stdClass Object ( [id] => 53584 [title] => Miljenko Jergović: Zlobom na nagradu Drage Glamuzine [alias] => miljenko-jergovic-zlobom-na-nagradu-drage-glamuzine [catid] => 296 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>
Smučilo mi se kada sam vijest o Glamuzininoj nagradi pročitao na teletekstu HTV-a, kao i ono što sam čitao na pojedinim portalima. Na teletekstu je doslovno pisalo da je “književna javnost očekivala da će nagradu dobiti Dubravka Ugrešić”

Iako se to u posljednjih nekoliko godina po hrvatskim medijima baš i ne vidi, za razgovor s Miljenkom Jergovićem, jednim od ponajboljih, ali i najčitanijih i najprevođenijih hrvatskih i bosanskih pisaca, gotovo da uvijek ima neki povod.

Ili mu je upravo u Zagrebu i/ili Sarajevu izašla nova knjiga, ili mu je neki prethodni naslov netom tiskan u novom izdanju i/ili preveden, kao što je to slučaj s antologijskom zbirkom priča “Sarajevski Marlboro”, do sada objavljenom na gotovo 20 jezika, ili posljednjom knjigom, novelom “Freelander”, koja je u godinu dana prevedena na njih “tek” nekoliko.

Osim toga 43-godišnji pisac, autor “Mame Leone”, “Dvora od oraha”, “Inšallah Madona, inšallah”, “Buicka Rivere”, “Rute Tannenbaum” i drugih knjiga, svako malo dobije i neku inozemnu književnu nagradu: povod ovom, pretežito književnom razgovoru, baš je jedna takva, pomalo neobična nagrada.

Upravo ste dobili nagradu “La letterature dal fronte”/”Književnosti s fronte”, koju talijanski grad Cassino svake godine dodjeljuje za najbolje djelo koje se bavi nekom društvenom traumom. Koliko jedna takva nagrada, i koliko nagrade općenito, znače autoru koji ih već ima poprilično?

- Meni su važne. Pogotovu u zadnjih pet-šest godina otkad stjecajem raznih okolnosti dobivam nagrade isključivo u inozemstvu. Te nagrade mi strašno puno znače jer su nedodirljive: ovdje može pričati tko što hoće, može primijetiti da sam dobio neku nagradu, mogu je prešutjeti, ali ne mogu je poništiti.

A ono što mi je kod ove nagrade dodatno super je to što je ona dijelom presuđena od srednjoškolaca. Važna mi je činjenica da neki klinci iz Cassina ili iz nekog drugog talijanskoga grada - koji za Hrvatsku nisu ni čuli, a vjerojatno ni za Bosnu i Sarajevo - mogu čitati moju prozu i da ih se ta proza može ticati.

Na književnom susretu s tim srednjoškolcima, početkom mjeseca na zagrebačkom Filozofskom fakultetu, usred studentske pobune, podržali ste studente i poručili talijanskim tinejdžerima da se “u demokraciji za sve treba izboriti”. Mislite da takve stvari dopiru do njih?

- Budući da sam bio gost na tom fakultetu, bilo mi je važno reći što mislim o tomu: da svim srcem i svom pameću podržavam studente; i u njihovim metodama i u zahtjevima. Studenti su u ovom slučaju apriori u pravu jer su oni protiv onih koji se bore apriori u krivu.

Jer, svaka komercijalizacija znanja i svako postavljanje školstva po principu da bilo koji segment školovanja bude dostupniji jednom dijelu društva, zato što taj dio ima više novaca, nešto je protiv čega se treba boriti. A mislim da ono što im se kaže svakako dopire do mladih.

Ja se, naime, trudim, makar i na silu, oduprijeti uvjerenju, koje je zapravo mentalna bolest, i koje se, još od Platonovih vremena, počne širiti kad čovjek uđe u neke četrdeste godine: da je sljedeća generacija retardirana, divlja ili priglupa.

Spomenuli ste “okolnosti” zbog kojih već pet godina ne dobivate nagrade u Hrvatskoj. Oni koji Vam nisu skloni tvrde da ste sami odabrali takvu poziciju odbijajući sudjelovati na natječajima?

- Za početak, mene doista nije briga što misle oni koji mi, kako kažete, nisu skloni. Nije me briga što misle bezimeni ljudi, koji svoja mišljenja ne potpisuju svojim imenima i prezimenima; isto tako nije me briga ni što misle oni ljudi iza kojih stoji čopor što će ih braniti kad im pokažete da su mamlazi.

Preciznije rečeno, nije me briga što misle kojekavi blogeri, funkcionari hrvatskih književnih društava, niti oni koji se spektakularno nazivaju hrvatskim književnim kritičarima, iako u Hrvatskoj manje-više i nema književne kritike. Postoje samo ljudi koji se lažno predstavljaju: hrvatski književni kritičari su danas nepostojeće zanimanje, na način na koji recimo nema slovoslagara ili, kako se to na hrvatskom kaže - ručnih slagača.  

To što me nema u konkurencijama hrvatskih književnih nagrada, potpuno je irelevantna stvar: niti od toga imam neke naročite štete niti bih od toga imao koristi kada bi bilo suprotno.

Mislite da čitava ta tzv. književna scena zapravo i ne utječe na čitanost i popularnost nekog pisca?

- Na žalost, ne utječe nimalo. Kad kažem ‘na žalost’, mislim na to da bi zapravo bilo dobro kad bi postojala neka scena, kad bi postojala neka živost, kad bi ljudi razgovarali o književnosti, kad bi ti razgovori imali svoju medijsku platformu, svoj medijski prostor, i kad bi ti razgovori ostavljali neke posljedice.

Ovo stalno govorim i kad odem negdje u inozemstvo i kad me pitaju o ovdašnjoj kulturnoj sceni: prvo što kažem jest da je Zagreb glavni grad jedne države u kojem ne izlaze ni jedne jedine novine koje bi imale kulturni dodatak, dok su kulturne rubrike manje od dnevnoga televizijskog programa. Patriotsko novinstvo iz devedesetih postalo je vaginalno novinarstvo u nultim godinama. Piše se samo o spolovilima i onome što ih okružuje.

Vi ste i ugledni novinar i kolumnist Jutarnjeg lista. Kako objašnjavate činjenicu da još radite u tim novinama, iako su one odavno ukinule kulturni prilog?

- Ja sam profesionalni novinar: to je profesija od koje, između ostalog, i živim i koju volim. S druge strane, onoliko koliko je u mojoj moći, ja u tim novinama pokušavam proizvoditi živu kulturu. A to zbog čega ni te novine ni bilo koje druge u Zagrebu nemaju veću kulturnu rubriku, a kamoli dodatak za kulturu i dodatak za književnost, što je uobičajeno ne samo na Zapadu, nego i u Srbiji, to se tiče načina na koji i kapitalisti i država shvaćaju i doživljavaju kulturu.

Hrvatske elite i hrvatske nacionalističke elite kulturu su u dvadesetom stoljeću doživljavale kao način borbe protiv Srba: ona im je bila potrebna dok su bili sa Srbima u istoj državi i dok su se iz petnih žila, iako prilično neuspješno, trudili da pokažu kako imaju važniju književnost, ili važniji film.

Danas, kada su Srbi signifikantna nacionalna manjina u Hrvatskoj, ni vlasnicima medija, ni državnoj televiziji, ni samoj državi, kultura nije potrebna, jer preko nje nemaju što dokazivati. Hrvatsko društvo i država, kada žele dokazivati svoju supstancu - ulažu u nogomet, u brata i sestru Kosteliće, i u slične šampione u izvođenju jednostavnijih fizičkih kretnji.

Vaša prošlogodišnja knjiga “Srda pjeva, u sumrak, na duhove” upravo je objavljena i u Beogradu. Kako je moguće da jedna tako briljantna knjiga prođe gotovo nezapaženo u Hrvatskoj?

- Moram reći da mene inače ne zanima sezonska sudbina mojih knjiga: ne zanima me hoće li se neki moj naslov nositi u sezoni proljeće/ljeto 2009. godine, ili neće. Računam na to da će moju knjigu pročitati upravo oni ljudi koji je trebaju pročitati, a u koje će vrijeme oni to učiniti, o tome ne razmišljam. Da, o toj je knjizi u Hrvatskoj pisao samo Denis Derk, u Večernjem listu.

Provodni motiv te knjige neriješeno je ubojstvo 13-godišnje imigrantkinje u jednom zagrebačkom stanu, no ona je zapravo priča o prošlom stoljeću na prostoru bivše Jugoslavije, oslikavana uz pomoć galerije potpuno marginalnih likova.

- Najpreciznije bi bilo reći da su pet glavnih likova te knjige radikalni manjinci. I svi su ljudi koji su odnekud došli: dakle, da se poslužim jezikom Radija 101 – oni su se dotepli u Zagreb.

Moglo bi se reći i da je to knjiga o bermudskom trokutu Zagreb - Beograd - Sarajevo.

- Od tog se trokuta i sastojala Jugoslavija. Sve ostalo se više ili manje lijepilo za njega, okupljalo oko njega. U određenom smislu, to je roman o Jugoslaviji.

Nema baš Dalmatinaca u toj knjizi...

- Pa, nije to splet narodnih igara i pjesama naših naroda i narodnosti pa budu svi unutra.

U “Srdi” su s puno razumijevanja opisani svi likovi, klasični negativci, ratni profiteri, branitelji, prolupali reketari, pa i doseljenici, čak s puno više simpatija nego neki pripadnici elita.

- Ja mislim da je pisac onaj koji razumijeva, a ne onaj koji osuđuje. Ako si se odlučio imati likove koji su u bilo kojem smislu devijantni, recimo da su čak ratni zločinci ili pedofili, moraš za njih imati najveće moguće razumijevanje. Inače, takvi likovi nemaju smisla. Istina, u “Srdi” ima jedan lik na kojem sam izadovoljavao mnoge svoje animozitete: lik jedne velike hrvatske face, arhitekta koji je, po zagrebačkim mjerilima, uspio u inozemstvu, iako gradi isključivo montažne samoposluge, i onda on, na tragu velikih skijaških uspjeha jedne naše skijašice, smišlja spektakularni projekt, izgradnju zgrade Opere na Sljemenu.

Kako komentirate ovogodišnje dodjele nagrada Jutarnjeg lista i T-portala?

- Jako me razveselila nagrada za knjigu “Pustinje” Radeta Jarka, jer mislim da je to odličan roman, koji zaslužuje puno veću čitateljsku pažnju nego što ju je doživio. Mislim da ta nagrada pokazuje kako se stvari promijene kada se u žiriju nađu nekorumpirani i kompetentni ljudi.

A što se tiče nagrade T-portala, moram priznati da mi se smučilo kada sam vijest o Glamuzininoj nagradi pročitao na teletekstu HTV-a, kao i ono što sam čitao na pojedinim portalima. Na teletekstu je doslovno pisalo da je “književna javnost očekivala da će nagradu dobiti Dubravka Ugrešić”, te je maliciozno pripomenuto i da je Glamuzina direktor sajma knjiga na kojem se dodjeljuje ta nagrada. Jedna obična vijest tako je postala platformom za govor hulja.

Možda se radi zapravo o tomu da su nagrade krivi način da se Dubravku Ugrešić vrati na hrvatsku književnu scenu?

- Dubravka Ugrešić nije u egzilu već jako dugo: ona je prije nekoliko godina objavila knjigu kod Večernjeg lista, koji je u tom trenutku bio izrazito desno orijentiran i imao je ultradesno čelništvo, i tako je od Miljenka Manjkasa dobila domoljubnu legitimaciju prvoga reda. Sjećam se i promocije u knjižari Tamaris, koja je bila sasvim u najljepšim hrvatskim bojama. Bio je to Ugrešićkin povratak kući i značajan datum hrvatske književnosti. To se ne zaboravlja.

Kerum kao književni lik

Često u svojim novinarskim tekstovima pišete o Kerumu. Što mislite - je li takav lik moguć u nekoj dobroj knjizi? - Iskreno govoreći, Keruma kao književnog lika, možda bi mogao napisati samo pisac koji bi u sebi ukrstio dva talenta: talent Ante Tomića i talent Maria Puzza. Kako takvog pisca kod nas, na žalost, nema, Kerum ne može biti književni lik.

Što mislite o teorijama da je on posljedica “vlaškog revolta” zbog splitske arogancije? - To nije pošteno, Vlaje sad kriviti za Keruma. Osim toga, znam neke koji su splitsko kolino i koji iz čiste taštine, dišpeta ili mržnje prema SDP-ovu kandidatu Ranku Ostojiću podržavaju Keruma. Tragedija priče o Kerumu upravo je ta što će se računi za njegova djela ispostavljati Vlajima, a ne lokalnim koljenovićima.

Navijač Hajduka

I u “Srdi”, i inače u svojim knjigama, često spominjete nogomet: vidi se da ste znalac i obožavatelj. Manje se, međutim, zna da ste navijač Hajduka. - Da, ja sam navijač Hajduka; nitko nije savršen. Ako Kerum postane većinski vlasnik kluba, možda ću potražiti neurokirurga koji bi mi izvršio malu lobotomiju, da mi Hajduka izbaci iz glave.

Ali moram priznati da kad ološ od Dinamovih igrača, funkcionara i novinara na svojoj turbofolk proslavi pjeva “jebi se, jebi, Splite”, ja iznova sebe potvrđujem kao navijača Hajduka, koji će opet slaviti Dinamovo ispadanje iz Europe.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Smučilo mi se kada sam vijest o Glamuzininoj nagradi pročitao na teletekstu HTV-a, kao i ono što sam čitao na pojedinim portalima. Na teletekstu je doslovno pisalo da je “književna javnost očekivala da će nagradu dobiti Dubravka Ugrešić” [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => u povodu dobiVanja nagradE ‘La letterature dal fronte’ koju talijanski grad Cassino svake godine dodjeljuje za najbolje djelo koje se bavi nekom društvenom traumom, govori o književnosti dotičući [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2009-05-23 16:43:20 [created_by] => 38 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2009-05-23 17:17:10 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2009-05-24 11:59:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 5380 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 296 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Specijalni prilog Slobodne Dalmacije o modi i ljepoti. [menu-meta_keywords] => specijalni prilog, zanimljivosti, stil, moda, ljepota [secure] => 0 [page_title] => Stil [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2009/05/24/Nedjeljna/JERGOVIC00.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "350x233" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 296 [name] => Stil [alias] => stil [description] => [parent] => 260 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 2 [params] => {"inheritFrom":"260","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 4728948 Threads: 3 Questions: 161431588 Slow queries: 70166 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 4765308 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 55 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front04 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /sd-plus/stil ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 376 [name] => Arhiva [alias] => arhiva [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /arhiva ) ) [link] => /sd-plus/stil/miljenko-jergovic-zlobom-na-nagradu-drage-glamuzine-53584 [printLink] => /sd-plus/stil/miljenko-jergovic-zlobom-na-nagradu-drage-glamuzine-53584?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 527924 [name] => miljenkojergović [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => miljenkojergovic [link] => /tag/miljenkojergovic ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Smučilo mi se kada sam vijest o Glamuzininoj nagradi pročitao na teletekstu HTV-a, kao i ono što sam čitao na pojedinim portalima. Na teletekstu je doslovno pisalo da je “književna javnost očekivala da će nagradu dobiti Dubravka Ugrešić” [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => u povodu dobiVanja nagradE ‘La letterature dal fronte’ koju talijanski grad Cassino svake godine dodjeljuje za najbolje djelo koje se bavi nekom društvenom traumom, govori o književnosti dotičući [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Miljenko Jergović: Zlobom na nagradu Drage Glamuzine [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-18-20-03-50-38 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2009/05/24/Nedjeljna/JERGOVIC00.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2009/05/24/Nedjeljna/JERGOVIC00.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}
Smučilo mi se kada sam vijest o Glamuzininoj nagradi pročitao na teletekstu HTV-a, kao i ono što sam čitao na pojedinim portalima. Na teletekstu je doslovno pisalo da je “književna javnost očekivala da će nagradu dobiti Dubravka Ugrešić”

Iako se to u posljednjih nekoliko godina po hrvatskim medijima baš i ne vidi, za razgovor s Miljenkom Jergovićem, jednim od ponajboljih, ali i najčitanijih i najprevođenijih hrvatskih i bosanskih pisaca, gotovo da uvijek ima neki povod.

Ili mu je upravo u Zagrebu i/ili Sarajevu izašla nova knjiga, ili mu je neki prethodni naslov netom tiskan u novom izdanju i/ili preveden, kao što je to slučaj s antologijskom zbirkom priča “Sarajevski Marlboro”, do sada objavljenom na gotovo 20 jezika, ili posljednjom knjigom, novelom “Freelander”, koja je u godinu dana prevedena na njih “tek” nekoliko.

Osim toga 43-godišnji pisac, autor “Mame Leone”, “Dvora od oraha”, “Inšallah Madona, inšallah”, “Buicka Rivere”, “Rute Tannenbaum” i drugih knjiga, svako malo dobije i neku inozemnu književnu nagradu: povod ovom, pretežito književnom razgovoru, baš je jedna takva, pomalo neobična nagrada.

Upravo ste dobili nagradu “La letterature dal fronte”/”Književnosti s fronte”, koju talijanski grad Cassino svake godine dodjeljuje za najbolje djelo koje se bavi nekom društvenom traumom. Koliko jedna takva nagrada, i koliko nagrade općenito, znače autoru koji ih već ima poprilično?

- Meni su važne. Pogotovu u zadnjih pet-šest godina otkad stjecajem raznih okolnosti dobivam nagrade isključivo u inozemstvu. Te nagrade mi strašno puno znače jer su nedodirljive: ovdje može pričati tko što hoće, može primijetiti da sam dobio neku nagradu, mogu je prešutjeti, ali ne mogu je poništiti.

A ono što mi je kod ove nagrade dodatno super je to što je ona dijelom presuđena od srednjoškolaca. Važna mi je činjenica da neki klinci iz Cassina ili iz nekog drugog talijanskoga grada - koji za Hrvatsku nisu ni čuli, a vjerojatno ni za Bosnu i Sarajevo - mogu čitati moju prozu i da ih se ta proza može ticati.

Na književnom susretu s tim srednjoškolcima, početkom mjeseca na zagrebačkom Filozofskom fakultetu, usred studentske pobune, podržali ste studente i poručili talijanskim tinejdžerima da se “u demokraciji za sve treba izboriti”. Mislite da takve stvari dopiru do njih?

- Budući da sam bio gost na tom fakultetu, bilo mi je važno reći što mislim o tomu: da svim srcem i svom pameću podržavam studente; i u njihovim metodama i u zahtjevima. Studenti su u ovom slučaju apriori u pravu jer su oni protiv onih koji se bore apriori u krivu.

Jer, svaka komercijalizacija znanja i svako postavljanje školstva po principu da bilo koji segment školovanja bude dostupniji jednom dijelu društva, zato što taj dio ima više novaca, nešto je protiv čega se treba boriti. A mislim da ono što im se kaže svakako dopire do mladih.

Ja se, naime, trudim, makar i na silu, oduprijeti uvjerenju, koje je zapravo mentalna bolest, i koje se, još od Platonovih vremena, počne širiti kad čovjek uđe u neke četrdeste godine: da je sljedeća generacija retardirana, divlja ili priglupa.

Spomenuli ste “okolnosti” zbog kojih već pet godina ne dobivate nagrade u Hrvatskoj. Oni koji Vam nisu skloni tvrde da ste sami odabrali takvu poziciju odbijajući sudjelovati na natječajima?

- Za početak, mene doista nije briga što misle oni koji mi, kako kažete, nisu skloni. Nije me briga što misle bezimeni ljudi, koji svoja mišljenja ne potpisuju svojim imenima i prezimenima; isto tako nije me briga ni što misle oni ljudi iza kojih stoji čopor što će ih braniti kad im pokažete da su mamlazi.

Preciznije rečeno, nije me briga što misle kojekavi blogeri, funkcionari hrvatskih književnih društava, niti oni koji se spektakularno nazivaju hrvatskim književnim kritičarima, iako u Hrvatskoj manje-više i nema književne kritike. Postoje samo ljudi koji se lažno predstavljaju: hrvatski književni kritičari su danas nepostojeće zanimanje, na način na koji recimo nema slovoslagara ili, kako se to na hrvatskom kaže - ručnih slagača.  

To što me nema u konkurencijama hrvatskih književnih nagrada, potpuno je irelevantna stvar: niti od toga imam neke naročite štete niti bih od toga imao koristi kada bi bilo suprotno.

Mislite da čitava ta tzv. književna scena zapravo i ne utječe na čitanost i popularnost nekog pisca?

- Na žalost, ne utječe nimalo. Kad kažem ‘na žalost’, mislim na to da bi zapravo bilo dobro kad bi postojala neka scena, kad bi postojala neka živost, kad bi ljudi razgovarali o književnosti, kad bi ti razgovori imali svoju medijsku platformu, svoj medijski prostor, i kad bi ti razgovori ostavljali neke posljedice.

Ovo stalno govorim i kad odem negdje u inozemstvo i kad me pitaju o ovdašnjoj kulturnoj sceni: prvo što kažem jest da je Zagreb glavni grad jedne države u kojem ne izlaze ni jedne jedine novine koje bi imale kulturni dodatak, dok su kulturne rubrike manje od dnevnoga televizijskog programa. Patriotsko novinstvo iz devedesetih postalo je vaginalno novinarstvo u nultim godinama. Piše se samo o spolovilima i onome što ih okružuje.

Vi ste i ugledni novinar i kolumnist Jutarnjeg lista. Kako objašnjavate činjenicu da još radite u tim novinama, iako su one odavno ukinule kulturni prilog?

- Ja sam profesionalni novinar: to je profesija od koje, između ostalog, i živim i koju volim. S druge strane, onoliko koliko je u mojoj moći, ja u tim novinama pokušavam proizvoditi živu kulturu. A to zbog čega ni te novine ni bilo koje druge u Zagrebu nemaju veću kulturnu rubriku, a kamoli dodatak za kulturu i dodatak za književnost, što je uobičajeno ne samo na Zapadu, nego i u Srbiji, to se tiče načina na koji i kapitalisti i država shvaćaju i doživljavaju kulturu.

Hrvatske elite i hrvatske nacionalističke elite kulturu su u dvadesetom stoljeću doživljavale kao način borbe protiv Srba: ona im je bila potrebna dok su bili sa Srbima u istoj državi i dok su se iz petnih žila, iako prilično neuspješno, trudili da pokažu kako imaju važniju književnost, ili važniji film.

Danas, kada su Srbi signifikantna nacionalna manjina u Hrvatskoj, ni vlasnicima medija, ni državnoj televiziji, ni samoj državi, kultura nije potrebna, jer preko nje nemaju što dokazivati. Hrvatsko društvo i država, kada žele dokazivati svoju supstancu - ulažu u nogomet, u brata i sestru Kosteliće, i u slične šampione u izvođenju jednostavnijih fizičkih kretnji.

Vaša prošlogodišnja knjiga “Srda pjeva, u sumrak, na duhove” upravo je objavljena i u Beogradu. Kako je moguće da jedna tako briljantna knjiga prođe gotovo nezapaženo u Hrvatskoj?

- Moram reći da mene inače ne zanima sezonska sudbina mojih knjiga: ne zanima me hoće li se neki moj naslov nositi u sezoni proljeće/ljeto 2009. godine, ili neće. Računam na to da će moju knjigu pročitati upravo oni ljudi koji je trebaju pročitati, a u koje će vrijeme oni to učiniti, o tome ne razmišljam. Da, o toj je knjizi u Hrvatskoj pisao samo Denis Derk, u Večernjem listu.

Provodni motiv te knjige neriješeno je ubojstvo 13-godišnje imigrantkinje u jednom zagrebačkom stanu, no ona je zapravo priča o prošlom stoljeću na prostoru bivše Jugoslavije, oslikavana uz pomoć galerije potpuno marginalnih likova.

- Najpreciznije bi bilo reći da su pet glavnih likova te knjige radikalni manjinci. I svi su ljudi koji su odnekud došli: dakle, da se poslužim jezikom Radija 101 – oni su se dotepli u Zagreb.

Moglo bi se reći i da je to knjiga o bermudskom trokutu Zagreb - Beograd - Sarajevo.

- Od tog se trokuta i sastojala Jugoslavija. Sve ostalo se više ili manje lijepilo za njega, okupljalo oko njega. U određenom smislu, to je roman o Jugoslaviji.

Nema baš Dalmatinaca u toj knjizi...

- Pa, nije to splet narodnih igara i pjesama naših naroda i narodnosti pa budu svi unutra.

U “Srdi” su s puno razumijevanja opisani svi likovi, klasični negativci, ratni profiteri, branitelji, prolupali reketari, pa i doseljenici, čak s puno više simpatija nego neki pripadnici elita.

- Ja mislim da je pisac onaj koji razumijeva, a ne onaj koji osuđuje. Ako si se odlučio imati likove koji su u bilo kojem smislu devijantni, recimo da su čak ratni zločinci ili pedofili, moraš za njih imati najveće moguće razumijevanje. Inače, takvi likovi nemaju smisla. Istina, u “Srdi” ima jedan lik na kojem sam izadovoljavao mnoge svoje animozitete: lik jedne velike hrvatske face, arhitekta koji je, po zagrebačkim mjerilima, uspio u inozemstvu, iako gradi isključivo montažne samoposluge, i onda on, na tragu velikih skijaških uspjeha jedne naše skijašice, smišlja spektakularni projekt, izgradnju zgrade Opere na Sljemenu.

Kako komentirate ovogodišnje dodjele nagrada Jutarnjeg lista i T-portala?

- Jako me razveselila nagrada za knjigu “Pustinje” Radeta Jarka, jer mislim da je to odličan roman, koji zaslužuje puno veću čitateljsku pažnju nego što ju je doživio. Mislim da ta nagrada pokazuje kako se stvari promijene kada se u žiriju nađu nekorumpirani i kompetentni ljudi.

A što se tiče nagrade T-portala, moram priznati da mi se smučilo kada sam vijest o Glamuzininoj nagradi pročitao na teletekstu HTV-a, kao i ono što sam čitao na pojedinim portalima. Na teletekstu je doslovno pisalo da je “književna javnost očekivala da će nagradu dobiti Dubravka Ugrešić”, te je maliciozno pripomenuto i da je Glamuzina direktor sajma knjiga na kojem se dodjeljuje ta nagrada. Jedna obična vijest tako je postala platformom za govor hulja.

Možda se radi zapravo o tomu da su nagrade krivi način da se Dubravku Ugrešić vrati na hrvatsku književnu scenu?

- Dubravka Ugrešić nije u egzilu već jako dugo: ona je prije nekoliko godina objavila knjigu kod Večernjeg lista, koji je u tom trenutku bio izrazito desno orijentiran i imao je ultradesno čelništvo, i tako je od Miljenka Manjkasa dobila domoljubnu legitimaciju prvoga reda. Sjećam se i promocije u knjižari Tamaris, koja je bila sasvim u najljepšim hrvatskim bojama. Bio je to Ugrešićkin povratak kući i značajan datum hrvatske književnosti. To se ne zaboravlja.

Kerum kao književni lik

Često u svojim novinarskim tekstovima pišete o Kerumu. Što mislite - je li takav lik moguć u nekoj dobroj knjizi? - Iskreno govoreći, Keruma kao književnog lika, možda bi mogao napisati samo pisac koji bi u sebi ukrstio dva talenta: talent Ante Tomića i talent Maria Puzza. Kako takvog pisca kod nas, na žalost, nema, Kerum ne može biti književni lik.

Što mislite o teorijama da je on posljedica “vlaškog revolta” zbog splitske arogancije? - To nije pošteno, Vlaje sad kriviti za Keruma. Osim toga, znam neke koji su splitsko kolino i koji iz čiste taštine, dišpeta ili mržnje prema SDP-ovu kandidatu Ranku Ostojiću podržavaju Keruma. Tragedija priče o Kerumu upravo je ta što će se računi za njegova djela ispostavljati Vlajima, a ne lokalnim koljenovićima.

Navijač Hajduka

I u “Srdi”, i inače u svojim knjigama, često spominjete nogomet: vidi se da ste znalac i obožavatelj. Manje se, međutim, zna da ste navijač Hajduka. - Da, ja sam navijač Hajduka; nitko nije savršen. Ako Kerum postane većinski vlasnik kluba, možda ću potražiti neurokirurga koji bi mi izvršio malu lobotomiju, da mi Hajduka izbaci iz glave.

Ali moram priznati da kad ološ od Dinamovih igrača, funkcionara i novinara na svojoj turbofolk proslavi pjeva “jebi se, jebi, Splite”, ja iznova sebe potvrđujem kao navijača Hajduka, koji će opet slaviti Dinamovo ispadanje iz Europe.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/sd-plus/stil/miljenko-jergovic-zlobom-na-nagradu-drage-glamuzine-53584 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=a9c31451ab126ea0b67620ea59fce82d17a38ef0 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Miljenko+Jergovi%C4%87%3A+Zlobom+na+nagradu+Drage+Glamuzine&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Fstil%2Fmiljenko-jergovic-zlobom-na-nagradu-drage-glamuzine-53584 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Fstil%2Fmiljenko-jergovic-zlobom-na-nagradu-drage-glamuzine-53584 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Smučilo mi se kada sam vijest o Glamuzininoj nagradi pročitao na teletekstu HTV-a, kao i ono što sam čitao na pojedinim portalima. Na teletekstu je doslovno pisalo da je “književna javnost očekivala da će nagradu dobiti Dubravka Ugrešić” [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => u povodu dobiVanja nagradE ‘La letterature dal fronte’ koju talijanski grad Cassino svake godine dodjeljuje za najbolje djelo koje se bavi nekom društvenom traumom, govori o književnosti dotičući [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Stilu povodu dobiVanja nagradE ‘La letterature dal fronte’ koju talijanski grad Cassino svake godine dodjeljuje za najbolje djelo koje se bavi nekom društvenom traumom, govori o književnosti dotičući

Miljenko Jergović: Zlobom na nagradu Drage Glamuzine

Piše PSD.
24. svibnja 2009. - 13:59
Smučilo mi se kada sam vijest o Glamuzininoj nagradi pročitao na teletekstu HTV-a, kao i ono što sam čitao na pojedinim portalima. Na teletekstu je doslovno pisalo da je “književna javnost očekivala da će nagradu dobiti Dubravka Ugrešić”

Iako se to u posljednjih nekoliko godina po hrvatskim medijima baš i ne vidi, za razgovor s Miljenkom Jergovićem, jednim od ponajboljih, ali i najčitanijih i najprevođenijih hrvatskih i bosanskih pisaca, gotovo da uvijek ima neki povod.

Ili mu je upravo u Zagrebu i/ili Sarajevu izašla nova knjiga, ili mu je neki prethodni naslov netom tiskan u novom izdanju i/ili preveden, kao što je to slučaj s antologijskom zbirkom pri...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
18. svibanj 2024 22:03