Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

BEZDAN Bliski susret prve CGI vrste

FILM: The Abyss; SF; SAD, 1989.; REŽIJA: James Cameron; ULOGE: Ed Harris, Mary Elizabeth Mastrantonio; OCJENA: *****

Cameron je još jednom dao publici nešto što nije nikad vidjela. Pomiješao je živu i računalnu akciju te zabilježio interakciju pravih glumaca i kreacije od CGI-ja kao nitko prije njega u sceni koja još uvijek izgleda fenomenalno, a bila je tehnološki kamen temeljac za daljnji razvoj efekata u svijetu pokretnih slika.

Detroniziranje "Avatara" s prvog mjesta najvećih hitova u svjetskim kinima svih vremena nakon suverene desetogodišnje vladavine režiser-vizionar James Cameron podnio je muški i gospodski. Cameron je napisao čestitiku braći Russo, redateljima filma "Avengers Endgame", novog cara svih blockbustera.

Autori posljednjih "Osvetnika" odgovorili su Cameronu preko Twittera i nazvali ga monumentalnim razlogom zašto su se isprve zaljubili u film, vječnom inspiracijom. Uz odgovor  braća Russo su priložila kadrove iz četiri Cameronova filma.

Redom, "Terminatora" (endoskelet kiborga iz budućnosti), "Aliensa" (alienska kraljica), "Titanica" (potapanje broda) i "Avatara" (računalno generirani lik Navi'ja), pojačane natpisom "holy shit!!!", tj. izrazom čuđenja koji se koristi kad nešto vidite po prvi put i ostanete paf od zapanjenosti i divljenja.

Braća Russo su mogla staviti još i "Bezdan" i "Istinite laži", ako su već "Terminatora 2" pokrili s prvim. "The Abyss" je bio treći sjajan i prijeloman Cameronov SF film nakon "Terminatora" i "Aliensa" ("Pirane II" se odrekao). Njegova uzastopno treća i dotad najveća prekretnica u (r)evoluciji vizualnih efekata koja se dogodila 8. kolovoza 1989., kad je film premijerno uronio u kina prije 30 godina.

Upravo je u "Bezdanu" zabilježen prvi digitalni CGI efekt kakvog poznajemo, efekt fotorealističnog fluidnog morfiranja zasluženo nagrađen Oscarom. Radi se o divnoj sceni susreta Buda Brigmana (Ed Harris) i njegove otuđene supruge Lindsay (Mary Elizabeth Mastrantonio) s "tekućim" izvanzemaljcem od morske vode.

Alien mijenja izraze lica i oponaša njihovu mimiku u jednom od istaknutijih primjera "sense of wonder" filmaštva. Studio za specijalne vizualne efekte Industrial Light And Magic izgradio je novi softver i potrošio šest mjeseci za stvaranje scene od nekih minutu i pol kako bi savršeno (re)generirao suptilno "valovite" izvanzemaljske oblike vode te njihove refleksije u ljudskom zrcalu.

Ekspresije Harrisa i Mastrantonio, njih desetak po glumcu, bile su skenirane u kompjuteru kako bi softver mogao (re)kreirati njihovo lice u tekućem obliku i stvoriti emocije od mreškanja vode, mini-valova. U toj sceni izvanzemaljac pokušava komunicirati s Budom i Lindsay koji shvaćaju da su alieni naučili kontrolirati vodu na molekularnoj razini.

Mogu je oblikovati i pulverizirati, ma što god požele, baš kao Cameron i majstori efekata u ILM-u. "Možda je cijela njihova tehnologija bazirana na kontroliranju vode", kažu oni, reflektirajući Cameronov i ILM-ov tehnološki pothvat za anale kinematografije. Još jednom je Cameron dao publici nešto što nije nikad vidjela.

Pomiješao je živu i računalnu akciju te zabilježio interakciju pravih glumaca i kreacije od CGI-ja kao nitko prije njega u sceni koja još uvijek izgleda fenomenalno, za razliku od, recimo, kompjuterskih efekata "Trona", a bila je tehnološki kamen temeljac za daljnji razvoj CGI-ja u svijetu pokretnih slika i utrla put još revolucionarnijem kiborgu od tekućeg metala T-1000 iz "T2".

Gledajući još jednom "The Abyss", nedvojbeno je da se Cameron vizualno inspirirao tečnim kamuflažnim efektima izvanzemaljca-lovca, odnosno tehnologijom kakva je omogućila čudovišnu alienu da se uklopi u okruženje džungle u dvije godine starijem "Predatoru" s redateljskim potpisom njegovog najvećeg ondašnjeg takmaca Johna McTiernana, ujedno filmu s kojim ga povezuje i skladatelj Alan Silvestri.

"Bezdan" je svojevrsna inverzija McTiernanova "Predatora" i Cameronovih "Aliensa", što ga je koštalo veće zarade u kinima; svi su očekivali izvanzemaljce-negativce, posebice nakon podvodnih SF horora o monstrumima "Deep Star Six" i "Leviathan", puštenih u distribuciju u prvom tromjesečju 1989. godine.

Imamo sličnu postavku: američka nuklearna podmornica potonula je sa 156 članova posade usred oceana i mornarica organizira spašavanje na velikoj dubini uz pomoć Budovih naftaša. Vojničine predvođene poručnikom Coffeyjem (Michael Biehn, Cameronov tada kućni glumac) dolijeću u helikopteru i odlaze u nepoznato, međutim tamo ih ne čekaju zločesti vanzemaljci, već dobri kao u "Bliskim susretima treće vrste" Stevena Spielberga.

Cameron izvrće očekivanja, ali ovo je i dalje rasni "cameronovski" film koji spaja ovozemaljsku mašineriju i onozemaljsku tehnologiju, inteligenciju i ljudsku emociju, um i srce. U mnogim Cameronovim spektaklima negativci su tehnološki napredni, ali iza svega na kraju često stoji čovjek, odgovoran za tehnologiju koja se u njegovim rukama otima kontroli, još češće korporacija ili politička vrhuška.

Ovdje, tako, negativac postaje Coffey kad se prometne u podvodnog i "nuklearnog" pukovnika Kurtza zahvaljujući znakovima kompresijske bolesti. Njegova misija je povratiti bojeve glave snažne "kao pet Hirošima" prije nego što ih se potencijalno dočepaju Rusi.

Hladnoratovske tenzije iz ondašnje stvarnosti, ali i današnje nuklearne, osjećaju se u antiratnom filmu snimljenom dvije godine prije pada Berlinskog zida. "Našli se usred međunarodne nuklearne krize kao 1961.", opaža jedan lik. Amerikanci, počevši od Coffeyja, misle da su Rusi i potopili njihovu podmornicu.

U izvanzemaljcima vide ruske uljeze, mržnju i strah, umjesto "nešto najljepše što sam vidjela", kao Lindsay nakon susreta s lebdećom i plešućom blistavom ružičastom svjetlosti. "Idemo prema ratu, a oni misle da je to lijepo", čudi se sve psihotičniji Coffey.

U briljantnoj sceni u redateljskoj verziji alieni podižu tsunami, ali divovski val ipak neće zapljusnuti čovječanstvo nakon što posvjedoče ljubavi Buda i Lindsay. Izvanzemaljci neće postati negativci budući da je Cameron optimističniji nego inače. "The Abyss" je njegov "Close Encounters Of The Third Kind".

To je i podvodna "Odiseja u svemiru", epski SF u kojem tehnologija i alieni omogućuju Budu i Lindsay, cijelom čovječanstvu, (simbolički) novo rađanje kroz izbjegavanje nuklearnog konflikta. Kako bi se spustio niz bezdan do nuklearke, Bud će koristiti tekući dišni sustav za velike dubine i primati tekućinu u pluća.

"Svi smo udisali tekućinu u majčinu trbuhu", podsjeća ga Lindsay. Cameron je svakako diše tekućinu, zapravo čitav ocean: plavetne boje "Terminatora" i "Aliensa" vodile su ga prema "Bezdanu" koji ga je zacementirao kao režisera-inovatora i perfekcionista, ali i do srca oceana - "Titanica".

A "The Abyss" diše Camerona, prikrivenog romantika u srcu. Ispod visokotehnološke "sci fi" površine filma, svih trilerskih tenzija, akcijskih "dasbootovskih" vožnji kamere kroz klaustrofobične koridore i spektakularnih potjera podvodnih vozila krije se humana i intimna ljubavna priča.

Dvije zastrašujuće dramske scene jednako su moćne kao legendarni prizor CGI aliena, moguće i zato što su se glumci zapravo bojali za svoje živote nakon što ih je redatelj gurao do krajnjih granica tijekom jednog od najtežih snimanja u povijesti kinematografije, kao i sebe samoga u potrazi za perfekcijom.

Sirove emocije pljušte u sceni kad se Lindsay žrtvuje i stavlja svoj život u Budove ruke kad se suoče s izvjesnim gušenjem, utapa se kako bi je on kasnije oživio. Isto se može reći i za scenu opipljivog osjećaja izolacije kad se Bud spušta niz bezdan i mrzne u mraku, a Lindsay ga bodri da ne bude usamljen u hladnoj plavoj crnini dok ih dijele tisuće metara dubokog modrog mora nalik beskrajnu svemiru. Ni alieni nisu mogli ostati imuni na jakost njihova srca.

Glavni glumac se zamalo utopio na snimanju, redatelj također

Harris se zamalo utopio na snimanju, Cameron također. Glumac se zarekao da više nikad neće raditi s ovim redateljem, premda je Cameron sam podnosio jednake, pa i veće rizike. Legenda kaže da se vratio na set, na dno tanka, svega sat vremena nakon što se zamalo ugušio kad mu je nestalo kisika i nastavio neumorno raditi. Set se sastojao od dva divovska specijalno dizajnirana tanka napunjena milijunima galona vode. Zanimljivo, sankovi su bili sagrađeni u bivšoj nuklearki u Jućnoj Karolini.

Naslovnica Cinemark