stdClass Object ( [id] => 80263 [title] => GOLA UMJETNOST Tom Gotovac: Izjednačio sam art i život [alias] => gola-umjetnost-tom-gotovac-izjednacio-sam-art-i-zivot [catid] => 296 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Šetajući susjedstvom u blizini Trga francuske revolucije u Zagrebu više sam puta sreo Tomislava Gotovca poznatog i kao Antonija Lauera. Nakon nekoliko usputnih razgovora rado je pristao na ozbiljan razgovor u kojemu se prisjetio nekih bitnih momenata svoje karijere, ali i života i svojih umjetničkih opsesija, među kojima, kako sam tvrdi, teško postavlja razgraničenje. Radio je kao službenik Narodne banke i bolnice’’ Dr. Mladen Stojanović’’ više od deset godina, a 1954. izvodi svoj prvi performans. Godine 1962. snima svoj prvi film u Zagrebu, 1964. radi svoje prve kolaže.

Završava režiju na ADU u Beogradu, a 1976. vraća se u Zagreb. Jedan je od najznačajnijih hrvatskih konceptualnih umjetnika, performera i redatelja avangardnih filmova, koje je prikazivao po čitavom svijetu: Dublin, London, Moskva, Berlin, Kyoto, New York, Varšava, Beč, Beograd, Ljubljana... Glumio je i u filmovima Lazara Stojanovića, Zorana Tadića, Gorana Rušinovića, Francija Slaka, Slobodana Šijana, Želimira Žilnika i Dušana Makavejeva. Godine 2005. službeno je promijenio ime Tomislav Gotovac u Antonio Lauer. Sastali smo se u Gradskoj kavani, gdje je, kaže, dao više desetaka intervjua...

Ako se ne varam, na zidu novog MSU-a stoji fotografija iz vašeg performansa ‘‘Prošnja pred crkvom Ranjenog Isusa’’ pred Božić iz 1980., s obzirom na to da je skoro to doba godine, što vama taj performans predstavlja?

Pa ja uopće ne znam objasniti što svi ti performansi znače. Mislite li da bih trebao? Pa ja preko njih pokušavam saznati tko sam..., jedva čekam vidjeti taj novi postav Muzeja suvremene umjetnosti, kako su se prihvatili izazova...

Rođeni ste u Somboru, a podrijetlo vučete iz Dalmatinske zagore?

Moj je otac dalmatinski vlaj, kao što i prezime Gotovac sugerira. Tata nas je odveo 1939. u Vinovo Gornje, mislim da sam imao neki kašalj hripavac, ali se toga ne sjećam. Sombor je obilježio moje ranije djetinjstvo, zadnje godine jugoslavenskog mira, meni se to užasno dopadalo jer sam hodao bos po prašini i blatu, hvatao žabe u potocima. Kad je stari prebacio obitelj u Zagreb 1941., meni je to bila katastrofa, moj je materinji bio mađarski i lalinski srpski, nikoga nisam razumio, kajkavština mi je bila preteška, a na snazi je bio policijski sat i oko mene je bio sami beton. Za dijete je to bila teška čamotinja, nije bilo ni slatkiša u ratu. U samom su centru bile smještene, sjećam se, tri kasarne, Nijemci, Talijani i ustaše. Svakodnevno su Nijemci izlazili iz kasarne koja je bila u 5. gimnaziji, a i Talijani su paradirali svakodnevno, sjećam se tih povorki s perjem na kacigama svako jutro kod Arhitektonskog fakulteta...

Kada ste shvatili da će umjetnost biti značajan dio vašeg života?

Kada sam s deset godina otkrio slikarstvo i Modernu galeriju počeo sam svaki dan odlaziti tamo. Prvi događaj koji bih mogao nazvati performansom, bilo je gimnazijsko putovanje s profesorima povijesti i zemljopisa u Hercegovinu i Dubrovnik. Spavali smo u Mostaru u đačkom domu, gdje je netko priredio zabavu s čagom. (...) Na čagi su svi imali odijela, a ja sam odjenuo košulju, a na košulju pidžamu koja je izgledala poput kažnjeničkog odijela, i u gornji džep pidžame stavio sam četkicu za zube. Tako sam sišao na čagu. Napravio sam suptilni performans koji smatram početkom svog umjetničkog djelovanja kao performera s obzirom na to da je riječ o umjetničkoj intenciji koja ih je trebala unerediti. To je moja prva umjetnička akcija i performans.

Što je s vašom ekstremnom pozicijom u društvu i umjetnosti?

Uvijek mi je bilo draže hodati gol ulicama Zagreba i Beograda nego se baviti institucionalnim radom, za mene je to previše. Jednostavno nismo zemlja ni društvo pogodno za takav rad. Da je riječ o nekoj drugoj zemlji, možda. Možda bi, da sam u nekoj drugoj zemlji, doživio da me više cijene i poštuju nego je to slučaj ovdje. Možda bi me više cijenili u financijskom smislu. Odbio sam Filozofski fakultet i kunsthistoriju, Likovnu akademiju, Dramsku akademiju, nikad me nije zanimalo raditi tamo... Najgore od svega je to što sam ja stavio znak jednakosti između arta i života, svi su oni genijalci poput Michelangela, Velasqueza, Goye, kojima se u život svašta upletalo, ali uvijek su imali nešto izdvojeno. Čim sam ja sebe metnuo u art, čim je Tomislav Gotovac na pokazivanju časopisa Elle, čim je Gotovac u „Zagrebe, volim te“, to sam ja... ili takav kakav sam bio onda.

Pravo ste filmsko obrazovanje stekli u Beogradu?

Kada sam ja došao u Beograd 1967., to je bio svijet. Zagreb mi je tada izgledao kao selendra. Beograd je tada bio prijestolnica Jugoslavije, u kojoj su narodi i narodnosti bili ravnopravni, bilo je bratstvo i jedinstvo na snazi. Pazite, govorim o Beogradu, velika je razlika između Beograda i Srbije... Imam veliko poštovanje prema onome što je Tito značio za film. On je dekretom napravio kinematografiju u Jugoslaviji. Mussolini je dolaskom na vlast napravio Cinecitta, još je osnovao neke od najboljih škola a likovnom je bijenalu u Veneciji dodao i filmski festival poznat kao Mostra. Tito je po uzoru na Mussolinija osnovao u svakoj republici filmsku kuću, tu smo dobili Jadran film i Zagreb film... a obojica su radili po uzoru na Lenjina koji je tako radio u Rusiji. Mada vjerujem da su uzori svima bili mađarski Židovi koji su podigli Hollywood..., svi su kopirali najbolja iskustva drugih... Našem predsjedniku Tuđmanu jako zamjeram što je uništio naš film jer ga nije razumio.

U Beogradu ste snimili jedan od svojih najpoznatijih filmova, kontroverzni Plastični Isus, u režiji Lazara Stojanovića?

Kažu da je Tito Imao projekciju dva filma u svojoj vili na Dedinju u društvu dužnosnika CK Srbije i drugih republika: Jedan je bio Misteriji organizma Dušana Makavejeva, a drugi Plastični Isus Lazara Stojanovića. Pijuckao se viski i pušilo. Tito je inače imao običaj gledati dva filma dnevno, najčećeše su to bili westerni, a jedan je obavezno morao biti s Johnom Wayneom u glavnoj ulozi. Što da kažem? Kažu da je prostorijom vladala mrtva tišina i da su partijci bili kao opareni vrućom vodom. Navodno je Tito odmah po gledanju filma naredio zatvaranje protagonista. Ja nisam bio optužen, ali Lazar Stojanović je dobio tri godine zatvora. Meni je zanimljivo u tom filmu da je režiser Stojanović svaku, ali baš svaku ideju ili zamisao koju sam imao pretočio u film. Tada je počeo i napad na Crni val – i na odgovarajuće dijelove u slikarstvu i književnosti. Sve se to zbivalo sedamdesetih, Živojin Pavlović je izbačen sa profesorskog mjesta na filmskoj akademiji i premješten je na mjesto organizatora za inventar na istoj toj akademiji. Moj profesor Saša Petrović, veliki redatelj je također je letio s akademije.

Negdje sam pročitao da je Scorsese snimajući Taksista bio inspiriran filmom Živojina Pavlovića „Kada budem mrtav i beo“?

On je bio, Scorsese, na nekom festivalu studentskog filma u Chichagu, tamo se prikazivao studentski film Joce Jovanovića „Izrazito ja“, kojemu se Scorsese dodjelio glavnu nagradu. Film je napravljen po Sartreovoj priči Herostrat u kojoj glavni lik zamjenjuje muško spolovilo za revolver. A to je, u svojoj biti, i Taksist. Glavni lik je izgubio glavu jer ne može spavati s onom plavom novinarkom i on u svojoj ljubomori pošao istrebljivati gangstere. Ako mene pitate njegova je inspiracija mogla poteći i od Jocina filma...

Mnogi su stvarali pod vašim utjecajem?

Intimno si dajem neke zasluge za utjecaj kod dvoje umjetnika u smislu da sam im u jednom trenutku pomogao da dođu do nekih spoznaja, jedna je Marina Abramović a drugi je Slobodan Šijan. Moram reći za Marinu da je tu riječ o geniju koji bi svakako došao do izražaja, sad je čeka retrospektiva u MOMA u New Yorku... I tu, naravno, spada Lazar Stojanović, sada kad gledam taj film, “Plastični Isus” diže mi se kosa na glavi. Mi smo po onim mjerilima trebali dobiti svaki po deset godina zatvora.

Poznata je vaša artistička fascinacija golotinjom i pornografijom...

Kad se radi o golotinji i seksu u umjetosti ništa tu nije palo s Marsa, sve je tu potpuno promišeljeno i utemeljeno na poznavanju povijesti umjetnosti: sve je „počelo“ s Tristanom Tzarom – ja sam si tu našao zamjenu za život, ja sam išao u kino da gledam život... Što mislite zašto sam uopće krenuo s golotinjom? Radi se naprosto o tome da sam kad sam krenuo otkrivati art u svojoj maloj mutavoj malograđanskoj glavici i da je ova sredina malograđanska i neobrazovana. Ja sam se odgajao na Tristanu Tzari koji je izmislio Dadu. Rekao sam sebi, zašto ne bih i ja radio tako nešto?

Čini mi se da na poseban način žalite za starim Zagrebom?

Patim za starim Zagrebom koji je imao onaj stari vlakić Samoborček, kupalište na Savi i Sljeme prije nego je došao Bandić i na njemu počeo graditi...Onda su napravili trkališta za bicikle na Sljemenu tako da ako ideš neki majmun te može pogaziti- a na što liče kavane po gradu? Korzo, Kavkaz, katastrofa jedna, još samo da naprave garaže ispod kazališta pa će glupost dosegnuti posebnu dimenziju. Zagreb nikad nije izišao na Savu, to je šteta. Jeste li vidjeli kako je uređen prostor oko zdenca života? To je prije bilo fenomenalno, bio je kamen....

Posljednje ste desetljeće proživjeli mnogo teških trenutaka?

Supruga mi je nakon dvadeset i pet godina braka jednog dana samo rekla, znaš stari ja s tobom više ne mogu. S njom imam i kćerku koja je rođena 1977. ali neće više da priča sa mnom...a ja ju obožavam. Čuo sam da stalno ispituje majku što je radim, da je sve zanima o meni, ali to mi je sve dragi bog namjenio, namjenio mi je bavljenje artom, namjenio mi je mucanje, namjenio mi je starost. Ja koliko mogu pokušavam plivati i održati se i iznad površine, a sad koliko u tome uspijevam...

nenad medelić
snimio: vjekoslav skledar / cropix

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Čim sam ja sebe stavio u art, čim je Tomislav Gotovac na pokazivanju časopisa, čim je Gotovac u „Zagrebe, volim te“, to sam ja... ili takav kakav sam bio onda - tvrdi veliki umjetnik [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => po novijem antonio lauer, pod stare i (teške) dane rado se sjeća prošlih i boljih vremena [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2009-12-12 15:59:16 [created_by] => 39 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2009-12-12 16:06:57 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2009-12-13 10:33:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 3418 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 296 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Specijalni prilog Slobodne Dalmacije o modi i ljepoti. [menu-meta_keywords] => specijalni prilog, zanimljivosti, stil, moda, ljepota [secure] => 0 [page_title] => Stil [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2009/12/13/Nedjeljna/tom00.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "350x250" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 296 [name] => Stil [alias] => stil [description] => [parent] => 260 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 2 [params] => {"inheritFrom":"260","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 15570584 Threads: 6 Questions: 3213275887 Slow queries: 7250209 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 236221055 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 44 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front06 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /sd-plus/stil ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 376 [name] => Arhiva [alias] => arhiva [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /arhiva ) ) [link] => /sd-plus/stil/gola-umjetnost-tom-gotovac-izjednacio-sam-art-i-zivot-80263 [printLink] => /sd-plus/stil/gola-umjetnost-tom-gotovac-izjednacio-sam-art-i-zivot-80263?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 95000 [name] => TomGotovac [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => tomgotovac [link] => /tag/tomgotovac ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Čim sam ja sebe stavio u art, čim je Tomislav Gotovac na pokazivanju časopisa, čim je Gotovac u „Zagrebe, volim te“, to sam ja... ili takav kakav sam bio onda - tvrdi veliki umjetnik [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => po novijem antonio lauer, pod stare i (teške) dane rado se sjeća prošlih i boljih vremena [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => GOLA UMJETNOST Tom Gotovac: Izjednačio sam art i život [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-19-14-20-39-39 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2009/12/13/Nedjeljna/tom00.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2009/12/13/Nedjeljna/tom00.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Šetajući susjedstvom u blizini Trga francuske revolucije u Zagrebu više sam puta sreo Tomislava Gotovca poznatog i kao Antonija Lauera. Nakon nekoliko usputnih razgovora rado je pristao na ozbiljan razgovor u kojemu se prisjetio nekih bitnih momenata svoje karijere, ali i života i svojih umjetničkih opsesija, među kojima, kako sam tvrdi, teško postavlja razgraničenje. Radio je kao službenik Narodne banke i bolnice’’ Dr. Mladen Stojanović’’ više od deset godina, a 1954. izvodi svoj prvi performans. Godine 1962. snima svoj prvi film u Zagrebu, 1964. radi svoje prve kolaže.

Završava režiju na ADU u Beogradu, a 1976. vraća se u Zagreb. Jedan je od najznačajnijih hrvatskih konceptualnih umjetnika, performera i redatelja avangardnih filmova, koje je prikazivao po čitavom svijetu: Dublin, London, Moskva, Berlin, Kyoto, New York, Varšava, Beč, Beograd, Ljubljana... Glumio je i u filmovima Lazara Stojanovića, Zorana Tadića, Gorana Rušinovića, Francija Slaka, Slobodana Šijana, Želimira Žilnika i Dušana Makavejeva. Godine 2005. službeno je promijenio ime Tomislav Gotovac u Antonio Lauer. Sastali smo se u Gradskoj kavani, gdje je, kaže, dao više desetaka intervjua...

Ako se ne varam, na zidu novog MSU-a stoji fotografija iz vašeg performansa ‘‘Prošnja pred crkvom Ranjenog Isusa’’ pred Božić iz 1980., s obzirom na to da je skoro to doba godine, što vama taj performans predstavlja?

Pa ja uopće ne znam objasniti što svi ti performansi znače. Mislite li da bih trebao? Pa ja preko njih pokušavam saznati tko sam..., jedva čekam vidjeti taj novi postav Muzeja suvremene umjetnosti, kako su se prihvatili izazova...

Rođeni ste u Somboru, a podrijetlo vučete iz Dalmatinske zagore?

Moj je otac dalmatinski vlaj, kao što i prezime Gotovac sugerira. Tata nas je odveo 1939. u Vinovo Gornje, mislim da sam imao neki kašalj hripavac, ali se toga ne sjećam. Sombor je obilježio moje ranije djetinjstvo, zadnje godine jugoslavenskog mira, meni se to užasno dopadalo jer sam hodao bos po prašini i blatu, hvatao žabe u potocima. Kad je stari prebacio obitelj u Zagreb 1941., meni je to bila katastrofa, moj je materinji bio mađarski i lalinski srpski, nikoga nisam razumio, kajkavština mi je bila preteška, a na snazi je bio policijski sat i oko mene je bio sami beton. Za dijete je to bila teška čamotinja, nije bilo ni slatkiša u ratu. U samom su centru bile smještene, sjećam se, tri kasarne, Nijemci, Talijani i ustaše. Svakodnevno su Nijemci izlazili iz kasarne koja je bila u 5. gimnaziji, a i Talijani su paradirali svakodnevno, sjećam se tih povorki s perjem na kacigama svako jutro kod Arhitektonskog fakulteta...

Kada ste shvatili da će umjetnost biti značajan dio vašeg života?

Kada sam s deset godina otkrio slikarstvo i Modernu galeriju počeo sam svaki dan odlaziti tamo. Prvi događaj koji bih mogao nazvati performansom, bilo je gimnazijsko putovanje s profesorima povijesti i zemljopisa u Hercegovinu i Dubrovnik. Spavali smo u Mostaru u đačkom domu, gdje je netko priredio zabavu s čagom. (...) Na čagi su svi imali odijela, a ja sam odjenuo košulju, a na košulju pidžamu koja je izgledala poput kažnjeničkog odijela, i u gornji džep pidžame stavio sam četkicu za zube. Tako sam sišao na čagu. Napravio sam suptilni performans koji smatram početkom svog umjetničkog djelovanja kao performera s obzirom na to da je riječ o umjetničkoj intenciji koja ih je trebala unerediti. To je moja prva umjetnička akcija i performans.

Što je s vašom ekstremnom pozicijom u društvu i umjetnosti?

Uvijek mi je bilo draže hodati gol ulicama Zagreba i Beograda nego se baviti institucionalnim radom, za mene je to previše. Jednostavno nismo zemlja ni društvo pogodno za takav rad. Da je riječ o nekoj drugoj zemlji, možda. Možda bi, da sam u nekoj drugoj zemlji, doživio da me više cijene i poštuju nego je to slučaj ovdje. Možda bi me više cijenili u financijskom smislu. Odbio sam Filozofski fakultet i kunsthistoriju, Likovnu akademiju, Dramsku akademiju, nikad me nije zanimalo raditi tamo... Najgore od svega je to što sam ja stavio znak jednakosti između arta i života, svi su oni genijalci poput Michelangela, Velasqueza, Goye, kojima se u život svašta upletalo, ali uvijek su imali nešto izdvojeno. Čim sam ja sebe metnuo u art, čim je Tomislav Gotovac na pokazivanju časopisa Elle, čim je Gotovac u „Zagrebe, volim te“, to sam ja... ili takav kakav sam bio onda.

Pravo ste filmsko obrazovanje stekli u Beogradu?

Kada sam ja došao u Beograd 1967., to je bio svijet. Zagreb mi je tada izgledao kao selendra. Beograd je tada bio prijestolnica Jugoslavije, u kojoj su narodi i narodnosti bili ravnopravni, bilo je bratstvo i jedinstvo na snazi. Pazite, govorim o Beogradu, velika je razlika između Beograda i Srbije... Imam veliko poštovanje prema onome što je Tito značio za film. On je dekretom napravio kinematografiju u Jugoslaviji. Mussolini je dolaskom na vlast napravio Cinecitta, još je osnovao neke od najboljih škola a likovnom je bijenalu u Veneciji dodao i filmski festival poznat kao Mostra. Tito je po uzoru na Mussolinija osnovao u svakoj republici filmsku kuću, tu smo dobili Jadran film i Zagreb film... a obojica su radili po uzoru na Lenjina koji je tako radio u Rusiji. Mada vjerujem da su uzori svima bili mađarski Židovi koji su podigli Hollywood..., svi su kopirali najbolja iskustva drugih... Našem predsjedniku Tuđmanu jako zamjeram što je uništio naš film jer ga nije razumio.

U Beogradu ste snimili jedan od svojih najpoznatijih filmova, kontroverzni Plastični Isus, u režiji Lazara Stojanovića?

Kažu da je Tito Imao projekciju dva filma u svojoj vili na Dedinju u društvu dužnosnika CK Srbije i drugih republika: Jedan je bio Misteriji organizma Dušana Makavejeva, a drugi Plastični Isus Lazara Stojanovića. Pijuckao se viski i pušilo. Tito je inače imao običaj gledati dva filma dnevno, najčećeše su to bili westerni, a jedan je obavezno morao biti s Johnom Wayneom u glavnoj ulozi. Što da kažem? Kažu da je prostorijom vladala mrtva tišina i da su partijci bili kao opareni vrućom vodom. Navodno je Tito odmah po gledanju filma naredio zatvaranje protagonista. Ja nisam bio optužen, ali Lazar Stojanović je dobio tri godine zatvora. Meni je zanimljivo u tom filmu da je režiser Stojanović svaku, ali baš svaku ideju ili zamisao koju sam imao pretočio u film. Tada je počeo i napad na Crni val – i na odgovarajuće dijelove u slikarstvu i književnosti. Sve se to zbivalo sedamdesetih, Živojin Pavlović je izbačen sa profesorskog mjesta na filmskoj akademiji i premješten je na mjesto organizatora za inventar na istoj toj akademiji. Moj profesor Saša Petrović, veliki redatelj je također je letio s akademije.

Negdje sam pročitao da je Scorsese snimajući Taksista bio inspiriran filmom Živojina Pavlovića „Kada budem mrtav i beo“?

On je bio, Scorsese, na nekom festivalu studentskog filma u Chichagu, tamo se prikazivao studentski film Joce Jovanovića „Izrazito ja“, kojemu se Scorsese dodjelio glavnu nagradu. Film je napravljen po Sartreovoj priči Herostrat u kojoj glavni lik zamjenjuje muško spolovilo za revolver. A to je, u svojoj biti, i Taksist. Glavni lik je izgubio glavu jer ne može spavati s onom plavom novinarkom i on u svojoj ljubomori pošao istrebljivati gangstere. Ako mene pitate njegova je inspiracija mogla poteći i od Jocina filma...

Mnogi su stvarali pod vašim utjecajem?

Intimno si dajem neke zasluge za utjecaj kod dvoje umjetnika u smislu da sam im u jednom trenutku pomogao da dođu do nekih spoznaja, jedna je Marina Abramović a drugi je Slobodan Šijan. Moram reći za Marinu da je tu riječ o geniju koji bi svakako došao do izražaja, sad je čeka retrospektiva u MOMA u New Yorku... I tu, naravno, spada Lazar Stojanović, sada kad gledam taj film, “Plastični Isus” diže mi se kosa na glavi. Mi smo po onim mjerilima trebali dobiti svaki po deset godina zatvora.

Poznata je vaša artistička fascinacija golotinjom i pornografijom...

Kad se radi o golotinji i seksu u umjetosti ništa tu nije palo s Marsa, sve je tu potpuno promišeljeno i utemeljeno na poznavanju povijesti umjetnosti: sve je „počelo“ s Tristanom Tzarom – ja sam si tu našao zamjenu za život, ja sam išao u kino da gledam život... Što mislite zašto sam uopće krenuo s golotinjom? Radi se naprosto o tome da sam kad sam krenuo otkrivati art u svojoj maloj mutavoj malograđanskoj glavici i da je ova sredina malograđanska i neobrazovana. Ja sam se odgajao na Tristanu Tzari koji je izmislio Dadu. Rekao sam sebi, zašto ne bih i ja radio tako nešto?

Čini mi se da na poseban način žalite za starim Zagrebom?

Patim za starim Zagrebom koji je imao onaj stari vlakić Samoborček, kupalište na Savi i Sljeme prije nego je došao Bandić i na njemu počeo graditi...Onda su napravili trkališta za bicikle na Sljemenu tako da ako ideš neki majmun te može pogaziti- a na što liče kavane po gradu? Korzo, Kavkaz, katastrofa jedna, još samo da naprave garaže ispod kazališta pa će glupost dosegnuti posebnu dimenziju. Zagreb nikad nije izišao na Savu, to je šteta. Jeste li vidjeli kako je uređen prostor oko zdenca života? To je prije bilo fenomenalno, bio je kamen....

Posljednje ste desetljeće proživjeli mnogo teških trenutaka?

Supruga mi je nakon dvadeset i pet godina braka jednog dana samo rekla, znaš stari ja s tobom više ne mogu. S njom imam i kćerku koja je rođena 1977. ali neće više da priča sa mnom...a ja ju obožavam. Čuo sam da stalno ispituje majku što je radim, da je sve zanima o meni, ali to mi je sve dragi bog namjenio, namjenio mi je bavljenje artom, namjenio mi je mucanje, namjenio mi je starost. Ja koliko mogu pokušavam plivati i održati se i iznad površine, a sad koliko u tome uspijevam...

nenad medelić
snimio: vjekoslav skledar / cropix

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/sd-plus/stil/gola-umjetnost-tom-gotovac-izjednacio-sam-art-i-zivot-80263 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=aef8ec73e80417a50348b486bb68c60c65dc8b02 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=GOLA+UMJETNOST+Tom+Gotovac%3A+Izjedna%C4%8Dio+sam+art+i+%C5%BEivot&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Fstil%2Fgola-umjetnost-tom-gotovac-izjednacio-sam-art-i-zivot-80263 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Fstil%2Fgola-umjetnost-tom-gotovac-izjednacio-sam-art-i-zivot-80263 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Čim sam ja sebe stavio u art, čim je Tomislav Gotovac na pokazivanju časopisa, čim je Gotovac u „Zagrebe, volim te“, to sam ja... ili takav kakav sam bio onda - tvrdi veliki umjetnik [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => po novijem antonio lauer, pod stare i (teške) dane rado se sjeća prošlih i boljih vremena [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Stilpo novijem antonio lauer, pod stare i (teške) dane rado se sjeća prošlih i boljih vremena

GOLA UMJETNOST Tom Gotovac: Izjednačio sam art i život

Piše PSD.
13. prosinca 2009. - 11:33
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
19. svibanj 2024 16:20