Novosti Hrvatska

'Djeca Božja'

Don Mile u sridu, don Martin promašio: evo kako su dva hrvatska svećenika pokazala dva različita lica Crkve

'Djeca Božja'

lead
Čak i da je mladi zadarski heavy-metalac doista počinio sve ono što mu se pripisuje, posljedice koje je pretrpio apsolutno su neproporcionalne 'zločinu'

Ovog tjedna dva su hrvatska katolička svećenika dospjela u medije praktično istim povodom, ali s potpuno različitim efektom: župnik crkve sv. Josipa na zadarskoj Plovaniji don Martin Jadreško i župnik iz Slunja don Mile Pecić.

Obojica su u medijima osvanula zbog svog kontakta s mladim ljudima iz glazbenih subkultura: don Martin s 20-godišnjim mladićem iz Zadra koji sluša death-metal, a don Mile s oko osam tisuća mladih posjetitelja psy-trance festivala "Momento Demeto", koji se održava u Primišlju kod Slunja, uz rijeku Mrežnicu. I tu, otprilike, sličnosti između dvojice župnika prestaju, a počinju razlike.

Premda su se obojica susrela sa subkulturama koje ne poznaju, njihov pristup mladim akterima tih subkultura bio je dijametralno suprotan: don Martin je sa zadarskim mladićem ušao u fizički sukob i označio ga "sotonistom", dok je don Mile na web-stranicama slunjske Župe Presvetog Trojstva ostavio dirljiv zapis o tisućama mladih alternativaca koji su na teritorij njegove župe nagrnuli zbog psihodeličnog festivala.

"Ovih je dan kroz Slunj prošlo i još uvijek prolazi velik broj uglavnom mladih ljudi prepoznatljivih po načinu odijevanja i izgledu. Odmah ćete pogoditi da se radi o ljubiteljima neobične glazbe koja diktira posebni način ponašanja i odijevanja. Na prvi pogled to su miroljubivi ljudi. Doista nema nikakvog ekscesa ili sukoba s lokalnim stanovništvom a još manje međusobno", piše don Mile, te nastavlja upućivati svoje župljane da se ne trebaju bojati čudnovatih mladih gostiju koji su okupirali prostor oko Mrežnice.

Župa Presvetog Trojstva Slunj


"Neki glazbeni kritičari smjestit će ovu glazbu u subkulturu. Ona odudara od prepoznatljivih glazbenih žanrova. Opažamo da ovi ljudi ovom glazbom i načinom života ne potiču sukob s dominantnom kulturom, nego jednostavno idu svojim putem. Ovdje se radi o pojedincima iz različitih kulturno-socijalnih sredina, ali nešto im je zajedničko. Nema sukoba ili svađa", veli don Mile, ne nalazeći u neobičnim posjetiteljima svog kraja nikakve "sotoniste", već "djecu Božju" koja Boga traže na svoj specifičan način, pa čak i kada se drogiraju:

"Dok prolazim između mnoštva mladih ljudi od kojih neki izgledaju umorno, drugi opušteno i razdragano, dođe mi pomisao da su ovo Božja djeca, da su i oni Božji san. Dobri Bog ih sanja kao svoju djecu vječnosti. A ovi mladi ljudi traže Boga pa i onda kad bježe od njega ili kad ne znaju da ga traže i onda kad posegnu za stimulansima koji će ih samo načas zavarati. Veliki Augustin, koji je prošao dramu života, izrekao je to riječima tako jednostavnim ali u koje je sažeo svu svoju životnu dramu: 'Nemirno je naše srce dok ne otpočine u Tebi, Bože.'"

Tako, dakle, govori don Mile iz Slunja. S druge strane, don Martin iz Zadra nije u svom srcu uspio pronaći toliko blagosti i otvorenosti kao njegov slunjski kolega, te je mladom zadarskom heavy-metalcu, a i njegovoj obitelji, svojim postupanjem uspio prilično zagorčati život.

Nakon don Martinovih istupa u medijima, u kojima je mladića optužio za oskvrnuće sakralnog prostora, fizičko nasilje i "nesnošljivost prema vjeri", mladić je dobio ne samo otkaz na poslu, nego i svakodnevno dobiva prijetnje na društvenim mrežama (zbog čega je morao ugasiti svoje profile), pa se doslovno od straha ne usuđuje izaći iz kuće.

Čak i da je mladi Zadranin doista počinio sve ono što mu se pripisuje (prolijevao pivo po crkvi i vrijeđao prisutne vjernike), posljedice koje je pretrpio apsolutno su neproporcionalne "zločinu". A da je don Martin postupio malo drukčije i tolerantnije, odnosno malo sličnije don Mili, najvjerojatnije se ništa ne bi dogodilo i mladić sada ne bi strepio za svoju sigurnost.

Jedna od najčuvenijih Isusovih pouka, iz Propovijedi na gori, u interpretaciji apostola Luke glasi: "Blagoslovite one koji vas kunu, i molite se Bogu za one koji vas vrijeđaju. Koji te udari po obrazu, okreni mu i drugi..." No don Martin nije zadarskog mladića ni blagoslovio, niti mu je okrenuo drugi obraz; naprotiv, izvadio je mobitel iz džepa i fotografirao ga bez pitanja, što je gesta koja kod većine ljudi izaziva nelagodu, ljutnju, pa i revolt, u čemu ni zadarski mladić nije bio iznimka.

Upravo je to neovlašteno fotografiranje – sudeći po medijskim izvještajima – iziritiralo mladića te izazvalo fizički sukob između njega i svećenika, do kojeg nije trebalo doći i ne bi ni došlo samo da je don Martin uspio zatomiti svoju ljutnju zbog mladićeva ponašanja. Naravno da to nije lako, ali zato se od svećenika i očekuju viši moralni standardi ponašanja i veća samokontrola.
U tom smislu, dragocjena je spomenuta refleksija slunjskog župnika don Mile na svetog Augustina i njegovu citiranu izreku: "Nemirno je naše srce dok ne otpočine u Tebi, Bože." Jer, koji to 20-godišnji mladić nema nemirno srce?

Mnogo bi bolju stvar – i mnogo bližu duhu Kristova nauka – zadarski svećenik napravio da je, umjesto mobitelom, mladiću pristupio razgovorom, pokušavajući smiriti njegovo nemirno srce. Možda time ne bi polučio neki trenutni efekt, ali bi pokazao blagost, toleranciju i kršćansku smjernost koju je demonstrirao don Mile, pa bi i taj mladić zacijelo kasnije promislio o svom ponašanju.

Razlog ovako drastično različitog pristupa dvojice svećenika mladima iz glazbenih subkultura možda treba tražiti u njihovoj dobi: iz novinskih fotografija je očito da je don Mile mnogo stariji od don Martina, pa time i mnogo iskusniji. Želimo vjerovati da će u godinama koje dolaze i don Martin naći u svome srcu dovoljno mira da može smiriti tuđa nemirna srca.

 

 

Naslovnica Hrvatska