Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

DO KRAJA SMRTI Oprosti zbog patetike, to je zbog romantike

FILM: Do kraja smrti; romantična drama; Hrvatska, 2018.; REŽIJA: Anđelo Jurkas; ULOGE: Judita Franković, Tara Rosandić; DISTRIBUCIJA: Continental; OCJEA: ** 1/2

Zbog (iskrene) romantike i nesramežljive patetike Jurkasu se i treći put dade progledati kroz prste. Jurkas doista 'osjeća' ono što snima i te osjećaje prenosi na ekran, makar s neravnomjernim uspjehom. Nevolja s 'Do kraja smrti' jest što je stilom, kvalitetom i intonacijom neujednačeniji, pa i nasumičniji od prijašnjih filmova.

Paradoksalno je da se ljubavno-humorno-omnibusovski postavljeni "Do kraja smrti" ponaša kao neslužbeni nastavak prethodnih "kolažnih" filmova Anđela Jurkasa "Zbog tebe" i "Fuck Off I Love You", ali smatra se "zasebnim".

Trilogiju, naime, tvore dva romantično-komično omnibusa "Zbog tebe" (2016.) i "Fuck Off I Love You" (2017.) te satirična "trashy" komedija "Happy End: Glup i gluplji 3" (2018.).

Bilo bi koherentnije da je trilogiju kompletirao od više kratkih filmova sastavljeni "Do kraja smrti". Svejedno, Jurkasovu hiper-radišnost treba respektirati, ako ne i slagati se s  filmaškom vizijom. Ovo je njegov četvrti autorski uradak u redovitoj kinodistribuciji od 2016. naovamo.

Jurkas snima sve u (20)16. Moguće da će snimiti jedan stvarno dobar, cjelovit film. Mogao je to biti i omnibus sastavljen od najboljih vinjeta "Zbog tebe", "Fuck Off I Love You" i "Do kraja smrti" koje se gube u vrludajućim, na mahove sad već repetitivnim i razvučenim cjelinama.

Slično kao što bi se od naj-dijelova zadnja tri "Terminatora" i "Plaćenika 1-3" dao smontirati po jedan (vrlo) dobar terminatorski/akcijski spektakl, tako bi i istureni segmeti triju Jurkasovih filmova mogli dati jedan dobar omnibus.

Iz "Zbog tebe" smjesta biramo britki segment s Ivom Mihalić i maskiranim pljačkašem koji joj je banuo u automobil. Iz drugog sjetni "brief encounter" s Csillom Barath Bastaić u vlaku i poetski uvodni s Doris Pinčić, pa i glumačku "meta" igrariju s Juditom Franković.

Iz aktualnog trećeg javljanje branitelja suicidalnih tendencija (Marinko Prga) u eter radio-emisije (voditeljica Ana Herceg), može i epizodu kad u liftu zaglave dostavljač pizze i glumica (Borko Perić, Tara Rosandić).

Svakako i "sound of silence" pasaž s Jurkasom i Bojanom Gregorić, najbolji u filmu i Jurkasov dosadašnji filmaški "finest hour" uz vlak-scenu iz "Fuck Off I Love You".

U ulogama otuđenih supružnika njih dvoje govore u sebi, ne naglas, a njihovi unutarnji monolozi pišu se na ekranu dok, dakle, šutke putuju autocestom u (ne)poznato. Prometala su, čini se, nadahnjujuća Jurkasu. Vlakovi, automobili...

Nedostaju samo avioni da bi naslov komedije osamdesetih "Avioni, vlakovi i automobili" bio potpun i upotpunio se jedan od zrakoplov/aerodrom klišeja rom-coma ("Samo ti", "Luda vjenčanja", "Zapravo ljubav", "Garden State"...) koje Jurkas ionako prihvaća kao "pravila igre" repertoarna filma.

On se ne stidi zauzeti populističko-repertoarnu, ne art-festivalsku poziciju: na kraju startne priče s Juditom Franković i Nikšom Butijerom kamera se podiže i uperuje pogled prema "Cinestar Areni Zagreb", a filmofilka (Klara Mucci) izlazeći iz drugog "Cinestara" kori art film s "kadrom od 100 godina".

Ne srami se Jurkas ni patetike. "To je patetično", zaključit će netko u "Do kraja smrti". Za patetiku se Jurkas ne ispričava, iako bi trebao (pokisli segment s Lanom Gojak i Lukom Dragićem, posmrtni s Nerom Stipičević i Mislavom Čavajdom).

Ako baš treba reći "oprosti zbog patetike", on bi sigurno dodao "to je zbog romantike" ili našao neki prikladni "strani" glazbeni citat. Zbog (iskrene) romantike Jurkasu se i treći put dade progledati kroz prste.

Čovjek na na pladnju nudi srce što kuca za glazbu, film i filmske scene (Nick Cave, David Bowie, "Klub boraca", "Top Gun", "znaš onaj film kad Mel Gibson i ona cura uspoređuju ožiljke"…).

Za razliku od nekih hrvatskih filmaša, on doista "osjeća" ono što snima i te osjećaje prenosi na ekran, makar s neravnomjernim uspjehom. Nevolja s "Do kraja smrti" jest što je stilom, kvalitetom i intonacijom neujednačeniji, pa i nasumičniji od prijašnjih ostvarenja.

A oni su kakvoćom također oscilirajući filmovi kojima je ovaj tehnički inferioran da znade djelovati i "amaterski" (odveć "televizična" digitalna fotografija i nedorađena obrada zvuka čak i za standarde "gerila" produkcije).

Plemenito zamišljene na papiru, priče na platnu variraju od dobrih (manje) do mediokritetskih i slabih (više). Variraju od lako do teško gledljivih. Od romantične komedije i drame do TV sapunjare i - treša.

"Do kraja smrti" je definitivno mogao preživjeti bez nekih priča. Posljednja s Radom Mrkšić i Žarkom Savićem promašila je, napose, film. Trebala se naći u "Happy Endu". Bez nje bi Jurkas imao s(p)retniji kraj.

Na setu novog filma

Pred Jurkasovom kamerom se nalaze i Leon Lučev, Lucija H. Kajić, Jelena Veljača… Jurkas upravo snima novi film "Anna" koji opisuje kao psihološku triler-dramu. Dobro je da radi pauzu od "omnibusovskog" đira.

Naslovnica Cinemark