stdClass Object ( [id] => 104330 [title] => Hvala Tomu Gotovcu što mi je ‘oteo’ film [alias] => hvala-tomu-gotovcu-sto-mi-je-oteo-film [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Prvi put sam ga vidio u zimu 1984. u Zagrebu, na Trgu Republike, gdje je prodavao Polet. U radničkom kombinezonu, obrijane glave na kojoj je šminkom bila nacrtana velika petokraka, i sa srpom i čekićem u ruci.

Upoznao sam ga 15 godina poslije, u Trstu, na festivalu Alpe Adria Cinema, kada je u sklopu programa Hrvatska, iza kamenitih vrata prikazana najveća ikad održana revija hrvatskih filmova snimljenih uglavnom šezdesetih i sedamdesetih godina prošlog stoljeća. Godinu dana prije, na istome mjestu održana je, u programu Crni val i Misterije organizma, slična retrospektiva srpskih filmova iz tog razdoblja.

Kako sam tada pisao diplomski na temu crnog vala u jugoslavenskoj kinematografiji, spomenuti festivali su mi bili jedinstvena prigoda da ne samo vidim sve te filmove, nego i da se upoznam s većinom njihovih autora. S nekima je išlo lakše, s nekima teže. S Tomom je od prve kliknulo, i odmah mi je postalo jasno zašto su ga neki prijatelji zvali Šeherezada. Imao je priča koje bi bez problema ispunile i više od 1001 noći, a kamoli taj jedan tjedan našega festivalskog druženja.

Teška nevolja Sergija i Mile

 Kadrovi iz nagrađenog ‘tršćanskog’ filma
 “Tramvaj 406”
Kad nam se trećeg dana priključio i moj sveprisutni prijatelj Hari iz Zadra, postalo je jasno da do kraja festivala nećemo oka sklopiti. Pričao nam je Tom, zagrebački režiser i beogradski student režije, sve poznate i nepoznate detalje sa, i oko, raznoraznih snimanja, i tu je priču prekidao samo kad bi trebao izići pred publiku, pozdraviti se i predstaviti svoj film. I predstavljanja i projekcije tih filmova su ujedno bili i performansi i hepeninzi dostojni Tomove reputacije.

Filmovi Obiteljski film 1 i Obiteljski film 2 puštani su s osammilimetarskog projektora koji je Tom donio sa sobom iz Zagreba i najavljeni su jedan kao “tipični obiteljski film snimljen u Beogradu”, a drugi kao “netipični obiteljski film snimljen u Beogradu”. Tu Tom i neka njegova prijateljica izvode raznorazne vratolomije u krevetu. U prvom se Tom, osim kolegicom, morao još baviti i kamerom, dok u drugom, atipičnom, iza kamere stoji Slobodan Šijan, pa se Tom mogao potpuno posvetiti kolegici.

Kako su filmovi snimljeni bez tona, zamolio je dvoje selektora Festivala da mu pomognu. On će govoriti dijaloge, a Sergio Germani Grmek i Mila Lazić će publici to prevoditi na talijanski. Sergio, naravno, muški, a Mila ženski dio dijaloga. U početku su se ti dobri i uglađeni ljudi još i držali dok su dijalozi bili na razini “Dragi, skini se...” i “Draga, lezi kraj mene...”, ali vrlo brzo se sve pretvorilo prvo u zbunjenost, a onda u opći urnebes kad je Mila počela prevoditi “Grickaj mi dlačice...” a Sergio odgovarao “Oliži mi glavić...”.

U početku zbunjeni i zatečeni, “prevodioci” su se prvo malo pogledavali i oklijevali, ali su se onda i oni počeli smijati, a Tom je do kraja odradio svoj “zadatak”. Gledao sam ga kako stoji pored snopa svjetlosti koja izlazi iz projektora i mirno i hladno, ne obazirući se ni na smijeh publike, ni na zbunjenost “prevoditelja”, nastavlja s pričanjem dijaloga. Gledao sam ga i nisam mogao pojmiti da je to onaj isti Tom koji mi je dva dana ranije pričao kako je u mladosti dugo vremena mucao, kako je isto tako dugo vremena bio nesiguran u sebe i kako se nije mogao družiti sa svojim vršnjacima, nego je, na poticanje svoje majke, spas i utjehu nalazio u svijetu filma i muzike.

Obožavao je stari Hollywood, jazz i Glena Millera. Volio je kameru, a ona mu je to uzvraćala i još više voljela njega. Iako se većini ljudi neće svidjeti filmovi koje je radio kao redatelj, svi mu se dive u epizodnim ulogama u Makavejevljevim, Žilnikovim, Šijanovim i Rušinovićevim filmovima. Svjestan njegove fotogeničnosti i pod dojmom njegovih priča, predložio sam mu da sjednemo u tramvaj i da mi u kameru priča sve što hoće o crnom valu.

Tramvaj sam odabrao iz dva razloga. Jedan je trebao biti hommage njegovu filmu Pravac, koji je u stvari jedan dugi kadar snimljen kroz prednje staklo tramvaja koji vozi duž beogradskog Bulevara Revolucije, a drugi zato što je stari tramvaj br. 406, koji vozi od Trsta do Opicine i koji velike strmine svladava vukući se kao žičara po sajli, nešto najslikovitije i najspektakularnije što postoji u Trstu. Pričali smo o svemu i svačemu, al’ o crnom valu ni riječi. Jednostavno, nije išlo.

Tom je pričao o davnoj tramvajskoj nesreći u Zagrebu, o vlaku Samoborčeku, raspitivao se kod kočničara o sigurnosti vozila u kojemu se nalazimo, a Hariju je hvalio videoumjetnike iz Zadra. U Opicini smo sva trojica malo zaokružila kamerom od ruke do ruke, čisto kao podsjećanje na Tomov film Kružnica, nastao u isto doba kad i Pravac, u kojemu se kamera na krovu jedne beogradske kuće okreće na stativu i snima sve oko sebe.

Nakon povratka u Trst, stali smo kod izlaza iz kinodvorane, stavili kameru na stativ, pili pivo i nastavili razgovarati o filmovima, redateljima i statistima, eksploataciji radnika u kapitalizmu, crnim mačkama, praznovjerju i tko zna čemu još. Bilo je to zadnjeg dana Festivala, nekoliko sati prije polaska Tomova vlaka za Zagreb. U Trstu je bila i Jagoda Kaloper koja je došla svojom ljubičastom bubom. Zvala ga je da se s njom vrati u Zagreb, ali mučilo ga je koljeno i bojao se da, onako ogroman, neće moći izdržati nekoliko sati sjediti skupljen u malom volkswagenu. “Vidiš, stari, kaj ti je život...

Koliko sam samo nekad drkal na nju, a nisam joj se usudil prići. A sad, zove me da me vozi, da budemo par sati sami, a ja ne mogu jer me jebe koljeno. Ali, šta ćeš, sve je to movie...” Umjesto u Jagodinu bubu, smjestili smo ga u vlak. Nakon povratka u Nizozemsku, pregledao sam snimljeno, napravio dvije kopije i poslao jednu Hariju, a drugu Tomu i pomalo i zaboravio na taj materijal. Godinu dana poslije nazvao me Hari i pitao:

“Je l’ ti znaš da nam je film na festivalu?”

- Ne znam. Na kojem festivalu? I, još važnije, koji film?

- Pa, festival je u Zadru. Revija hrvatskog filmskog i videostvaralaštva. A film, film je Tramvaj 406, onaj naš iz Trsta...

- Koji naš? Onaj, ono di nas trojica palamudimo o svemu i svačemu?

- Da. Upravo to.

- Zezaš me?

- Ne zezam, upravo sam se vratio iz kina. Tom je to poslao na festival, popodne me zvao da je i on u Zadru, i eto maloprije završila projekcija...

Još uvijek mu nisam vjerovao pa mi je dao Toma na telefon. Odmah je počeo pričati kako je to nešto genijalno, kako je publika to odlično primila, kako je baš šteta što i ja nisam u Zadru, ali neka niš’ ne brinem, ko i da jesam, naš je to film, potpisani smo na špici i on i ja i Hari.

- Pa, dobro, ajde neka, nego koliko to traje?

- 45 minuta.

- Koliko? Pa otprilike toliko ima sve skupa sirovog materijala.

- Da. Ja sam to skoro sve pustio.

- Pa jesi li ti tu upoće išta montirao?

- Kako da ne. Mi smo prvo bili pred kinom, pa smo onda išli u tramvaj, a u filmu smo prvo u tramvaju, pa tek onda pred kinom.

- Pa daj, Tome, utlačit ćemo ljude... Ko to može gledat?

- Ništa ti, stari, ne brini, sve je to movie...

Sve je to movie...

Isto to, “Sve je to movie...” ponavljao sam i ja tri dana poslije svojoj ženi koja nije mogla vjerovati kad je Tom javio da smo osvojili prvu nagradu. Govorio sam to i kad sam čitao kako je žiri zaključio da naš film, u doba sve veće dominacije tehnike i specijalnih efekata, vraća humanost i toplinu ljudskog razgovora na veliki ekran.

Pisali su i kako su se gledatelji s Gotovcem ukrcali u “tramvaj zvan nostalgija” i da se pravac kojim je naš tramvaj krenuo pretvorio u kružnicu dovoljno veliku da obuhvati sve što se slikom u pokretu obuhvatiti može. S tim “Sve je to movie...” poslije smo Tom i ja završavali i naše brojne telefonske razgovore i, nažalost manje brojne, susrete u Zagrebu. Sve je to movie, ponavljam sad kad Toma više nema, i teško mi je priznati da ovaj put taj movie nema happy end.

Završava scenom s tršćanske željezničke stanice u kojoj ogroman i malko pogrbljen Tom hoda prema vlaku. Malo vuče jednu nogu. U jednoj ruci mu je stara torba, u drugoj kinoprojektor. Fade-out. I, dok se slika lagano zatamnjuje, kreće Glen Miller.

vanja valtrović

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Predložio sam mu da sjednemo u stari tramvaj br. 406 koji vozi od Trsta do Opicine i da mi u kameru priča sve što hoće o crnom valu. Razgovarali smo o svemu i svačemu, al’ o crnom valu ni riječi. Nakon povratka u Nizozemsku pregledao sam snimljeno, naprav [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => kako sam se s gotovcem pred kamerom vozio tršćanskim tramvajem 406 [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2010-07-03 19:48:19 [created_by] => 39 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2010-07-04 04:03:07 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2010-07-04 09:58:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 4408 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2010/07/03/spektar/tom00.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "350x250" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 19 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 38813691 Threads: 4 Questions: 7127116381 Slow queries: 3311366 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 609099304 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 44 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front01 [password] => Y2AfBGoJRKhS9HNdMJ [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/hvala-tomu-gotovcu-sto-mi-je-oteo-film-104330 [printLink] => /kultura/hvala-tomu-gotovcu-sto-mi-je-oteo-film-104330?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 95000 [name] => TomGotovac [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => tomgotovac [link] => /tag/tomgotovac ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Predložio sam mu da sjednemo u stari tramvaj br. 406 koji vozi od Trsta do Opicine i da mi u kameru priča sve što hoće o crnom valu. Razgovarali smo o svemu i svačemu, al’ o crnom valu ni riječi. Nakon povratka u Nizozemsku pregledao sam snimljeno, naprav [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => kako sam se s gotovcem pred kamerom vozio tršćanskim tramvajem 406 [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Hvala Tomu Gotovcu što mi je ‘oteo’ film [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-19-17-06-50-39 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2010/07/03/spektar/tom00.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2010/07/03/spektar/tom00.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Prvi put sam ga vidio u zimu 1984. u Zagrebu, na Trgu Republike, gdje je prodavao Polet. U radničkom kombinezonu, obrijane glave na kojoj je šminkom bila nacrtana velika petokraka, i sa srpom i čekićem u ruci.

Upoznao sam ga 15 godina poslije, u Trstu, na festivalu Alpe Adria Cinema, kada je u sklopu programa Hrvatska, iza kamenitih vrata prikazana najveća ikad održana revija hrvatskih filmova snimljenih uglavnom šezdesetih i sedamdesetih godina prošlog stoljeća. Godinu dana prije, na istome mjestu održana je, u programu Crni val i Misterije organizma, slična retrospektiva srpskih filmova iz tog razdoblja.

Kako sam tada pisao diplomski na temu crnog vala u jugoslavenskoj kinematografiji, spomenuti festivali su mi bili jedinstvena prigoda da ne samo vidim sve te filmove, nego i da se upoznam s većinom njihovih autora. S nekima je išlo lakše, s nekima teže. S Tomom je od prve kliknulo, i odmah mi je postalo jasno zašto su ga neki prijatelji zvali Šeherezada. Imao je priča koje bi bez problema ispunile i više od 1001 noći, a kamoli taj jedan tjedan našega festivalskog druženja.

Teška nevolja Sergija i Mile

 Kadrovi iz nagrađenog ‘tršćanskog’ filma
 “Tramvaj 406”
Kad nam se trećeg dana priključio i moj sveprisutni prijatelj Hari iz Zadra, postalo je jasno da do kraja festivala nećemo oka sklopiti. Pričao nam je Tom, zagrebački režiser i beogradski student režije, sve poznate i nepoznate detalje sa, i oko, raznoraznih snimanja, i tu je priču prekidao samo kad bi trebao izići pred publiku, pozdraviti se i predstaviti svoj film. I predstavljanja i projekcije tih filmova su ujedno bili i performansi i hepeninzi dostojni Tomove reputacije.

Filmovi Obiteljski film 1 i Obiteljski film 2 puštani su s osammilimetarskog projektora koji je Tom donio sa sobom iz Zagreba i najavljeni su jedan kao “tipični obiteljski film snimljen u Beogradu”, a drugi kao “netipični obiteljski film snimljen u Beogradu”. Tu Tom i neka njegova prijateljica izvode raznorazne vratolomije u krevetu. U prvom se Tom, osim kolegicom, morao još baviti i kamerom, dok u drugom, atipičnom, iza kamere stoji Slobodan Šijan, pa se Tom mogao potpuno posvetiti kolegici.

Kako su filmovi snimljeni bez tona, zamolio je dvoje selektora Festivala da mu pomognu. On će govoriti dijaloge, a Sergio Germani Grmek i Mila Lazić će publici to prevoditi na talijanski. Sergio, naravno, muški, a Mila ženski dio dijaloga. U početku su se ti dobri i uglađeni ljudi još i držali dok su dijalozi bili na razini “Dragi, skini se...” i “Draga, lezi kraj mene...”, ali vrlo brzo se sve pretvorilo prvo u zbunjenost, a onda u opći urnebes kad je Mila počela prevoditi “Grickaj mi dlačice...” a Sergio odgovarao “Oliži mi glavić...”.

U početku zbunjeni i zatečeni, “prevodioci” su se prvo malo pogledavali i oklijevali, ali su se onda i oni počeli smijati, a Tom je do kraja odradio svoj “zadatak”. Gledao sam ga kako stoji pored snopa svjetlosti koja izlazi iz projektora i mirno i hladno, ne obazirući se ni na smijeh publike, ni na zbunjenost “prevoditelja”, nastavlja s pričanjem dijaloga. Gledao sam ga i nisam mogao pojmiti da je to onaj isti Tom koji mi je dva dana ranije pričao kako je u mladosti dugo vremena mucao, kako je isto tako dugo vremena bio nesiguran u sebe i kako se nije mogao družiti sa svojim vršnjacima, nego je, na poticanje svoje majke, spas i utjehu nalazio u svijetu filma i muzike.

Obožavao je stari Hollywood, jazz i Glena Millera. Volio je kameru, a ona mu je to uzvraćala i još više voljela njega. Iako se većini ljudi neće svidjeti filmovi koje je radio kao redatelj, svi mu se dive u epizodnim ulogama u Makavejevljevim, Žilnikovim, Šijanovim i Rušinovićevim filmovima. Svjestan njegove fotogeničnosti i pod dojmom njegovih priča, predložio sam mu da sjednemo u tramvaj i da mi u kameru priča sve što hoće o crnom valu.

Tramvaj sam odabrao iz dva razloga. Jedan je trebao biti hommage njegovu filmu Pravac, koji je u stvari jedan dugi kadar snimljen kroz prednje staklo tramvaja koji vozi duž beogradskog Bulevara Revolucije, a drugi zato što je stari tramvaj br. 406, koji vozi od Trsta do Opicine i koji velike strmine svladava vukući se kao žičara po sajli, nešto najslikovitije i najspektakularnije što postoji u Trstu. Pričali smo o svemu i svačemu, al’ o crnom valu ni riječi. Jednostavno, nije išlo.

Tom je pričao o davnoj tramvajskoj nesreći u Zagrebu, o vlaku Samoborčeku, raspitivao se kod kočničara o sigurnosti vozila u kojemu se nalazimo, a Hariju je hvalio videoumjetnike iz Zadra. U Opicini smo sva trojica malo zaokružila kamerom od ruke do ruke, čisto kao podsjećanje na Tomov film Kružnica, nastao u isto doba kad i Pravac, u kojemu se kamera na krovu jedne beogradske kuće okreće na stativu i snima sve oko sebe.

Nakon povratka u Trst, stali smo kod izlaza iz kinodvorane, stavili kameru na stativ, pili pivo i nastavili razgovarati o filmovima, redateljima i statistima, eksploataciji radnika u kapitalizmu, crnim mačkama, praznovjerju i tko zna čemu još. Bilo je to zadnjeg dana Festivala, nekoliko sati prije polaska Tomova vlaka za Zagreb. U Trstu je bila i Jagoda Kaloper koja je došla svojom ljubičastom bubom. Zvala ga je da se s njom vrati u Zagreb, ali mučilo ga je koljeno i bojao se da, onako ogroman, neće moći izdržati nekoliko sati sjediti skupljen u malom volkswagenu. “Vidiš, stari, kaj ti je život...

Koliko sam samo nekad drkal na nju, a nisam joj se usudil prići. A sad, zove me da me vozi, da budemo par sati sami, a ja ne mogu jer me jebe koljeno. Ali, šta ćeš, sve je to movie...” Umjesto u Jagodinu bubu, smjestili smo ga u vlak. Nakon povratka u Nizozemsku, pregledao sam snimljeno, napravio dvije kopije i poslao jednu Hariju, a drugu Tomu i pomalo i zaboravio na taj materijal. Godinu dana poslije nazvao me Hari i pitao:

“Je l’ ti znaš da nam je film na festivalu?”

- Ne znam. Na kojem festivalu? I, još važnije, koji film?

- Pa, festival je u Zadru. Revija hrvatskog filmskog i videostvaralaštva. A film, film je Tramvaj 406, onaj naš iz Trsta...

- Koji naš? Onaj, ono di nas trojica palamudimo o svemu i svačemu?

- Da. Upravo to.

- Zezaš me?

- Ne zezam, upravo sam se vratio iz kina. Tom je to poslao na festival, popodne me zvao da je i on u Zadru, i eto maloprije završila projekcija...

Još uvijek mu nisam vjerovao pa mi je dao Toma na telefon. Odmah je počeo pričati kako je to nešto genijalno, kako je publika to odlično primila, kako je baš šteta što i ja nisam u Zadru, ali neka niš’ ne brinem, ko i da jesam, naš je to film, potpisani smo na špici i on i ja i Hari.

- Pa, dobro, ajde neka, nego koliko to traje?

- 45 minuta.

- Koliko? Pa otprilike toliko ima sve skupa sirovog materijala.

- Da. Ja sam to skoro sve pustio.

- Pa jesi li ti tu upoće išta montirao?

- Kako da ne. Mi smo prvo bili pred kinom, pa smo onda išli u tramvaj, a u filmu smo prvo u tramvaju, pa tek onda pred kinom.

- Pa daj, Tome, utlačit ćemo ljude... Ko to može gledat?

- Ništa ti, stari, ne brini, sve je to movie...

Sve je to movie...

Isto to, “Sve je to movie...” ponavljao sam i ja tri dana poslije svojoj ženi koja nije mogla vjerovati kad je Tom javio da smo osvojili prvu nagradu. Govorio sam to i kad sam čitao kako je žiri zaključio da naš film, u doba sve veće dominacije tehnike i specijalnih efekata, vraća humanost i toplinu ljudskog razgovora na veliki ekran.

Pisali su i kako su se gledatelji s Gotovcem ukrcali u “tramvaj zvan nostalgija” i da se pravac kojim je naš tramvaj krenuo pretvorio u kružnicu dovoljno veliku da obuhvati sve što se slikom u pokretu obuhvatiti može. S tim “Sve je to movie...” poslije smo Tom i ja završavali i naše brojne telefonske razgovore i, nažalost manje brojne, susrete u Zagrebu. Sve je to movie, ponavljam sad kad Toma više nema, i teško mi je priznati da ovaj put taj movie nema happy end.

Završava scenom s tršćanske željezničke stanice u kojoj ogroman i malko pogrbljen Tom hoda prema vlaku. Malo vuče jednu nogu. U jednoj ruci mu je stara torba, u drugoj kinoprojektor. Fade-out. I, dok se slika lagano zatamnjuje, kreće Glen Miller.

vanja valtrović

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/hvala-tomu-gotovcu-sto-mi-je-oteo-film-104330 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=9dcfbd35f60fa15c4b3cfd6ffcea3636781cf0cf [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Hvala+Tomu+Gotovcu+%C5%A1to+mi+je+%E2%80%98oteo%E2%80%99+film+&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fhvala-tomu-gotovcu-sto-mi-je-oteo-film-104330 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fhvala-tomu-gotovcu-sto-mi-je-oteo-film-104330 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Predložio sam mu da sjednemo u stari tramvaj br. 406 koji vozi od Trsta do Opicine i da mi u kameru priča sve što hoće o crnom valu. Razgovarali smo o svemu i svačemu, al’ o crnom valu ni riječi. Nakon povratka u Nizozemsku pregledao sam snimljeno, naprav [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => kako sam se s gotovcem pred kamerom vozio tršćanskim tramvajem 406 [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Kulturakako sam se s gotovcem pred kamerom vozio tršćanskim tramvajem 406

Hvala Tomu Gotovcu što mi je ‘oteo’ film

Piše PSD.
4. srpnja 2010. - 11:58

Prvi put sam ga vidio u zimu 1984. u Zagrebu, na Trgu Republike, gdje je prodavao Polet. U radničkom kombinezonu, obrijane glave na kojoj je šminkom bila nacrtana velika petokraka, i sa srpom i čekićem u ruci.

Upoznao sam ga 15 godina poslije, u Trstu, na festivalu Alpe Adria Cinema, kada je u sklopu programa Hrvatska, iza kamenitih vrata prikazana najveća ikad održana revija hrvatskih filmova snimljenih uglavnom šezdesetih i sedamdesetih godina prošlog stoljeća. Godinu dana prije, na istome mjestu održana je, u programu Crni val i Misterije organizma, slična retrospektiva srpskih filmova iz tog razdoblja.

Kako sam tada pisao diplomski na temu crnog vala u jugoslavenskoj kinematografiji, spomenuti festivali su mi bili jedinstvena prigoda da ne samo vidim sve te filmove, nego i ...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
19. svibanj 2024 19:06