") dovoljno je uperiti kameru u Daltona kako stoji nalakćen na šank s cigaretom u ustima, nadgleda lokal i po potrebi stupa u akciju. "Budi pristojan dok ne svane trenutak da ne budeš", tumači on svojim izbacivačima. Zanimljivo je da Herrington odlaže prikazati Daltona na djelu.

Od uvodne scene, kad vlasnik kavane "Par dvojki" (Kevin Tighe) dođe po Daltona jer treba najboljeg da mu počisti lokal, mnogi žele iskušati izbacivača i misle da ga mogu srediti, ali on ne uskače u tuču tek tako. Tek će u 25. minuti filma Dalton munjevito reagirati i nekom izazivaču nereda udariti glavom o stol. A priča o čupanju grkljana ima funkciju Čehovljeve puške i njome se gledatelj draži za fajterski klimaks: Dalton protiv Jimmyja (Marshall R. Teague) koji se puše riječima "takve kao ti guzio sam u zatvoru". Ne radi račun bez "krčmara", Jimmy.

Preteča Bodhija iz 'Paklenog vala'

Dalton je svojevrsna preteča Swayzeyjeva Bodhija iz "Paklenog vala" koji je podigao filozofiju na višu razinu. "Point Break" i "Road House" su dva najbolja akcijska filma u karijeri dragog glumca koji je kombinirao uloge ljudi od akcije ("Steel Dawn", "Next Of Kin", "Black Dog") i romantičnih junaka ("Dirty Dancing", "Ghost").

Naslovnica Cinemark