stdClass Object ( [id] => 1361047 [title] => Je li Facebook ‘mreža za starčad‘ i u koji dan i uru je ‘najisplativije‘ tamo objavljivati? Sve je tu, ‘crno na bijelo‘ [alias] => je-li-facebook-mreza-za-starcad-i-u-koji-dan-i-uru-je-najisplativije-tamo-objavljivati-sve-je-tu-crno-na-bijelo [catid] => 263 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Kad je 4. veljače 2004. Mark Zuckerberg, tada 19-godišnji student Harvarda, u svijet pustio mrežu koja je, prema njegovoj zamisli, trebala njegovim kolegama pružiti mogućnost međusobnog povezivanja, brojni današnji korisnici društvenih mreža nisu bili ni rođeni.

No Facebook, koji je upravo napunio 20 godina, postao je ne samo najveća društvena mreža na svijetu, nego i izvor golemog multimilijarderskog bogatstva za svoga izumitelja. Postao je sredstvo demokratiziranja, ali i ozbiljna prijetnja demokraciji, postao je sredstvo za ubijanje dokolice, ali i sredstvo otuđenja i opasnost za mentalno zdravlje. Prije dvadeset godina gotovo nitko, osim možda samog Marka Zuckerberga, nije ni pomišljao da je takav razvoj moguć, a danas je na Facebooku, koji se u međuvremenu transformirao u Metu, skoro pola čovječanstva.

Naime, prema podacima iz prošle godine, Facebook ima 3,05 milijardi aktivnih korisnika, a 3,96 milijardi ljudi koristi barem jedan od Metinih osnovnih proizvoda, Facebook, Instagram, WhatsApp ili Messenger. I ne samo to, dvije milijarde ljudi ulazi na Facebook svaki dan i treći je najkorišteniji sajt, odmah iza Googlea i YouTubea. Facebook je najomiljeniji u Indiji, gdje je 314 milijuna Facebook korisnika, dok ih je u Sjedinjenim Državama "samo" 175 milijuna. Stoga ne čude projekcije da će Facebook u idućih pet godina obuhvatiti 75 posto svjetske populacije, bilo "običnih ćiribimbaša" koji su tu, ali ne objavljuju ništa niti ikome lajkaju objave, bilo onih koji i objavljuju i lajkaju, odnosno reagiraju, i komentiraju.

Zanimljivo, revni su znanstvenici izračunali da se najviše "isplati" objavljivati na Facebooku između osam ujutro i podne, i to srijedom i četvrtkom. Tada je, čini se, članstvo, koje u 56 posto slučajeva čine muškarci, najraspoloženije za interakciju s Facebook prijateljima.

Usprkos medijima koji posljednjih godina plasiraju tezu kako je Facebook "mjesto za starčad", samo 5,6 posto korisnika te mreže su ljudi stariji od 65 godina, 49 posto članstva ima između 25 i 44 godine, dok je 20 posto korisnika u dobi između 18 i 24 godine. Istina, samo tri posto tinejdžera u dobi od 13 do 17 godina izjavilo je za Pew Research Center, neovisnu think tank tvrtku koja se bavi istraživanjem društvenih pitanja i trendova, da su na Facebooku "gotovo stalno". YouTube i TikTok osvojili su tržište tinejdžera: 71 posto njih svakodnevno posjećuje YouTube, a 58 posto otvara TikTok svakodnevno.

Dva nova dokumentarca

Prije dvadeset godina to je izgledalo kao znanstvena fantastika, premda – što ne znaju ni najstariji "fejsbučari" – izum Marka Zuckerberga uopće nije bio prvi takav pothvat. Prvu društvenu mrežu SixDegrees izumio je 1996., kad je Zuckerberg imao samo 12 godina, danas relativno anoniman Amerikanac Andrew Weinreich. Poletio je vrlo visoko, okupio oko tri i pol milijuna članova, zaposlio stotinjak ljudi i 1999. prodao sve za tada izvanrednih 125 milijuna dolara.

---

image

Mark Zuckerberg je, praćen golemim publicitetom, u ljeto 2019. platio globu tešku pet milijardi dolara

Afp
---

Kupac je bio YouthStream Media Networks koji, međutim, nije uspio profitirati na skupo plaćenom proizvodu pa je SixDegrees brzo zaboravljen, a Andrew Weinreich se posvetio drugim inovacijama po principu: ja smislim, kreiram, izvedem i prodam, a vaša je stvar kako ćete moj izum koristiti. Danas je on milijunaš s konzultantskom tvrtkom koja prodaje savjete mladim poduzetnicima koji žele pokrenuti ili održati svoje startupove.

U pokušaju da proniknu u osobnost Marka Zuckerberga, snimljena su dva nova dokumentarca koji obilježavaju dva desetljeća Facebooka. BBC je snimio trodijelni dokumentarni film za koji još nije objavljeno kad će ga prikazati, a Sky je napravio dokumentarac "Zuckerberg: King of The Metaverse", redatelja Nicka Greena, u kojem pokušavaju odgonetnuti tko je zapravo kralj metauniverzuma.

– Izvanredna priča o Marku Zuckerbergu i Facebooku jedna je od priča našeg vremena – rekla je Nancy Strang, kreativna direktorica Mindhousea, koji je snimio serijal za BBC. – Nedvojbeno je učinio više na transformaciji ljudskog ponašanja i povezanosti nego bilo koja druga osoba u ovom stoljeću. Oduševljena sam što smo dobili priliku ispričati tu izvanrednu priču o divu društvenih medija i čovjeku koji stoji iza njega.

---

image

Dvije milijarde ljudi ulazi na Facebook svaki dan

Afp
---

Dokumentarac koji je upravo montirao Sky nešto je drukčiji. Iza njega stoji vrlo neobičan znanstvenik koji je napravio golemi dosje i koji je skupio sve Zuckerbergove izjave do kojih je mogao doći. Njegovo je ime Michael Zimmer i on je stručnjak za privatnost i etiku podataka na Sveučilištu Marquette u Milwaukeeju, a on je sebi zadao misiju odgovoriti na pitanje: Tko je Mark Zuckerberg?

Ne može kontrolirati sve

– Dosje Zuckerberg proizišao je iz projekta u kojem sam pratio kako Zuckerberg govori o privatnosti – objasnio je Zimmer. – Tako sam počeo prikupljati njegove postove na blogovima i govore i intervjue koje je dao o privatnosti i odlučio izgraditi digitalnu arhivu. No projekt je brzo postao puno više od milijarderovih pogleda na privatnost.

Zimmer je za Business Insider rekao da je postao fasciniran načinom na koji je izvršni direktor Mete govorio o tome zašto Facebook postoji, njegovim odgovorima na napade i njegovim jezikom kad bi se pojavile kontroverzije.

– No mogu li razumjeti Zuckerberga? – upitao se Zimmer. – Ne mogu. Zuckerbergov život prolazio je transformaciju za transformacijom. Imamo Zuckerberga koji je uvjeren u potencijal Facebooka i da ispuni njegovu misiju povezivanja svijeta. To samopouzdanje ustupilo je mjesto naizgled arogantnom Zuckerbergu...

---

image

Facebook i Mark Zuckerberg oprali su ruke od Donalda Trumpa, no...

Afp
---

Prolazio je kroz eksplozivne godine rasta, a postao je milijarder u tako mladoj dobi, sa samo 25. Međutim, čini se da postoji jasna prijelazna točka za šefa Mete, koja je došla nakon stresnog intervjua na D8 tehnološkoj konferenciji u Los Angelesu kad je, sav u znoju od neugode, morao odgovarati na pitanja o zaštiti privatnosti korisnika Facebooka. Nije se snašao, morao je odrasti i shvatiti da ne može kontrolirati baš sve – kazao je Zimmer.

Dokumentarac "Zuckerberg: King of The Metaverse" donosi i scene izvršnog direktora Mete iz vjerojatno najvažnijeg trenutka u njegovoj karijeri: svjedočenja na Capitol Hillu. Ako 2010. na D8 konferenciji i nije odrastao, tad je morao. Riječ je o ruskom uplitanju u Facebook tijekom predsjedničkih izbora 2016. i skandalu s Cambridge Analyticom, koji je otkrio ranjivost Facebooka. Zato je Zuckerberg morao odgovarati na pitanja senatora, a to nije bilo nimalo ugodno. Sjećamo se, zahvaljujući društvenim mrežama, posebno Facebooku, Donald Trump je 2016. godine i ušao u Bijelu kuću, premda je sveukupno na izborima te godine dobio manje glasova nego Hillary Clinton.

Prodali oglase ruskoj ‘farmi trolova‘

Uostalom, Mark Zuckerberg je, praćen golemim publicitetom, u ljeto 2019. platio globu tešku pet milijardi dolara kad je Federalna trgovinska komisija (FTC) Sjedinjenih Država odlučila kazniti Facebook, u sklopu sudske nagodbe s tvrtkom, zbog dijeljenja privatnih podataka Facebook korisnika. Bila je to najveća kazna u povijesti za neku digitalnu tvrtku i najveća globa za nepoštovanje privatnosti korisnika, no za tvrtku koja je samo u prvom kvartalu te godine zabilježila dobit od 15 milijardi dolara nije to bio težak teret.

---

image

‘Ako i ne znate za koga ćete ove godine glasati – ima tko zna. To je Facebook. I to je Mark Zuckerberg‘

Afp
---

Međutim, ta kazna i svjedočenje Marka Zuckerberga pred istražnim povjerenstvom Kongresa značili su i potvrdu da su milijuni korisnika Facebooka, ništa ne znajući, svoju privatnost dali u ruke manipulatorima koji su, u finalu, Donaldu Trumpu osigurali predsjednički mandat. Zuckerbergov iskaz otkrio je još nešto – Facebook je ruskoj "farmi trolova" tijekom predsjedničke kampanje prodao oglase u vrijednosti od najmanje 100.000 dolara.

Ta "farma" bila je dio Internet Research Agency, sa sjedištem u Sankt Peterburgu, a specijalizirana za korištenje društvenih mreža kao sredstva širenja propagande. Oni su na Facebook plasirali na tisuće "targetiranih" oglasa kako bi utjecali na birače, osobito u državama u kojima su Trump i Hillary bili izjednačeni.

Dakako, "trolanje" nije dovoljno. Za pobjedu Trumpa trebalo je više – trebao je novac i ekspertna znanja iz različitih područja, od psihologije do matematike i računarstva. Tu je "uskočila" tvrtka Cambridge Analytica, koja je sjedište imala u Velikoj Britaniji, a u koju je i znanje i 15 milijuna inicijalnih dolara usuo matematičar, specijalist za algoritme, američki multimilijarder Robert Mercer. Sama Cambridge Analytica bila je "tvrtka kći" još veće Strategic Communication Laboratories, iza koje je stajao upravo Mercer, jedan od najvećih donatora Republikanske stranke i radikalni desničar.

---

image

Facebook je najomiljeniji u Indiji, gdje ima 314 milijuna korisnika (ilustracija)

/Shutterstock
---

Upravo je njegovim novcem Steve Bannon, Trumpov saveznik i njegov, u međuvremenu osuđeni, glavni strateg u Bijeloj kući i istodobno član uprave Cambridge Analytice, izgradio Breitbart News, utjecajno glasilo američke radikalne desnice, ujedno i jedan od najvećih svjetskih proizvođača lažnih vijesti.

Dakako, ni to nije dovoljno za pobjedu te u zavjeru ulazi nešto što se naziva psihometrija, grana psihologije koja se bavi mjerenjem mentalnih i emocionalnih sposobnosti i procesa.

Upravo je na toj temi poljski psiholog Michal Kosinski doktorirao na Cambridgeu i njegova su istraživanja poslužila Cambridge Analytici na način koji ni on sam nije mogao zamisliti. Samo na temelju 68 lajkova na Facebooku, pokazao je Kosinski u svojem istraživanju iz 2012. godine, moguće je s 95-postotnom sigurnošću predvidjeti boju kože, s 88-postotnom sigurnošću predvidjeti seksualnu orijentaciju, s 85-postotnom sigurnošću predvidjeti političke preferencije pojedinca...

Na temelju 70 lajkova, utvrdio je Kosinski, moguće je o bilo kojem čovjeku doznati više informacija nego što ih imaju njegovi prijatelji. Sa 150 lajkova o osobi se može dobiti više informacija nego što ih imaju roditelji, a 300 lajkova dovoljno je da bi se osobu upoznalo bolje nego što je poznaje njezin muž ili žena. Zastrašujuće, ali istinito!

Kreiranje političkih odluka

Kao šlag na kraju došao je moldavski znanstvenik s američkom putovnicom i doktoratom s Cambridgea Aleksandr Kogan, koji je smislio i za Cambridge Analyticu izradio aplikaciju "thisisyourdigitallife", koja je bila posebna vrsta testa osobnosti. Aplikaciji se pristupalo putem Facebooka i prikupljala je podatke svih ljudi koji su riješili test, ali i svih Facebook prijatelja tih ljudi. Sam test odavao je veoma osobne podatke, kao što su informacije o preferiranom provođenju slobodnog vremena, osobnosti, emocijama i slično.

Tom je aplikacijom matematički precizno prikupljeno oko pet tisuća podataka o svakom američkom glasaču koji je posredstvom Facebooka riješio naoko bezazlenu "pitalicu". U vrijeme kandidature Donalda Trumpa za predsjednika SAD-a Trumpov tim počeo je ulagati velike iznose u oglašavanje preko Facebooka, otprilike milijun dolara dnevno.

Ljudi koji su radili na Trumpovoj kampanji surađivali su s Cambridge Analyticom, ogrnuti projektom nazvanim Alamo. Prvi korak bio je oblikovanje osobnosti na temelju prikupljenih podataka. Zatim bi se izdvojili oni pojedinci koji su imali osobnost nazvanu "persuadables", što bi značilo da ih se može nagovoriti, odnosno pojedince bez čvrstog stava, glasače koji nisu bili sigurni za koga glasati. Zatim su se odabrale savezne države SAD-a koje su u predizbornim anketama pokazivale gotovo izjednačen rezultat između Trumpa i Hillary Clinton.

---

image

Facebook je najomiljeniji u Indiji, gdje ima 314 milijuna korisnika (ilustracija)

/Shutterstock
---

Kreativni tim Cambridge Alalyitice kreirao je personalizirani sadržaj koji se tada plasirao targetiranim glasačima diljem svih digitalnih platformi koje ti korisnici koriste, sve dok ti pojedinci nisu vidjeli svijet na način koji je Trumpov tim htio, odnosno sve dok nisu odlučili svoj glas dati Trumpu. Spomenuti kreativni sadržaj podrazumijevao je i javno sramoćenje Hillary Clinton, prikazivanje kandidatkinje u negativnom svjetlu, a cijela kampanja nazvana je "porazimo prevaranticu Hillary".

Agresivnim plasiranjem u javnost sadržaja koji su stvarali takvu sliku o Hillary Clinton postignuta je manipulacija američkih glasača, a rezultat je poznat svima – Trump nije dobio više glasova od Clinton, ali je postao predsjednik SAD-a nakon što je u šokantnom obratu uspio odnijeti pobjedu u saveznim državama Wisconsin, Michigan i Pennsylvania, upravo onim državama u kojima se, kako se kasnije pokazalo, birače najviše targetiralo propagandnim porukama preko Facebooka.

Facebook i Mark Zuckerberg oprali su ruke od Donalda Trumpa, no... Ostala je moć društvenih mreža, u prvom redu Facebooka, u kreiranju političkih odluka glasača širom demokratskog i manje demokratskog svijeta. Drugim riječima, poštovana publiko koju, da ponovimo, čini više od tri milijarde ljudi, ako vi i ne znate za koga ćete ove godine glasati – ima tko zna. To je Facebook. I to je Mark Zuckerberg.

---

image

‘Ako i ne znate za koga ćete ove godine glasati – ima tko zna. To je Facebook. I to je Mark Zuckerberg‘

Afp
---

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => 20 MU JE GODINA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [34] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [35] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) ) [extra_fields_search] => 20 MU JE GODINA 2 0 12790 2 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2024-02-01 08:10:59 [created_by] => 3118 [created_by_alias] => Eda Vujević [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2024-02-04 17:06:24 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2024-02-04 17:06:04 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 0 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 263 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovija događanja s društvenih mreža. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, savjeti, showbiz, trend, društvena mreža, život, zdravlje, moda, ljepota, putovanja, tehnologija, gastro, dom, obitelj, karijera, viral [secure] => 0 [page_title] => Društvena mreža [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= title=Je li Facebook 'mreža za starčad' i u koji dan i uru je 'najisplativije' tamo objavljivati? Sve je tu, 'crno na bijelo' page_title=Je li Facebook 'mreža za starčad' i u koji dan i uru je 'najisplativije' tamo objavljivati? Sve je tu, 'crno na bijelo' [metakey] => facebook, Mark Zuckerberg, 20 godina facebooka, društvene mreže, meta, afere, utjecaj na izbore, donald trump, Cambridge Analytica, prodaja korisničkih podataka [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2024\/02\/01\/21531644.jpg","\/images\/slike\/2024\/02\/01\/26484227.jpg","\/images\/slike\/2024\/02\/01\/26484300.jpg","\/images\/slike\/2024\/02\/01\/26484183.jpg","\/images\/slike\/2024\/02\/01\/26071187.jpg","\/images\/slike\/2024\/02\/01\/24479747.jpg","\/images\/slike\/2024\/02\/01\/23517379.jpg","\/images\/slike\/2024\/02\/01\/21370786.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Afp","Afp","Afp"," Afp","Afp","Afp","\/Shutterstock","Afp"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["

Mre\u017ea je postala izvor golemog multimilijarderskog bogatstva za svoga pokreta\u010da<\/p>","

\u2018Ako i ne znate za koga \u0107ete ove godine glasati \u2013 ima tko zna. To je Facebook. I to je Mark Zuckerberg\u2018<\/p>","

Mark Zuckerberg je, pra\u0107en golemim publicitetom, u ljeto 2019. platio globu te\u0161ku pet milijardi dolara<\/p>","

Facebook i Mark Zuckerberg oprali su ruke od Donalda Trumpa, no...<\/p>","

Facebook ima 3,05 milijardi aktivnih korisnika<\/p>","

\u010cak 3,96 milijardi ljudi koristi barem jedan od Metinih osnovnih proizvoda, Facebook, Instagram, WhatsApp ili Messenger<\/p>","

Facebook je najomiljeniji u Indiji, gdje ima 314 milijuna korisnika (ilustracija)<\/p>","

Dvije milijarde ljudi ulazi na Facebook svaki dan<\/p>"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1024x647","hd_21531644_1920.jpg":"1920x1080","k_21531644_1280.jpg":"1280x1280","k_21531644_1024.jpg":"1024x1024","k_21531644_640.jpg":"640x640","k_21531644_480.jpg":"480x480","k_21531644_340.jpg":"340x340","k_21531644_220.jpg":"220x220","o_21531644_1280.jpg":"1280x808","o_21531644_1024.jpg":"1024x647","o_21531644_640.jpg":"640x404","o_21531644_480.jpg":"480x303","o_21531644_340.jpg":"340x214","o_21531644_220.jpg":"220x139","h_21531644_1280.jpg":"1280x854","h_21531644_1024.jpg":"1024x683","h_21531644_640.jpg":"640x427","h_21531644_480.jpg":"480x320","h_21531644_340.jpg":"340x227","h_21531644_220.jpg":"220x147","pp_21531644_1280.jpg":"1280x1628","pp_21531644_1024.jpg":"1024x1303","pp_21531644_640.jpg":"640x814","pp_21531644_480.jpg":"480x611","pp_21531644_340.jpg":"340x432","pp_21531644_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1280","hd_26484227_1920.jpg":"1920x1080","k_26484227_1280.jpg":"1280x1280","k_26484227_1024.jpg":"1024x1024","k_26484227_640.jpg":"640x640","k_26484227_480.jpg":"480x480","k_26484227_340.jpg":"340x340","k_26484227_220.jpg":"220x220","o_26484227_1280.jpg":"1280x853","o_26484227_1024.jpg":"1024x682","o_26484227_640.jpg":"640x426","o_26484227_480.jpg":"480x320","o_26484227_340.jpg":"340x226","o_26484227_220.jpg":"220x146","h_26484227_1280.jpg":"1280x854","h_26484227_1024.jpg":"1024x683","h_26484227_640.jpg":"640x427","h_26484227_480.jpg":"480x320","h_26484227_340.jpg":"340x227","h_26484227_220.jpg":"220x147","pp_26484227_1280.jpg":"1280x1628","pp_26484227_1024.jpg":"1024x1303","pp_26484227_640.jpg":"640x814","pp_26484227_480.jpg":"480x611","pp_26484227_340.jpg":"340x432","pp_26484227_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1280","hd_26484300_1920.jpg":"1920x1080","k_26484300_1280.jpg":"1280x1280","k_26484300_1024.jpg":"1024x1024","k_26484300_640.jpg":"640x640","k_26484300_480.jpg":"480x480","k_26484300_340.jpg":"340x340","k_26484300_220.jpg":"220x220","o_26484300_1280.jpg":"1280x853","o_26484300_1024.jpg":"1024x682","o_26484300_640.jpg":"640x426","o_26484300_480.jpg":"480x320","o_26484300_340.jpg":"340x226","o_26484300_220.jpg":"220x146","h_26484300_1280.jpg":"1280x854","h_26484300_1024.jpg":"1024x683","h_26484300_640.jpg":"640x427","h_26484300_480.jpg":"480x320","h_26484300_340.jpg":"340x227","h_26484300_220.jpg":"220x147","pp_26484300_1280.jpg":"1280x1628","pp_26484300_1024.jpg":"1024x1303","pp_26484300_640.jpg":"640x814","pp_26484300_480.jpg":"480x611","pp_26484300_340.jpg":"340x432","pp_26484300_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x2881","hd_26484183_1920.jpg":"1920x1080","k_26484183_1280.jpg":"1280x1280","k_26484183_1024.jpg":"1024x1024","k_26484183_640.jpg":"640x640","k_26484183_480.jpg":"480x480","k_26484183_340.jpg":"340x340","k_26484183_220.jpg":"220x220","o_26484183_1280.jpg":"1280x1920","o_26484183_1024.jpg":"1024x1536","o_26484183_640.jpg":"640x960","o_26484183_480.jpg":"480x720","o_26484183_340.jpg":"340x510","o_26484183_220.jpg":"220x330","h_26484183_1280.jpg":"1280x854","h_26484183_1024.jpg":"1024x683","h_26484183_640.jpg":"640x427","h_26484183_480.jpg":"480x320","h_26484183_340.jpg":"340x227","h_26484183_220.jpg":"220x147","pp_26484183_1280.jpg":"1280x1628","pp_26484183_1024.jpg":"1024x1303","pp_26484183_640.jpg":"640x814","pp_26484183_480.jpg":"480x611","pp_26484183_340.jpg":"340x432","pp_26484183_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1280","hd_26071187_1920.jpg":"1920x1080","k_26071187_1280.jpg":"1280x1280","k_26071187_1024.jpg":"1024x1024","k_26071187_640.jpg":"640x640","k_26071187_480.jpg":"480x480","k_26071187_340.jpg":"340x340","k_26071187_220.jpg":"220x220","o_26071187_1280.jpg":"1280x853","o_26071187_1024.jpg":"1024x682","o_26071187_640.jpg":"640x426","o_26071187_480.jpg":"480x320","o_26071187_340.jpg":"340x226","o_26071187_220.jpg":"220x146","h_26071187_1280.jpg":"1280x854","h_26071187_1024.jpg":"1024x683","h_26071187_640.jpg":"640x427","h_26071187_480.jpg":"480x320","h_26071187_340.jpg":"340x227","h_26071187_220.jpg":"220x147","pp_26071187_1280.jpg":"1280x1628","pp_26071187_1024.jpg":"1024x1303","pp_26071187_640.jpg":"640x814","pp_26071187_480.jpg":"480x611","pp_26071187_340.jpg":"340x432","pp_26071187_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1280","hd_24479747_1920.jpg":"1920x1080","k_24479747_1280.jpg":"1280x1280","k_24479747_1024.jpg":"1024x1024","k_24479747_640.jpg":"640x640","k_24479747_480.jpg":"480x480","k_24479747_340.jpg":"340x340","k_24479747_220.jpg":"220x220","o_24479747_1280.jpg":"1280x853","o_24479747_1024.jpg":"1024x682","o_24479747_640.jpg":"640x426","o_24479747_480.jpg":"480x320","o_24479747_340.jpg":"340x226","o_24479747_220.jpg":"220x146","h_24479747_1280.jpg":"1280x854","h_24479747_1024.jpg":"1024x683","h_24479747_640.jpg":"640x427","h_24479747_480.jpg":"480x320","h_24479747_340.jpg":"340x227","h_24479747_220.jpg":"220x147","pp_24479747_1280.jpg":"1280x1628","pp_24479747_1024.jpg":"1024x1303","pp_24479747_640.jpg":"640x814","pp_24479747_480.jpg":"480x611","pp_24479747_340.jpg":"340x432","pp_24479747_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1280","hd_23517379_1920.jpg":"1920x1080","k_23517379_1280.jpg":"1280x1280","k_23517379_1024.jpg":"1024x1024","k_23517379_640.jpg":"640x640","k_23517379_480.jpg":"480x480","k_23517379_340.jpg":"340x340","k_23517379_220.jpg":"220x220","o_23517379_1280.jpg":"1280x853","o_23517379_1024.jpg":"1024x682","o_23517379_640.jpg":"640x426","o_23517379_480.jpg":"480x320","o_23517379_340.jpg":"340x226","o_23517379_220.jpg":"220x146","h_23517379_1280.jpg":"1280x854","h_23517379_1024.jpg":"1024x683","h_23517379_640.jpg":"640x427","h_23517379_480.jpg":"480x320","h_23517379_340.jpg":"340x227","h_23517379_220.jpg":"220x147","pp_23517379_1280.jpg":"1280x1628","pp_23517379_1024.jpg":"1024x1303","pp_23517379_640.jpg":"640x814","pp_23517379_480.jpg":"480x611","pp_23517379_340.jpg":"340x432","pp_23517379_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1280","hd_21370786_1920.jpg":"1920x1080","k_21370786_1280.jpg":"1280x1280","k_21370786_1024.jpg":"1024x1024","k_21370786_640.jpg":"640x640","k_21370786_480.jpg":"480x480","k_21370786_340.jpg":"340x340","k_21370786_220.jpg":"220x220","o_21370786_1280.jpg":"1280x853","o_21370786_1024.jpg":"1024x682","o_21370786_640.jpg":"640x426","o_21370786_480.jpg":"480x320","o_21370786_340.jpg":"340x226","o_21370786_220.jpg":"220x146","h_21370786_1280.jpg":"1280x854","h_21370786_1024.jpg":"1024x683","h_21370786_640.jpg":"640x427","h_21370786_480.jpg":"480x320","h_21370786_340.jpg":"340x227","h_21370786_220.jpg":"220x147","pp_21370786_1280.jpg":"1280x1628","pp_21370786_1024.jpg":"1024x1303","pp_21370786_640.jpg":"640x814","pp_21370786_480.jpg":"480x611","pp_21370786_340.jpg":"340x432","pp_21370786_220.jpg":"220x280"}],"incptvocmimagegalleryImageUseInGallery":["1","1","1","1","1","1","1","1"]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 100 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 263 [name] => Društvena mreža [alias] => drustvena-mreza [description] => [parent] => 254 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 2 [params] => {"inheritFrom":"254","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 1 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7366887 Threads: 1 Questions: 1592317354 Slow queries: 4723773 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 110329627 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 56 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '240' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /mozaik/drustvena-mreza ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 482 [name] => Premium [alias] => premium [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /vinski-podrum-stari/sponzori ) [1] => stdClass Object ( [id] => 263 [name] => Društvena mreža [alias] => drustvena-mreza [parent] => 254 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /mozaik/drustvena-mreza ) ) [link] => /mozaik/drustvena-mreza/je-li-facebook-mreza-za-starcad-i-u-koji-dan-i-uru-je-najisplativije-tamo-objavljivati-sve-je-tu-crno-na-bijelo-1361047 [printLink] => /mozaik/drustvena-mreza/je-li-facebook-mreza-za-starcad-i-u-koji-dan-i-uru-je-najisplativije-tamo-objavljivati-sve-je-tu-crno-na-bijelo-1361047?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 292689 [name] => facebook [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => facebook [link] => /tag/facebook ) [1] => stdClass Object ( [id] => 246036 [name] => Mark Zuckerberg [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => mark-zuckerberg [link] => /tag/mark-zuckerberg ) [2] => stdClass Object ( [id] => 746722 [name] => 20 godina facebooka [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2024-02-04 18:06:44 [main_article_id] => 0 [alias] => 20-godina-facebooka [link] => /tag/20-godina-facebooka ) [3] => stdClass Object ( [id] => 423226 [name] => društvene mreže [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => drustvene-mreze [link] => /tag/drustvene-mreze ) [4] => stdClass Object ( [id] => 654467 [name] => meta [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-10-28 20:33:51 [main_article_id] => 0 [alias] => meta [link] => /tag/meta ) [5] => stdClass Object ( [id] => 70979 [name] => afere [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => afere [link] => /tag/afere ) [6] => stdClass Object ( [id] => 746723 [name] => utjecaj na izbore [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2024-02-04 18:06:45 [main_article_id] => 0 [alias] => utjecaj-na-izbore [link] => /tag/utjecaj-na-izbore ) [7] => stdClass Object ( [id] => 297237 [name] => donald trump [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => donald-trump [link] => /tag/donald-trump ) [8] => stdClass Object ( [id] => 377183 [name] => Cambridge Analytica [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => cambridge-analytica [link] => /tag/cambridge-analytica ) [9] => stdClass Object ( [id] => 746724 [name] => prodaja korisničkih podataka [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2024-02-04 18:06:45 [main_article_id] => 0 [alias] => prodaja-korisnickih-podataka [link] => /tag/prodaja-korisnickih-podataka ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => 20 MU JE GODINA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [fullhd_image] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [CitySelect] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [paid_article] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [SD_na_licu_mjesta] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Je li Facebook ‘mreža za starčad‘ i u koji dan i uru je ‘najisplativije‘ tamo objavljivati? Sve je tu, ‘crno na bijelo‘ [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3118 [name] => Eda Vujević [username] => eda.vujevic [email] => eda.vujevic@slobodnadalmacija.hr [password] => $2y$10$fqFkFA4bWh0UxKvTp8AlaewNrIgF32memX1V0YZbOBaPoPk52RrGG [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => [groups] => Array ( [2] => 2 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/eda-vujevic-3118 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1636 [gender] => m [description] => [image] => 1636.jpeg [url] => [group] => 4 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/authors/1636.jpeg ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/02/01/21531644.jpg [galleryCount] => 8 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Afp [mainImageDesc] =>

Mreža je postala izvor golemog multimilijarderskog bogatstva za svoga pokretača

[popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/02/01/21531644.jpg [title] =>

Mreža je postala izvor golemog multimilijarderskog bogatstva za svoga pokretača

Afp ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/02/01/26484227.jpg [title] =>

‘Ako i ne znate za koga ćete ove godine glasati – ima tko zna. To je Facebook. I to je Mark Zuckerberg‘

Afp ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/02/01/26484300.jpg [title] =>

Mark Zuckerberg je, praćen golemim publicitetom, u ljeto 2019. platio globu tešku pet milijardi dolara

Afp ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/02/01/26484183.jpg [title] =>

Facebook i Mark Zuckerberg oprali su ruke od Donalda Trumpa, no...

Afp ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/02/01/26071187.jpg [title] =>

Facebook ima 3,05 milijardi aktivnih korisnika

Afp ) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/02/01/24479747.jpg [title] =>

Čak 3,96 milijardi ljudi koristi barem jedan od Metinih osnovnih proizvoda, Facebook, Instagram, WhatsApp ili Messenger

Afp ) [6] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/02/01/23517379.jpg [title] =>

Facebook je najomiljeniji u Indiji, gdje ima 314 milijuna korisnika (ilustracija)

/Shutterstock ) [7] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2024/02/01/21370786.jpg [title] =>

Dvije milijarde ljudi ulazi na Facebook svaki dan

Afp ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Kad je 4. veljače 2004. Mark Zuckerberg, tada 19-godišnji student Harvarda, u svijet pustio mrežu koja je, prema njegovoj zamisli, trebala njegovim kolegama pružiti mogućnost međusobnog povezivanja, brojni današnji korisnici društvenih mreža nisu bili ni rođeni.

No Facebook, koji je upravo napunio 20 godina, postao je ne samo najveća društvena mreža na svijetu, nego i izvor golemog multimilijarderskog bogatstva za svoga izumitelja. Postao je sredstvo demokratiziranja, ali i ozbiljna prijetnja demokraciji, postao je sredstvo za ubijanje dokolice, ali i sredstvo otuđenja i opasnost za mentalno zdravlje. Prije dvadeset godina gotovo nitko, osim možda samog Marka Zuckerberga, nije ni pomišljao da je takav razvoj moguć, a danas je na Facebooku, koji se u međuvremenu transformirao u Metu, skoro pola čovječanstva.

Naime, prema podacima iz prošle godine, Facebook ima 3,05 milijardi aktivnih korisnika, a 3,96 milijardi ljudi koristi barem jedan od Metinih osnovnih proizvoda, Facebook, Instagram, WhatsApp ili Messenger. I ne samo to, dvije milijarde ljudi ulazi na Facebook svaki dan i treći je najkorišteniji sajt, odmah iza Googlea i YouTubea. Facebook je najomiljeniji u Indiji, gdje je 314 milijuna Facebook korisnika, dok ih je u Sjedinjenim Državama "samo" 175 milijuna. Stoga ne čude projekcije da će Facebook u idućih pet godina obuhvatiti 75 posto svjetske populacije, bilo "običnih ćiribimbaša" koji su tu, ali ne objavljuju ništa niti ikome lajkaju objave, bilo onih koji i objavljuju i lajkaju, odnosno reagiraju, i komentiraju.

Zanimljivo, revni su znanstvenici izračunali da se najviše "isplati" objavljivati na Facebooku između osam ujutro i podne, i to srijedom i četvrtkom. Tada je, čini se, članstvo, koje u 56 posto slučajeva čine muškarci, najraspoloženije za interakciju s Facebook prijateljima.

Usprkos medijima koji posljednjih godina plasiraju tezu kako je Facebook "mjesto za starčad", samo 5,6 posto korisnika te mreže su ljudi stariji od 65 godina, 49 posto članstva ima između 25 i 44 godine, dok je 20 posto korisnika u dobi između 18 i 24 godine. Istina, samo tri posto tinejdžera u dobi od 13 do 17 godina izjavilo je za Pew Research Center, neovisnu think tank tvrtku koja se bavi istraživanjem društvenih pitanja i trendova, da su na Facebooku "gotovo stalno". YouTube i TikTok osvojili su tržište tinejdžera: 71 posto njih svakodnevno posjećuje YouTube, a 58 posto otvara TikTok svakodnevno.

Dva nova dokumentarca

Prije dvadeset godina to je izgledalo kao znanstvena fantastika, premda – što ne znaju ni najstariji "fejsbučari" – izum Marka Zuckerberga uopće nije bio prvi takav pothvat. Prvu društvenu mrežu SixDegrees izumio je 1996., kad je Zuckerberg imao samo 12 godina, danas relativno anoniman Amerikanac Andrew Weinreich. Poletio je vrlo visoko, okupio oko tri i pol milijuna članova, zaposlio stotinjak ljudi i 1999. prodao sve za tada izvanrednih 125 milijuna dolara.

---

image

Mark Zuckerberg je, praćen golemim publicitetom, u ljeto 2019. platio globu tešku pet milijardi dolara

Afp
---

Kupac je bio YouthStream Media Networks koji, međutim, nije uspio profitirati na skupo plaćenom proizvodu pa je SixDegrees brzo zaboravljen, a Andrew Weinreich se posvetio drugim inovacijama po principu: ja smislim, kreiram, izvedem i prodam, a vaša je stvar kako ćete moj izum koristiti. Danas je on milijunaš s konzultantskom tvrtkom koja prodaje savjete mladim poduzetnicima koji žele pokrenuti ili održati svoje startupove.

U pokušaju da proniknu u osobnost Marka Zuckerberga, snimljena su dva nova dokumentarca koji obilježavaju dva desetljeća Facebooka. BBC je snimio trodijelni dokumentarni film za koji još nije objavljeno kad će ga prikazati, a Sky je napravio dokumentarac "Zuckerberg: King of The Metaverse", redatelja Nicka Greena, u kojem pokušavaju odgonetnuti tko je zapravo kralj metauniverzuma.

– Izvanredna priča o Marku Zuckerbergu i Facebooku jedna je od priča našeg vremena – rekla je Nancy Strang, kreativna direktorica Mindhousea, koji je snimio serijal za BBC. – Nedvojbeno je učinio više na transformaciji ljudskog ponašanja i povezanosti nego bilo koja druga osoba u ovom stoljeću. Oduševljena sam što smo dobili priliku ispričati tu izvanrednu priču o divu društvenih medija i čovjeku koji stoji iza njega.

---

image

Dvije milijarde ljudi ulazi na Facebook svaki dan

Afp
---

Dokumentarac koji je upravo montirao Sky nešto je drukčiji. Iza njega stoji vrlo neobičan znanstvenik koji je napravio golemi dosje i koji je skupio sve Zuckerbergove izjave do kojih je mogao doći. Njegovo je ime Michael Zimmer i on je stručnjak za privatnost i etiku podataka na Sveučilištu Marquette u Milwaukeeju, a on je sebi zadao misiju odgovoriti na pitanje: Tko je Mark Zuckerberg?

Ne može kontrolirati sve

– Dosje Zuckerberg proizišao je iz projekta u kojem sam pratio kako Zuckerberg govori o privatnosti – objasnio je Zimmer. – Tako sam počeo prikupljati njegove postove na blogovima i govore i intervjue koje je dao o privatnosti i odlučio izgraditi digitalnu arhivu. No projekt je brzo postao puno više od milijarderovih pogleda na privatnost.

Zimmer je za Business Insider rekao da je postao fasciniran načinom na koji je izvršni direktor Mete govorio o tome zašto Facebook postoji, njegovim odgovorima na napade i njegovim jezikom kad bi se pojavile kontroverzije.

– No mogu li razumjeti Zuckerberga? – upitao se Zimmer. – Ne mogu. Zuckerbergov život prolazio je transformaciju za transformacijom. Imamo Zuckerberga koji je uvjeren u potencijal Facebooka i da ispuni njegovu misiju povezivanja svijeta. To samopouzdanje ustupilo je mjesto naizgled arogantnom Zuckerbergu...

---

image

Facebook i Mark Zuckerberg oprali su ruke od Donalda Trumpa, no...

Afp
---

Prolazio je kroz eksplozivne godine rasta, a postao je milijarder u tako mladoj dobi, sa samo 25. Međutim, čini se da postoji jasna prijelazna točka za šefa Mete, koja je došla nakon stresnog intervjua na D8 tehnološkoj konferenciji u Los Angelesu kad je, sav u znoju od neugode, morao odgovarati na pitanja o zaštiti privatnosti korisnika Facebooka. Nije se snašao, morao je odrasti i shvatiti da ne može kontrolirati baš sve – kazao je Zimmer.

Dokumentarac "Zuckerberg: King of The Metaverse" donosi i scene izvršnog direktora Mete iz vjerojatno najvažnijeg trenutka u njegovoj karijeri: svjedočenja na Capitol Hillu. Ako 2010. na D8 konferenciji i nije odrastao, tad je morao. Riječ je o ruskom uplitanju u Facebook tijekom predsjedničkih izbora 2016. i skandalu s Cambridge Analyticom, koji je otkrio ranjivost Facebooka. Zato je Zuckerberg morao odgovarati na pitanja senatora, a to nije bilo nimalo ugodno. Sjećamo se, zahvaljujući društvenim mrežama, posebno Facebooku, Donald Trump je 2016. godine i ušao u Bijelu kuću, premda je sveukupno na izborima te godine dobio manje glasova nego Hillary Clinton.

Prodali oglase ruskoj ‘farmi trolova‘

Uostalom, Mark Zuckerberg je, praćen golemim publicitetom, u ljeto 2019. platio globu tešku pet milijardi dolara kad je Federalna trgovinska komisija (FTC) Sjedinjenih Država odlučila kazniti Facebook, u sklopu sudske nagodbe s tvrtkom, zbog dijeljenja privatnih podataka Facebook korisnika. Bila je to najveća kazna u povijesti za neku digitalnu tvrtku i najveća globa za nepoštovanje privatnosti korisnika, no za tvrtku koja je samo u prvom kvartalu te godine zabilježila dobit od 15 milijardi dolara nije to bio težak teret.

---

image

‘Ako i ne znate za koga ćete ove godine glasati – ima tko zna. To je Facebook. I to je Mark Zuckerberg‘

Afp
---

Međutim, ta kazna i svjedočenje Marka Zuckerberga pred istražnim povjerenstvom Kongresa značili su i potvrdu da su milijuni korisnika Facebooka, ništa ne znajući, svoju privatnost dali u ruke manipulatorima koji su, u finalu, Donaldu Trumpu osigurali predsjednički mandat. Zuckerbergov iskaz otkrio je još nešto – Facebook je ruskoj "farmi trolova" tijekom predsjedničke kampanje prodao oglase u vrijednosti od najmanje 100.000 dolara.

Ta "farma" bila je dio Internet Research Agency, sa sjedištem u Sankt Peterburgu, a specijalizirana za korištenje društvenih mreža kao sredstva širenja propagande. Oni su na Facebook plasirali na tisuće "targetiranih" oglasa kako bi utjecali na birače, osobito u državama u kojima su Trump i Hillary bili izjednačeni.

Dakako, "trolanje" nije dovoljno. Za pobjedu Trumpa trebalo je više – trebao je novac i ekspertna znanja iz različitih područja, od psihologije do matematike i računarstva. Tu je "uskočila" tvrtka Cambridge Analytica, koja je sjedište imala u Velikoj Britaniji, a u koju je i znanje i 15 milijuna inicijalnih dolara usuo matematičar, specijalist za algoritme, američki multimilijarder Robert Mercer. Sama Cambridge Analytica bila je "tvrtka kći" još veće Strategic Communication Laboratories, iza koje je stajao upravo Mercer, jedan od najvećih donatora Republikanske stranke i radikalni desničar.

---

image

Facebook je najomiljeniji u Indiji, gdje ima 314 milijuna korisnika (ilustracija)

/Shutterstock
---

Upravo je njegovim novcem Steve Bannon, Trumpov saveznik i njegov, u međuvremenu osuđeni, glavni strateg u Bijeloj kući i istodobno član uprave Cambridge Analytice, izgradio Breitbart News, utjecajno glasilo američke radikalne desnice, ujedno i jedan od najvećih svjetskih proizvođača lažnih vijesti.

Dakako, ni to nije dovoljno za pobjedu te u zavjeru ulazi nešto što se naziva psihometrija, grana psihologije koja se bavi mjerenjem mentalnih i emocionalnih sposobnosti i procesa.

Upravo je na toj temi poljski psiholog Michal Kosinski doktorirao na Cambridgeu i njegova su istraživanja poslužila Cambridge Analytici na način koji ni on sam nije mogao zamisliti. Samo na temelju 68 lajkova na Facebooku, pokazao je Kosinski u svojem istraživanju iz 2012. godine, moguće je s 95-postotnom sigurnošću predvidjeti boju kože, s 88-postotnom sigurnošću predvidjeti seksualnu orijentaciju, s 85-postotnom sigurnošću predvidjeti političke preferencije pojedinca...

Na temelju 70 lajkova, utvrdio je Kosinski, moguće je o bilo kojem čovjeku doznati više informacija nego što ih imaju njegovi prijatelji. Sa 150 lajkova o osobi se može dobiti više informacija nego što ih imaju roditelji, a 300 lajkova dovoljno je da bi se osobu upoznalo bolje nego što je poznaje njezin muž ili žena. Zastrašujuće, ali istinito!

Kreiranje političkih odluka

Kao šlag na kraju došao je moldavski znanstvenik s američkom putovnicom i doktoratom s Cambridgea Aleksandr Kogan, koji je smislio i za Cambridge Analyticu izradio aplikaciju "thisisyourdigitallife", koja je bila posebna vrsta testa osobnosti. Aplikaciji se pristupalo putem Facebooka i prikupljala je podatke svih ljudi koji su riješili test, ali i svih Facebook prijatelja tih ljudi. Sam test odavao je veoma osobne podatke, kao što su informacije o preferiranom provođenju slobodnog vremena, osobnosti, emocijama i slično.

Tom je aplikacijom matematički precizno prikupljeno oko pet tisuća podataka o svakom američkom glasaču koji je posredstvom Facebooka riješio naoko bezazlenu "pitalicu". U vrijeme kandidature Donalda Trumpa za predsjednika SAD-a Trumpov tim počeo je ulagati velike iznose u oglašavanje preko Facebooka, otprilike milijun dolara dnevno.

Ljudi koji su radili na Trumpovoj kampanji surađivali su s Cambridge Analyticom, ogrnuti projektom nazvanim Alamo. Prvi korak bio je oblikovanje osobnosti na temelju prikupljenih podataka. Zatim bi se izdvojili oni pojedinci koji su imali osobnost nazvanu "persuadables", što bi značilo da ih se može nagovoriti, odnosno pojedince bez čvrstog stava, glasače koji nisu bili sigurni za koga glasati. Zatim su se odabrale savezne države SAD-a koje su u predizbornim anketama pokazivale gotovo izjednačen rezultat između Trumpa i Hillary Clinton.

---

image

Facebook je najomiljeniji u Indiji, gdje ima 314 milijuna korisnika (ilustracija)

/Shutterstock
---

Kreativni tim Cambridge Alalyitice kreirao je personalizirani sadržaj koji se tada plasirao targetiranim glasačima diljem svih digitalnih platformi koje ti korisnici koriste, sve dok ti pojedinci nisu vidjeli svijet na način koji je Trumpov tim htio, odnosno sve dok nisu odlučili svoj glas dati Trumpu. Spomenuti kreativni sadržaj podrazumijevao je i javno sramoćenje Hillary Clinton, prikazivanje kandidatkinje u negativnom svjetlu, a cijela kampanja nazvana je "porazimo prevaranticu Hillary".

Agresivnim plasiranjem u javnost sadržaja koji su stvarali takvu sliku o Hillary Clinton postignuta je manipulacija američkih glasača, a rezultat je poznat svima – Trump nije dobio više glasova od Clinton, ali je postao predsjednik SAD-a nakon što je u šokantnom obratu uspio odnijeti pobjedu u saveznim državama Wisconsin, Michigan i Pennsylvania, upravo onim državama u kojima se, kako se kasnije pokazalo, birače najviše targetiralo propagandnim porukama preko Facebooka.

Facebook i Mark Zuckerberg oprali su ruke od Donalda Trumpa, no... Ostala je moć društvenih mreža, u prvom redu Facebooka, u kreiranju političkih odluka glasača širom demokratskog i manje demokratskog svijeta. Drugim riječima, poštovana publiko koju, da ponovimo, čini više od tri milijarde ljudi, ako vi i ne znate za koga ćete ove godine glasati – ima tko zna. To je Facebook. I to je Mark Zuckerberg.

---

image

‘Ako i ne znate za koga ćete ove godine glasati – ima tko zna. To je Facebook. I to je Mark Zuckerberg‘

Afp
---

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Afp Afp Afp  Afp Afp Afp /Shutterstock Afp
Afp

Mreža je postala izvor golemog multimilijarderskog bogatstva za svoga pokretača

Afp

‘Ako i ne znate za koga ćete ove godine glasati – ima tko zna. To je Facebook. I to je Mark Zuckerberg‘

Afp

Mark Zuckerberg je, praćen golemim publicitetom, u ljeto 2019. platio globu tešku pet milijardi dolara

Afp

Facebook i Mark Zuckerberg oprali su ruke od Donalda Trumpa, no...

Afp

Facebook ima 3,05 milijardi aktivnih korisnika

Afp

Čak 3,96 milijardi ljudi koristi barem jedan od Metinih osnovnih proizvoda, Facebook, Instagram, WhatsApp ili Messenger

/Shutterstock

Facebook je najomiljeniji u Indiji, gdje ima 314 milijuna korisnika (ilustracija)

Afp

Dvije milijarde ljudi ulazi na Facebook svaki dan

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/mozaik/drustvena-mreza/je-li-facebook-mreza-za-starcad-i-u-koji-dan-i-uru-je-najisplativije-tamo-objavljivati-sve-je-tu-crno-na-bijelo-1361047 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=7344f2ab120696928cdfdb8287f9427e784aed62 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Je+li+Facebook+%E2%80%98mre%C5%BEa+za+star%C4%8Dad%E2%80%98+i+u+koji+dan+i+uru+je+%E2%80%98najisplativije%E2%80%98+tamo+objavljivati%3F+Sve+je+tu%2C+%E2%80%98crno+na+bijelo%E2%80%98&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fmozaik%2Fdrustvena-mreza%2Fje-li-facebook-mreza-za-starcad-i-u-koji-dan-i-uru-je-najisplativije-tamo-objavljivati-sve-je-tu-crno-na-bijelo-1361047 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fmozaik%2Fdrustvena-mreza%2Fje-li-facebook-mreza-za-starcad-i-u-koji-dan-i-uru-je-najisplativije-tamo-objavljivati-sve-je-tu-crno-na-bijelo-1361047 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => 20 MU JE GODINA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [34] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [35] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) )
StoryEditorOCM
Društvena mreža20 MU JE GODINA

Je li Facebook ‘mreža za starčad‘ i u koji dan i uru je ‘najisplativije‘ tamo objavljivati? Sve je tu, ‘crno na bijelo‘

Piše Eda Vujević
4. veljače 2024. - 18:06

Kad je 4. veljače 2004. Mark Zuckerberg, tada 19-godišnji student Harvarda, u svijet pustio mrežu koja je, prema njegovoj zamisli, trebala njegovim kolegama pružiti mogućnost međusobnog povezivanja, brojni današnji korisnici društvenih mreža nisu bili ni rođeni.

No Facebook, koji je upravo napunio 20 godina, postao je ne samo najveća društvena mreža na svijetu, nego i izvor golemog multimilijarderskog bogatstva za svoga izumitelja. Postao je sredstvo demokratiziranja, ali i ozbiljna prijetnja demokraciji, postao je sredstvo za ubijanje dokolice, ali i sredstvo otuđenja i opasnost za mentalno zdravlje. Prije dvadeset godina gotovo nitko, osim možda samog Marka Zuckerberga, nije ni pomišljao da je takav razvoj moguć, a danas je na Facebooku, koji se u međuvremenu transformirao u ...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
10. svibanj 2024 16:12