Stil Gastro

Kiselo, slano, masno..?

Evo što jesti i piti kako biste izdržali višednevno partijanje: donosimo savjete za brz oporavak, ali i nekoliko trikova za blistav izgled

Kiselo, slano, masno..?

Sezona koncerata i noćnih zabava na otvorenom je počela, a Ultra Europe Festival na Poljudu, koji će idućeg vikenda uz DJ-eve iz cijelog svijeta i fascinantne zvučne i svjetlosne efekte te vatromet okupiti tisuće poklonika techno glazbe, bit će pravi test izdržljivosti partijanera.

Cjelonoćno uživanje u glazbi za većinu je posjetitelja nezamislivo bez alkohola, koji svake godine uzrokuje po nekoliko slučajeva ozbiljnog trovanja alkoholom, kad je nužna pomoć liječnika i hospitalizacija. No, oni koji će konzumirati alkohol, ali neće baš drastično prijeći granicu, zasigurno će imati problema s dehidracijom i ujutro će se boriti s mamurlukom i glavoboljom jer su precijenili svoje mogućnosti, junačili se pred ekipom ili testirali gdje su im granice.

– Prije nego što se uputite na partijanje, svakako nešto pojedite jer nikako nije dobro piti alkohol na prazan želudac. Osim toga, savjetovala bih da uzmete i jednu jušnu žlicu maslinova ulja, koje će obložiti stijenke crijeva i tako smanjiti apsorpciju alkohola, koji je onda lakše podnijeti. Ujutro nakon partijanja treba pojesti neku inače "lošu hranu", jer će to vratiti energiju, što inače ne savjetujem.

Druga stvar koja je korisna nakon neprospavane noći i dosta popijenog alkohola jest iscijediti đumbir, pomiješati ga s vodom i popiti. Upravo sam za "Klara Beach Bar" u Vodicama kreirala koktele na bazi đumbira, a nude se kao after party napitak i imaju izvrstan učinak. No, moje je osobno iskustvo pokazalo da je najbolje sa sobom na koncert ponijeti kokosovu vodu. Ona je dosta skupa i nije svakome dostupna, ali je izvrstan izotonik, no oni koji si taj napitak ne mogu priuštiti neka ponesu sa sobom neki od kupovnih izotoničnih napitaka, osobito ako se intenzivno znoje i tako gube elektrolite.

Dobro je rješenje i kod kuće napraviti svoj izotonični napitak, tako da se u vodi otopi žličica himalajske soli i doda sok od brusnica, koji sadrži šećer i tako nadoknađuje elektrolite – savjetuje nutricionistica dr. Lejla Kažinić Kreho, te napominje da žene imaju nižu toleranciju na alkohol, a imaju i više masnog tkiva, pa moraju biti pažljivije. Svakako treba izbjegavati zaslađene napitke s puno šećera i elektrolita koji samo potiču hiperaktivnost, poručuje nutricionistica.

Koncerti i zabave su super, ali su malo manje ugodna jutra koja slijede nakon takvih zabava. Stoga partijanerima koji nemaju iskustva s liječenjem mamurluka nudimo još nekoliko korisnih savjeta kojima mogu izbjeći neugodnosti sljedećeg jutra, ili ih najefikasnije ublažiti ako se već dogode.

Kiselo, slano, masno

Ako ste uvečer pili samo alkohol, a zaboravili ste na vodu, sljedećeg dana sigurno će vas boljeti glava. Našem tijelu za razgradnju alkohola trebaju tekućina i minerali. U slučaju da nemate problema sa želucem, priuštite si nešto kiselo, nešto slano i nešto masno što će vas zasititi. Kiselina i masnoća pomažu organizmu da razgradi alkohol, a sol će nadoknaditi izgubljene minerale. Pijte što više mineralne vode.

Slatki bademi

Možda vas muči i žgaravica? I za to postoji trik koji brzo djeluje. Samo pet slatkih badema ubacite nakratko u vruću vodu i potom ih dobro prožvačite. Želudac će se brzo umiriti. Osim toga, pijte vodu i biljne čajeve, a izbjegavajte kavu i zaslađene sokove.

Čajne vrećice na podočnjake

Oči su vam umorne, podbuhle, podočnjaci su izraženi, što su vidljivi tragovi neprospavane noći. Dvije vrećice crnog čaja ubacite u vruću vodu i kuhajte neko vrijeme. Zatim stavite vrećice u zamrzivač. Kad se ohlade, stavite ih na oči i ostavite desetak minuta, pa se pogledajte u zrcalo. Osvježeni izgled bit će očit.

Piling od grožđa za blistav ten

Najbolje oružje protiv sivog tena, koji je također popratna pojava mamurluka, jest piling od grožđa. Polovicu jabuke i šest zrna grožđa smiksajte u pire. Mješavinu barem jednu minutu utrljavajte u kožu lica, a zatim dobro isperite.

Doza banane

Ako tijekom koncerta osjetite slabost i počnu vas boljeti mišići, to je siguran znak da ste pretjerali s pićem. Naime, alkohol, između ostalog, iz organizma ispire kalij, koji možete najbrže nadoknaditi bananom. Za još bolji učinak možete bananu izmiješati s mlijekom i medom i pripremiti ukusan napitak.

Napitak od đumbira

Slabost i umor možete ublažiti napitkom od đumbira koji ćete pripremiti na način da desetak listića đumbira izmiješate s litrom vode i ostavite da kuha desetak minuta. Kad se ohladi, dodajte sok od jedne naranče, sok od pola limuna i malo meda po ukusu.

Jogurt

Budući da alkohol zakiseli organizam, a znamo da je naše tijelo lužnato i da mu lužnatost godi, ravnotežu je najlakše uspostaviti konzumiranjem jogurta. Najbolji je obični jogurt, kojemu možete dodati žličicu meda.

Izotonični napitci

S izotoničnim napitcima najbrže ćete smanjiti mogućnost dehidracije i tijelu nadoknaditi sve potrebne minerale i vitamine. Ove je napitke najbolje ponijeti sa sobom na koncert ili na neku drugu zabavu na kojoj namjeravate piti alkohol.

Koktel Bloody Mary

Ništa ne liječi mamurluk tako dobro kao dobar stari Bloody Mary. Naravno, pod uvjetom da volite sok od rajčice.


Dehidracija i hidracija organizma

Voda je najveći i najvažniji sastavni dio našeg organizma. Ukupni volumen tjelesne vode u muškaraca je nešto veći nego u žena zato što žene imaju više masnog tkiva, koje praktički ne sadrži vodu. Osobe s prekomjernom težinom imaju manji
postotak vode, 40 do 50 posto, ovisno o stupnju preuhranjenosti. U sastavu mišića najveći udio zauzima voda (oko 75 posto), dok je njezin udio u kostima oko 30 posto i gotovo polovina zastupljene vode u organizmu nalazi se u mišićima. Voda je važan
sastojak hrskavice i zglobne tekućine koja okružuje zglobove te osigurava adekvatnu čvrstoću, gipkost i elastičnost tkiva.
Kako se povećava fizička aktivnost, tako se ubrzavaju i metabolički procesi, te se povećava i zastupljenost vode u organizmu. Zato i aktivno sudjelovanje na koncertima uzrokuje gubitak previše vode, zbog čega tijelo više nije u ravnoteži i dolazi do
dehidracije, stanja organizma koje se događa kada je gubitak tekućine iz organizma veći od njezina unosa, odnosno više tekućine izlazi iz tijela nego što je unesemo.
Uzroci dehidracije su visoka temperatura, predugo trajanje fizičke aktivnosti bez unosa tekućine, povraćanje, dijareja, učestalo mokrenje, bolesti poput dijabetesa, nemogućnost da se voda unese u organizam u stanju kome, a njezini su simptomi: pojačana žeđ, suha usta, natečen jezik, malaksalost, vrtoglavica, zbunjenost, usporenost i nesvjestica.
Kao dobar indikator hidracije organizma koristi se skala boje urina. Što je boja urina svjetlija, hidracija je bolja, i obratno – što je urin tamniji, potrebno je u tijelo unijeti više tekućine.


Kako nadoknaditi tekućinu

Da biste osigurali adekvatnu hidraciju organizma, obratite pozornost na dnevni unos tekućine. Svi su upoznati s preporukom o osam čaša vode dnevno, no kod veće fizičke aktivnosti, visokih vanjskih temperatura i drugih stanja organizma, kao što je i uzimanje većih količina alkohola, preporuke su veće. Neka vam prvi izbor bude voda ili nezaslađeni biljni čajevi. Unos kave ograničite na maksimalno dvije na dan jer kava, kao i alkohol, ima diuretičko djelovanje i potiče izlučivanje vode iz tijela.
Kod visokih vanjskih temperatura ponesite vodu sa sobom u bočici kako bi vam uvijek bila nadohvat ruke i kako organizam ne biste doveli u stanje dehidracije. Pijte češće po nekoliko gutljaja.
Podsjetimo, voda se iz organizma gubi mokrenjem (dnevni gubitak vode putem urina je 1 do 1,5 litara), znojenjem preko kože (500 do 600 ml/dan), disanjem (400 do 500 ml/dan) i stolicom (100 do 200 ml/dan). Hranom se prosječno nadomjesti do 20 posto izgubljene tekućine, dok se preostale potrebe moraju nadoknađivati unosom vode, sokova, juha te voća i povrća koje sadrži puno vode, poput krastavca i lubenice.


Recept za Bloody Mary

Recept je vrlo jednostavan i poznat svima koji ovaj koktel vole, ali ipak ga donosimo. Koktel je prvi put pripremljen 1921. godine u "Harry’s New York Baru" u Parizu, i specifičnog je okusa koji nije za svakoga.
Sastojci:
• Sok od rajčice (100 ml)
• Votka 40 ml
• Sok od limuna ¼
• Worchester umak, 5-6 kapi
• umak Tabasco, nekoliko kapi
• malo soli
• papar
• 1 grančica celera
Priprema:
1. U shaker ili blender stavite 3-4 kockice leda, potom dodajte votku.
2. Preko votke ulijte sok od rajčice, limunov sok, sol i papar po želji te nekoliko kapi Worchester umaka i Tabasca.
3. Sve zajedno dobro protresite u shakeru ili promiksajte u blenderu.
4. Koktel Bloody Mary poslužite u čaši te ukrasite grančicom celera i kriškom limuna.

 

 

Naslovnica Gastro