stdClass Object ( [id] => 239170 [title] => Dalmatinu izgradili za 4 godine, a 4,5 kilometra do Klisa grade četvrt stoljeća [alias] => dalmatinu-izgradili-za-4-godine-a-4-5-kilometra-do-klisa-grade-cetvrt-stoljeca [catid] => 142 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Trebao je to biti jedan od “povijesnih” projekata o kakvima smo se, doduše, naslušali, ali i još važnije - kvalitetan i brz spoj splitskog “bazena” s već planiranom Jadranskom autocestom, kako je Dalmatinu nazivala tadašnja struka. O kvaliteti zamišljenoj tog 5. srpnja 1989. godine, kada je u sklopu, ispostavit će se, posljednje proslave Dana borca kod Mravinaca svečano otvoreno gradilište ceste Solin-Klis, još bi se moglo i govoriti, ali o brzini ni najmanje.

Sve se promijenilo osim...

Vozači koji su tih dana prvi put sjeli za upravljače danas imaju desetke tisuća kilometara pod kotačima svojih vozila, građevinari koji su tada optimistično probijali mosorski kamenjar na trasi nove prometnice danas su već “debelo” u mirovini, a djeca rođena u sumrak druge Jugoslavije danas su, barem neki od njih, već postali roditelji. Sve se promijenilo osim jedne, za ovu priču najvažnije stvari - nedovršene brze ceste.

Jedina kvalitetna poveznica Splita i okolice s autocestovnim čvorom u Dugopolju, ali i zaleđem najveće hrvatske županije, zagazit će iduće subote u 26. godinu izgradnje. Premda je 80 posto od šest kilometara ceste već izgrađeno u punom profilu koji se na jednom dijelu širi u donedavno nezamislivih šest prometnih trakova, po tri u oba smjera, još ćemo se morati strpjeti barem tri mjeseca dok radnici posrnule “Hidroelektre niskogradnje” ne završe radove na zapadnom kolniku od Klis Grla do vijadukta “Ploče”, točke od/do koje se nesmetano može voziti.

Cesta “u zraku i mraku”, kako smo je svojedobno nazvali zbog osam vijadukata i pet tunela na potezu od Mravinaca do Mihovilovića, pojela je dosad gotovo milijardu kuna, kada se preračunaju svi troškovi i tečajne razlike otkad su upaljene prve mine prije 25 godina do danas.

A sve je moglo biti završeno još sredinom 90-ih da nije bilo Domovinskog rata, poratne obnove i aktualne krize zbog kojih su radovi, što na istočnom, što na zapadnom kolniku, najmanje triput prekidani, a rokovi završetka skoro 10 puta prekoračeni.

Usporedbe radi, za samo četiri godine izgrađena su 333 kilometra autoceste od Karlovca do Dugopolja, gotovo 500 kilometara Jadranske magistrale od Kvarnera do Konavla završeno je za 10 godina, i to s tadašnjom tehnologijom i strojevima, da ne govorimo o, primjerice, željezničkom tunelu kroz Karavanke, na današnjoj granici Slovenije i Austrije, gdje je austrougarskim inženjerima i radnicima trebalo šest godina - od 1900. do 1906. - da probiju “rupu” kroz alpski masiv, dugu nepunih osam kilometara.

Prekinuta žila kucavica

Još nezavršena izgradnja brze ceste od splitsko-solinskog predgrađa Dračevca do Klis Grla, koja dijeli dio trase s nekadašnjom uskotračnom prugom Split-Sinj na kojoj su radovi trajali dvije godine (!?), protegnula se kroz mandate čak četvorice predsjednika (socijalističke) Republike Hrvatske ili, ako vam je lakše, kroz dvije države.

Kako bilo, istrpjeli bi naši vozači i iduća tri-četiri mjeseca čekanja kada bi im netko zajamčio da će na jesen bez ikakvih prepreka i preusmjeravanja mogli od Splita prema Dugopolju i u suprotnom smjeru.

Ali, ako će priča duga četvrt stoljeća dobiti novi (ne)planirani produžetak začinjen očekivanim gužvama na “kritičnim točkama” kod vijadukta “Ploče” i “Jamani”, gdje će motorizirani turisti poštujući propise smanjivati brzinu i usporavati promet, onda ni najstrpljiviji više neće imati razumijevanja za biblijski duge radove na prometnoj žili kucavici koja spaja dvije točke s najvećim prometnim opterećenjem u Dalmaciji, od kojih je ona solinska druga po godišnjem prometu u cijeloj državi nakon - Stobreča.

Gordan Zubčić

BROJKE SVJEDOČE

5 tunela i osam vijadukata nalazi se na trasi od Solina do Klis Grla

360 milijuna kuna vrijedna je izgradnja zapadnog kolnika prometnice

40.557 vozila u prosjeku prođe svakog dana u blizini rotora na Bilicama

Vremeplov jedne ceste

5. srpnja 1989.
- Svečano proglašen početak gradnje ceste Solin-Klis. Osiguran proračun od 73 milijuna dolara, a prva faza gradnje trebala se okončati za tri godine

9. listopada 1990. - Gotov najteži posao: probijen tunel “Mravince”. Završetak radova planiran za kraj 1991.
14. siječnja 1991. - Na najvećem hrvatskom gradilištu radi se punom parom i nema bojazni da će rokovi biti probijeni.
15. siječnja 1991. - Tragedija u tunelu “Mravince”: poginuli Zdravko Jukić i Stipe Tenžera, a teško ozlijeđen Mirko Bečko, svi radnici “Konstruktora”.
19. veljače 1991. - Na vijaduktu “Bandalova kosa” položeni i posljednji nosači na stupove. Početak Domovinskog rata zaustavlja izgradnju.
studeni 1993. - Vlada i službeno prekida radove. Dotad potrošeno više od 45 milijuna dolara.
5. veljače 1997. - Ministar prometa Željko Lužavec kaže: Cesta života može biti gotova do kraja godine ili najkasnije za godinu dana.
ožujak 1997. - Na natječaju posao dobila tvrtka “Strabag” ispred splitskog “Poduzeća za ceste” (PZC). Rok završetka: osam mjeseci.
27. listopada 1997. - Uvažava se prigovor PZC-a i splitska tvrtka dobiva posao. Novi rok: deset mjeseci
23. siječnja 1998. - Najavljen početak kraja, PZC i austrijski “Ilbau” će do studenoga 1998. konačno dovršiti cestu. Osigurano 68 milijuna kuna.
21. studenoga 1998. - Trebalo je biti gotovo, ali neće ni za Uskrs 1999. godine. Razlog: neriješeni imovinsko-pravni odnosi.
1. travnja 1999. - Prilikom polaganja električnog kabela na vijaduktu u Klis Kosi poginuo Tomislav Sarun, djelatnik HEP-a
4. lipnja 1999. - Konačno otvoren današnji istočni, trotračni kolnik.
Proljeće 2005. - Resorni ministar Božidar Kalmeta najavljuje proširenje južnog dijela brze ceste i dogradnju trase prema Dugopolju, s konačnim rokom završetka do 2008. godine.
Listopad 2006. - Otvoren zapadni kolnik ceste od Dračevca do vijadukta “Majdan”, dug 2,2 kilometra, koji se gradio od prosinca 2005. godine. Uloženo 103 milijuna kuna.
Proljeće 2009. Počinju radovi na zapadnom dvotračnom kolniku brze ceste od vijadukta “Izvor Jadra” do Klis Grla, dugom 4,5 kilometara, s rokom završetka od godinu i pol, odnosno do kraja 2010. godine. Cijena projekta − 219 milijuna kuna.
Prosinac 2010. - Otvaranje ceste prolongirano za lipanj 2011.
Svibanj 2012. - Radnici “Konstruktor-inženjeringa” i njihovih partnera povlače se s gradilišta.
Lipanj 2014. - Otvara se zapadni kolnik od vijadukta “Ploče” prema Solinu i Splitu koji je izgradila “Hidroelektra niskogradnja” s partnerima. Potpuno dovršenje radova najavljeno za listopad 2014. godine.

Političari, očekujemovašu ispriku!

Nije to cesta. Nije, barem, obična cesta. Ta, pa nek se zove cesta, od Solina do Klisa, ta tzv. brza cesta, puno je više od obične ceste. Ona je znak, simbol odnosa ove države spram Splita i Dalmacije. Ništa manje nego 25 godina nije bilo dovoljno da se ta prometnica, od životne važnosti za drugi grad u državi, završi u nekom normalnom roku.

Što je to normalni rok? Na ovim stranicama imate prilike vidjeti što se sve napravilo, pa i u ovoj državi, u puno kraćim rokovima, kakvi su se graditeljski pothvati rješavali japanskom brzinom. Samo kada postoji volja. Jer novac nije bio u pitanju. I dobro, jednog dana i ta će brza cesta biti gotova, za razliku od nekih drugih, za Dalmaciju bitnih, čiji završetak mnoge današnje generacije neće dočekati.

Zanima me samo – što će biti tog lijepog dana kada brza cesta Solin – Klis dođe kraju? Hoće li biti presijecanja svečane vrpce? Hoće li dvije djevojke u narodnjim nošnjama na kušiniću prinijeti škare nekom od političara da uz bljesak fotoaparata raširi osmijeh?

Hoće li u pozadini biti neka klapa koja će zapjevati dvije-tri o stini, drači i tovaru...? I hoće li nakon toga političari otići na kakav skroman ručkić, da im ne padne cukar? Jer, nije lako potegnuti iz Metropole u ovu zabit koja bokun cestice čeka 25 godina.

Ako će političari imati obraza ipak doći na otvaranje te ceste, postoji samo jedan razlog kojim bi opravdali taj potez.
Trebali bi se svi, svi od lokalne do najviše državne razine koji su 25 godina bili na tim političkim položajima, postrojiti u vrstu i onda se nakloniti. Duboko nakloniti. Onako kako to rade Japanci u znak pozdrava. I ostati tako naklonjeni 25 minuta, po minutu za svaku godinu. I zatražiti oprost od građana.

ivo bonković

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Vozači strahuju od novog produžetka roka izgradnje ključne prometnice / Jakov Prkić / CROPIX [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => PUŽEVIM KORAKOM [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2014-06-30 08:48:41 [created_by] => 38 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2014-06-30 18:30:02 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2014-06-30 21:31:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 8814 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 142 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz Hrvatske. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, hrvatska [secure] => 0 [page_title] => Hrvatska [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 1 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2014/06/30/Novosti/gradiliste_split_klis1-0108.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "800x523" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 142 [name] => Hrvatska [alias] => hrvatska [description] => [parent] => 119 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"119","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"0","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-02-21 11:58:02","customparams_modified":"2019-02-21 11:58:02","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 15455747 Threads: 2 Questions: 3197228386 Slow queries: 7191992 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 235919764 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 50 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front06 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /vijesti/hrvatska ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /vijesti/hrvatska/dalmatinu-izgradili-za-4-godine-a-4-5-kilometra-do-klisa-grade-cetvrt-stoljeca-239170 [printLink] => /vijesti/hrvatska/dalmatinu-izgradili-za-4-godine-a-4-5-kilometra-do-klisa-grade-cetvrt-stoljeca-239170?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 208085 [name] => brzacestasolinklis [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => brzacestasolinklis [link] => /tag/brzacestasolinklis ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Vozači strahuju od novog produžetka roka izgradnje ključne prometnice / Jakov Prkić / CROPIX [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => PUŽEVIM KORAKOM [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Dalmatinu izgradili za 4 godine, a 4,5 kilometra do Klisa grade četvrt stoljeća [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-18-06-26-42-38 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2014/06/30/Novosti/gradiliste_split_klis1-0108.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2014/06/30/Novosti/gradiliste_split_klis1-0108.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Trebao je to biti jedan od “povijesnih” projekata o kakvima smo se, doduše, naslušali, ali i još važnije - kvalitetan i brz spoj splitskog “bazena” s već planiranom Jadranskom autocestom, kako je Dalmatinu nazivala tadašnja struka. O kvaliteti zamišljenoj tog 5. srpnja 1989. godine, kada je u sklopu, ispostavit će se, posljednje proslave Dana borca kod Mravinaca svečano otvoreno gradilište ceste Solin-Klis, još bi se moglo i govoriti, ali o brzini ni najmanje.

Sve se promijenilo osim...

Vozači koji su tih dana prvi put sjeli za upravljače danas imaju desetke tisuća kilometara pod kotačima svojih vozila, građevinari koji su tada optimistično probijali mosorski kamenjar na trasi nove prometnice danas su već “debelo” u mirovini, a djeca rođena u sumrak druge Jugoslavije danas su, barem neki od njih, već postali roditelji. Sve se promijenilo osim jedne, za ovu priču najvažnije stvari - nedovršene brze ceste.

Jedina kvalitetna poveznica Splita i okolice s autocestovnim čvorom u Dugopolju, ali i zaleđem najveće hrvatske županije, zagazit će iduće subote u 26. godinu izgradnje. Premda je 80 posto od šest kilometara ceste već izgrađeno u punom profilu koji se na jednom dijelu širi u donedavno nezamislivih šest prometnih trakova, po tri u oba smjera, još ćemo se morati strpjeti barem tri mjeseca dok radnici posrnule “Hidroelektre niskogradnje” ne završe radove na zapadnom kolniku od Klis Grla do vijadukta “Ploče”, točke od/do koje se nesmetano može voziti.

Cesta “u zraku i mraku”, kako smo je svojedobno nazvali zbog osam vijadukata i pet tunela na potezu od Mravinaca do Mihovilovića, pojela je dosad gotovo milijardu kuna, kada se preračunaju svi troškovi i tečajne razlike otkad su upaljene prve mine prije 25 godina do danas.

A sve je moglo biti završeno još sredinom 90-ih da nije bilo Domovinskog rata, poratne obnove i aktualne krize zbog kojih su radovi, što na istočnom, što na zapadnom kolniku, najmanje triput prekidani, a rokovi završetka skoro 10 puta prekoračeni.

Usporedbe radi, za samo četiri godine izgrađena su 333 kilometra autoceste od Karlovca do Dugopolja, gotovo 500 kilometara Jadranske magistrale od Kvarnera do Konavla završeno je za 10 godina, i to s tadašnjom tehnologijom i strojevima, da ne govorimo o, primjerice, željezničkom tunelu kroz Karavanke, na današnjoj granici Slovenije i Austrije, gdje je austrougarskim inženjerima i radnicima trebalo šest godina - od 1900. do 1906. - da probiju “rupu” kroz alpski masiv, dugu nepunih osam kilometara.

Prekinuta žila kucavica

Još nezavršena izgradnja brze ceste od splitsko-solinskog predgrađa Dračevca do Klis Grla, koja dijeli dio trase s nekadašnjom uskotračnom prugom Split-Sinj na kojoj su radovi trajali dvije godine (!?), protegnula se kroz mandate čak četvorice predsjednika (socijalističke) Republike Hrvatske ili, ako vam je lakše, kroz dvije države.

Kako bilo, istrpjeli bi naši vozači i iduća tri-četiri mjeseca čekanja kada bi im netko zajamčio da će na jesen bez ikakvih prepreka i preusmjeravanja mogli od Splita prema Dugopolju i u suprotnom smjeru.

Ali, ako će priča duga četvrt stoljeća dobiti novi (ne)planirani produžetak začinjen očekivanim gužvama na “kritičnim točkama” kod vijadukta “Ploče” i “Jamani”, gdje će motorizirani turisti poštujući propise smanjivati brzinu i usporavati promet, onda ni najstrpljiviji više neće imati razumijevanja za biblijski duge radove na prometnoj žili kucavici koja spaja dvije točke s najvećim prometnim opterećenjem u Dalmaciji, od kojih je ona solinska druga po godišnjem prometu u cijeloj državi nakon - Stobreča.

Gordan Zubčić

BROJKE SVJEDOČE

5 tunela i osam vijadukata nalazi se na trasi od Solina do Klis Grla

360 milijuna kuna vrijedna je izgradnja zapadnog kolnika prometnice

40.557 vozila u prosjeku prođe svakog dana u blizini rotora na Bilicama

Vremeplov jedne ceste

5. srpnja 1989.
- Svečano proglašen početak gradnje ceste Solin-Klis. Osiguran proračun od 73 milijuna dolara, a prva faza gradnje trebala se okončati za tri godine

9. listopada 1990. - Gotov najteži posao: probijen tunel “Mravince”. Završetak radova planiran za kraj 1991.
14. siječnja 1991. - Na najvećem hrvatskom gradilištu radi se punom parom i nema bojazni da će rokovi biti probijeni.
15. siječnja 1991. - Tragedija u tunelu “Mravince”: poginuli Zdravko Jukić i Stipe Tenžera, a teško ozlijeđen Mirko Bečko, svi radnici “Konstruktora”.
19. veljače 1991. - Na vijaduktu “Bandalova kosa” položeni i posljednji nosači na stupove. Početak Domovinskog rata zaustavlja izgradnju.
studeni 1993. - Vlada i službeno prekida radove. Dotad potrošeno više od 45 milijuna dolara.
5. veljače 1997. - Ministar prometa Željko Lužavec kaže: Cesta života može biti gotova do kraja godine ili najkasnije za godinu dana.
ožujak 1997. - Na natječaju posao dobila tvrtka “Strabag” ispred splitskog “Poduzeća za ceste” (PZC). Rok završetka: osam mjeseci.
27. listopada 1997. - Uvažava se prigovor PZC-a i splitska tvrtka dobiva posao. Novi rok: deset mjeseci
23. siječnja 1998. - Najavljen početak kraja, PZC i austrijski “Ilbau” će do studenoga 1998. konačno dovršiti cestu. Osigurano 68 milijuna kuna.
21. studenoga 1998. - Trebalo je biti gotovo, ali neće ni za Uskrs 1999. godine. Razlog: neriješeni imovinsko-pravni odnosi.
1. travnja 1999. - Prilikom polaganja električnog kabela na vijaduktu u Klis Kosi poginuo Tomislav Sarun, djelatnik HEP-a
4. lipnja 1999. - Konačno otvoren današnji istočni, trotračni kolnik.
Proljeće 2005. - Resorni ministar Božidar Kalmeta najavljuje proširenje južnog dijela brze ceste i dogradnju trase prema Dugopolju, s konačnim rokom završetka do 2008. godine.
Listopad 2006. - Otvoren zapadni kolnik ceste od Dračevca do vijadukta “Majdan”, dug 2,2 kilometra, koji se gradio od prosinca 2005. godine. Uloženo 103 milijuna kuna.
Proljeće 2009. Počinju radovi na zapadnom dvotračnom kolniku brze ceste od vijadukta “Izvor Jadra” do Klis Grla, dugom 4,5 kilometara, s rokom završetka od godinu i pol, odnosno do kraja 2010. godine. Cijena projekta − 219 milijuna kuna.
Prosinac 2010. - Otvaranje ceste prolongirano za lipanj 2011.
Svibanj 2012. - Radnici “Konstruktor-inženjeringa” i njihovih partnera povlače se s gradilišta.
Lipanj 2014. - Otvara se zapadni kolnik od vijadukta “Ploče” prema Solinu i Splitu koji je izgradila “Hidroelektra niskogradnja” s partnerima. Potpuno dovršenje radova najavljeno za listopad 2014. godine.

Političari, očekujemovašu ispriku!

Nije to cesta. Nije, barem, obična cesta. Ta, pa nek se zove cesta, od Solina do Klisa, ta tzv. brza cesta, puno je više od obične ceste. Ona je znak, simbol odnosa ove države spram Splita i Dalmacije. Ništa manje nego 25 godina nije bilo dovoljno da se ta prometnica, od životne važnosti za drugi grad u državi, završi u nekom normalnom roku.

Što je to normalni rok? Na ovim stranicama imate prilike vidjeti što se sve napravilo, pa i u ovoj državi, u puno kraćim rokovima, kakvi su se graditeljski pothvati rješavali japanskom brzinom. Samo kada postoji volja. Jer novac nije bio u pitanju. I dobro, jednog dana i ta će brza cesta biti gotova, za razliku od nekih drugih, za Dalmaciju bitnih, čiji završetak mnoge današnje generacije neće dočekati.

Zanima me samo – što će biti tog lijepog dana kada brza cesta Solin – Klis dođe kraju? Hoće li biti presijecanja svečane vrpce? Hoće li dvije djevojke u narodnjim nošnjama na kušiniću prinijeti škare nekom od političara da uz bljesak fotoaparata raširi osmijeh?

Hoće li u pozadini biti neka klapa koja će zapjevati dvije-tri o stini, drači i tovaru...? I hoće li nakon toga političari otići na kakav skroman ručkić, da im ne padne cukar? Jer, nije lako potegnuti iz Metropole u ovu zabit koja bokun cestice čeka 25 godina.

Ako će političari imati obraza ipak doći na otvaranje te ceste, postoji samo jedan razlog kojim bi opravdali taj potez.
Trebali bi se svi, svi od lokalne do najviše državne razine koji su 25 godina bili na tim političkim položajima, postrojiti u vrstu i onda se nakloniti. Duboko nakloniti. Onako kako to rade Japanci u znak pozdrava. I ostati tako naklonjeni 25 minuta, po minutu za svaku godinu. I zatražiti oprost od građana.

ivo bonković

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/vijesti/hrvatska/dalmatinu-izgradili-za-4-godine-a-4-5-kilometra-do-klisa-grade-cetvrt-stoljeca-239170 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=f81640976956c8dda9f37ce4da2308a81f265366 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Dalmatinu+izgradili+za+4+godine%2C+a+4%2C5+kilometra+do+Klisa+grade+%C4%8Detvrt+stolje%C4%87a&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fvijesti%2Fhrvatska%2Fdalmatinu-izgradili-za-4-godine-a-4-5-kilometra-do-klisa-grade-cetvrt-stoljeca-239170 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fvijesti%2Fhrvatska%2Fdalmatinu-izgradili-za-4-godine-a-4-5-kilometra-do-klisa-grade-cetvrt-stoljeca-239170 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Vozači strahuju od novog produžetka roka izgradnje ključne prometnice / Jakov Prkić / CROPIX [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => PUŽEVIM KORAKOM [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
HrvatskaPUŽEVIM KORAKOM

Dalmatinu izgradili za 4 godine, a 4,5 kilometra do Klisa grade četvrt stoljeća

Piše PSD.
30. lipnja 2014. - 23:31

Trebao je to biti jedan od “povijesnih” projekata o kakvima smo se, doduše, naslušali, ali i još važnije - kvalitetan i brz spoj splitskog “bazena” s već planiranom Jadranskom autocestom, kako je Dalmatinu nazivala tadašnja struka. O kvaliteti zamišljenoj tog 5. srpnja 1989. godine, kada je u sklopu, ispostavit će se, posljednje proslave Dana borca kod Mravinaca svečano otvoreno gradilište ceste Solin-Klis, još bi se moglo i govoriti, ali o brzini ni najmanje.

Sve se promijenilo osim...

Vozači koji su tih dana prvi put sjeli za upravljače danas imaju desetke tisuća kilometara pod kotačima svojih vozila, građevinari koji su tada optimistično probijali mosorski kamenjar na trasi nove prometnice danas su već “debelo” u mirovini, a djeca rođena u sumrak druge Jugoslavije da...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
18. svibanj 2024 08:26