stdClass Object ( [id] => 226445 [title] => Lidija Petrić: Dioklecijanova palača ne smije postati hotel, izgubit ćemo i domaće i furešte [alias] => lidija-petric-dioklecijanova-palaca-ne-smije-postati-hotel-izgubit-cemo-i-domace-i-fureste [catid] => 253 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Lani je Split imao 325.300 turista i 914.055 noćenja, a ove godine, najavio je više puta prvi čovjek splitske Turističke zajednice Vedran Matošić, hvata milijun noćenja.

Budući da je siječanj dobro počeo, pa je tako u odnosu na lanjski zabilježeno gotovo 30 posto više gostiju, ne sumnjamo da će pasti "milja", no je li Split uopće kadar prihvatiti više turista tijekom sezone? Nije baš da se Splićani, a naročito oni koji ne žive od turizma, raduju mogućnosti "dubrovačkog scenarija", odnosno da ljeti moraju "preskakati" preko turista kad skoknu do grada nešto obaviti.

Treba razmišljati unaprijed

Poseban je problem, a na koji je ukazalo i veliko istraživanje o turistima, koje je proveo Mirko Petrić s kolegama, i što se iz centra grada permanentno iseljavaju domaći ljudi, a njihovi se stanovi pretvaraju u luksuzne apartmane u kojima "žive" samo furešti, i to najčešće samo u ljetnim mjesecima.

Za komentar ove ankete zamolili smo i prof. dr. sc. Lidiju Petrić, pročelnicu Katedre za ekonomiku nacionalnog gospodarstva splitskog Ekonomskog fakulteta, ujedno i predavačicu na studiju Turizam.

- Split je nekad bio značajan centar raznovrsnih proizvodnih i uslužnih djelatnosti, a danas je okrenut gotovo isključivo turizmu. Već i laiku je jasno da je svaka monokulturna orijentacija po sebi pogubna.

A kad se razvoj i monokulturne "djelatnosti" sagledava isključivo u terminima kratkoročnih privatnih profitnih interesa, onda je razumljivo pitanje je li takav pristup razvoju održiv i na dugi rok - tvrdi prof. dr. Petrić, ističući kako je povijesna jezgra glavni razvojni resurs Splita, i to ne samo za turizam, pa je nužno brinuti o njezinu očuvanju i odgovornom korištenju.

Kako navodi, povijesna jezgra Splita sve je očiglednije okrenuta zadovoljavanju primarnih turističkih potreba, onih za smještajem te prehranom i pićem pa se njezina gospodarska valorizacija počela vezivati pretežito uz ugostiteljstvo kao samo jedan segment složene „turističke industrije“. No, to baš i nije najpametnije.

Važan duh grada

Prof. dr. sc. Lidija Petrić
/ Nikola Vilić / CROPIX
- Anketa je otkrila da turisti pokazuju značajan interes za svim aspektima ponude kulturnih sadržaja u gradu Splitu, s time da je istaknut nešto veći interes kao i zadovoljstvo sadržajima ponude koji predstavljaju elemente „genius loci“, odnosno duha, atmosfere mjesta, što se odnosi na ljubaznost stanovništva, način života u Splitu, manifestacije...

Štoviše, interes za ovakvom vrstom ponude raste proporcionalno s porastom razine dohotka i obrazovanja turista, a dodatno značenje ima činjenica da takvi turisti u većem broju dolaze u posezoni te da se pri tome informiraju preko Interneta i usmenih preporuka prijatelja i rodbine - ističe prof. dr. Petrić.

Stoga, tvrdi profesorica Petrić, gradske vlasti Splita imaju obvezu pametnim i odgovornim planiranjem razvoja turizma valorizirati pozitivne aspekte njegove ponude, odnosno umanjiti negativnosti nastale zbog brojnih pogrešnih odluka.

- Grad bi trebao mjerama aktivne razvojne politike (koje se mogu implementirati kako poticajima, tako i zabranama uz obvezu stalne edukacije i osvješćivanja svih razvojnih aktera) sprječavati daljnju apartmanizaciju povijesne jezgre, odnosno njezino pretvaranje u veliki hotelsko -ugostiteljski kompleks.

Tako bi se sačuvali i stanovnici i diverzificirala gospodarska aktivnost u cilju očuvanja identiteta i atmosfere lokaliteta, što je očigledno najvažnija snaga povijesne jezgre - zaključuje profesorica Petrić.



Diana Barbarić

Odumiranje gradske jezgre

- U sezoni ćemo se i dalje boriti s velikim brojkama, no a priori sam protiv toga da se u užoj povijesnoj jezgri otvaraju novi jeftini hosteli i privatni smještaj, i na taj način pridonosi procesu njezine devastacije i odumiranja - tvrdi naša sugovornica, navodeći da mogućnosti smještaja turista postoje i u drugim dijelovima grada, što neće umanjiti atraktivnost Splita, već upravo suprotno.

Važno je istaknuti prednosti

Profesoricu Petrić prilično brine i to što gotovo 45 posto anketiranih turista u Splitu ističe da ih ništa posebno ne interesira, odnosno da im je sve podjednako zanimljivo.

Ona tvrdi da se sve destinacije upinju istaknuti svoje komparativne prednosti i pretvoriti ih u oruđe konkurentske utakmice, a ovo pokazuje da je Split destinacija u uzlaznoj fazi životnog ciklusa te da će uskoro, ako svoje komparativne prednosti ne pretvori u konkurentske uz pomoć pravilne marketinške strategije, doći u fazu zasićenosti i gubljenja turista.

Dakle, nužno je raditi na oblikovanju proizvoda koji će produljiti sezonu, s time u vezi uložiti dodatne napore na povezivanju Splita s europskim prijestolnicama izvan sezone, na čemu TZ grada već dulje vrijeme radi, te pojačati promotivne napore na onim tržištima koje je ova anketa istaknula kao najznačajnije „konzumente“ kulturne turističke ponude u izvansezonskom razdoblju - tvrdi ona.

Kruzeri

U razdoblju od 2002. do 2012. godine broj kruzera koji su pristajali u splitsku gradsku luku porastao je s 82 na oko 280, a broj posjetitelja s kruzera povećao se s 20.616 u 2002. na više od 320.000 putnika u 2012.

Prema mišljenju prof. dr. Lidije Petrić, Split mora sustavnije promišljati svoju strategiju prema kruzingu, da njegov nekontrolirani razvoj ne ugrozi zadovoljstvo stacionarnih gostiju, ali ni samih Splićana.

- Pri tome bi nositelji razvojnih odluka pri procjeni učinaka od kruzing industrije trebali imati više sluha i za argumente svjetski priznatih stručnjaka koji se bave takvim procjenama, kao što je prof. Ross Klein, koji tvrdi da se porastom ponude na kruzeru smanjuje potrošnja posjetitelja u destinacijama ticanja čak do 70 posto od one iz prijašnjih razdoblja - navodi prof. Petrić, podsjećajući kako je teza o visokoj potrošnji kruzing gostiju glavni argument u raspravama o njegovoj apsolutnoj prihvatljivosti.
[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Split je u 'lovu' na milijun noćenja, no je li kadar prihvatiti toliko turista u sezoni? / Božidar Vukičević / CROPIX [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => strategija razvoja [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2014-02-18 10:37:49 [created_by] => 39 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2014-02-18 19:40:31 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2014-02-18 19:35:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 8261 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 253 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--split [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz Splita. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, dalmacija, split [secure] => 0 [page_title] => Split [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 253 [name] => Split [alias] => split [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 14 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7613503 Threads: 4 Questions: 1550099672 Slow queries: 4721595 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 111184435 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 48 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front03 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /split ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 246 [name] => Dalmacija [alias] => dalmacija [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /dalmacija ) ) [link] => /split/lidija-petric-dioklecijanova-palaca-ne-smije-postati-hotel-izgubit-cemo-i-domace-i-fureste-226445 [printLink] => /split/lidija-petric-dioklecijanova-palaca-ne-smije-postati-hotel-izgubit-cemo-i-domace-i-fureste-226445?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 233879 [name] => turizamst [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => turizamst [link] => /tag/turizamst ) [1] => stdClass Object ( [id] => 230532 [name] => dioklecijanovapalača [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => dioklecijanovapalaca [link] => /tag/dioklecijanovapalaca ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Split je u 'lovu' na milijun noćenja, no je li kadar prihvatiti toliko turista u sezoni? / Božidar Vukičević / CROPIX [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => strategija razvoja [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Lidija Petrić: Dioklecijanova palača ne smije postati hotel, izgubit ćemo i domaće i furešte [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-14-10-07-18-39 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => templates/site/images/no_image.png [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [galleryCount] => 0 [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}Lani je Split imao 325.300 turista i 914.055 noćenja, a ove godine, najavio je više puta prvi čovjek splitske Turističke zajednice Vedran Matošić, hvata milijun noćenja.

Budući da je siječanj dobro počeo, pa je tako u odnosu na lanjski zabilježeno gotovo 30 posto više gostiju, ne sumnjamo da će pasti "milja", no je li Split uopće kadar prihvatiti više turista tijekom sezone? Nije baš da se Splićani, a naročito oni koji ne žive od turizma, raduju mogućnosti "dubrovačkog scenarija", odnosno da ljeti moraju "preskakati" preko turista kad skoknu do grada nešto obaviti.

Treba razmišljati unaprijed

Poseban je problem, a na koji je ukazalo i veliko istraživanje o turistima, koje je proveo Mirko Petrić s kolegama, i što se iz centra grada permanentno iseljavaju domaći ljudi, a njihovi se stanovi pretvaraju u luksuzne apartmane u kojima "žive" samo furešti, i to najčešće samo u ljetnim mjesecima.

Za komentar ove ankete zamolili smo i prof. dr. sc. Lidiju Petrić, pročelnicu Katedre za ekonomiku nacionalnog gospodarstva splitskog Ekonomskog fakulteta, ujedno i predavačicu na studiju Turizam.

- Split je nekad bio značajan centar raznovrsnih proizvodnih i uslužnih djelatnosti, a danas je okrenut gotovo isključivo turizmu. Već i laiku je jasno da je svaka monokulturna orijentacija po sebi pogubna.

A kad se razvoj i monokulturne "djelatnosti" sagledava isključivo u terminima kratkoročnih privatnih profitnih interesa, onda je razumljivo pitanje je li takav pristup razvoju održiv i na dugi rok - tvrdi prof. dr. Petrić, ističući kako je povijesna jezgra glavni razvojni resurs Splita, i to ne samo za turizam, pa je nužno brinuti o njezinu očuvanju i odgovornom korištenju.

Kako navodi, povijesna jezgra Splita sve je očiglednije okrenuta zadovoljavanju primarnih turističkih potreba, onih za smještajem te prehranom i pićem pa se njezina gospodarska valorizacija počela vezivati pretežito uz ugostiteljstvo kao samo jedan segment složene „turističke industrije“. No, to baš i nije najpametnije.

Važan duh grada

Prof. dr. sc. Lidija Petrić
/ Nikola Vilić / CROPIX
- Anketa je otkrila da turisti pokazuju značajan interes za svim aspektima ponude kulturnih sadržaja u gradu Splitu, s time da je istaknut nešto veći interes kao i zadovoljstvo sadržajima ponude koji predstavljaju elemente „genius loci“, odnosno duha, atmosfere mjesta, što se odnosi na ljubaznost stanovništva, način života u Splitu, manifestacije...

Štoviše, interes za ovakvom vrstom ponude raste proporcionalno s porastom razine dohotka i obrazovanja turista, a dodatno značenje ima činjenica da takvi turisti u većem broju dolaze u posezoni te da se pri tome informiraju preko Interneta i usmenih preporuka prijatelja i rodbine - ističe prof. dr. Petrić.

Stoga, tvrdi profesorica Petrić, gradske vlasti Splita imaju obvezu pametnim i odgovornim planiranjem razvoja turizma valorizirati pozitivne aspekte njegove ponude, odnosno umanjiti negativnosti nastale zbog brojnih pogrešnih odluka.

- Grad bi trebao mjerama aktivne razvojne politike (koje se mogu implementirati kako poticajima, tako i zabranama uz obvezu stalne edukacije i osvješćivanja svih razvojnih aktera) sprječavati daljnju apartmanizaciju povijesne jezgre, odnosno njezino pretvaranje u veliki hotelsko -ugostiteljski kompleks.

Tako bi se sačuvali i stanovnici i diverzificirala gospodarska aktivnost u cilju očuvanja identiteta i atmosfere lokaliteta, što je očigledno najvažnija snaga povijesne jezgre - zaključuje profesorica Petrić.



Diana Barbarić

Odumiranje gradske jezgre

- U sezoni ćemo se i dalje boriti s velikim brojkama, no a priori sam protiv toga da se u užoj povijesnoj jezgri otvaraju novi jeftini hosteli i privatni smještaj, i na taj način pridonosi procesu njezine devastacije i odumiranja - tvrdi naša sugovornica, navodeći da mogućnosti smještaja turista postoje i u drugim dijelovima grada, što neće umanjiti atraktivnost Splita, već upravo suprotno.

Važno je istaknuti prednosti

Profesoricu Petrić prilično brine i to što gotovo 45 posto anketiranih turista u Splitu ističe da ih ništa posebno ne interesira, odnosno da im je sve podjednako zanimljivo.

Ona tvrdi da se sve destinacije upinju istaknuti svoje komparativne prednosti i pretvoriti ih u oruđe konkurentske utakmice, a ovo pokazuje da je Split destinacija u uzlaznoj fazi životnog ciklusa te da će uskoro, ako svoje komparativne prednosti ne pretvori u konkurentske uz pomoć pravilne marketinške strategije, doći u fazu zasićenosti i gubljenja turista.

Dakle, nužno je raditi na oblikovanju proizvoda koji će produljiti sezonu, s time u vezi uložiti dodatne napore na povezivanju Splita s europskim prijestolnicama izvan sezone, na čemu TZ grada već dulje vrijeme radi, te pojačati promotivne napore na onim tržištima koje je ova anketa istaknula kao najznačajnije „konzumente“ kulturne turističke ponude u izvansezonskom razdoblju - tvrdi ona.

Kruzeri

U razdoblju od 2002. do 2012. godine broj kruzera koji su pristajali u splitsku gradsku luku porastao je s 82 na oko 280, a broj posjetitelja s kruzera povećao se s 20.616 u 2002. na više od 320.000 putnika u 2012.

Prema mišljenju prof. dr. Lidije Petrić, Split mora sustavnije promišljati svoju strategiju prema kruzingu, da njegov nekontrolirani razvoj ne ugrozi zadovoljstvo stacionarnih gostiju, ali ni samih Splićana.

- Pri tome bi nositelji razvojnih odluka pri procjeni učinaka od kruzing industrije trebali imati više sluha i za argumente svjetski priznatih stručnjaka koji se bave takvim procjenama, kao što je prof. Ross Klein, koji tvrdi da se porastom ponude na kruzeru smanjuje potrošnja posjetitelja u destinacijama ticanja čak do 70 posto od one iz prijašnjih razdoblja - navodi prof. Petrić, podsjećajući kako je teza o visokoj potrošnji kruzing gostiju glavni argument u raspravama o njegovoj apsolutnoj prihvatljivosti.
[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] => [OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/split/lidija-petric-dioklecijanova-palaca-ne-smije-postati-hotel-izgubit-cemo-i-domace-i-fureste-226445 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=67353ba545e9833ade52e297d918bf570a272599 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Lidija+Petri%C4%87%3A+Dioklecijanova+pala%C4%8Da+ne+smije+postati+hotel%2C+izgubit+%C4%87emo+i+doma%C4%87e+i+fure%C5%A1te&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsplit%2Flidija-petric-dioklecijanova-palaca-ne-smije-postati-hotel-izgubit-cemo-i-domace-i-fureste-226445 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsplit%2Flidija-petric-dioklecijanova-palaca-ne-smije-postati-hotel-izgubit-cemo-i-domace-i-fureste-226445 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Split je u 'lovu' na milijun noćenja, no je li kadar prihvatiti toliko turista u sezoni? / Božidar Vukičević / CROPIX [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => strategija razvoja [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Splitstrategija razvoja

Lidija Petrić: Dioklecijanova palača ne smije postati hotel, izgubit ćemo i domaće i furešte

Piše PSD.
18. veljače 2014. - 20:35
Lani je Split imao 325.300 turista i 914.055 noćenja, a ove godine, najavio je više puta prvi čovjek splitske Turističke zajednice Vedran Matošić, hvata milijun noćenja.

Budući da je siječanj dobro počeo, pa je tako u odnosu na lanjski zabilježeno gotovo 30 posto više gostiju, ne sumnjamo da će pasti "milja", no je li Split uopće kadar prihvatiti više turista tijekom sezone? Nije baš da se Splićani, a naročito oni koji ne žive od turizma, raduju mogućnosti "dubrovačkog scenarija", odnosno da ljeti moraju "preskakati" preko turista kad skoknu do grada nešto obaviti.

Treba razmišljati unaprijed

Poseban je problem, a na koji je ukazalo i veliko istraživanje o turistima, koje je proveo Mirko Petrić s kolegama, i što se iz centra grada permanentno iseljavaju domaći ljudi,...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
14. svibanj 2024 12:07