Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

PLJAČKA USRED URAGANA Oblačno s 'Brzima i žestokima'

FILM: The Hurricane Heist; akcija; SAD; 2018.; REŽIJA: Rob Cohen; ULOGE: Toby Kebbel, Maggie Grace; OCJENA: ** 1/2

Nikad John McTiernan, ponekad Michael Bay, Rob Cohen se profilirao kao 'fast&furious' redatelj koji u prvom redu snima filmove za mozak na pašu, tj. provjetriti glavu. Izraz 'provjetriti glavu' dobiva neko novo značenje nakon 'Pljačke usred uragana' koja funkcionira kao zbir Cohenovih kakofoničnih blockbustera i potencira spektakl 'Brzih i žestokih'. Sada se čak tri šlepera nalaze u finalnoj jurnjavi i daju gasa do daske kako bi umakli uraganu za petama.

Ekscesi blockbusterske kinematografije devedesetih ponosno su istaknuti već u naslovu prošloljetne "Pljačke usred uragana" ("The Hurricane Heist"). Pljačka. Usred. Uragana. Hurricane. Heist. Takav "hint" u naslovu odavao je još samo "Snakes On A Plane", duhovno srodni novomilenijski film koji je miksao popularne žanrove devedesetih. Nitko ovdje nije rekao "dosta mi je jebene pljačke usred jebenog uragana" kako bi odao počast kultnoj rečenici Samuela L. Jacksona "I have had it with these motherfuckin' snakes on this motherfuckin' plane" iz "Zmija u avionu", ali likovi su provalili štošta.

Tako, negativac (Ralph Ineson) kaže jednom od likova "Zašto mi to pričaš? Bio sam tamo, idiote" kad mu ovaj krene nešto objašnjavati. Agentica ministarstva financija Casey (Maggie Grace) usred akcije, pak, ispali "Ostala sam bez metaka". "Kako se to dogodilo", pita je lovac na tornada Will (Toby Kebbell). "Ispucala sam ih sve", Casey odgovori Willu koji ispadne idiot iz negativčeve priče - kao da nije bio tik do nje dok je pucala. Willov brat Breeze (Ryan Kwanten) prolazi puno bolje od njega.

Kad na Willovo čuđenje otkrije skriveni privatni kućni arsenal oružja, Breeze kulerski veli "ja sam građanin Alabame". Svjesna ironija mora da je zametena u "Pljački usred uragana" i film svakako treba gledati s odmakom tog tipa budući da je dosad najpomaknutiji od svih pomaknutih akcija Roba Cohena ("Svjetlost dana", "Brzi i žestoki", "xXx", "Stealth").

Nikad John McTiernan, ponekad Michael Bay, Cohen se profilirao kao "the fast and the furious" redatelj koji je neumjereno miješao ili pomirivao šire akcijske žanrove te njihove visoke i niske koncepte snimajući u prvom redu filmove za mozak na pašu, tj. provjetriti glavu. Izraz "provjetriti glavu" dobiva neko novo značenje nakon "Pljačke usred uragana" koja funkcionira kao zbir Cohenovih kakofoničnih blockbustera i svakako je povratak na staro za režisera nakon kvazi-erotskog trilera "Dečko iz susjedstva", najgoreg filma u njegovoj karijeri.

Cohen je već imao kombinaciju akcijskog spektakla i "disaster" blockbustera ("Daylight"), a "The Hurricane Heist" je "cohenovski" pretjerani odgovor na "Hard Rain", akcijski triler devedesetih poplavljen filmom katastrofe. Pljačka usred poplave u "Teškoj kiši" postala je u novom Cohenovom filmu bogatija za uragan iz "Twistera". Nedostajali su još samo morski psi iz "Sharknada" da dojam bude potpun, ali Cohen ipak nije htio baš toliko pretjerivati da zvuči kao Bay u "South Parku" kad u akcijskom spektaklu s teturajućim šleperima zamišlja T-Rexa, meteore i svašta nešto.

Uragan će, dakako, bjesniti, neće biti fantomska prijetnja kao De Palmin ("Zmijske oči"), jer Cohen je na valnoj duljini Baya čiji bi pandan možda i postao da se "Stealth" nije onako spektakularno skršio na box-officeu. Vrlo brzo se oblaci zasive i "najveća oluja stoljeća" nadvija nad gradom, još veća od one iz uvoda, kad je stradao Breezeov i Ryanov otac, a tornado potonjem klincu izazvao traumu i ukazao mu se kao divovska kosturska lubanja u stilu "Mumije" čiji je treći ("Grobnica zmajskog cara") dio bio njegov posljednji budžetirani blockbuster.

Cohen snima film katastrofe kao oblačno s ćuftama, pardon "Brzima i žestokima", potencirajući mesnati spektakl akcijskog hita koji ga je proslavio. Sada se čak tri šlepera nalaze u finalnoj jurnjavi i daju gasa do daske kako bi umakli uraganu za petama, onako kao što je Vin Diesel "snowboardao" ispred lavine u "xXx". Mora se Cohenu priznati da film izgleda barem dvostruko skuplje od 40 milijuna dolara koliko je utrošeno na njegovo snimanje, usprkos u nekim scenama preočitom CGI-ju i zelenom ekranu koji se hrvaju sa solidnim praktičnim kaskaderstvom.

Jesu li zato kamioni zeleni ili ne, veći dio budžeta je otišao na nabrijane akcijske sekvencije, umjesto popularne glumce. Ne računajući Grace, koja je od kćeri Liama Neesona u serijalu "96 sati" avansirala u heroinu, te eventualno Kebbella, glumačka ekipa je većinom slaba, ali Cohen akcijski zapošljava glumce kako bi njihovu lošu glumu zameo vjetar prije nego postane očita.

Film naprosto vapi za jačim negativcem, no za Cohena je ionako uragan pravi antagonist ili možda nije kad se sjetimo monologa o klimatskim promjenama. Svejedno, "Pljačka usred uragana" počiva na katastrofičnim vremenskim uvjetima i Cohen se od scene do scene znade raspojasati kao da dokazuje nezahvalnom Dieselu (zaboravio tko ga je pretvorio u akcijsku zvijezdu) kako bi mogao režirati neki novi "Fast&Furious" blockbuster.

Junaci, recimo, pretvaraju trgovački centar u vakuum nalik marsovskom u "Potpunom sjećanju" računajući na pomoć majke prirode u borbi protiv negativaca koji će biti isisani vani. Nevjerojatno, zar ne? Još je nevjerojatnije kad Will baca ratkape u vjetar kako bi ih njegova snaga pretvorila u ubojito oružje, poput diskova u rukama izvanzemaljaca iz "Predatora 2" i "Mračnog anđela". Cohena ne zanima realizam, premda je Willu i Casey dopustio nešto što je rijetko kada/kome dopušteno u akciji. Piš-pauzu, ali ne u(z) vjetar.

Policajka, a ne policajac s problematičnom prošlošću

Zanimljivo je da je u filmu tipični akcijski lik policajca s problematičnom prošlošću ženski, jer bi do prije nekoliko godina sigurno žena bila meteorolog/lovac na tornada. Što je točno bilo problematično s Casey, nismo doznali. Samo se "nešto dogodilo u Utahu".

Naslovnica Cinemark