Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

ARKTIK Opstanak iz petnih žila

FILM: Arctic; avanturistička drama; Island, 2018.; REŽIJA: Joe Penna; ULOGE: Mads Mikkelsen, Maria Thelma Smáradóttir; DISTRIBUCIJA: Media Acquisitions Ltd.; OCJENA: ****

'Arktik' je ledeni odgovor na 'Sve je izgubljeno'. Kao u naj-filmovima 'survival' žanra koji propituje smrtnost čovjeka i besmrtnost ljudskog duha, redatelj na momente uspijeva transcendirati goli opstanak između ružne noćne more i božanske ljepote.

Testu ljudske izdržljivosti izložen je još jedan stoički usamljenik u filmu "Arktik", ledenom odgovoru na "Sve je izgubljeno". On je Overgård (odlični Mads Mikkelsen), sredovječni čovjek "nasukan" na Arktiku nakon pada privatnog aviona. Srećemo ga kako stopostotno posvećeno urezuje nešto u snijeg.

Zvukovi rezbarenja prvi se zasijecaju u zaglavlje filma, prije nego što se crnilo ekrana pretvorili u snježno bjelilo. Kad redatelj Joe Penna digne kameru poviše Overgårda, otkrivamo da je ucrtavao divovski SOS, nedaleko olupine zrakoplova koja mu pruža skrovište, ne bi li znak za pomoć vidio neki avion ili helikopter i pronašao ga.

Kako je Overgård tu uopće dospio? Tko je točno on, zašto je letio avionom i gdje? Što se zapravo dogodilo? Sve to ostaje mahom nepoznanica. Ne doznajemo kontekst avionske nesreće, a i Overgårdova prošlost ostaje neotkrivena. Nikakav "backstory" nije serviran gledatelju, izuzev njegove slike na nekakvoj akreditaciji ("all crew").

Nema "flashackova", ni unutarnjih monologa u formi sjećanja. Ne postoji Overgårdovo jučer. Samo danas. "Arctic" je ogoljeniji i od ogoljenog "All Is Lost", mada ne toliko da bi bio lišen glazbene podloge Josepha Trapansesea koja nadglašava prirodne zvukove vjetra, snijega itd.

U tom filmu smo vidjeli kako je jedrilica doživjela sudar, a i dobili konture lika Roberta Redforda njegovim uvodnim monologom, tj. čitanjem oproštajnog pisma. Naime, Overgårda upoznajemo isključivo u hodu, prema njegovim djelima ovdje i sad, moralnim i inim odlukama/izborima. Dosta toga je ostavljeno otvorenim za zaključke.

Primjerice, kad Overgård skine čizme i vidimo da mu na desnoj nozi nedostaju dva prsta, pitamo se je li ih izgubio u nekoj nezgodi prije Arktika ili preživljavajući arktičku zimu. Izdržljivi Overgård se dobro snalazi u "survival" modu, prepušten borbi na život i smrt iz petnih žila.

Alarm na satu ga budi i drži fokusiranim, a njegova dnevna rutina sastoji se od ribolova pomoću iprovizirane aparature, pohranjivanja ulova, odlaska u izvidnicu i pokušaja uspostavljanja radio-signala. Ovaj čovjek je spreman na boj s prirodom bogu iza nogu.

Penna na momente, kao u najboljim filmovima "survival"/"man vs. nature" žanra koji propituje smrtnost čovjeka i besmrtnost ljudskog duha, uspijeva transcendirati goli opstanak na pola puta između ružne noćne more i božanske ljepote u fotografiji Tómasa Örna Tómassona.

Majka priroda pokazuje oštre zube Overgårdu (češće) koji izgleda kao pahulja na snijegu naspram Redfordova lika kao kapljice u oceanu, ali mu se i nasmiješi (rjeđe). Zahvaljujući Mikkelsenu, Overgård se uspijeva uvući pod smrznutu kožu gledatelja.

Za njega strepite i veselite se sitnicama koje preživljavanje znače: ulov velike ribe i uzvik "To!" ili pronalazak upaljača. S njim ste svaki put kad mu se sreća (ne)osmjehne, recimo u sceni kad se pojavi spasonosni helikopter, ali ga snježna oluja prizemlji uz zaglušujući tresak.

U tom trenutku Overgård dobiva družicu, preživjelu, ali teško ranjenu kopilotkinju (Maria Thelma Smáradóttir). Ipak, gledatelj se neće osjetiti prevarenim jer "Arktik" ne postaje snježni "Titanic", tj. romantična "survival" priča "Planina između nas".

Nema tu nikakve romantike, možda i zato što bi se suza smrznula na temperaturi debelo ispod ništice. Kad djevojka uhvati Overgårda za ruku i on je poklopi svojom, to je isključivo da je utješi riječima "nisi sama", istodobno na neki način vjerojatno i sebe samoga.

Nema ni forsiranih razgovora s ciljem otkrivanja Overgårdove prošlosti. Tek dodatne brige za još jedan život pored vlastitog budući da je nesretnica u komi, jedva kadra prozboriti riječ. Isto tako, film neće postati "Povratnik" ili "Opstanak" s polarnim medvjedom umjesto grizlija i vukova.

Tragovi mede u prvom činu slute da će se "čehovljevski" pojaviti u trećem, ali susret s njim ostaje "survival" fusnota, jedan u nizu Overgårdovih okršaja s Arktikom. Treći čin filma je i ponajbolji. Overgård se "naružava" i odlazi u konačnu, odlučujuću bitku s prirodom.

Krenuvši prema sjeveru, u smjeru sezonske postaje otkrivene na zemljovidu, Overgård će se suočiti s teškim odlukama dok vuče kopilotkinju, pokušava je prebaciti preko brda itd. Ovaj "survival" film je na koncu ispao nešto više od kušnje (nad)ljudske istrajnosti – test čovjekova morala.

Iskupljenje za 'Polar'

Mads Mikkelsen je prošle godine snimio i još jedan film studenog naslova – "Polar". No, taj je film bio prilično loš. "Arktik" dođe kao iskupljenje za "Polar".

Naslovnica Cinemark