stdClass Object ( [id] => 298515 [title] => Grupnim financiranjem do sredstava za kupnju dionica: košnica skupila 12 milijuna dolara, koliko mogu Hajdukove ‘pčelice’? [alias] => grupnim-financiranjem-do-sredstava-za-kupnju-dionica-kosnica-skupila-12-milijuna-dolara-koliko-mogu-hajdukove-pcelice [catid] => 275 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Hajduk je na prekretnici. Navijači okupljeni u udrugu Naš Hajduk dobili su mandat od splitskog Gradskog vijeća birati članove Nadzornog odbora voljenog nogometnog kluba, no bila je to tek prva faza njihove akcije. Konačni cilj je stjecanje većinskog udjela u vlasništvu kluba čime bi Hajduk i formalno prešao u ruke navijača.

Niz je akcija kojima planiraju prikupljati sredstva, jedna je crowdfunding. Nije to baš nepoznat pojam, većina internetski pismenih ljudi makar načelno zna o čemu se radi. Ukratko, projekt za kojega tražite sredstva objavi se na nekoj od specijaliziranih internetskih stranica te se traže sredstva od poznatih i nepoznatih donatora.

Jedan od zanimljivijih primjera je onaj oca Stuarta Andersona i njegova sina Cedana. Planirali su skupiti putem Indiegogo platforme 70.000 dolara kako bi realizirali projekt proizvodnje košnica iz kojih automatski teče med. Mjesec dana do kraja akcije prikupili su četiri milijuna dolara, a ukupno im je “kapnulo” 12.487.757 dolara.

U međuvremenu je dvojac Anderson završio u magazinima Forbes i Wired. Danas prodaju svoje košnice diljem svijeta, a ovu priču s pravom možemo nazvati modernom Andersonovom bajkom.

Četiri osnovna modela

Dvije najpoznatije platforme za prikupljanje sredstava su Kickstarter i Indiegogo.

– Potrebno je razlučiti četiri osnovna modela grupnog financiranja. Prvi model, nagradni (reward based) model, je u mainstream medijima najrašireniji i odnosi se na platforme tipa Kickstarter i Indiegogo. Obično pokretač projekta/kampanje obeća da će, ukoliko prikupi zacrtani novac, svojim podržavateljima, isporučiti nekakvu opipljivu nagradu kao kompenzaciju za sudjelovanje.

Kod kampanja koji se odnose na pokretanje proizvodnje nekog uređaja to su obično prvi primjerci tih uređaja – kazao nam je Hrvoje Hafner, naš poznati bloger koji svoje tekstove objavljuje na stranici www.crowdfunding.hr.

Mogu li se putem ovakvog načina financiranja skupljati sredstva i za kupnju dionica?

– Drugi model odnosi se na grupno financiranje vlasničkih udjela (equity based) u kojem u zamjenu za uplatu postajete suvlasnik poduzeća u osnivanju ili već osnovanog. Radi se o vrsti inicijalne javne ponude (IPO) kakvih smo u Hrvatskoj mogli vidjeti sa HT-om i INA-om, međutim ovdje se obično radi o tvrtkama koje se tek pojavljuju na tržištu, tzv. startup tvrtkama.

Treći model je čisti donacijski (donation based) kada podržavatelj ne očekuje protuvrijednost za uplatu, a četvrti je zajmovni model (laon based) u kojem se pokretač obvezuje da uplaćeni novac tijekom kampanje vraća s kamatom u određenom vremenskom roku.

Ipak, neke platforme, među njima baš i Kickstarter i Indiegogo, zabranjuju financiranje kupnje dionica?

– E sad, Kickstarter i Indiegogo su reward based crowdfunding platforme, međutim obje se planiraju u budućnosti fokusirati i na equity projekte. Za sada to još uvijek ne rade zbog zakonske regulative koja u SAD-u dozvoljava ulaganja u tuđe kompanije samo akreditiranim investitorima, ali i ograničava određene marketinške aktivnosti koje su temelj crowdfundinga kakvog danas pozajemo.

Predsjednik Obama takozvanim JOBS Actom pokušava olabaviti tu rigidnu američku regulativu. Postoje, međutim, specijalizirane crowdfunding platforme za financiranje vlasničkih udjela koje bi mogle poslužiti za tu svrhu, Seedrs, Crowdcube...

Neke od njih mogu koristiti i navijači Hajduka, ali i...?

– Postoji opcija da se grupno financiranje izvede mimo bilo koje postojeće crowdfunding platforme i da se posebno za tu namjenu proizvede jednostavna web stranica koja bi poslužila svrsi.

Doprijeti do svakog navijača

Što biste savjetovali navijačima Hajduka, na što da posebno obrate pažnju prije pokretanja akcije?

– Najbitnije je izraditi marketinšku strategiju kojom će doprijeti do svakog pojedinačnog navijača i potencijalnog investitora prije nego kampanja za prikupljanje novca krene. Komunikacijske poruke moraju biti jasne, a proces transparentan.

Vjerujete li da njihova akcija ima dobar potencijal s obzirom na veliki broj članova, prijatelja i “uživo” i na facebooku...?

– Ovakva akcija sigurno ima veliki potencijal zbog duge povijesti kluba, nostalgije, a vjerojatno i splitskog dišpeta. Rezultat akcije ovisiti će o visini financijskog cilja koji se želi postići i o tome postoje li organizacijski kapaciteti (volonterski sati, ali i kapital za marketinške aktivnosti kampanje) onoga koji bi akciju pokrenuo. U protekloj godini imali smo prilike vidjeti kampanju grupnog financiranja za Imunološki zavod koji je bio svojevrsna kampanja solidarnosti (iako na kraju neuspješna).

Dio projekata ne isporuči obećane “perkove”. Što u tom slučaju? Tko odgovara i odgovara li uopće?

– Crowdfunding je igra povjeranja i bitno je da se svi sudionici u toj igri dovoljno informiraju o pravilima. Kickstarter i Indiegogo kao najpoznatije nagradne crowdfunding platforme jasno ističu kako se ne smatraju odgovornim za neisporuku nagrada, ali itekako poduzimaju aktivnosti kada njihove zajednice posumnjaju u nečasne i nemoralne kampanje, takve kampanje vrlo brzo budu uklonjene s platformi.

Veći su problem kampanje u kojima pokretači kada rade u dobroj vjeri precjene svoje mogućnosti i znanje pa takve završe kao loši primjeri. Tu se prvenstveno radi o mladim poduzetnicima koji su početnici pa nije čudno da donose i krive poslovne odluke zbog kojih u konačnici ne uspiju.

pero smolčić
foto: vladimir dugandžić / eph

Brojke i (s)lova

- 9 posto projekata na platformi Kickstarter nikad ne isporuči obećane nagrade
- 8 posto prikupljenog novca otišlo je na neuspješne projekte
- 2 milijarde dolara do sada je prikupljeno na Kickstarteru

Organizacija kampanje

PRIPREMA

1. Vizualni identitet

Bitno je snimiti kvalitetan video u trajanju do tri minute. Treba biti kratak i jasan, a potom i tekstualno objasniti projekt uz dosta fotografija.

2. Odabir platforme

Veliki je broj platformi, Kickstarter i Indiegogo su među najpoznatijima. Postoje i specijalizirane platforme baš za sportske projekte. No, svaka ima svoje specifičnosti. Kickstarter je prilično “izbirljiv”, biraju kreativne ideje te ne prolaze svi projekti.

3. Aplikacija dizajna

Na konkretnoj platformi potom treba aplicirati dizajn, postaviti video i tekst te fotografije.

4. Treba ponuditi nagrade

Ovo funkcionira pogotovo kod novih proizvoda. Recimo, za 25 dolara dobijete jedan proizvod, za 60 tri... Ova stavka stvara i dodatne troškove slanja paketa na adrese donatora. Treba paziti i da se možete držati obećanog roka isporuke.

5. Tim ljudi

Odabrati suradnike/donatore, prvo najbližu rodbinu, potom prijatelje i suradnike, a dalje širu javnost informirati putem društvenh mreža, medija...

6. Tvrtke

Pokušati doprijeti do većih kompanija koje bi mogle imati interesa uključiti se u kampanju.

7. Mediji

Što je veća vidljivost u tradicionalnim medijima, kampanja ima veću šansu da uspije. Posebno su dobro primljene osobne priče koje više “pale” nego obična, suhoparna priopćenja.

PROVEDBA

8. Cilj kampanje

Ako u prva 24 sata skupite 25 posto cilja, platforme poput Indiegogo ili Kickstarter dodatno će promovirati kampanju, staviti je na vidljivije mjesto... Stoga se u startu treba koristiti najbliže suradnike, rodbinu, prijatelje...

9. Držanje zamaha

Da početni zamah ne padne treba koristiti sva moguća sredstva, elektroničku poštu, facebook, twitter, Instagram, Pinterest, blogove, tradicionalne medije...

KRAJ

10. Hvala lijepa

Zahvalite se svim donatorima i obavijestite ih o rezultatu kampanje te im najavite eventualne buduće akcije.

Tri ključne početne stvari

1. Rješavanje problema
- Nije najbitnije kazati ljudima što dobijaju za novac koji ulažu, već da shvate koji problem on rješava – kazao je Wil Schroter, jedan od “gurua” ovakvog načina financiranja.

2. Pametno postaviti “target”
U crowdfunding kampanjama nije bitno skupiti što više novca. Ukoliko stavite financijsku letvicu previsoko, lako se možete razočarati. U projektima koji kreću najgore je kada u prvoj akciji prikupljanja novca “omanete”. Stvara lošu sliku, stoga je bolje željenu svotu novca postaviti konzervativno, podijeliti ukupnu svotu koju želite u nekoliko manjih projekata tako da se u svakome dosegne tražena svota novca.

3. Pazite na dobar start
Treba se osigurati, “pokriti” s prijateljima, poznanicima, suradnicima, da kad se kampanja lansira ne krene brzinom vrtnog puža. Veća količina startnih ulaganja pokazat će ostalima, nekima koji dvoje, da je projekt dobar, da postoji interes, te će to biti bitan zamašnjak za nastavak kampanje. Bitno je, stoga, prije lansiranja kampanje odraditi dobar posao, komunicirati s prijateljima na faceboooku, uživo, na ostalim društvenim mrežama... Kvalitetna priprema iznimno je bitna za uspjeh akcije.

Koliko to košta?

Trošak je oko 10 posto

Platforme uzimaju postotak od prikupljenih sredstava, ukoliko ništa ne skupite nemate ni troška. Stoga je rizik mali. Ipak, ukoliko ništa ne skupite, ipak ste uložili vrijeme i eventualni pripremni troškovi poput snimanja videa i fotografija neće biti nadoknađeni.

Indiegogo zaračunava pet posto od prikupljenih sredstava, a još 3 do 5 posto zaračunava se za svaku transakciju putem kreditne kartice ili PayPala. Ukupni troškovi su, dakle, 8 do 10 posto od prikupljenih sredstava plus još 25 dolara jednokratnog troška kada Indiegogo ukupna sredstva prebaci na vaš račun.

Novac uzmeš i ako ne dosegneš cilj

Platforma Indiegogo nudi dvije vrste kampanja, fiksne i fleksibilne. Kod fiksnih novac vam uplaćuju na račun samo ako ste dosegli cilj, a kod fleksibilnih čak i ako ga ne dosegnete. Ranije se za fleksibilne kampanje, stoga, plaćala veća provozija, što sada nije slučaj. No, donatori fiksne kampanje doživljavaju ozbiljnijima, jer ako tražite primjerice 100.000 dolara za početak projekta, a skupite 5.000, odakle vam ostatak novca?

Donatori su kod fleksibilnih kampanja manje uvjereni da će se projekt realizirati. Kickstarter, pak, nema opciju fleksibilnih kampanja baš zbog toga. Računaju da, ako nisi skupio koliko tražiš, tvoj projekt i nema budućnost. Stoga novac “sjeda” na račun samo ako skupiš koliko si stavio za cilj na početku kampanje.

Nedorečeni porez

Što je s porezom? Kad netko skupi novac, plaća li porez na prikupljena sredstva?

- Kod kampanja po nagradnom modelu za sada ne postoje jasna porezna tumačenja (čak je Europska komisija prilično nejasna sa smjernicama), ali računovodstveno treba voditi računa o obračunu PDV-a i svakako poreza na dobit u prijelaznom razdoblju - kazao nam je Hrvoje Hafner.

‘Ludi’ sportski primjeri

Messi, dođi u Arsenal

Jedan od “luđih” primjera korištenja platformi za grupno financiranje projekta je ideja s “Otoka” da se prikupi novac za dovođenje Lea Messija, igrača Barcelone, u londonski Arsenal. U trenutku kada se pojavila vijest da Messi razmišlja o napuštanju Barcelone zbog poreznih problema koje ima u Španjolskoj, jedan je navijač Arsenala došao na ideju kako malog nogometnog čarobnjaka dovesti u Arsenal.

Messi je navodno bio voljan doći u Premiership za plaću od 600.000 eura tjedno. Izvjesni Matt Clark imao je ideju. Kada bi 600.000 navijača Arsenala svakoga tjedna uplatilo jedan euro, londonski klub bi imao dovoljno za Messijevu plaću. Messi je ipak još uvijek igrač Barcelone. Ako ništa, Clark ima vremena razraditi ideju.

Kinezi kupuju Milano

U travnju prošle godine kineski mediji su se raspisali, a brojni svjetski prenosili, kako se grupacija iz Kine dogovorila kupiti nogometni klub Milan. I to uz pomoć crowdfundinga. Prema riječima Fu Yixianga, potpredsjednika Talijansko-kineske gospodarske komore, pet tvrtki su bile zainteresirane zajednički ući u ovaj pothvat.

Kako se vlasnicima tvrtki cijena od milijardu eura činila previsokom za brzi povrat investicije, odlučili su pola tog iznosa pokušati skupiti putem crowdfundinga. No, zasad ništa od toga.

Skupljam za novog trenera Liverpola

Kad je Liverpool na početku ove sezone izgubio od Manchester Uniteda 1:3, navijač gubitničke momčadi smislio je crowdfundng kampanju koju je vodio putem GoFundMe platforme. Želio je skupiti deset milijuna eura kojima bi “nagovorio”vlasnike Liverpoola da smijene trenera Brendana Rodgersa.

U dan od lansiranja kampanje skupilo se “pozamašnih” 135 eura što je bio jasan signal da je smjena Rodgersa na ovaj način blizu koliko i izgradnja hrvatske kolonije na Marsu. Rodgers je, međutim, smijenjen na “običan” način u listopadu, nedugo nakon lansiranja crowdfunding kampanje, a zamijenio ga je Nijemac Jürgen Klopp.
[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => CROWDFUNDING [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2016-01-10 20:04:19 [created_by] => 39 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2016-01-11 16:48:40 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2016-01-11 08:34:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 11629 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 275 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti o Hajduku. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, sport, hajduk [secure] => 0 [page_title] => Hajduk [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2016/01/11/Sport/tor00.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "680x400" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 275 [name] => Hajduk [alias] => hajduk [description] => [parent] => 255 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"255","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 14916339 Threads: 3 Questions: 3142131194 Slow queries: 7005997 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 234812594 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 48 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front06 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /sport/hajduk ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /sport/hajduk/grupnim-financiranjem-do-sredstava-za-kupnju-dionica-kosnica-skupila-12-milijuna-dolara-koliko-mogu-hajdukove-pcelice-298515 [printLink] => /sport/hajduk/grupnim-financiranjem-do-sredstava-za-kupnju-dionica-kosnica-skupila-12-milijuna-dolara-koliko-mogu-hajdukove-pcelice-298515?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 233171 [name] => našhajduk [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => nashajduk [link] => /tag/nashajduk ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => CROWDFUNDING [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Grupnim financiranjem do sredstava za kupnju dionica: košnica skupila 12 milijuna dolara, koliko mogu Hajdukove ‘pčelice’? [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-12-00-36-35-39 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2016/01/11/Sport/tor00.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2016/01/11/Sport/tor00.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}Hajduk je na prekretnici. Navijači okupljeni u udrugu Naš Hajduk dobili su mandat od splitskog Gradskog vijeća birati članove Nadzornog odbora voljenog nogometnog kluba, no bila je to tek prva faza njihove akcije. Konačni cilj je stjecanje većinskog udjela u vlasništvu kluba čime bi Hajduk i formalno prešao u ruke navijača.

Niz je akcija kojima planiraju prikupljati sredstva, jedna je crowdfunding. Nije to baš nepoznat pojam, većina internetski pismenih ljudi makar načelno zna o čemu se radi. Ukratko, projekt za kojega tražite sredstva objavi se na nekoj od specijaliziranih internetskih stranica te se traže sredstva od poznatih i nepoznatih donatora.

Jedan od zanimljivijih primjera je onaj oca Stuarta Andersona i njegova sina Cedana. Planirali su skupiti putem Indiegogo platforme 70.000 dolara kako bi realizirali projekt proizvodnje košnica iz kojih automatski teče med. Mjesec dana do kraja akcije prikupili su četiri milijuna dolara, a ukupno im je “kapnulo” 12.487.757 dolara.

U međuvremenu je dvojac Anderson završio u magazinima Forbes i Wired. Danas prodaju svoje košnice diljem svijeta, a ovu priču s pravom možemo nazvati modernom Andersonovom bajkom.

Četiri osnovna modela

Dvije najpoznatije platforme za prikupljanje sredstava su Kickstarter i Indiegogo.

– Potrebno je razlučiti četiri osnovna modela grupnog financiranja. Prvi model, nagradni (reward based) model, je u mainstream medijima najrašireniji i odnosi se na platforme tipa Kickstarter i Indiegogo. Obično pokretač projekta/kampanje obeća da će, ukoliko prikupi zacrtani novac, svojim podržavateljima, isporučiti nekakvu opipljivu nagradu kao kompenzaciju za sudjelovanje.

Kod kampanja koji se odnose na pokretanje proizvodnje nekog uređaja to su obično prvi primjerci tih uređaja – kazao nam je Hrvoje Hafner, naš poznati bloger koji svoje tekstove objavljuje na stranici www.crowdfunding.hr.

Mogu li se putem ovakvog načina financiranja skupljati sredstva i za kupnju dionica?

– Drugi model odnosi se na grupno financiranje vlasničkih udjela (equity based) u kojem u zamjenu za uplatu postajete suvlasnik poduzeća u osnivanju ili već osnovanog. Radi se o vrsti inicijalne javne ponude (IPO) kakvih smo u Hrvatskoj mogli vidjeti sa HT-om i INA-om, međutim ovdje se obično radi o tvrtkama koje se tek pojavljuju na tržištu, tzv. startup tvrtkama.

Treći model je čisti donacijski (donation based) kada podržavatelj ne očekuje protuvrijednost za uplatu, a četvrti je zajmovni model (laon based) u kojem se pokretač obvezuje da uplaćeni novac tijekom kampanje vraća s kamatom u određenom vremenskom roku.

Ipak, neke platforme, među njima baš i Kickstarter i Indiegogo, zabranjuju financiranje kupnje dionica?

– E sad, Kickstarter i Indiegogo su reward based crowdfunding platforme, međutim obje se planiraju u budućnosti fokusirati i na equity projekte. Za sada to još uvijek ne rade zbog zakonske regulative koja u SAD-u dozvoljava ulaganja u tuđe kompanije samo akreditiranim investitorima, ali i ograničava određene marketinške aktivnosti koje su temelj crowdfundinga kakvog danas pozajemo.

Predsjednik Obama takozvanim JOBS Actom pokušava olabaviti tu rigidnu američku regulativu. Postoje, međutim, specijalizirane crowdfunding platforme za financiranje vlasničkih udjela koje bi mogle poslužiti za tu svrhu, Seedrs, Crowdcube...

Neke od njih mogu koristiti i navijači Hajduka, ali i...?

– Postoji opcija da se grupno financiranje izvede mimo bilo koje postojeće crowdfunding platforme i da se posebno za tu namjenu proizvede jednostavna web stranica koja bi poslužila svrsi.

Doprijeti do svakog navijača

Što biste savjetovali navijačima Hajduka, na što da posebno obrate pažnju prije pokretanja akcije?

– Najbitnije je izraditi marketinšku strategiju kojom će doprijeti do svakog pojedinačnog navijača i potencijalnog investitora prije nego kampanja za prikupljanje novca krene. Komunikacijske poruke moraju biti jasne, a proces transparentan.

Vjerujete li da njihova akcija ima dobar potencijal s obzirom na veliki broj članova, prijatelja i “uživo” i na facebooku...?

– Ovakva akcija sigurno ima veliki potencijal zbog duge povijesti kluba, nostalgije, a vjerojatno i splitskog dišpeta. Rezultat akcije ovisiti će o visini financijskog cilja koji se želi postići i o tome postoje li organizacijski kapaciteti (volonterski sati, ali i kapital za marketinške aktivnosti kampanje) onoga koji bi akciju pokrenuo. U protekloj godini imali smo prilike vidjeti kampanju grupnog financiranja za Imunološki zavod koji je bio svojevrsna kampanja solidarnosti (iako na kraju neuspješna).

Dio projekata ne isporuči obećane “perkove”. Što u tom slučaju? Tko odgovara i odgovara li uopće?

– Crowdfunding je igra povjeranja i bitno je da se svi sudionici u toj igri dovoljno informiraju o pravilima. Kickstarter i Indiegogo kao najpoznatije nagradne crowdfunding platforme jasno ističu kako se ne smatraju odgovornim za neisporuku nagrada, ali itekako poduzimaju aktivnosti kada njihove zajednice posumnjaju u nečasne i nemoralne kampanje, takve kampanje vrlo brzo budu uklonjene s platformi.

Veći su problem kampanje u kojima pokretači kada rade u dobroj vjeri precjene svoje mogućnosti i znanje pa takve završe kao loši primjeri. Tu se prvenstveno radi o mladim poduzetnicima koji su početnici pa nije čudno da donose i krive poslovne odluke zbog kojih u konačnici ne uspiju.

pero smolčić
foto: vladimir dugandžić / eph

Brojke i (s)lova

- 9 posto projekata na platformi Kickstarter nikad ne isporuči obećane nagrade
- 8 posto prikupljenog novca otišlo je na neuspješne projekte
- 2 milijarde dolara do sada je prikupljeno na Kickstarteru

Organizacija kampanje

PRIPREMA

1. Vizualni identitet

Bitno je snimiti kvalitetan video u trajanju do tri minute. Treba biti kratak i jasan, a potom i tekstualno objasniti projekt uz dosta fotografija.

2. Odabir platforme

Veliki je broj platformi, Kickstarter i Indiegogo su među najpoznatijima. Postoje i specijalizirane platforme baš za sportske projekte. No, svaka ima svoje specifičnosti. Kickstarter je prilično “izbirljiv”, biraju kreativne ideje te ne prolaze svi projekti.

3. Aplikacija dizajna

Na konkretnoj platformi potom treba aplicirati dizajn, postaviti video i tekst te fotografije.

4. Treba ponuditi nagrade

Ovo funkcionira pogotovo kod novih proizvoda. Recimo, za 25 dolara dobijete jedan proizvod, za 60 tri... Ova stavka stvara i dodatne troškove slanja paketa na adrese donatora. Treba paziti i da se možete držati obećanog roka isporuke.

5. Tim ljudi

Odabrati suradnike/donatore, prvo najbližu rodbinu, potom prijatelje i suradnike, a dalje širu javnost informirati putem društvenh mreža, medija...

6. Tvrtke

Pokušati doprijeti do većih kompanija koje bi mogle imati interesa uključiti se u kampanju.

7. Mediji

Što je veća vidljivost u tradicionalnim medijima, kampanja ima veću šansu da uspije. Posebno su dobro primljene osobne priče koje više “pale” nego obična, suhoparna priopćenja.

PROVEDBA

8. Cilj kampanje

Ako u prva 24 sata skupite 25 posto cilja, platforme poput Indiegogo ili Kickstarter dodatno će promovirati kampanju, staviti je na vidljivije mjesto... Stoga se u startu treba koristiti najbliže suradnike, rodbinu, prijatelje...

9. Držanje zamaha

Da početni zamah ne padne treba koristiti sva moguća sredstva, elektroničku poštu, facebook, twitter, Instagram, Pinterest, blogove, tradicionalne medije...

KRAJ

10. Hvala lijepa

Zahvalite se svim donatorima i obavijestite ih o rezultatu kampanje te im najavite eventualne buduće akcije.

Tri ključne početne stvari

1. Rješavanje problema
- Nije najbitnije kazati ljudima što dobijaju za novac koji ulažu, već da shvate koji problem on rješava – kazao je Wil Schroter, jedan od “gurua” ovakvog načina financiranja.

2. Pametno postaviti “target”
U crowdfunding kampanjama nije bitno skupiti što više novca. Ukoliko stavite financijsku letvicu previsoko, lako se možete razočarati. U projektima koji kreću najgore je kada u prvoj akciji prikupljanja novca “omanete”. Stvara lošu sliku, stoga je bolje željenu svotu novca postaviti konzervativno, podijeliti ukupnu svotu koju želite u nekoliko manjih projekata tako da se u svakome dosegne tražena svota novca.

3. Pazite na dobar start
Treba se osigurati, “pokriti” s prijateljima, poznanicima, suradnicima, da kad se kampanja lansira ne krene brzinom vrtnog puža. Veća količina startnih ulaganja pokazat će ostalima, nekima koji dvoje, da je projekt dobar, da postoji interes, te će to biti bitan zamašnjak za nastavak kampanje. Bitno je, stoga, prije lansiranja kampanje odraditi dobar posao, komunicirati s prijateljima na faceboooku, uživo, na ostalim društvenim mrežama... Kvalitetna priprema iznimno je bitna za uspjeh akcije.

Koliko to košta?

Trošak je oko 10 posto

Platforme uzimaju postotak od prikupljenih sredstava, ukoliko ništa ne skupite nemate ni troška. Stoga je rizik mali. Ipak, ukoliko ništa ne skupite, ipak ste uložili vrijeme i eventualni pripremni troškovi poput snimanja videa i fotografija neće biti nadoknađeni.

Indiegogo zaračunava pet posto od prikupljenih sredstava, a još 3 do 5 posto zaračunava se za svaku transakciju putem kreditne kartice ili PayPala. Ukupni troškovi su, dakle, 8 do 10 posto od prikupljenih sredstava plus još 25 dolara jednokratnog troška kada Indiegogo ukupna sredstva prebaci na vaš račun.

Novac uzmeš i ako ne dosegneš cilj

Platforma Indiegogo nudi dvije vrste kampanja, fiksne i fleksibilne. Kod fiksnih novac vam uplaćuju na račun samo ako ste dosegli cilj, a kod fleksibilnih čak i ako ga ne dosegnete. Ranije se za fleksibilne kampanje, stoga, plaćala veća provozija, što sada nije slučaj. No, donatori fiksne kampanje doživljavaju ozbiljnijima, jer ako tražite primjerice 100.000 dolara za početak projekta, a skupite 5.000, odakle vam ostatak novca?

Donatori su kod fleksibilnih kampanja manje uvjereni da će se projekt realizirati. Kickstarter, pak, nema opciju fleksibilnih kampanja baš zbog toga. Računaju da, ako nisi skupio koliko tražiš, tvoj projekt i nema budućnost. Stoga novac “sjeda” na račun samo ako skupiš koliko si stavio za cilj na početku kampanje.

Nedorečeni porez

Što je s porezom? Kad netko skupi novac, plaća li porez na prikupljena sredstva?

- Kod kampanja po nagradnom modelu za sada ne postoje jasna porezna tumačenja (čak je Europska komisija prilično nejasna sa smjernicama), ali računovodstveno treba voditi računa o obračunu PDV-a i svakako poreza na dobit u prijelaznom razdoblju - kazao nam je Hrvoje Hafner.

‘Ludi’ sportski primjeri

Messi, dođi u Arsenal

Jedan od “luđih” primjera korištenja platformi za grupno financiranje projekta je ideja s “Otoka” da se prikupi novac za dovođenje Lea Messija, igrača Barcelone, u londonski Arsenal. U trenutku kada se pojavila vijest da Messi razmišlja o napuštanju Barcelone zbog poreznih problema koje ima u Španjolskoj, jedan je navijač Arsenala došao na ideju kako malog nogometnog čarobnjaka dovesti u Arsenal.

Messi je navodno bio voljan doći u Premiership za plaću od 600.000 eura tjedno. Izvjesni Matt Clark imao je ideju. Kada bi 600.000 navijača Arsenala svakoga tjedna uplatilo jedan euro, londonski klub bi imao dovoljno za Messijevu plaću. Messi je ipak još uvijek igrač Barcelone. Ako ništa, Clark ima vremena razraditi ideju.

Kinezi kupuju Milano

U travnju prošle godine kineski mediji su se raspisali, a brojni svjetski prenosili, kako se grupacija iz Kine dogovorila kupiti nogometni klub Milan. I to uz pomoć crowdfundinga. Prema riječima Fu Yixianga, potpredsjednika Talijansko-kineske gospodarske komore, pet tvrtki su bile zainteresirane zajednički ući u ovaj pothvat.

Kako se vlasnicima tvrtki cijena od milijardu eura činila previsokom za brzi povrat investicije, odlučili su pola tog iznosa pokušati skupiti putem crowdfundinga. No, zasad ništa od toga.

Skupljam za novog trenera Liverpola

Kad je Liverpool na početku ove sezone izgubio od Manchester Uniteda 1:3, navijač gubitničke momčadi smislio je crowdfundng kampanju koju je vodio putem GoFundMe platforme. Želio je skupiti deset milijuna eura kojima bi “nagovorio”vlasnike Liverpoola da smijene trenera Brendana Rodgersa.

U dan od lansiranja kampanje skupilo se “pozamašnih” 135 eura što je bio jasan signal da je smjena Rodgersa na ovaj način blizu koliko i izgradnja hrvatske kolonije na Marsu. Rodgers je, međutim, smijenjen na “običan” način u listopadu, nedugo nakon lansiranja crowdfunding kampanje, a zamijenio ga je Nijemac Jürgen Klopp.
[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/sport/hajduk/grupnim-financiranjem-do-sredstava-za-kupnju-dionica-kosnica-skupila-12-milijuna-dolara-koliko-mogu-hajdukove-pcelice-298515 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=7e531d8af72f683108ee2c8e5edc030b90efc668 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Grupnim+financiranjem+do+sredstava+za+kupnju+dionica%3A+ko%C5%A1nica+skupila+12+milijuna+dolara%2C+koliko+mogu+Hajdukove+%E2%80%98p%C4%8Delice%E2%80%99%3F&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsport%2Fhajduk%2Fgrupnim-financiranjem-do-sredstava-za-kupnju-dionica-kosnica-skupila-12-milijuna-dolara-koliko-mogu-hajdukove-pcelice-298515 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsport%2Fhajduk%2Fgrupnim-financiranjem-do-sredstava-za-kupnju-dionica-kosnica-skupila-12-milijuna-dolara-koliko-mogu-hajdukove-pcelice-298515 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => CROWDFUNDING [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
HajdukCROWDFUNDING

Grupnim financiranjem do sredstava za kupnju dionica: košnica skupila 12 milijuna dolara, koliko mogu Hajdukove ‘pčelice’?

Piše PSD.
11. siječnja 2016. - 09:34
Hajduk je na prekretnici. Navijači okupljeni u udrugu Naš Hajduk dobili su mandat od splitskog Gradskog vijeća birati članove Nadzornog odbora voljenog nogometnog kluba, no bila je to tek prva faza njihove akcije. Konačni cilj je stjecanje većinskog udjela u vlasništvu kluba čime bi Hajduk i formalno prešao u ruke navijača.

Niz je akcija kojima planiraju prikupljati sredstva, jedna je crowdfunding. Nije to baš nepoznat pojam, većina internetski pismenih ljudi makar načelno zna o čemu se radi. Ukratko, projekt za kojega tražite sredstva objavi se na nekoj od specijaliziranih internetskih stranica te se traže sredstva od poznatih i nepoznatih donatora.

Jedan od zanimljivijih primjera je onaj oca Stuarta Andersona i njegova sina Cedana. Planirali su skupiti putem Indiegogo p...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
12. svibanj 2024 02:36