stdClass Object ( [id] => 1150897 [title] => Zaboravite na skupe popravke, donosimo osam konkretnih savjeta kako se riješiti štetnih navika po zdravlje vašega automobila, evo velikog vodiča [alias] => zaboravite-na-skupe-popravke-donosimo-osam-savjeta-kako-se-rijesiti-stetnih-navika-po-zdravlje-vasega-automobila [catid] => 299 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Neke kvarove na automobilu nikako ne možemo izbjeći jer su oni posljedica eksploatacije, odnosno zamora materijala, pa je u tom slučaju zapravo samo pitanje vremena kada ćete se s njima morati nositi.

S druge strane, postoje i oni koji na koje itekako možemo utjecati i to u tolikoj mjeri da ih ili spriječimo u potpunosti ili da ih barem odgodimo toliko dugo da se s njima moramo suočiti samo jednom, a ne više puta u prosječnom životnom vijeku vozila.

Kao i s mnogim drugim primjerima iz života, takvi su kvarovi ustvari najčešće posljedica loših navika koje su naizgled neprimjetne, ali ako se učestalo ponavljaju, one će sigurno utjecati na stanje nekih dijelova vašeg automobila.

Najlakše ih je zapravo usporediti sa zdravljem i posljedicama koje na njega imaju naše krive ili loše navike: ako tu i tamo popušimo cigaretu ili popijemo piće, neće nam biti ništa, ali ako to radimo stalno, prije ili poslije morat ćemo se suočiti s posljedicama.

Isto tako, ništa nam se neće dogoditi ako jedne večeri prije spavanja zaboravimo oprati zube, ali ako ih ne peremo nikad, uskoro ćemo se naći u bolnim, ali i skupim problemima. Upravo zato krive i loše navike treba srezati u startu. Isto to vrijedi i za naš odnos prema automobilu, što se može vidjeti iz nekoliko sljedećih primjera, piše Zlatko Vedranić za HAK reviju.

---

image
Ako stojite na semaforu i čekate da se upali zeleno svjetlo, nemojte biti u brzini, s pritisnutom spojkom i spremni na start kao da se radi o početku utrke
Joško Šupić/Cropix
---

Ne dirajte spojku ako je ne koristite

Papučica spojke treba biti slobodna baš u svakom trenutku osim onoga kad je koristite. Dakle, pritisnite je samo da krenete s vožnjom i da biste promijenili stupanj prijenosa, i nikad više. Ako stojite na semaforu i čekate da se upali zeleno svjetlo, nemojte biti u brzini, s pritisnutom spojkom i spremni na start kao da se radi o početku utrke. Neka automobil bude u neutralnom stupnju, a noga lijevo od papučice, i tek nakon što se upali žuto svjetlo ubacite u brzinu i krenite. Vaša će vam spojka biti zahvalna, a novčanik još i više jer se zamjena kompleta najčešće plaća u tisućama kuna. I da, ne odmarajte nogu oslanjanjem na papučicu spojke, nego je držite na za to predviđenome mjestu, osloncu sasvim s lijeve strane.

Ne odmarajte ruku na mjenjaču

Slično kao i s lijevom nogom, za desnu ruku uvijek vrijedi pravilo: skinite je s ručice mjenjača istog trenutka nakon što promijenite stupanj prijenosa i vratite je tamo gdje joj je mjesto, na upravljač. Osim što ćete tako imati potpunu kontrolu nad vozilom, s mjenjača ćete skinuti naizgled nevažan, ali itekako težak teret. Prijeđe li vam ovakav način vožnje u naviku, sklop zupčanika i sinkrona bit će pod stalnim pritiskom za koji nije projektiran te će se, naravno, time trošiti i više i brže. A vi ćete se morati pripremiti za otvaranje novčanika.

---

image
Vožnja na rezervi neće se svidjeti filtru ni pumpi za gorivo, zato se nemojte bojati poći na benzinsku pumpu
Damir Krajač/Cropix
---

Ne vozite se na rezervi

Vožnja s upaljenom lampicom rezerve kao način i stil života nažalost je dobro poznata mnogim našim vozačima, no treba znati da osim stalnog udarca na ego ona može prouzročiti i znatno ozbiljnije i konkretnije probleme. Na dnu spremnika se, naime, skupljaju sve one manje, ali i malo veće nečistoće koje se u njega s vremenom unose čak i ako dolijevamo isključivo najbolja i najskuplja goriva. One u velikoj količini goriva, s punim ili barem polupunim spremnikom, nemaju pretjerano veliku ulogu jer je njihova koncentracija u tom slučaju u pravilu zanemariva.

No ako je sustav osuđen na to da neprestano ispija talog s dna kace, to se neće svidjeti niti filtru niti pumpi za gorivo, koji se tako mogu brže i više začepiti, a motor ostaviti bez dostatne količine goriva. I još nešto: pumpa goriva obično se hladi time što je uronjena u gorivo, pa ako to nije slučaj često ili neprestano, riskirate njezino pregrijavanje i moguće dodatne kvarove.

Dajte motoru vremena da prodiše

Jeste li ikad promatrali bikera koji kreće na vožnju? Najčešće to izgleda ovako: još prije sjedanja na motocikl on će okrenuti ključ u bravi, možda tek nakratko odvrnuti ručicu gasa te će, dok motor radi, on (ili ona, naravno) polako navlačiti jaknu, kacigu, rukavice…, a tek zatim sjesti na njega. E to je trenutak koji vrijedi upamtiti i koristiti i u automobilu: pokrenite motor, ali nemojte odmah krenuti, nego mu dajte vremena da prodiše, da se sve tekućine raspodijele po sustavu i da se temperatura podigne na radnu razinu. Tako ćete i produljiti vijek trajanja vitalnih dijelova motora i smanjiti potrošnju goriva.

Ne gasite motor odmah nakon vožnje

Slično vrijedi i na kraju vožnje. Vozite li automobil pokretan motorom s turbopunjačem vjerojatno već znate da ga je nakon vožnje, prije njegova potpunog isključivanja, pametno ostaviti da nakratko radi još neko vrijeme. Nečistoće koje nastaju izgaranjem lijepe se na lopatice turbine i ugasi li se motor naglo, one će se na njima i nataložiti te tako postati uzrokom potencijalnih problema. Rješenje je, nasreću, vrlo jednostavno pa će već koja minuta rada na leru biti dovoljna za hlađenje i čišćenje lopatica. Također, ono što vrijedi za svaki motor vrijedi i za onaj potpomognut turbinom: pustite ga da se zagrije pa ga tek onda, ako je to potrebno, vrtite u više okretaje.

---

image
Papučica spojke treba biti slobodna baš u svakom trenutku osim onoga kad je koristite. Dakle, pritisnite je samo da krenete s vožnjom i da biste promijenili stupanj prijenosa, i nikad više
Goran Šebelić/Cropix
---

Zaustavite se pa mijenjajte brzinu

S mjenjačem treba biti posebno oprezan u svim situacijama, i to posebno vrijedi prilikom naizgled jednostavnih radnji poput parkiranja, kad je potrebno više puta promijeniti smjer kretanja prema naprijed ili natrag. Osnovno pravilo ovdje glasi: pričekajte da se vozilo u potpunosti zaustavi pa tek onda ubacite u stupanj za suprotan smjer. Iako vam se može činiti da brzinskim izmjenama naprijed-natrag potvrđujete vlastitu vozačku vještinu, zapravo činite štetu svojem automobilu. Za zaustavljanje trebaju služiti kočnice, a ne mjenjač, osovine i drugi dijelovi pogonskog sklopa, a to je upravo ono što činite ovakvim ponašanjem. S vremenom ćete morati plaćati popravke, i to potencijalno vrlo skupe, pogotovo ako se ovako odnosite prema automatskome mjenjaču.

Riješite se suvišnoga tereta

Ovo bi trebalo biti logično i samorazumljivo, ali vrlo često to nije slučaj. Svaki kilogram viška u vašem automobilu kilogram je koji će vam za početak donijeti povišenu potrošnju goriva i više troškove korištenja vašeg vozila. Mislite li da se ne radi o prevelikim razlikama da biste njima razbijali glavu, razmislite još jednom, ali ovoga puta u računicu unesite još jednu varijablu. Svaki kilogram viška je, naime, i kilogram viška na svaki dio od kojega se sastoji vaš automobil, pri čemu su posebno bitni sofisticirani dijelovi pogona, ovjesa i kočnica koji se u takvim situacijama moraju nositi s povećanim naprezanjima. Ne zaboravite, čak i ako vi ne primjećujete razliku, oni će je primijetiti. A onda će se ona, prije ili kasnije, odraziti i na vaš novčanik.

---

image
Neravnine, poprečne pukotine, manje ili veće rupe na cesti, pa čak i ležeći policajci mogu prouzročiti popriličnu štetu na vašem automobilu ako im ne prilazite s mnogo opreza i odgovarajućom brzinom
Jure Mišković/Cropix
---

Pazite kuda i preko čega se vozite

Ovo bi također trebalo biti razumljivo samo po sebi, no najobičnija nepažnja često je krivac za brojne probleme koji nerijetko mogu rezultirati velikim računima za popravke. Neravnine, poprečne pukotine, manje ili veće rupe na cesti, pa čak i ležeći policajci mogu prouzročiti popriličnu štetu na vašem automobilu ako im ne prilazite s mnogo opreza i odgovarajućom brzinom. Nekontrolirani udarac u takvu i sličnu prepreku može vam probušiti gumu ili više njih, ali isto tako može teško oštetiti naplatke i dijelove ovjesa ili ispušnog sustava. U svakom od navedenih slučajeva šteta se lako može popeti na nekoliko tisuća kuna, posebno ako na automobilu imate gume posebnih dimenzija ili kotače od lakih legura, piše HAK revija.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => [{"id":"1","value":""},{"id":"2","value":"što to bješe mehaničar?"},{"id":"10","value":""},{"id":"65","value":""},{"id":"63","value":"2"},{"id":"80","value":""},{"id":"81","value":""},{"id":"82","value":""},{"id":"83","value":""},{"id":"84","value":""},{"id":"85","value":""},{"id":"86","value":""},{"id":"88","value":""},{"id":"95","value":"0"},{"id":"78","value":"2"},{"id":"61","value":"1"},{"id":"62","value":"1"},{"id":"64","value":"1"},{"id":"67","value":"1"},{"id":"68","value":"2"},{"id":"69","value":"1"},{"id":"70","value":"1"},{"id":"71","value":"1"},{"id":"73","value":"1"},{"id":"74","value":"1"},{"id":"77","value":"1"},{"id":"79","value":"1"},{"id":"87","value":"1"},{"id":"91","value":"1"},{"id":"92","value":"1"},{"id":"93","value":"1"},{"id":"94","value":"1"},{"id":"96","value":"1"},{"id":"98","value":"1"}] [extra_fields_search] => što to bješe mehaničar? 2 0 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2021-12-13 14:03:38 [created_by] => 3211 [created_by_alias] => PSD [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2021-12-13 18:59:18 [modified_by] => 3211 [publish_up] => 2021-12-13 14:37:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 73 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 299 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [getCategoryIdFromPath] => 0 [getFeedByRelatedModules] => 0 [theme] => default [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--automoto [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Specijalni prilog Slobodne Dalmacije iz auto moto svijeta [menu-meta_keywords] => specijalni prilog, zanimljivosti, auto moto [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_title] => Auto moto [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 0 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 0 [itemRelatedLimit] => 5 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 0 [itemRelatedImageSize] => 0 [itemRelatedIntrotext] => 1 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 0 [itemRelatedImageGallery] => 0 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2021\/12\/13\/20318880.jpg","\/images\/slike\/2021\/12\/13\/20318888.jpg","\/images\/slike\/2021\/12\/13\/20318878.jpg","\/images\/slike\/2021\/12\/13\/20318882.jpg","\/images\/slike\/2021\/12\/13\/20318884.jpg","\/images\/slike\/2021\/12\/13\/20318886.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Goran \u0160ebeli\u0107\/Cropix","Jure Mi\u0161kovi\u0107\/Cropix","Jure Mi\u0161kovi\u0107\/Cropix","Goran \u0160ebeli\u0107\/Cropix","Damir Kraja\u010d\/Cropix","Jo\u0161ko \u0160upi\u0107\/Cropix"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["Za zdravlje automobila, za desnu ruku uvijek vrijedi pravilo: skinite je s ru\u010dice mjenja\u010da istog trenutka nakon \u0161to promijenite stupanj prijenosa","Neke kvarove na automobilu ne mo\u017eemo izbje\u0107i jer su oni posljedica eksploatacije, ali postoje i oni koje mo\u017eemo sprije\u010diti u potpunosti ili ih barem odgoditi","Neravnine, popre\u010dne pukotine, manje ili ve\u0107e rupe na cesti, pa \u010dak i le\u017ee\u0107i policajci mogu prouzro\u010diti poprili\u010dnu \u0161tetu na va\u0161em automobilu ako im ne prilazite s mnogo opreza i odgovaraju\u0107om brzinom","Papu\u010dica spojke treba biti slobodna ba\u0161 u svakom trenutku osim onoga kad je koristite. Dakle, pritisnite je samo da krenete s vo\u017enjom i da biste promijenili stupanj prijenosa, i nikad vi\u0161e","Vo\u017enja na rezervi ne\u0107e se svidjeti filtru ni pumpi za gorivo, zato se nemojte bojati po\u0107i na benzinsku pumpu","Ako stojite na semaforu i \u010dekate da se upali zeleno svjetlo, nemojte biti u brzini, s pritisnutom spojkom i spremni na start kao da se radi o po\u010detku utrke"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1280","hd_20318880_1920.jpg":"1920x1080","k_20318880_1280.jpg":"1280x1280","k_20318880_1024.jpg":"1024x1024","k_20318880_640.jpg":"640x640","k_20318880_480.jpg":"480x480","k_20318880_340.jpg":"340x340","k_20318880_220.jpg":"220x220","o_20318880_1280.jpg":"1280x853","o_20318880_1024.jpg":"1024x682","o_20318880_640.jpg":"640x426","o_20318880_480.jpg":"480x320","o_20318880_340.jpg":"340x226","o_20318880_220.jpg":"220x146","h_20318880_1280.jpg":"1280x854","h_20318880_1024.jpg":"1024x683","h_20318880_640.jpg":"640x427","h_20318880_480.jpg":"480x320","h_20318880_340.jpg":"340x227","h_20318880_220.jpg":"220x147","pp_20318880_1280.jpg":"1006x1280","pp_20318880_1024.jpg":"805x1024","pp_20318880_640.jpg":"503x640","pp_20318880_480.jpg":"377x480","pp_20318880_340.jpg":"267x340","pp_20318880_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1280","hd_20318888_1920.jpg":"1920x1080","k_20318888_1280.jpg":"1280x1280","k_20318888_1024.jpg":"1024x1024","k_20318888_640.jpg":"640x640","k_20318888_480.jpg":"480x480","k_20318888_340.jpg":"340x340","k_20318888_220.jpg":"220x220","o_20318888_1280.jpg":"1280x853","o_20318888_1024.jpg":"1024x682","o_20318888_640.jpg":"640x426","o_20318888_480.jpg":"480x320","o_20318888_340.jpg":"340x226","o_20318888_220.jpg":"220x146","h_20318888_1280.jpg":"1280x854","h_20318888_1024.jpg":"1024x683","h_20318888_640.jpg":"640x427","h_20318888_480.jpg":"480x320","h_20318888_340.jpg":"340x227","h_20318888_220.jpg":"220x147","pp_20318888_1280.jpg":"1006x1280","pp_20318888_1024.jpg":"805x1024","pp_20318888_640.jpg":"503x640","pp_20318888_480.jpg":"377x480","pp_20318888_340.jpg":"267x340","pp_20318888_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1257","hd_20318878_1920.jpg":"1920x1080","k_20318878_1280.jpg":"1280x1280","k_20318878_1024.jpg":"1024x1024","k_20318878_640.jpg":"640x640","k_20318878_480.jpg":"480x480","k_20318878_340.jpg":"340x340","k_20318878_220.jpg":"220x220","o_20318878_1280.jpg":"1280x838","o_20318878_1024.jpg":"1024x670","o_20318878_640.jpg":"640x419","o_20318878_480.jpg":"480x314","o_20318878_340.jpg":"340x222","o_20318878_220.jpg":"220x144","h_20318878_1280.jpg":"1280x854","h_20318878_1024.jpg":"1024x683","h_20318878_640.jpg":"640x427","h_20318878_480.jpg":"480x320","h_20318878_340.jpg":"340x227","h_20318878_220.jpg":"220x147","pp_20318878_1280.jpg":"1006x1280","pp_20318878_1024.jpg":"805x1024","pp_20318878_640.jpg":"503x640","pp_20318878_480.jpg":"377x480","pp_20318878_340.jpg":"267x340","pp_20318878_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1280","hd_20318882_1920.jpg":"1920x1080","k_20318882_1280.jpg":"1280x1280","k_20318882_1024.jpg":"1024x1024","k_20318882_640.jpg":"640x640","k_20318882_480.jpg":"480x480","k_20318882_340.jpg":"340x340","k_20318882_220.jpg":"220x220","o_20318882_1280.jpg":"1280x853","o_20318882_1024.jpg":"1024x682","o_20318882_640.jpg":"640x426","o_20318882_480.jpg":"480x320","o_20318882_340.jpg":"340x226","o_20318882_220.jpg":"220x146","h_20318882_1280.jpg":"1280x854","h_20318882_1024.jpg":"1024x683","h_20318882_640.jpg":"640x427","h_20318882_480.jpg":"480x320","h_20318882_340.jpg":"340x227","h_20318882_220.jpg":"220x147","pp_20318882_1280.jpg":"1006x1280","pp_20318882_1024.jpg":"805x1024","pp_20318882_640.jpg":"503x640","pp_20318882_480.jpg":"377x480","pp_20318882_340.jpg":"267x340","pp_20318882_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1277","hd_20318884_1920.jpg":"1920x1080","k_20318884_1280.jpg":"1280x1280","k_20318884_1024.jpg":"1024x1024","k_20318884_640.jpg":"640x640","k_20318884_480.jpg":"480x480","k_20318884_340.jpg":"340x340","k_20318884_220.jpg":"220x220","o_20318884_1280.jpg":"1280x851","o_20318884_1024.jpg":"1024x681","o_20318884_640.jpg":"640x425","o_20318884_480.jpg":"480x319","o_20318884_340.jpg":"340x226","o_20318884_220.jpg":"220x146","h_20318884_1280.jpg":"1280x854","h_20318884_1024.jpg":"1024x683","h_20318884_640.jpg":"640x427","h_20318884_480.jpg":"480x320","h_20318884_340.jpg":"340x227","h_20318884_220.jpg":"220x147","pp_20318884_1280.jpg":"1006x1280","pp_20318884_1024.jpg":"805x1024","pp_20318884_640.jpg":"503x640","pp_20318884_480.jpg":"377x480","pp_20318884_340.jpg":"267x340","pp_20318884_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1767","hd_20318886_1920.jpg":"1920x1080","k_20318886_1280.jpg":"1280x1280","k_20318886_1024.jpg":"1024x1024","k_20318886_640.jpg":"640x640","k_20318886_480.jpg":"480x480","k_20318886_340.jpg":"340x340","k_20318886_220.jpg":"220x220","o_20318886_1280.jpg":"1280x1178","o_20318886_1024.jpg":"1024x942","o_20318886_640.jpg":"640x589","o_20318886_480.jpg":"480x441","o_20318886_340.jpg":"340x312","o_20318886_220.jpg":"220x202","h_20318886_1280.jpg":"1280x854","h_20318886_1024.jpg":"1024x683","h_20318886_640.jpg":"640x427","h_20318886_480.jpg":"480x320","h_20318886_340.jpg":"340x227","h_20318886_220.jpg":"220x147","pp_20318886_1280.jpg":"1006x1280","pp_20318886_1024.jpg":"805x1024","pp_20318886_640.jpg":"503x640","pp_20318886_480.jpg":"377x480","pp_20318886_340.jpg":"267x340","pp_20318886_220.jpg":"173x220"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 204 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 299 [name] => Auto moto [alias] => auto-moto [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 4 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 38629853 Threads: 5 Questions: 7113757876 Slow queries: 3305687 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 608765212 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 31 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front01 [password] => Y2AfBGoJRKhS9HNdMJ [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /auto-moto ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 299 [name] => Auto moto [alias] => auto-moto [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /auto-moto ) ) [link] => /auto-moto/zaboravite-na-skupe-popravke-donosimo-osam-savjeta-kako-se-rijesiti-stetnih-navika-po-zdravlje-vasega-automobila-1150897 [printLink] => /auto-moto/zaboravite-na-skupe-popravke-donosimo-osam-savjeta-kako-se-rijesiti-stetnih-navika-po-zdravlje-vasega-automobila-1150897?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 347961 [name] => automobil [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => automobil [link] => /tag/automobil ) [1] => stdClass Object ( [id] => 659721 [name] => očuvanost [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-12-13 15:38:12 [main_article_id] => 0 [alias] => ocuvanost [link] => /tag/ocuvanost ) [2] => stdClass Object ( [id] => 531885 [name] => kvarovi [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2020-02-08 12:56:03 [main_article_id] => 0 [alias] => kvarovi [link] => /tag/kvarovi ) [3] => stdClass Object ( [id] => 473304 [name] => preventiva [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => preventiva [link] => /tag/preventiva ) [4] => stdClass Object ( [id] => 8952 [name] => automehaničar [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => automehanicar [link] => /tag/automehanicar ) [5] => stdClass Object ( [id] => 283597 [name] => vožnja [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => voznja [link] => /tag/voznja ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Zaboravite na skupe popravke, donosimo osam konkretnih savjeta kako se riješiti štetnih navika po zdravlje vašega automobila, evo velikog vodiča [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3211 [name] => Siniša Kekez [username] => sini-a-kekez [email] => sini-a-kekez@sd.hr [password] => $2y$10$qwcQVvMXvRnnaftU1Sbp8uBJx74ORfe13h3GXKmaTOCIKV5PaudWu [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => [groups] => Array ( [2] => 2 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/sinisa-kekez-3211 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1729 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 1 [plugins] => ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/1cffa202e39e204293b1646975a5b9da?s=100&default=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/12/13/20318880.jpg [galleryCount] => 6 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Goran Šebelić/Cropix [mainImageDesc] => Za zdravlje automobila, za desnu ruku uvijek vrijedi pravilo: skinite je s ručice mjenjača istog trenutka nakon što promijenite stupanj prijenosa [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/12/13/20318880.jpg [title] => Za zdravlje automobila, za desnu ruku uvijek vrijedi pravilo: skinite je s ručice mjenjača istog trenutka nakon što promijenite stupanj prijenosa Goran Šebelić/Cropix ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/12/13/20318888.jpg [title] => Neke kvarove na automobilu ne možemo izbjeći jer su oni posljedica eksploatacije, ali postoje i oni koje možemo spriječiti u potpunosti ili ih barem odgoditi Jure Mišković/Cropix ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/12/13/20318878.jpg [title] => Neravnine, poprečne pukotine, manje ili veće rupe na cesti, pa čak i ležeći policajci mogu prouzročiti popriličnu štetu na vašem automobilu ako im ne prilazite s mnogo opreza i odgovarajućom brzinom Jure Mišković/Cropix ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/12/13/20318882.jpg [title] => Papučica spojke treba biti slobodna baš u svakom trenutku osim onoga kad je koristite. Dakle, pritisnite je samo da krenete s vožnjom i da biste promijenili stupanj prijenosa, i nikad više Goran Šebelić/Cropix ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/12/13/20318884.jpg [title] => Vožnja na rezervi neće se svidjeti filtru ni pumpi za gorivo, zato se nemojte bojati poći na benzinsku pumpu Damir Krajač/Cropix ) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/12/13/20318886.jpg [title] => Ako stojite na semaforu i čekate da se upali zeleno svjetlo, nemojte biti u brzini, s pritisnutom spojkom i spremni na start kao da se radi o početku utrke Joško Šupić/Cropix ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Neke kvarove na automobilu nikako ne možemo izbjeći jer su oni posljedica eksploatacije, odnosno zamora materijala, pa je u tom slučaju zapravo samo pitanje vremena kada ćete se s njima morati nositi.

S druge strane, postoje i oni koji na koje itekako možemo utjecati i to u tolikoj mjeri da ih ili spriječimo u potpunosti ili da ih barem odgodimo toliko dugo da se s njima moramo suočiti samo jednom, a ne više puta u prosječnom životnom vijeku vozila.

Kao i s mnogim drugim primjerima iz života, takvi su kvarovi ustvari najčešće posljedica loših navika koje su naizgled neprimjetne, ali ako se učestalo ponavljaju, one će sigurno utjecati na stanje nekih dijelova vašeg automobila.

Najlakše ih je zapravo usporediti sa zdravljem i posljedicama koje na njega imaju naše krive ili loše navike: ako tu i tamo popušimo cigaretu ili popijemo piće, neće nam biti ništa, ali ako to radimo stalno, prije ili poslije morat ćemo se suočiti s posljedicama.

Isto tako, ništa nam se neće dogoditi ako jedne večeri prije spavanja zaboravimo oprati zube, ali ako ih ne peremo nikad, uskoro ćemo se naći u bolnim, ali i skupim problemima. Upravo zato krive i loše navike treba srezati u startu. Isto to vrijedi i za naš odnos prema automobilu, što se može vidjeti iz nekoliko sljedećih primjera, piše Zlatko Vedranić za HAK reviju.

---

image
Ako stojite na semaforu i čekate da se upali zeleno svjetlo, nemojte biti u brzini, s pritisnutom spojkom i spremni na start kao da se radi o početku utrke
Joško Šupić/Cropix
---

Ne dirajte spojku ako je ne koristite

Papučica spojke treba biti slobodna baš u svakom trenutku osim onoga kad je koristite. Dakle, pritisnite je samo da krenete s vožnjom i da biste promijenili stupanj prijenosa, i nikad više. Ako stojite na semaforu i čekate da se upali zeleno svjetlo, nemojte biti u brzini, s pritisnutom spojkom i spremni na start kao da se radi o početku utrke. Neka automobil bude u neutralnom stupnju, a noga lijevo od papučice, i tek nakon što se upali žuto svjetlo ubacite u brzinu i krenite. Vaša će vam spojka biti zahvalna, a novčanik još i više jer se zamjena kompleta najčešće plaća u tisućama kuna. I da, ne odmarajte nogu oslanjanjem na papučicu spojke, nego je držite na za to predviđenome mjestu, osloncu sasvim s lijeve strane.

Ne odmarajte ruku na mjenjaču

Slično kao i s lijevom nogom, za desnu ruku uvijek vrijedi pravilo: skinite je s ručice mjenjača istog trenutka nakon što promijenite stupanj prijenosa i vratite je tamo gdje joj je mjesto, na upravljač. Osim što ćete tako imati potpunu kontrolu nad vozilom, s mjenjača ćete skinuti naizgled nevažan, ali itekako težak teret. Prijeđe li vam ovakav način vožnje u naviku, sklop zupčanika i sinkrona bit će pod stalnim pritiskom za koji nije projektiran te će se, naravno, time trošiti i više i brže. A vi ćete se morati pripremiti za otvaranje novčanika.

---

image
Vožnja na rezervi neće se svidjeti filtru ni pumpi za gorivo, zato se nemojte bojati poći na benzinsku pumpu
Damir Krajač/Cropix
---

Ne vozite se na rezervi

Vožnja s upaljenom lampicom rezerve kao način i stil života nažalost je dobro poznata mnogim našim vozačima, no treba znati da osim stalnog udarca na ego ona može prouzročiti i znatno ozbiljnije i konkretnije probleme. Na dnu spremnika se, naime, skupljaju sve one manje, ali i malo veće nečistoće koje se u njega s vremenom unose čak i ako dolijevamo isključivo najbolja i najskuplja goriva. One u velikoj količini goriva, s punim ili barem polupunim spremnikom, nemaju pretjerano veliku ulogu jer je njihova koncentracija u tom slučaju u pravilu zanemariva.

No ako je sustav osuđen na to da neprestano ispija talog s dna kace, to se neće svidjeti niti filtru niti pumpi za gorivo, koji se tako mogu brže i više začepiti, a motor ostaviti bez dostatne količine goriva. I još nešto: pumpa goriva obično se hladi time što je uronjena u gorivo, pa ako to nije slučaj često ili neprestano, riskirate njezino pregrijavanje i moguće dodatne kvarove.

Dajte motoru vremena da prodiše

Jeste li ikad promatrali bikera koji kreće na vožnju? Najčešće to izgleda ovako: još prije sjedanja na motocikl on će okrenuti ključ u bravi, možda tek nakratko odvrnuti ručicu gasa te će, dok motor radi, on (ili ona, naravno) polako navlačiti jaknu, kacigu, rukavice…, a tek zatim sjesti na njega. E to je trenutak koji vrijedi upamtiti i koristiti i u automobilu: pokrenite motor, ali nemojte odmah krenuti, nego mu dajte vremena da prodiše, da se sve tekućine raspodijele po sustavu i da se temperatura podigne na radnu razinu. Tako ćete i produljiti vijek trajanja vitalnih dijelova motora i smanjiti potrošnju goriva.

Ne gasite motor odmah nakon vožnje

Slično vrijedi i na kraju vožnje. Vozite li automobil pokretan motorom s turbopunjačem vjerojatno već znate da ga je nakon vožnje, prije njegova potpunog isključivanja, pametno ostaviti da nakratko radi još neko vrijeme. Nečistoće koje nastaju izgaranjem lijepe se na lopatice turbine i ugasi li se motor naglo, one će se na njima i nataložiti te tako postati uzrokom potencijalnih problema. Rješenje je, nasreću, vrlo jednostavno pa će već koja minuta rada na leru biti dovoljna za hlađenje i čišćenje lopatica. Također, ono što vrijedi za svaki motor vrijedi i za onaj potpomognut turbinom: pustite ga da se zagrije pa ga tek onda, ako je to potrebno, vrtite u više okretaje.

---

image
Papučica spojke treba biti slobodna baš u svakom trenutku osim onoga kad je koristite. Dakle, pritisnite je samo da krenete s vožnjom i da biste promijenili stupanj prijenosa, i nikad više
Goran Šebelić/Cropix
---

Zaustavite se pa mijenjajte brzinu

S mjenjačem treba biti posebno oprezan u svim situacijama, i to posebno vrijedi prilikom naizgled jednostavnih radnji poput parkiranja, kad je potrebno više puta promijeniti smjer kretanja prema naprijed ili natrag. Osnovno pravilo ovdje glasi: pričekajte da se vozilo u potpunosti zaustavi pa tek onda ubacite u stupanj za suprotan smjer. Iako vam se može činiti da brzinskim izmjenama naprijed-natrag potvrđujete vlastitu vozačku vještinu, zapravo činite štetu svojem automobilu. Za zaustavljanje trebaju služiti kočnice, a ne mjenjač, osovine i drugi dijelovi pogonskog sklopa, a to je upravo ono što činite ovakvim ponašanjem. S vremenom ćete morati plaćati popravke, i to potencijalno vrlo skupe, pogotovo ako se ovako odnosite prema automatskome mjenjaču.

Riješite se suvišnoga tereta

Ovo bi trebalo biti logično i samorazumljivo, ali vrlo često to nije slučaj. Svaki kilogram viška u vašem automobilu kilogram je koji će vam za početak donijeti povišenu potrošnju goriva i više troškove korištenja vašeg vozila. Mislite li da se ne radi o prevelikim razlikama da biste njima razbijali glavu, razmislite još jednom, ali ovoga puta u računicu unesite još jednu varijablu. Svaki kilogram viška je, naime, i kilogram viška na svaki dio od kojega se sastoji vaš automobil, pri čemu su posebno bitni sofisticirani dijelovi pogona, ovjesa i kočnica koji se u takvim situacijama moraju nositi s povećanim naprezanjima. Ne zaboravite, čak i ako vi ne primjećujete razliku, oni će je primijetiti. A onda će se ona, prije ili kasnije, odraziti i na vaš novčanik.

---

image
Neravnine, poprečne pukotine, manje ili veće rupe na cesti, pa čak i ležeći policajci mogu prouzročiti popriličnu štetu na vašem automobilu ako im ne prilazite s mnogo opreza i odgovarajućom brzinom
Jure Mišković/Cropix
---

Pazite kuda i preko čega se vozite

Ovo bi također trebalo biti razumljivo samo po sebi, no najobičnija nepažnja često je krivac za brojne probleme koji nerijetko mogu rezultirati velikim računima za popravke. Neravnine, poprečne pukotine, manje ili veće rupe na cesti, pa čak i ležeći policajci mogu prouzročiti popriličnu štetu na vašem automobilu ako im ne prilazite s mnogo opreza i odgovarajućom brzinom. Nekontrolirani udarac u takvu i sličnu prepreku može vam probušiti gumu ili više njih, ali isto tako može teško oštetiti naplatke i dijelove ovjesa ili ispušnog sustava. U svakom od navedenih slučajeva šteta se lako može popeti na nekoliko tisuća kuna, posebno ako na automobilu imate gume posebnih dimenzija ili kotače od lakih legura, piše HAK revija.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Goran Šebelić/Cropix Jure Mišković/Cropix Jure Mišković/Cropix Goran Šebelić/Cropix Damir Krajač/Cropix Joško Šupić/Cropix
Goran Šebelić/Cropix
Za zdravlje automobila, za desnu ruku uvijek vrijedi pravilo: skinite je s ručice mjenjača istog trenutka nakon što promijenite stupanj prijenosa
Jure Mišković/Cropix
Neke kvarove na automobilu ne možemo izbjeći jer su oni posljedica eksploatacije, ali postoje i oni koje možemo spriječiti u potpunosti ili ih barem odgoditi
Jure Mišković/Cropix
Neravnine, poprečne pukotine, manje ili veće rupe na cesti, pa čak i ležeći policajci mogu prouzročiti popriličnu štetu na vašem automobilu ako im ne prilazite s mnogo opreza i odgovarajućom brzinom
Goran Šebelić/Cropix
Papučica spojke treba biti slobodna baš u svakom trenutku osim onoga kad je koristite. Dakle, pritisnite je samo da krenete s vožnjom i da biste promijenili stupanj prijenosa, i nikad više
Damir Krajač/Cropix
Vožnja na rezervi neće se svidjeti filtru ni pumpi za gorivo, zato se nemojte bojati poći na benzinsku pumpu
Joško Šupić/Cropix
Ako stojite na semaforu i čekate da se upali zeleno svjetlo, nemojte biti u brzini, s pritisnutom spojkom i spremni na start kao da se radi o početku utrke
[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/auto-moto/zaboravite-na-skupe-popravke-donosimo-osam-savjeta-kako-se-rijesiti-stetnih-navika-po-zdravlje-vasega-automobila-1150897 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=e45427507aae04cd7e45736239752d522e87ca94 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Zaboravite+na+skupe+popravke%2C+donosimo+osam+konkretnih+savjeta+kako+se+rije%C5%A1iti+%C5%A1tetnih+navika+po+zdravlje+va%C5%A1ega+automobila%2C+evo+velikog+vodi%C4%8Da&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fauto-moto%2Fzaboravite-na-skupe-popravke-donosimo-osam-savjeta-kako-se-rijesiti-stetnih-navika-po-zdravlje-vasega-automobila-1150897 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fauto-moto%2Fzaboravite-na-skupe-popravke-donosimo-osam-savjeta-kako-se-rijesiti-stetnih-navika-po-zdravlje-vasega-automobila-1150897 )
[{"id":"1","value":""},{"id":"2","value":"što to bješe mehaničar?"},{"id":"10","value":""},{"id":"65","value":""},{"id":"63","value":"2"},{"id":"80","value":""},{"id":"81","value":""},{"id":"82","value":""},{"id":"83","value":""},{"id":"84","value":""},{"id":"85","value":""},{"id":"86","value":""},{"id":"88","value":""},{"id":"95","value":"0"},{"id":"78","value":"2"},{"id":"61","value":"1"},{"id":"62","value":"1"},{"id":"64","value":"1"},{"id":"67","value":"1"},{"id":"68","value":"2"},{"id":"69","value":"1"},{"id":"70","value":"1"},{"id":"71","value":"1"},{"id":"73","value":"1"},{"id":"74","value":"1"},{"id":"77","value":"1"},{"id":"79","value":"1"},{"id":"87","value":"1"},{"id":"91","value":"1"},{"id":"92","value":"1"},{"id":"93","value":"1"},{"id":"94","value":"1"},{"id":"96","value":"1"},{"id":"98","value":"1"}]
StoryEditorOCM
Auto motošto to bješe mehaničar?

Zaboravite na skupe popravke, donosimo osam konkretnih savjeta kako se riješiti štetnih navika po zdravlje vašega automobila, evo velikog vodiča

Piše PSD
13. prosinca 2021. - 15:37
Za zdravlje automobila, za desnu ruku uvijek vrijedi pravilo: skinite je s ručice mjenjača istog trenutka nakon što promijenite stupanj prijenosaGoran Šebelić/Cropix

Neke kvarove na automobilu nikako ne možemo izbjeći jer su oni posljedica eksploatacije, odnosno zamora materijala, pa je u tom slučaju zapravo samo pitanje vremena kada ćete se s njima morati nositi.

S druge strane, postoje i oni koji na koje itekako možemo utjecati i to u tolikoj mjeri da ih ili spriječimo u potpunosti ili da ih barem odgodimo toliko dugo da se s njima moramo suočiti samo jednom, a ne više puta u prosječnom životnom vijeku vozila.

Kao i s mnogim drugim primjerima iz života, takvi su kvarovi ustvari najčešće posljedica loših navika koje su naizgled neprimjetne, ali ako se učestalo ponavljaju, one će sigurno utjecati na stanje nekih dijelova vašeg automobila.

Najlakše ih je zapravo usporediti sa zdravljem i posljedicama koje na njega imaju naše krive ili ...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
17. svibanj 2024 16:02