Mozaik Zdravlje

Jako bolno

Ova se bolest dijagnosticira tek nakon 12 godina: ne zanemarujte simptome koji djeluju nevažni poput 'malo nadutosti'; Pročitajte par savjeta, olakšanje je u položaju na školjci

Jako bolno

Endometrioza je bolest od koje pati jedna na deset žena u svijetu, često bez da to zna. Stanje je to u kojemu se endometrij, membrana maternice, širi izvan maternične šupljine i oblaže jajnike, jajovod, pa čak i organe smještene u trbušnoj šupljini, a nosi sa sobom čitav niz problema.

Stanje je, naime, praćeno simptomima poput ekstremno jakih mjesečnica (krvarenja), nepravilnosti menstruacije i probadajuće boli tijekom njenoga trajanja. Ipak, rijetke su one koje zbog sličnih tegoba traže liječničku pomoć.

Budući da tkivo sluznice maternice, premda je smješteno na krivom mjestu odgovara na iste hormone na koje odgovara i kada je smješteno u maternici, ono tijekom menstruacijskog ciklusa može ne samo krvariti, već često uzrokuje grčeve i bol koju mnoge pacijentice opisuju "nepodnošljivom".

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Living With Endometriosis 🎗 (@tummyscarsandbiscuitbars) on

No kako su bolne mjesečnice ono s čim se svaka žena suoči barem jednom u životu, liječnici nisu skloni postaviti dijagnozu - procjenjuje se da je u prosjeku potrebno 10 godina da se ona postavi, a bolest za to vrijeme osobi koja od nje pati donosi sav niz zdravstvenih problema od kojih je najteži neplodnost, piše BBC.

Jedan od onih neugodnijih su pak probavne smetnje. Liječnice i autorice knjige koja se bavi problemom endometrioze kod žena, Iris Kerin Orbuch i Amy Stein raspravljaju o njima, a savjete koji bi mnogima mogli olakšati život donosi mindbodygreen.

Endometrioza, kažu autorice, može poremetiti probavni sustav i donijeti simptome poput proljeva, zatvora, napuhnutosti i bolnog trbuha, a svi su oni prilično neugodni i nemoguće ih je predvidjeti.

Ovo su savjeti koji pomažu ublažiti simptome probavnih tegoba koje endometrioza donosi:

1. Jedite pravu hranu

Napuhnutost izazvanu bolešću uglavnom ne možete izbjeći, no ipak postoje određene namirnice koje biste svakako trebali izbjegavati. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by My Body My Endometriosis (@mybody_myendo) on

Ako za vrijeme "onih dana u mjesecu" patite od zatvora, pokušajte jesti hranu bogatu vlaknima poput voća i sjemenki, a izbjegavajte mahunarke, zobene žitarice i povrće poput brokule i cvjetače. Važna napomena: ako ste povećali unos vlaknaste hrane, obavezno povećajte i količinu vode koju pijete.

Ukoliko je problem proljev ili česti odlasci na WC, možete se poslužiti dodacima prehrani poput psyllium ljuskica koje pomažu u formiranju stolice. Obavezno pijte dovoljnu količinu vode koju gubite češćim odlascima na toalet, u protivnom ste u opasnosti od dehidracije.

Izbjegavajte mliječne proizvode, prženu i masnu hranu, kofein, alkohol, kiselu hranu, čak i jaja i čokoladu, savjetuju liječnice.

2. Promijenite poziciju sjedenja na zahodu

I položaj u kojemu obavljate nuždu može vam pomoći olakšati bol, ukoliko je to jedan od simptoma od kojih patite. Pokušajte zauzeti čučeći položaj ili izdignuti noge, pišu autorice u svojoj knjizi, budući da je i inače to najdjelotvorniji način. Dugotrajno sjedenje na toaletu može samo pogoršati simptome i izazvati bol, stoga pazite da ne naprežete ionako "upaljene" trbušne mišiće.

Neki kažu da pomažu i topli oblozi ili termofor.

3. Lagano napnite pa opustite mišiće

Ukoliko nemate opciju čučati nad WC školjkom, pokušajte samo lagano učvrstiti mišiće stomaka, pa ih opustiti - to bi trebalo potaknuti probavu. Duboko udahnite, a dok izdišete učvrstite mišiće i to ponovite. Možete i lagano masirati trbuh.

Naslovnica Zdravlje