Novosti Crna kronika

na rizičnoj ruti

Je li se tragedija na Atlantiku mogla izbjeći? 'I Jadransko more može biti rizično, ali tehnologija nam danas omogućava da se izbjegnu havarije. No, kompanija ima svojeg boga, a on se zove profit! A dogodi li se ovo na moru, to je recept za katastrofu...'

 na rizičnoj ruti

Dva pomorca, oboje iz doline Neretve, ovoga su ljeta poginula ispirući tank na brodu Dubrava Atlantske plovidbe na Južnom Atlantiku nedaleko Brazila. Dubrovački kapetan i četiri hrvatska pomorca su u zimu 2013. godine upali u oluju kraj kanadske obale i jedva izvukli živu glavu.

Kronike pamte i tragičnu sudbinu tankera 'Petar Zoranić', kojega je u prosincu 1960. u bosporskom tjesnacu udario grčki brod. Život je tada izgubilo pedeset i troje ljudi, među njima i 21 hrvatski pomorac.

Pamte i otmice od strane nigerijskih pirata, smrt na brodu Jadroplova u Kineskom moru, pogibiju pri istovaru robe u talijanskoj luci Taranto.

Naumili smo, dakle, pisati o najvećim nesrećama u kojima su stradali hrvatski pomorci, no Neven Melvan odmah nas je na početku upozorio.

- Potraga za brodom potonulim u Atantiku traje i još ima nade da priča dobije sretan kraj - kazao nam je ovaj tajnik Sindikata pomoraca Hrvatske.

Kapetan Lino Sokolić, koji trenutno i sam plovi po Atlantiku, o havariji tegljača Bourbon Rhode: Nitko svojom voljom ne bi ušao u takvo nevrijeme, to je moralo biti strašno

Iskusni kapetan o tragediji na Atlantiku: Dino je sigurno provjerio prognozu, ali mu nadređeni nisu dali da promijeni rutu; Jedan detalj budi svima nadu da je još živ

Pomorac iz Rijeke: Upravljao sam strojem na potonulom brodu, kompanija već kažnjena zbog osam poginulih. Mislim da se Bourbon Rhode prije potonuća prevrnuo

Spasilačke ekipe još uvijek tragaju za šibenskim kapetanom Dinom Miškićem i 11 od ukupno 14 članova posade francuskog tegljača Bourbon Rhode. Brod je isplovio iz luke Las Palmas na Kanarima prema Georgetownu u Guyani.

Kod otočja Cape Verde zahvatio ga je ciklon Lorenzo, uragan 4. kategorije. More je prodrlo u krmeni dio broda, utihnuli su motori, i on je potonuo. Spasioci su u gumenom čamcu pronašli tri člana posade, a potraga za ostalima se nastavlja.

Kada je more u pitanju, rizičnost rute ovisi isključivo o vremenskim uvjetima i dobu godine. U datom momentu, kaže nam Melvan, i Jadransko more može biti itekako rizično.

I podsjeća da su vremenski uvjeti na Atlantiku sada vrlo loši.

- Jedan uragan, drugi uragan, treći uragan... pratimo kako se samo redaju. Isto tako, jako rizična je i sezona tropskih ciklona u Indijskom oceanu. Logika bi možda nalagala da je najrizičnije ploviti Sjevernim polom, ali to baš nije tako. Rizik je doista vezan uz vrijeme i period godine - napominje on.

No, danas pomorci imaju i jednog moćnog saveznika. Moderna tehnologija, i kada je riječ o kvalitetnijoj komunikaciji sa brodom, i kada je riječ o metereološkim istraživnjima, omogućila je da se puno toga predvidi.

Melvan je po zanimanju radio telegrafista, i dugo je godina je radio na obalnoj radio postaji.

- Sjećam se vremena kada smo Morseom primali podatke i pomoću njih crtali sinoptičke karte. U usporedbi sa periodom od prije 30 godina, sve je otišlo 500 posto naprijed.

Danas imate u kilometar sve o kretanju ciklona, uragana, gibanjima u tropima... Tehnologija nam danas omogućuje da odredimo rute brodova tako da se izbjegnu havarije. Informacija je danas dostupna i vrlo točna, pa bi i plovidba trebala biti olakšana - ističe Melvan.

A zašto nije?

- Kompanija ima svojeg boga, a on se zove profit. A to znači da brod točno određenog dana mora biti na nekoj poziciji, da sa točke A dođe na točku B. Koji put se ne poštuju vremenski uvjeti. Onda se ide kraćom rutom i imamo tragediju - izravan je Melvan.

Nesreća se, naravno, ne mora dogoditi tijekom nevere. Remorkeri su, napominje naš sugovornik, brodovi iznimno velike stabilnosti. Građeni su tako da mogu proći kroz oluju. Ali ako u istom trenutku imate kvar motora i prodor mora, onda je to recept za katastrofu, zaključuje Melvan.

Paralelno sa potragom, teče i istraga o razlozima zbog kojih je došlo do havarije u Atlantiku. A ona bi mogla razotkriti i detalje koji po brodovlasnika neće biti nimalo ugodni.

Jer, poslati brod na uragan i nije baš najmudrija odluka. Pogotovo ako se time ne riskira samo materijana dobra, nego i ljudski životi.

Naslovnica Crna kronika